Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Maar ik neem aan dat jij die hoeven van een steigerende nee zeggende 3 jarige hengst kennelijk nog nooit vlak langs iemands hoofd hebt zien gaan.
) en haar paard was vanaf kleins af aan in handen geweest, en had al vanaf het begin geleerd mee te lopen en voetjes te geven en zo. Maar ze kon er nu niet zoveel meer mee, zelfs niet van het erf af om te wandelen met hem. En hij heeft totaal geen respect voor mensen en ging ook steeds door draden enzo. Maar als iemand hem binnenzette die wat doortastender was (lees af en toe eens een tik geven en niet alleen maar zeggen 'oh kom maar popje, je mag wel even wat gras eten hoor' ) dan ging het prima.Anya schreef:Omdat je het zelf niet bent tegengekomen en alleen heel rustige kuddes kent. Misschien reageer jij daarom wel zo fel. Voel je je aangesproken dan?

Ik zei: ik wil niet dat het paard zomaar aan mij komt en al helemaal niet dat hij mij gaat bijten! hoe jij het toestaat is jouw probleem, maar ik sta het hoe dan ook niet toe! Bandida schreef:Anya schreef:Omdat je het zelf niet bent tegengekomen en alleen heel rustige kuddes kent. Misschien reageer jij daarom wel zo fel. Voel je je aangesproken dan?
Ik wel anders, ik loop al 25 jaar tussen de paarden, en heb nog altijd geen nood gehad aan stevige correcties. Het is gewoon onzin dat dat noodzaak is, en mensen die anders beweren, daar kan ik alleen maar van zeggen dat ze de kennis/wil/gelegenheid (nog) niet hebben om het anders te doen.
Heb hier ook twee 3 jarige hengsten lopen, volgens de Bokt-mytologie zowat het gevaarlijkste huisdier in paardenland, maar neen.. geen nood aan roepen, zweepjes, tikken, meppen, sporen, bitten, opdrijven, kettingen, hulpteugels of whatever. De heren gedragen zich zo ook wel. Volgens een andere Bokt legende zou je kunnen zeggen dat ik er helemaal kom op softy natural wijze, fluisterend al het ware![]()
![]()
Grapje, ben geen NH-kenner.. maar dat doet er niet toe.
pharagirlke schreef:Bandida: zeggen dat geen enkel paard nood heeft aan een stevigere correctie is naïef. Dan heb je nog geen echte rotzakken in handen gehad.
Bandida schreef:pharagirlke schreef:Bandida: zeggen dat geen enkel paard nood heeft aan een stevigere correctie is naïef. Dan heb je nog geen echte rotzakken in handen gehad.
Waarom zou je als paardenliefhebber ook tijd steken in 'echte rotzakken'? Die horen in de salami.
Nee het is niet naïef, het is anders als wat jij kent.
pharagirlke schreef:~
Bandida: zeggen dat geen enkel paard nood heeft aan een stevigere correctie is naïef. Dan heb je nog geen echte rotzakken in handen gehad.
pharagirlke schreef:Ja, je bent beslist een paardenliefhebber als je een paard een tweede kans geeft omdat een of andere dumbo het dier nooit manieren geleerd heeft

Citaat:Verder zijn veel mensen niet volledig verantwoordelijk voor hun paard (bv omdat ze op een all-inclusive-stalling staan) en ook daardoor gaat er wel eens wat mis. Wij hebben een stal vol en da's iedere dag een hoop werk om ze binnen-buiten te zetten, te voeren enz. Ik eis dus veel discipline, anders ben ik uren bezig....Als je dat soort dingen nooit hebt gedaan weet je ook niet waarom het zo lastig als je paard niet wil wachten, niet in de box wil blijven met de deur open, enz. enz. Het aanleren van zulk gedrag aan paarden is echt niet ingewikkeld - ik weet namelijk precies wat ik tolereer en wat niet.
Ik bedoel het niet omgekeerd hoor, dat mensen die hun paard in pension hebben hun paard niet goed opvoeden...
pharagirlke schreef:Ja, je bent beslist geen paardenliefhebber als je een paard een tweede kans geeft omdat een of andere dumbo het dier nooit manieren geleerd heeft
pharagirlke schreef:Benieuwd of je het geen rotzakken vind als ze twee hoeven op je schouders planten en met open gesperde mond op je af komen
Mensenprobleem of niet, ik vind dat wel een behoorlijke rotzak als ie dat doet.
pharagirlke schreef:Dat zeg ik ook nergens. Quote me als jij vind van welIk heb het over onopgevoede paarden. (daar ging het in dit topic toch ook om? Of interpreteer ik de titel nu zo fout?)
Voor het geval iemand wel ging praten over dat alle paarden met problemen, door opvoeding zijn gekomen
Ken er nl zat die dat deden en die nu fantastische dieren zijn. Ik mag hopen dat het je niet overkomt, want ik vrees dat, het paard dat jou dat flikt, mensen zal doen denken dat paarden toch geen herbivoren zijn. London_JK schreef:heb hier zo eens wat reacties gelezen waar ik het toch niet mee eens ben.
Paarden zijn geen makke schaapjes of hondjes waarbij je een keer aan een riempje kunt trekken en ze weer gehoorzamen.
Als een paard van 500 kg met jou gaat lachen is dat echt geen pretje en daar moet wel eens een tik/schop tegenover staan.
Denk je dat paarden in een kudde wel alles tollereren van elkaar? echt niet, zint het een paard niet krijgt de ander een mep, en die is altijd harder dan dat ik mijn paard zou kunnen slaan.