Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:37

Voor je aan opvoeden begint is het misschien handig om te bedenken wat je van je paard verwacht en hoe. Daarna ga je nadenken wat een paard van nature al in zich heeft en wat je dus relatief makkelijk kunt benutten en welke nieuwe gewoontes er nog ingeprogrammeerd moeten gaan worden. Ter voorlbeeld: ruimte laten aan de baas en deze niet van de weg aflopen is wel iets wat ze met paarden onderling al leren, er is tussen twee paarden altijd een die het niet mag en een die het wel mag en die verhouding moet je dus als mens naar je hand zetten. Voetjes optillen is niet alleen volstrekt nieuwe, maar ook iets wat een paard in het begin oncomfortabel kan maken omdat hij zich ermee het bekende prooidier kan voelen en die sittingduck gevoelens moet je zo kort mogelijk laten bestaan en laten verslijten door herhaling. Dingen normaal maken is belangrijker dan er confronterend in te zijn.
Maar het begin is 'wat wil ik van een paard?' Impliciet beslis je daarmee wat je toelaat namelijk.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:37

Citaat:
Maar ik neem aan dat jij die hoeven van een steigerende nee zeggende 3 jarige hengst kennelijk nog nooit vlak langs iemands hoofd hebt zien gaan.

Nee idd ;)

Er is wel een paard dat ik onopgevoed vond, van mijn vorige stal, en toevallig vond die eigenaar ook dat ik het niet goed deed met mijn paard :P

Zij deed éen of andere studie voor paarden-gedragstherapeut ( :+ :+ :+ ) en haar paard was vanaf kleins af aan in handen geweest, en had al vanaf het begin geleerd mee te lopen en voetjes te geven en zo. Maar ze kon er nu niet zoveel meer mee, zelfs niet van het erf af om te wandelen met hem. En hij heeft totaal geen respect voor mensen en ging ook steeds door draden enzo. Maar als iemand hem binnenzette die wat doortastender was (lees af en toe eens een tik geven en niet alleen maar zeggen 'oh kom maar popje, je mag wel even wat gras eten hoor' ) dan ging het prima.

Dat paard is nu al drie. Hij had eigenlijk nu beleerd moeten worden (maar de eigenaar bedacht dat ze drie jaar te jong vond (imo durft ze gewoon niet) en ik vraag me wel af wat er van dat paard terecht gaat komen, als ze hem pas op zijn 5de willen beleren, en nu nog steeds zo onopgevoed is.. Maar onhandelbaar, dat vind ik weer een te groot woord.

Wat dat betreft ben ik het dus met je eens, té soft zijn geeft alleen maar problemen.
Laatst bijgewerkt door Hinke op 27-04-09 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:40

Anya schreef:
Omdat je het zelf niet bent tegengekomen en alleen heel rustige kuddes kent. Misschien reageer jij daarom wel zo fel. Voel je je aangesproken dan?

Ik wel anders, ik loop al 25 jaar tussen de paarden, en heb nog altijd geen nood gehad aan stevige correcties. Het is gewoon onzin dat dat noodzaak is, en mensen die anders beweren, daar kan ik alleen maar van zeggen dat ze de kennis/wil/gelegenheid (nog) niet hebben om het anders te doen.

Heb hier ook twee 3 jarige hengsten lopen, volgens de Bokt-mytologie zowat het gevaarlijkste huisdier in paardenland, maar neen.. geen nood aan roepen, zweepjes, tikken, meppen, sporen, bitten, opdrijven, kettingen, hulpteugels of whatever. De heren gedragen zich zo ook wel. Volgens een andere Bokt legende zou je kunnen zeggen dat ik er helemaal kom op softy natural wijze, fluisterend al het ware :D :+
Grapje, ben geen NH-kenner.. maar dat doet er niet toe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:41

Té softe aanpak, krijg je helaas geen softe paarden door :=

Ik kreeg laatst van een eigenaar een flinke lading commentaar omdat ik haar paard een tikje op de neus had gegeven omdat hij mij beet :+ Ik zei: ik wil niet dat het paard zomaar aan mij komt en al helemaal niet dat hij mij gaat bijten! hoe jij het toestaat is jouw probleem, maar ik sta het hoe dan ook niet toe!
(normaal geef ik liever tik op de borst, maar ik stond tegen een hek aan met mijn rug en had niets in mijn hand.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:44

