paarden weg doen vanwege financiele problemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:53

coachmark schreef:
Even los van het programma:
Het is naar mijn mening altijd heel erg als je je paard noodgedwongen moet wegdoen. Zeker als je de nodige zorg niet meer kan geven. Dan denk je, hoe moeilijk het emotioneel ook mag zijn, in het belang van je paard (rationeel).
Het is moeilijk, niet ieder geval is gelijk. Sommige mensen komen in de problemen door foute keuzes, andere kunnen er totaal niets aan doen ( werkeloos - vooral in deze tijd-, door ziekte een uitkering enz,enz ).
vraag me af of dit meer speelt ?

wij hebben ons paard 3 jaar geleden weg moeten doen omdat mijn moeder er geen geld meer voor had (scheiding), het was heel moeilijk om te doen voroal omdat we hem al sinds veulen afaan hadden.. gelukkig hebben we hem 1,5 jaar geleden weer terug kunnen kopen en daar zijn we heel gelukkig mee!!

coachmark

Re: paarden weg doen vanwege financiele problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:59

Gelukkig dat je je paard hebt kunnen terug kopen. Kan me voorstellen dat je dan super gelukkig bent.

Had de foto's gezien, wat een lieverd.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:10

Jezus, zo'n inkomen en dan een droger leasen, dan ben je toch echt niet goed bij je hoofd 8)7
Dat ding kostte 300 euro per jaar, daar koop je godv.. een nieuwe voor van een goedkoop merk.
En die motor leasen dan, 4000 euro per jaar en daar zaten ze nog 5 jaar aan vast, echt niet wijs :n
Tja , dan moet je niet zeuren als je dan je paarden niet meer kan betalen, die beesten zijn idd beter af bij iemand die wel de zorg kan betalen die ze nodig hebben.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:14

Ik vind ook dat ze een heel mooi inkomen hadden, en als je dan nog in de schulden moet komen omdat je niet met geld om kunt gaan :7.......

Ik vond het wel heel erg dat ze dr paardjes moest weg doen, kreeg echt een brok in me keel omdat ik zat te denken, als mij dat zou overkomen....
Zit je bijna in tranen terwijl je 10 min later met een vriend heb afgesproken haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:16

darwin schreef:
Jezus, zo'n inkomen en dan een droger leasen, dan ben je toch echt niet goed bij je hoofd 8)7
Dat ding kostte 300 euro per jaar, daar koop je godv.. een nieuwe voor van een goedkoop merk.
En die motor leasen dan, 4000 euro per jaar en daar zaten ze nog 5 jaar aan vast, echt niet wijs :n
Tja , dan moet je niet zeuren als je dan je paarden niet meer kan betalen, die beesten zijn idd beter af bij iemand die wel de zorg kan betalen die ze nodig hebben.

dat dachten ze, hij kostte 750 euro per jaar..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:25

nee das met electriciteit erbij

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:56

ik heb de uitzending net bekeken en heb echt tranen moeten laten hoor
dat is mijn ergste nachtmerrie
heb keihard moeten werken en sparen om mijn paard te kunnen kopen en heb er bijna 10 jaar over gedaan maar hoop dat ik hem nooit meer weg hoef te doen want dat zou ik niet trekken

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:03

Ik heb in oktober nog voor zo een financiele keuze gestaan

Met 2 kids op komst(tweeling) en 2 paarden was het geen rooskleurige toekomst,financieel niet als kwa tijd niet
Ik besloot het veulen nog even te houden tot de zomer,omdat dat makkelijker te verkopen was dan
en die ander heb ik gelijk weggedaan.....het deed mij wel verdriet maar wist dat dat het beste was
Helaas is mijn tweeling overleden........en ik had het veulen nog aangehouden
nu ben ik er wel blij om dat ik hem aangehouden heb, hij was een grote afleiding voor me in een bizarre tijd

toch als ik weer in een nare situatie zou terecht komen dan gaan kinderen altijd op de 1e plaats en zullen de dieren ,hoe pijnlijk ook,moeten wijken

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:09

ff offtopic, jeeetje wat erg voor je dat je je tweeling hebt verloren.
toevallig gelukkig dat je je veulen hebt gehouden zeg :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 07:52

ikdoemaarwat schreef:
Ik heb in oktober nog voor zo een financiele keuze gestaan

Met 2 kids op komst(tweeling) en 2 paarden was het geen rooskleurige toekomst,financieel niet als kwa tijd niet
Ik besloot het veulen nog even te houden tot de zomer,omdat dat makkelijker te verkopen was dan
en die ander heb ik gelijk weggedaan.....het deed mij wel verdriet maar wist dat dat het beste was
Helaas is mijn tweeling overleden........en ik had het veulen nog aangehouden
nu ben ik er wel blij om dat ik hem aangehouden heb, hij was een grote afleiding voor me in een bizarre tijd

toch als ik weer in een nare situatie zou terecht komen dan gaan kinderen altijd op de 1e plaats en zullen de dieren ,hoe pijnlijk ook,moeten wijken

