Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:44

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:44

quadripes schreef:
het enige dat ik niet vind kunnen is dat iemand zijn paard 'verkoopt om te laten slachten' en het dier vervolgens op transport naar Italie of elders wordt gezet in volgeladen vrachtwagens.

Als je als eigenaar er verantwoordelijk mee omgaat kun je best voor de slacht kiezen, zorg ervoor dat je er zelf bij bent zodat je zeker weet dat hij ook is gegaan. Sommige slagers verzamelen paarden, knappen ze weer wat op en verkopen ze weer of ze komen dus op zo'n transport terecht. Da's pas zielig.

Is dat zo, zijn er slagers die paarden verzamelen om op te knappen? Dat vind ik wel raar ik denk niet dat dat slagers zijn maar handelaars.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:48

Het is helaas geen fabeltje dat sommige slachters een paard dat er vanbuiten nog goed uitziet, uit de rij halen, volduwen met medicijnen en doorverkopen aan enkele minder snuggere red-zielige-slachtpaarden activisten. Evenals ik hier al een paar keer het verhaal heb gehoord over het paard dat op de trailer van de verzekering naar het slachthuis gebracht werd, en later gewoon op marktplaats als gezond te koop stond.
Daarom, àltijd zorgen dat ofwel jij, ofwel iemand die je heel goed kan vertrouwen er bij is, zodat je heel zeker weet dat je paard gestorven is hoe jij het wilde.

jeske81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:51

Ik heb ooit mijn 2 jarige naar de slager gebracht. Zij was verzekerd bij de onderlinge en dan zijn ze verzekerd voor de vleesprijs, dus ja dan breng je m daarnaar toe. Beestje had veel pijn en kon niet meer beter worden. (afwijking aan voorbeen) Mijn ouders hebben dr weggebracht en mijn moeder had gevraagd of ze erbij mocht blijven tot ze dood was. dat mocht. Want we hebben verhalen gehoord dat paarden die eigenlijk naar de slager moesten weer ergens anders opdoken, omdat ze opgekocht waren door handelaren. was maar goed dat mn moeder erbij bleef, want er was een man en die wilde dr wel kopen, want dan kon er nog wel een veulen in. De mensen die er werkten werken met stroomstokken als ze niet door willen lopen, maar omdat mn ouders erbij waren gebruikten ze die niet en mocht ze zelfs eerder dan dat ze aan de beurt was. Mn moeder heeft een paar weken niet kunnen slapen, maar was blij dat ze zeker wist dat t beestje nu rust had.

En vorig jaar heb ik mn pony van 30 af moeten geven, maar die heb ik laten inslapen. Beestje was helemaal op en kon niet meer.Da heeft in 2 x gedaan, eerst verdoven en laten liggen en toen dé spuit, heeft nog zeker 3 kwartier geduurd voordat hij ging ;( Maar hij is wel opgehaald door Rendak. Daar heb ik wel wat opmerkingen over gekregen, maar waar moet je ze anders laten?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:56

Hier heeft de slager de verre voorkeur.

Gaat snel netjes en respectvol.

Inslapen loop je het risico dat je paard gaat vechten en dat is voor het dier naar en om te zien ook vreselijk lijkt mij.

Nee als het even kan dan breng ik ze zelf naar de slager toe.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:02

Judje schreef:
Hij wordt dan alsnog opgehaald door Rendac.

Geen verschil met schieten of spuiten dus.
Je paard gaat alsnog naar de rendac en word vermalen tot van alles en nog wat..

Oke duidelijk. ;)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:03

Ik heb mijn pony's allebei uitgesloten van slacht.
Ik eet zelf geen vlees en wil ook niet dat mijn paarden door andere mensen gegeten worden. De gedachte alleen al maakt me misselijk!
Als ze er niet meer zijn laat ik ze niet ophalen door de rendac, maar cremeren.
Ja dat is duur, maar ze hebben veel voor mij betekend, dat ze dat meer dan waard zijn.
Waar ik het geld dan vandaan haal, zie ik dan wel weer :)

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:04

LADPR schreef:
Hier heeft de slager de verre voorkeur.

Gaat snel netjes en respectvol.

Inslapen loop je het risico dat je paard gaat vechten en dat is voor het dier naar en om te zien ook vreselijk lijkt mij.

Nee als het even kan dan breng ik ze zelf naar de slager toe.