Opvoeden is duidelijk zijn. Ik heb het topic eens vluchtig doorgelezen en merk dat veel mensen opvoeden als iets ontzettend speciaal zien, een gave. Zoals bv een eerder bericht op deze pagina waarin iemand zegt dat ze dacht dat de mensen hier zich wel iets hoger in schatte dan de "gemiddelde ruiter/paardenbaas"

En dat vind ik dus bullshit, iedereen kan duidelijk zijn in wat hij wil en vooral niet wil. Ik ben maar een gemiddelde paardenbaas en heb ook een dominante onopgevoedde merrie om getoverd gekregen tot een goed opgevoed paard.

Mensen mogen zich gewoon eens gaan bedenken dat het 500kg is dat je in handen hebt. Geen 5kg.

Bandida: zeggen dat geen enkel paard nood heeft aan een stevigere correctie is naïef. Dan heb je nog geen echte rotzakken in handen gehad.

Welshcobfan: van mij zou je ook commentaar krijgen, ik pik het niet dat andere mensen zich zomaar wanen dat ze mijn paard mogen corrigeren. Dat doe ik zelf als ik het nodig acht.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:46

Bandida schreef:
Anya schreef:
Omdat je het zelf niet bent tegengekomen en alleen heel rustige kuddes kent. Misschien reageer jij daarom wel zo fel. Voel je je aangesproken dan?

Ik wel anders, ik loop al 25 jaar tussen de paarden, en heb nog altijd geen nood gehad aan stevige correcties. Het is gewoon onzin dat dat noodzaak is, en mensen die anders beweren, daar kan ik alleen maar van zeggen dat ze de kennis/wil/gelegenheid (nog) niet hebben om het anders te doen.

Heb hier ook twee 3 jarige hengsten lopen, volgens de Bokt-mytologie zowat het gevaarlijkste huisdier in paardenland, maar neen.. geen nood aan roepen, zweepjes, tikken, meppen, sporen, bitten, opdrijven, kettingen, hulpteugels of whatever. De heren gedragen zich zo ook wel. Volgens een andere Bokt legende zou je kunnen zeggen dat ik er helemaal kom op softy natural wijze, fluisterend al het ware :D :+
Grapje, ben geen NH-kenner.. maar dat doet er niet toe.

Kijk dat is nou eens een positief geluid, van jou zou ik wel eens wat willen leren! :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:46

Zo, heb me maar eens door de volle 9 pagina's heen geworsteld! Tja, het meeste is misschien wel al gezegd....wat mij wel vaak opvalt bij mensen die wat 'lichtelijk vervelende drampaarden' hebben, is dat ze zelf absoluut niet doelgericht zijn en zelf niet duidelijk hebben wat ze uiteindelijk van hun paard willen.

Ik ben opgevoed met de zin: 'Zo je ze went, zo krijg je ze'. Ik vind dat nog steeds een waar gezegde. Het betekent dus ook dat iedereen zelf moet bepalen waar de grenzen liggen. Veel mensen denken daar helemaal niet over na. Wat vind jíj acceptabel? Dat is niet voor iedereen hetzelfde en dat is ook niet erg. (Hoewel ik ook vind dat er normen zijn waar iedereen zich aan moet houden). Maar je moet er over nadenken en dan moet je je er aan houden. Geldt niet alleen voor omgang, maar ook voor het rijden (zie het genoemde voorbeeld over opstijgen).

Verder zijn veel mensen niet volledig verantwoordelijk voor hun paard (bv omdat ze op een all-inclusive-stalling staan) en ook daardoor gaat er wel eens wat mis. Wij hebben een stal vol en da's iedere dag een hoop werk om ze binnen-buiten te zetten, te voeren enz. Ik eis dus veel discipline, anders ben ik uren bezig....Als je dat soort dingen nooit hebt gedaan weet je ook niet waarom het zo lastig als je paard niet wil wachten, niet in de box wil blijven met de deur open, enz. enz. Het aanleren van zulk gedrag aan paarden is echt niet ingewikkeld - ik weet namelijk precies wat ik tolereer en wat niet.
Ik bedoel het niet omgekeerd hoor, dat mensen die hun paard in pension hebben hun paard niet goed opvoeden...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:47

pharagirlke schreef:
Bandida: zeggen dat geen enkel paard nood heeft aan een stevigere correctie is naïef. Dan heb je nog geen echte rotzakken in handen gehad.