Tjonge dat is ook een verhaal, een tweeling verliezen, dan mag je idd blij zijn aan wat afleiding.
Veel sterkte.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:24

Macusa schreef:
Cowgirl schreef:
Ik heb het al vaker gelezen in dit topic dat ze dan hun paarden niet weg hoeven te doen maar men vergeet even dat ze nog wel een schuld van 45.000 euries hebben weg te werken. En volgens dat programma ging dat nog wel 3 jaar duren. Kortom voor hun is het pas mogenlijk om over 4 of 5 jaar weer eens aan een paard te gaan denken.

Ik heb ook met open mond zitten kijken dat je met dat bedrag niet normaal rond kan komen.
Ik wou dat ik de maandelijks de helft ontving...dan was ik voor mij doen schat hemeltje rijk.

Mensen leven conform hun inkomen. Dit soort problemen heeft helemaal niets met de hoogte van het inkomen te maken. Het kan iedereen overkomen. Het verschil is dat mensen met een hoger inkomen in de regel een huis aanschaffen dat bij hun mogelijkheden past en activiteiten gaan ondernemen die zij zich op dat moment kunnen veroorloven.
Indien iemand (of hij nou 20.000 EUR of 50.000 EUR per jaar verdient) zijn werk kwijt raakt, omdat het bedrijf bijvoorbeeld failliet gaat (hoef je als werknemer lang niet altijd vooraf aan zien komen), dan krijg je een sociaal inkomen gebaseerd op je laatst verdiende loon, maar daar zit ook een maximum aan verbonden. Indien je dus niet meteen een andere baan hebt, dan zit je dus per direct met een probleem. Er kunnen dan nog wat factoren zijn die de situatie ongunstig beinvloeden en daar zit je al. Daar hoef je helemaal niet dom of onverstandig voor geweest zijn. Een bank geeft echt geen hypotheek van bv 500.000 EUR af indien zij kan aanvoelen dat de persoon in kwestie die niet meer zal kunnen betalen.
Mensen die hun hele leven in zekerheid geleefd hebben beseffen zich vaak helemaal niet hoe dun het lijntje is. Dan heb ik het niet alleen over de mensen die dit overkomt, maar vooral over de mensen die er vooroordelen over hebben.

Ik heb er geen vooroordeel over hoor. Ik weet heel goed wat het inhoud om je baan kwijt te raken en dat je rond moet zien te komen van veel minder. Dat heeft bij mij 1,5 jaar geduurt
Ik had het wellicht meer begrepen als hij zijn baan kwijt was geraakt, daarna alles eraan had gedaan om uit de schulden te blijven maar dat hadden deze mensen niet.

Ik snap heel goed dat je naar je inkomen gaat leven , als ik het dubbele zou gaan verdienen zou ik misschien nog wel een 3e paard kopen en een andere auto. Maar dan nog kun je niet meer uitgeven dan je verdient. en dat hebben de mensen van het programma wel gedaan. Ze begonnen al met 20.000 euro schuld maar dan daar boven op nog gewoon paarden kopen, motor gaan rijden en een droogtrommel gaan leasen. Je zorgt toch eerst dat je je schuld hebt afgelost voordat je andere dingen zoals een paard gaat ondernemen.
wellicht is het ook ee stukje opvoeding wat je mee krijgt van huis uit : zorg dat je altijd iets achter de hand hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:36

Het leed dat lenen.nl heet!!! :(

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:22

Inderdaad dat lenen zeg! Is ook wel heel gemakkelijk. Ik ben opgegroeid met idee te sparen voor hetgeen je wilt hebben.
Heb je het geld niet dan kun je het niet kopen.

Ik heb de uitzending gezien die avond. Maar jeetje ik had het wel met haar te doen. Nu is het in mijn situatie niet aan de orde maar ik zag dit als een van de grootste offers die ik ooit zou moeten nemen.
Maar je moet wel eerlijk blijven. Als je je paard niet meer kunt betalen dan is het gewoon einde oefening.
Uiteraard blijft het lastig.

Mijn vriend en ik waren al andere zaken aan het bedenken waar we op konden bezuinigen eer we bij de paarden terecht komen.
Maar soms is het teveel en red je het niet met verschillende kleine veranderingen zoals in dit geval.