Klopt, dacht ik ook altijd. Ik heb uiteindelijk NIET de keuze gemaakt voor de slacht omdat ik een mevrouw aan de telefoon kreeg die me vertelde dat over 2 weken iemand kwam kijken of mijn paard wel geschikt zou zijn, omdat ze zoveel aanbod hadden op het moment. Ik heb nog net de hoorn er niet opgegooid... Ik heb dus uiteindelijk gekozen voor een spuitje en ik heb er nooit spijt van gehad. Het was een heel verdrietig, maar ook heel mooi. Ik was van tevoren goed geinstrueerd over hoe en wat. We hadden ruim voldoende mensen erbij, die hem begeleid hebben bij o.a. het gaan liggen. Hij is met zijn hoofd op mijn schoot ingeslapen, en zonder enige complicaties, terwijl het ging om een verder gezonde jonge ruin. Het is heel rustig en vredig gegaan, en ik had het niet anders gewild.

Het hangt dus heel erg van de situatie af. Het hele rendac verhaal heb ik bewust niet meegemaakt, maar laten we eerlijk zijn, daar maken ze zelf niets meer van mee.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:08

Riddikulus schreef:
Het hele rendac verhaal heb ik bewust niet meegemaakt, maar laten we eerlijk zijn, daar maken ze zelf niets meer van mee.

Dat is maar net waar je in geloofd ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:09

Ja als het inslapen goed gaat is dat ook heel vredig.

Fijne slager is net zo belangrijk inderdaad. Ik kies als het nodig mocht zijn een slager uit waarvan ik weet dat ze netjes zijn. Waar mensen om mij heen dus ervaring mee hebben met hun paarden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:10

BarbaLala schreef:
Ik eet zelf geen vlees en wil ook niet dat mijn paarden door andere mensen gegeten worden. De gedachte alleen al maakt me misselijk!

Als dit het enige argument is kan je best even het topic lezen, daarin is al meermaals aangewezen dat als je je paard slachten je kan laten kiezen om die NIET VOOR CONSUMPTIE te gebruiken. Maw, je paard wordt geschoten en alsnog gewoon opgehaald door dezelfde dienst die ingeslapen paarden ophaalt, of je kan alsnog laten cremeren.
Verder moet je het uiteraard weten, als je nog om andere redenen tegen de slacht bent moet je je paard gewoon laten inslapen, maar het zou jammer zijn als je misschien denkt 'eigenlijk is de pin een veel snellere dood' en het gewoon niet wilt doen omdat je denkt dat je paard automatisch op een bord terrecht komt.

vivrelavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:13

Zou ook kiezen voor een spuitje en niet voor de slacht.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:14

Ik zie net dit topic voorbijkomen.

Mijn mening is dat als mijn superpaardje, die ik al zoveel jaren heb en waar ik zoveel van houd, niet meer verder kan leven; ik uit respect naar het dier toe hem niet naar het slachthuis brengt. Consumptie of niet, mijn paardje hoeft zijn laatste uren niet door te brengen in zoiets.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:17

Hoezo zijn laatste uren?

Vriendin van mij maakt gewoon een afspraak voor het slachten die kan zo als ze aankomt dr paard van de trailer halen en door lopen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:23

Een bekende van mij werkt in een slachthuis en heeft ook wel eens paarden geslacht.
Bij hun komen de paarden ook aan, worden ze door (in overleg) door één van de medewerkers of de eigenaar/wegbrengers heel rustig naar binnen gelopen. Ze krijgen een aai en nog voor ze het beseffen zijn ze 'weg'.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:27

En stel dat het paard, zoals de 30-jarige van jeske81 drie kwartier vecht tegen de spuit, blijft dat nog steeds een 'respectvollere' dood dan trailer af, dertig seconden naar slachthuis wandelen, slachthuis binnen, deur toe, poef dood?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:32

Precies.
Daarnaast, zoals ik al eerder zei, is de eerste spuit, die ze vaak voor de fatale spuit krijgen een verlammingsspuit. (Ik zou écht dat topic nog eens op moeten zoeken, maar de zoektocht is al meerdere malen op niets uitgelopen.) Dat betekend dus, dat ook heel veel paarden alsnog wel vechten tegen de pijn/de dood, maar dat ze het niet kunnen uiten omdat ze verlamd zijn.
Sinds ik dat heb gehoord en inderdaad die vechtverhalen is voor mij het 'vredige inslapen' niet meer wat ik voor ogen heb en door behoorlijk wat positieve verhalen over slachten zou ik, als ik de keus heb, daar ook het liefste voor willen kiezen.