Waarom zou je als paardenliefhebber ook tijd steken in 'echte rotzakken'? Die horen in de salami.
Nee het is niet naïef, het is anders als wat jij kent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:48

Wat ik heel erg aan mezelf heb gemerkt door de cursus dat ik meer lef moet hebben en niet afwachten maar ingrijpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:49

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:

Waarom zou je als paardenliefhebber ook tijd steken in 'echte rotzakken'? Die horen in de salami.
Nee het is niet naïef, het is anders als wat jij kent.

Ja, je bent beslist geen paardenliefhebber als je een paard een tweede kans geeft omdat een of andere dumbo het dier nooit manieren geleerd heeft :(:)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-04-09 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:50

Hermelientje schreef:
Kijk dat is nou eens een positief geluid, van jou zou ik wel eens wat willen leren! :j

Haha, gaf ik maar les, dan had ik een klant :D
Luisteren, lezen, kijken en véééél met je paarden buiten lopen, al de rest komt vanzelf ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:51

pharagirlke schreef:
~

Maar dat is nou weer zo'n enorm mysterie in de paardenwereld. Die rotzakken vinden op één of andere manier altijd feilloos hun weg naar mensen die wel "stevige correcties" gebruiken. Ik heb me daar al zo dikwijls over verbaasd.

Ayasha
Blogger

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:52

Feilloos? Menig rotzak die ik ken (niet in handen gehad, wel gezien hoe ze er mee om gingen en hoe ze zich ontplooiden tot fantastische dieren) hadden al heel wat bazen gehad voor ze eindelijk een juiste vonden hoor..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:53

pharagirlke schreef:
Ja, je bent beslist een paardenliefhebber als je een paard een tweede kans geeft omdat een of andere dumbo het dier nooit manieren geleerd heeft :(:)

Hmmm to easy. Paard die door een trauma dusdanig veranderd is en niet meer veranderd kan worden zou ik zelf ook liever naar de slacht brengen. Geen dumbo die paard geen manieren heeft geleerd, maar een arm paard met manieren die door pech in angst leeft. Maar goed, dat zijn natuurlijk ook geen onopgevoede paarden meer :P
Niet elk paard kán veranderd worden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:55

Citaat:
Verder zijn veel mensen niet volledig verantwoordelijk voor hun paard (bv omdat ze op een all-inclusive-stalling staan) en ook daardoor gaat er wel eens wat mis. Wij hebben een stal vol en da's iedere dag een hoop werk om ze binnen-buiten te zetten, te voeren enz. Ik eis dus veel discipline, anders ben ik uren bezig....Als je dat soort dingen nooit hebt gedaan weet je ook niet waarom het zo lastig als je paard niet wil wachten, niet in de box wil blijven met de deur open, enz. enz. Het aanleren van zulk gedrag aan paarden is echt niet ingewikkeld - ik weet namelijk precies wat ik tolereer en wat niet.
Ik bedoel het niet omgekeerd hoor, dat mensen die hun paard in pension hebben hun paard niet goed opvoeden...

