Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:36

@ superwoman: daar heb je gelijk in, leuk en goed is niet per definitie hetzelfde. :D

Voor mij is het een indicatie dat mijn poownie het allemaal nog steeds leuk vindt. En dat Ronnie de Pony plezier in het "werk" heeft, staat bij mij voorop.
Verder is het mijn taak (en IMO de taak van elke ruiter) om het paard in de gaten te houden, om in te zien of het nog steeds goed is. Paarden laten over het algemeen niet - of veel te laat - zien als er iets niet goed zit. En dat geldt zowel voor paarden met zware ruiters, als voor paarden in (zware) training. (Ook recreatie ruiters trainen hun paard, bewust of onbewust :+ ) Ik ben van mening dat iedereen - ongeacht gewicht - zich behoort te verdiepen in het wezen paard, en de basis-dingetjes zoals EHBO paard, hoefverzorging, (sport)massage, veiligheid, huisvesting & training moet "beheersen". Door schade en schande wijs worden is not done, want je hebt met levende wezens van doen.

Wat ik in de praktijk echter aantref is dat de zwaardere ruiters die ik ken over het algemeen allemaal nadenken over wat wel en niet kan - getuige ook de vraag van de TS. Zij zijn veel bewuster bezig met het welzijn van hun (favoriete manege)paarden dan de lichtere ruiters die ik ken. (Lees: die ik ken! Ongetwijffeld vele uitzonderingen op bokt die experts zijn mbt paardenwelzijn etc. etc. :o )

De vraag van de vriendin van de TS is in elk geval een heel mooi begin, ze wil gaan voor paardenwelzijn (haar gewicht in ogenschouw nemend).
Ik hoop dat ze een hele mooie tijd tegemoet gaat met - in de toekomst - een eigen paard.
(Nadat vriendin van de TS eerst heeft leren rijden op een doorgewinterd, rustig manegepaard, etc.etc.etc. maar die tips zijn reeds per PB geventileerd ;) )

Snoevie

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 07:30

het lastige alleen is,ondanks de goede bedoelingen,dat je met een flink gewicht als 100 kg het paard erg veel belast,ook omdat je nog niet goed meekomt met de bewegingen.
het is alweer anders als je met dat gewicht goed rijdt,maar als beginner zijnde is het niet prettig voor het paard

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:52

Klopt, en daarom dus eerst leren rijden op een manegepaard. Op de manege kan je namelijk afwisselen, en belast je niet steeds hetzelfde paard.

Ik hoorde laatst een theorie van iemand, die als fysiek voordeel voor het manegepaard opnoemde, dat ze veel verschillende ruiters op hun rug dragen. Denk hierbij aan verschillende ruiters, met veel verschillende "tekortkomingen" (gewicht, scheef bekken, angst(verkramping) & andere lichamelijke aspecten).

Hoewel verschillende ruiters psychisch zwaar kan zijn (nadeel), is het fysiek zo dat ze dus niet steeds door een en dezelfde ruiter worden gereden, en ze hersteltijd krijgen, aangezien ze niet steeds op dezelfde manier worden (over)belast. In tegenstelling tot privepaarden die steeds op dezelfde manier belast worden (steeds dezelfde ruiter die een beetje scheef is, bijvoorbeeld, kan op lange termijn leiden tot het kapot rijden). Stof tot nadenken...

Tip is dus wat mij betreft om niet meteen tot een eigen paard over te gaan, maar eerst op verschillende (manege)paarden te oefenen, totdat blijkt of ze inderdaad leert om goed mee te komen in de beweging. Zij leert, en manegepaarden hebben "hersteltijd".

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:44

Ik persoonlijk vind dat ze best kan leren paardrijden.
Zou wel op paarden rijden.
Die maken zo wie zo een grotere pas en dat is voor haar ook makkelijker.
Hoeft niet gelijk een trekpaard of iets in die geest te zijn naar mijn mening.
ik hoop dat het lukt en dat ze het leuk vind.
Veel succes met je vriendin! :D

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:50

Weer de zoveelste discussie........

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:01

yep ;)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:33

Waarom verkopen ze grote kledingmaten dan? en laten ze laarzen/chaps op maat maken omdat veel de standaard maat niet passen?

Je heb heb verschillen in dik zijn he?! Kijk komt je buik tot je knieeen snap ik dat je niet op een paard moet gaan zitten..
Als we echt gaan kijken wat een paard mag dragen kan denk ik de helft ze paard/pony verkopen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:47

Danielledm schreef:
Als we echt gaan kijken wat een paard mag dragen kan denk ik de helft ze paard/pony verkopen ;)

dus?

imo moet je er voor zorgen dat je het paard waar je op rijdt zo min mogelijk belast. Dat doe je naar mijn mening door een pasend paard te zoeken én zorgen voor goede begeleiding en regelmatig controle van het paard.
Dat mensen er imo te makkelijk mee om gaan, is geen vrij-briefje. Je moet imo altijd blijven kijken hoe het beter kan.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:51

Hm , ik zou haar toch adviseren een paard te nemen
een oudere makke, bijvoorbeeld een tinker paard of trekpaard ofzo :)
succes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:23

Danielledm schreef:
Waarom verkopen ze grote kledingmaten dan? en laten ze laarzen/chaps op maat maken omdat veel de standaard maat niet passen?

