Voor mij is het een indicatie dat mijn poownie het allemaal nog steeds leuk vindt. En dat Ronnie de Pony plezier in het "werk" heeft, staat bij mij voorop.
Verder is het mijn taak (en IMO de taak van elke ruiter) om het paard in de gaten te houden, om in te zien of het nog steeds goed is. Paarden laten over het algemeen niet - of veel te laat - zien als er iets niet goed zit. En dat geldt zowel voor paarden met zware ruiters, als voor paarden in (zware) training. (Ook recreatie ruiters trainen hun paard, bewust of onbewust
) Ik ben van mening dat iedereen - ongeacht gewicht - zich behoort te verdiepen in het wezen paard, en de basis-dingetjes zoals EHBO paard, hoefverzorging, (sport)massage, veiligheid, huisvesting & training moet "beheersen". Door schade en schande wijs worden is not done, want je hebt met levende wezens van doen.Wat ik in de praktijk echter aantref is dat de zwaardere ruiters die ik ken over het algemeen allemaal nadenken over wat wel en niet kan - getuige ook de vraag van de TS. Zij zijn veel bewuster bezig met het welzijn van hun (favoriete manege)paarden dan de lichtere ruiters die ik ken. (Lees: die ik ken! Ongetwijffeld vele uitzonderingen op bokt die experts zijn mbt paardenwelzijn etc. etc.
)De vraag van de vriendin van de TS is in elk geval een heel mooi begin, ze wil gaan voor paardenwelzijn (haar gewicht in ogenschouw nemend).
Ik hoop dat ze een hele mooie tijd tegemoet gaat met - in de toekomst - een eigen paard.
(Nadat vriendin van de TS eerst heeft leren rijden op een doorgewinterd, rustig manegepaard, etc.etc.etc. maar die tips zijn reeds per PB geventileerd
)