Idd als je paarden van anderen buiten en binnen moet zetten is het wel fijn als ze normaal doen. Maar in de box blijven wachten als je de deur open hebt staan? Dat hoef ik bij mijn haflinger niet te proberen. Of mss kan ik het haar wel leren maar daar ben ik dan veel tijd en moeite aan kwijt en ik vraag me af wat de toegevoegde waarde ervan is... Stuur je mensen weg die paarden hebben die niet netjes blijven staan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:55

Dat zeg ik ook nergens. Quote me als jij vind van wel ;) Ik heb het over onopgevoede paarden. (daar ging het in dit topic toch ook om? Of interpreteer ik de titel nu zo fout?)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:57

pharagirlke schreef:
Ja, je bent beslist geen paardenliefhebber als je een paard een tweede kans geeft omdat een of andere dumbo het dier nooit manieren geleerd heeft :(:)

Dat is jouw definitie van rotzak? De mijne niet. Voor mij heb jij het nu over paarden met een mensenprobleem.
Maar afgezien daarvan, ja ik ben erg selectief in waar ik mijn tijd in steek.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 27-04-09 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:57

Benieuwd of je het geen rotzakken vind als ze twee hoeven op je schouders planten en met open gesperde mond op je af komen :')
Mensenprobleem of niet, ik vind dat wel een behoorlijke rotzak als ie dat doet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-04-09 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:58

heb hier zo eens wat reacties gelezen waar ik het toch niet mee eens ben.

Paarden zijn geen makke schaapjes of hondjes waarbij je een keer aan een riempje kunt trekken en ze weer gehoorzamen.

Als een paard van 500 kg met jou gaat lachen is dat echt geen pretje en daar moet wel eens een tik/schop tegenover staan.
Denk je dat paarden in een kudde wel alles tollereren van elkaar? echt niet, zint het een paard niet krijgt de ander een mep, en die is altijd harder dan dat ik mijn paard zou kunnen slaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:59

pharagirlke schreef:
Benieuwd of je het geen rotzakken vind als ze twee hoeven op je schouders planten en met open gesperde mond op je af komen :')
Mensenprobleem of niet, ik vind dat wel een behoorlijke rotzak als ie dat doet.

Nee hoor. Als hij zou toehappen of raken dan hoort hij zoals gezegd, in de salami. Verder overkomt zo'n situatie me niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:01

pharagirlke schreef:
Dat zeg ik ook nergens. Quote me als jij vind van wel ;) Ik heb het over onopgevoede paarden. (daar ging het in dit topic toch ook om? Of interpreteer ik de titel nu zo fout?)

Ik had alvast een bokt-clausule om mij heen gebouwd :P Voor het geval iemand wel ging praten over dat alle paarden met problemen, door opvoeding zijn gekomen :P

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 00:01

Bandida dat soort hengsten ken ik ook. Schatjes. Bijvoorbeeld een groot aantal quarterhorses valt onder die categorie. En een groot aantal van de minder dominante jonge hengsten. Ze zijn er echter echt ook anders. Ik hoop voor jou dat je ze niet tegen komt, want met jouw houding ben ik bang dat dat dus niet goed gaat. Maar kennelijk heb je de paarden gekozen die bij jou en jou voorkeursmethodiek passen. En dan is er dus geen enkel probleem :n ;)

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:02

bandida hoe kun je nou zeggen dat dat jou niet overkomt? dat weet je nooit!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:03

Bandida: Als je vind dat zo'n dier in de slacht hoort is dat jou goed recht, maar ga dan niet beweren dat mensen die zo'n dier het wel waard vinden geen paardenliefhebbers zijn :roll: Ken er nl zat die dat deden en die nu fantastische dieren zijn. Ik mag hopen dat het je niet overkomt, want ik vrees dat, het paard dat jou dat flikt, mensen zal doen denken dat paarden toch geen herbivoren zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:05

London_JK schreef:
heb hier zo eens wat reacties gelezen waar ik het toch niet mee eens ben.

Paarden zijn geen makke schaapjes of hondjes waarbij je een keer aan een riempje kunt trekken en ze weer gehoorzamen.

Als een paard van 500 kg met jou gaat lachen is dat echt geen pretje en daar moet wel eens een tik/schop tegenover staan.
Denk je dat paarden in een kudde wel alles tollereren van elkaar? echt niet, zint het een paard niet krijgt de ander een mep, en die is altijd harder dan dat ik mijn paard zou kunnen slaan.

Maar ik denk dan ook niet dat de tik echt dat is dat de indruk maakt je zegt immers zelf dat je eigenlijk helemaal niet hard slaat(of iig zachter dan je paard gewent is). Het is waarschijnlijk meer je houding op dat moment die voor je paard uitmaakt.