Sneu hoor.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:31

Ai, bekende situatie. Ik zit zelf nu tijdelijk ook financieel heel moeilijk, en ben daarom verhuisd van een dure luxe pensionstal naar een goedkopere wat simpelere pensionstal. Zelfde luxe voor mijn paard, overdag op de wei, mooie grote en frisse stal, maar gewoon voor mezelf wat minder luxe. Dan maar geen binnenbak en stapmolen meer, het spaart wel een hoop geld uit en mijn paard merkt er niets van.
Ik denk wel dat het belangrijk is om meteen actie te ondernemen en niet te wachten totdat de problemen zo erg zijn dat uiteindelijk je paarden weg moeten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:32

daar heb je een heel goed punt sanne!! en dat hebben deze mensen niet gedaan

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:32

sommige mensen hadden het over duurder gaan wonen, maar in het programma wordt juist verteld dat ze al kleiner zijn gaan wonen. Blijkbaar zat er al iets scheef? Of zijn ze misschien gedwongen van woonomgeving verhuisd om andere redenen?

Daar hadden ze al een schuld van 20.000 euro door, als je dan per maand nog meer uitgeeft dan je binnenkrijgt door dingen die je in "goede" tijden aangeschaft hebt op lease of leenbasis, dan ben je niet meteen van die contracten af.
Ook de inrichting van het huis kan nog van de goede periode zijn. Dat zei die man ook. Al kun je je bedenkingen hebben bij het zo opknappen (keuken/garage) van je nieuwe huis, als je je oude met 20.000 euro verlies hebt verkocht...

Zij zat niet thuis, maar was weer in loondienst gaan werken omdat de pedicure praktijk niet zo hard liep. Verstandig, alleen inderdaad jammer dat ze die pedicurepraktijk er niet naast hield. Maar goed, als je ook nog paarden als hobby hebt :P Dan stop je daar je vrije tijd naast je werk natuurlijk in ;)

Die paarden hadden echt wel wat geld op kunnen brengen, maar denk niet dat die paarden er dan perse beter van waren geworden. Nu is er een plekje voor gezocht en mag ze ook nog bij haar oude dieren langskomen om te kijken, en zelfs te rijden.

Schulden kunnen inderdaad heel snel heel hoog oplopen als je vaste lasten erg hoog zijn. Met een hoge hypotheek kan alleen al de rente achterstand heel snel gaan als je een periode minder of niet verdiend. En dat kan iedereen overkomen, al zal iemand die zijn vaste lasten laag houd, ook als hij veel verdiend, natuurlijk veel meer kunnen sparen en makkelijker een stapje terug kunnen doen dan iemand die zijn vaste uitgaven wel op heeft laten lopen omdat ze het geld wel hadden.

Ik zou in elk geval er ook alles aan doen om te voorkomen dat de paarden het dupe zijn en proberen op allerlei andere manieren te besparen voor je uiteindelijk niet meer anders kunt, en dan zou ik ze nog liever gratis in bruikleen geven, dan gelijk verkopen.

Anniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:54

Dat lijkt me echt een hele moeilijke beslissing. Paarden zijn zo belangrijk. Teminste voor mij, en ik denk ook wle voor de meeste hier hè?!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:57

Maar paarden zijn wel echt een luxe, als ik ooit financiële problemen krijg is ´t paard één van het eerste wat weg gaat -als het echt te ver gaat-
Hoe moeilijk ook

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:52

Als mijn opleiding volledig is afgerond dan zou ik geen zorgen meer hoeven te maken over mijn financieel problemen dan zou ik ene onwijs goed leven hebben maar dat gaat nog wel een jaartje of 6 duren tegen die tijd hou ik het ook maar tot 1 paard en niet meer.

Daarnaast heb ik mijn broer en ouders die mijn financieel steunnen en mijn oom ook ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:22

Ik vind mijn paarden niet een luxe die bij tegenslag als eerste weg moeten....
Ik bespaar echt liever eerst op andere dingen, zo nu en dan extra werken, niet op vakantie, 2e hands kleding/paardenspullen, paarden goedkoper stallen, desnoods een paar uur zwart poetsen....
Gelukkig hoeft dit allemaal niet pfff, ga graag op vakantie! (al doe ik een paar dingen hiervan wel) Maar zo denk ik erover.
Heb wel geluk dat stalling hier heel betaalbaar is.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:49

Ja dat snap ik, ik vind het zeker wel een luxe niet iedereen kan een paard onderhouden.

Met te ver gaan bedoel ik ook wat je zegt, probeer op dingen te bezuinigen, en als het dan nog niet goed gaat...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 03:52

Ja had het ook gekeken maar snapte er weinig aan, natuurlijk er zijn dingen de deur uitgegaan, de motor, de wasdroger, de paarden en de belasting komt terug en jaaaa dan houden ze 200 euro over.
Waar gebruik je de overige 4600 euro dan voor?
Voor het aflossen van die schulden ok, maar ze zijn toch eerst in die schulden gekomen dus moet er ergens iets fout zitten in hun uitgave patroon, een schuld van 20.000 van een ander huis is hoog, maar geen 45.000 dus wrom is het verdubbeld in plaats van ingelost?