Met een beetje 'geluk' kan dat hier bij de slachter om de hoek en kan ik gewoon mijn 'uitwandelrondje' doen met paard en dan halverwege stoppen.
***'Droomt' verder... (klinkt cru in deze, maar weet niet hoe je anders een 'verheerlijking' van je paard/pony's dood zou moeten omschrijven)***

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:41

xKatleentjex schreef:
BarbaLala schreef:

Als dit het enige argument is kan je best even het topic lezen, daarin is al meermaals aangewezen dat als je je paard slachten je kan laten kiezen om die NIET VOOR CONSUMPTIE te gebruiken. Maw, je paard wordt geschoten en alsnog gewoon opgehaald door dezelfde dienst die ingeslapen paarden ophaalt, of je kan alsnog laten cremeren.
Verder moet je het uiteraard weten, als je nog om andere redenen tegen de slacht bent moet je je paard gewoon laten inslapen, maar het zou jammer zijn als je misschien denkt 'eigenlijk is de pin een veel snellere dood' en het gewoon niet wilt doen omdat je denkt dat je paard automatisch op een bord terrecht komt.

Doe niet zo aanvallend zeg, ik ben ook niet achterlijk ;)
Ik wil niet dat mijn paard op welke manier dan ook in de handel terecht komt; zowel levend als dood, als vlees of als lijm (ik noem maar wat) mijn paarden zijn geen afdankertjes die je achteloos weggooit.
Dat geld nu niet en ook niet voor hun lichaam dat overblijft als ze sterven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:42

mijn paardje is pas ingeslapen in de kliniek en ze heeft 3 spuiten gehad.

de eerste om rustig te worden,de tweede voor diepe slaap waarbij ze is gaan liggen en de derde was de verlammende spuit
ze lag er erg rustig bij en we hebben even afscheid kunnen nemen voor de fatale spuit kwam ,heel snel al gaf ze een snurkende zucht en dat was haar laatste adem,gelukkig geen stuiptrekkingen.

maar helaas weet ik uit ervaring dat het niet altijd zo rustig en snel gaat.

daarom blijf ik erbij dat als het kan ,mijn dier naar de slager gaat.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:49

Ik ben helemaal niet aanvallend, ik vind het alleen jammer als iemand cruciale beslissingen zou nemen op basis van vooroordelen. Zo zijn er al talloze mensen voorbijgekomen die hardnekkig blijven geloven dat slachten automatisch worst betekent, dus als je zegt 'ik laat niet slachten omdat ik niet wil dat mijn paard op een bord beland', ga ik ervan uit dat deze valse reden de enige reden is waarom je er echt op tegen bent. En het zou toch gewoon jammer zijn als je achteraf pas hoort hoe het echt in zijn werk gaat en denkt 'verdorie! dat had ik nu ook gewild!'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:53

het heeft allemaal met klok, klepel dingen te maken............. zovaak roepen mensen maar wat............

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:58

Ik had de vraag hier al eerder gesteld. Maar weet iemand hier hoe het zit met de mogelijkheid om thuis te schieten? Dus gewoon in zijn vertrouwde omgeving. Want dat hoor je eigenlijk nooit, terwijl het vast wel mogelijk is...toch?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:10

Ik snap ook wel dat je dat recht wil breien, kathleen, maar ik wist t dus al :)

En zowieso, schieten vind ik te geweldadig.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:27

Ik heb heel wat op gestoken tijdens het lezen van dit topic. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat het bij de slacht snel gebeurd! en dat bij inslapen meer tijd nodig is. Mijn vriendin heeft altijd gezegd naar de slacht, afscheid nemen moet je toch en zo krijg je nog wat terug voor je paard, wat je dan kan gebruiken om een ander paardje te kopen. Mijn mening over de slacht is toch wat veranderd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:30

_Sigrid_ schreef:
Ik had de vraag hier al eerder gesteld. Maar weet iemand hier hoe het zit met de mogelijkheid om thuis te schieten? Dus gewoon in zijn vertrouwde omgeving. Want dat hoor je eigenlijk nooit, terwijl het vast wel mogelijk is...toch?

thuis schieten kan door zowel de va als door de slager..........