Ik vond het programma dus eigenlijk waardeloos, ik had die mensen ook wel kunnen vertellen dat ze hun luxe de deur uit moesten doen, had het waardevoller gevonden als je net als bij dat andere programma tips had gekregen om de resterende uitgave onder controlte te krijgen.

Ik hoorde ze trouwens over Sandy wel praten over buitenritten, dus snapte het ook allemaal niet zo, een paspoort kan je toch laten maken als er geen bij zit? *wat me trouwens best stug lijkt, geen stamboom etc. ok, maar een paspoort is toch nodig voor enten etc. ook?*
Het hele je krijgt er niets voor terug maar ze gaan naar een goed tehuis verhaal vond ik een beetje hm..ongeloofwaardig....leuke recreatiepony kan iig nog 1000 euro opleveren en een leuke berijdbare kindershetlander is ook niet op elke hoek te vinden en elk honderdje helpt, toch?
Nee vond de hele aflevering wat wazig en vaag, en wellicht had het heel erg gescheeld, nu heeft heel NL zoiets van wat DOE je dan met je salaris want kom op..niks mis met de inkomsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:35

Dat programma zorgt er wel voor dat ze van contracten af kunnen, iets dat je zonder hun niet kunt. Dan zit je nog jaren aan betalingen vast.

Die mensen zagen misschien geen gat meer in hun administratie en die is doorgespit en op een rijtje gezet. Als je rentes aan het betalen bent van leningen en boeterentes omdat je niet hebt kunnen betalen, dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Maar ik vind altijd wel dat de meesten zich rijk rekenen en meerdere leningen nemen om alles te willen hebben, iets wat een mentaliteit is en die verander je niet zo snel.

4800 per maand is dat alleen het salaris of zit daar ook de kinderbijslag bij en de voorlopige teruggave van de belasting?

3 kinderen is niet goedkoop en ze zullen ook een forse hypotheek hebben, ik vind het niet zo veel hoor. 2 verdieners met kinderbijslag en de gunstigere belasting omdat je kinderen hebt, zit je er zo op.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:11

Je kunt inderdaad niet zomaar over mensen oordelen, je weet niet wat en hoe van de buitenkant!
Ikzelf zit ook in de 'problemen' met mijn paarden en moet ook financieel gedwongen 2 paarden verkopen...
Ben vorig jaar bij mijn exvriend weggegaan, tsja, daar hadden ze paardenparadijs, lekker alles aan huis, paarden kosten me bijna niks alleen veel tijd, wat ik er graag voor overhad.
En dan sta je op straat met 3 paarden.... (huis was niet van mij, maar van mijn ex) Gelukkig hebben hele lieve mensen mij op dat moment kunnen uithelpen, pony heeft een zeer goed tehuis, waar hij waarschijnlijk ook kan blijven. 2 paarden op een andere plek opgevangen, staan ze ook goed, maar kan gewoon financieel geen 3 paarden aanhouden. En aangezien ik in spetember begin aan een 4 jarige opleiding, waarvan het eerste jaar theorie is en ik alleen maar 'zakgeld' van het leerbedrijf krijg, is het me gewoon teveel, dan moet je dus keuzes gaan maken! Pony gaat weg en 1 paard, kan niet zonder paarden, maar wil wel het allerbeste kunnen geven aan mijn paarden, dat lukt me helaas op dit moment niet voor 3 paarden, wel (hopelijk) voor eentje. Ik investeer liever nu in een goed opleiding en 1 paard (hoe moeilijk het ook is om die andere te verkopen) en heb in de toekomst daarmee een goede baan, kan dan altijd weer een bijnemen, mocht dat dan financieel lukken.
Ik moet ook veel laten voor dat ene paard dat ik wil aanhouden, omdat ik wegens studie weinig tijd heb, is een weitje geen optie, alleen maar stalling en dat is erg duur (zeker als je ze zelf achter het huis had!) Ik let op elke uitgave, let op boodschappen doen, zit samen met een huisgenoot om de huur te delen, moet mijn auto wegdoen, dus makkelijk is het niet, maar als ik daarmee 1 paard wel nog kan aanhouden, heb ik het er graag voor over, het is tenslotte maar 1 jaar financieel echt moeilijk, in het 2e jaar krijg ik weer loon. Maar zelfs daarmee zou ik geen meerdere paarden kunnen aanhouden, zolang ik in stalling sta.
Hopelijk over een aantal jaartjes een huisje kopen met een weitje.... Wie weet, er is altijd hoop, ik geef in inelkgeval niet op!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:15

Is dit programma terug te zien op internet, ik kan het op uitzendinggemist niet kijken :n

Ben nu toch wel een beetje nieuwschierig achter het hele verhaal na al deze posts zo te lezen.