Je heb heb verschillen in dik zijn he?! Kijk komt je buik tot je knieeen snap ik dat je niet op een paard moet gaan zitten..

De commercie voorziet altijd in alles. Wanneer er alleen nog maar graatmagere ruiters zouden zijn, kwam daar een heel arsenaal aan kleding voor.

Als we echt gaan kijken wat een paard mag/ kan dragen, denk ik ook dat de helft zijn/haar paard mag verkopen.... en je kunt je afvragen of dat verkeerd is.
Uit onderzoek is gebleken dat slechts 2% van de mensen die obese (dus niet een beetje stevig maar echt zwaar) zijn niet kan afvallen omwille van medische redenen. De rest (98%) kan dus gewoon een acceptabel gewicht voor de gezondheid van het paard bereiken en nog jaren van zijn/haar paard genieten.
Dan moet men wel die verantwoordelijkheid willen nemen. Laat gezegd worden dat ik heel goed begrijp dat dat niet makkelijk is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:08

het is ook vaak een drempel die je moet overwinnen.
ik loop zelf bij een dietiste,en dat heeft mij ook best wel moeite gekost.
maar zeker als ik wil gaan trainen om ook officieel te starten,vind ik dat er wel wat kg's afmogen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:51

Ninx schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat slechts 2% van de mensen die obese (dus niet een beetje stevig maar echt zwaar) zijn niet kan afvallen omwille van medische redenen. De rest (98%) kan dus gewoon een acceptabel gewicht voor de gezondheid van het paard bereiken en nog jaren van zijn/haar paard genieten.
Dan moet men wel die verantwoordelijkheid willen nemen. Laat gezegd worden dat ik heel goed begrijp dat dat niet makkelijk is.

Er is ook onderzocht dat van alle mensen die gaan lijnen, slechts 7% kans ziet om blijvend af te vallen. De overige 93% verliest slechts tijdelijk gewicht, maar komen toch weer uit op, of zelfs boven hun oude gewicht (jojo-effect). Daar kan je best wat van vinden, maar het geeft aan hoe moeilijk het is. Je moet je dus ernstig afvragen hoe realistisch het is om tegen iemand te zeggen dat hij maar moet afvallen.

Ik hoor overigens ook bij die 93%. Je wilt niet weten hoeveel dieten e.d. ik in mijn leven al gehad heb. Noem ze en ik heb ze gevolgd! En nu laat ik het erbij. Wat niet wil zeggen, dat ik me volprop. Ik let altijd wel op en heb nooit vreetbuien (nooit gehad ook). En toch 20 kg te zwaar...
Laatst bijgewerkt door beantsje op 11-04-09 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:52

ik denk dat dat alleen gezegd word als iemand op een paard wil stappen wat niet bij diegene past vanwege het gewicht.

VeerleX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:54

Misschien tinkers, shire, grote & stevige paarden..
Maar als ze kan afvallen, kan ze het altijd eens proberen eh , het is veel aangenamer voor je vriendin & het paard om wat minder te wegen..
& als ze het leuk vind , het paardrijden, en ze weegt wat minder kan ze misschien ook wat op fijnere paardjes beginnen rijden, dat is misschien wel een stimulatie om af te vallen :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:56

100 kilo is gewoon best zwaar voor een paard. Ik zou met dat gewicht er niet opgaan, afvallen is heel moeilijk, maar je wilt toch ook niet een paardenrug verpieteren? Zeker als je nog niet kan rijden, zit je hem gewoon in de weg met je gewicht.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:57

Weet je, ze kan ook eerst naar een manege gaan. Eens kijken wat daar de mogelijkheden zijn. Leren paardrijden. En dan evt. denken over de aanschaf van een paard of pony. Lijkt me een logische en praktische route toch?

Groeten van Christel

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:59

beantsje schreef:
Ninx schreef:

Er is ook onderzocht dat van alle mensen die gaan lijnen, slechts 7% kans ziet om blijvend af te vallen. De overige 93% verliest slechts tijdelijk gewicht, maar komen toch weer uit op, of zelfs boven hun oude gewicht (jojo-effect). Daar kan je best wat van vinden, maar het geeft aan hoe moeilijk het is. Je moet je dus ernstig afvragen hoe realistisch het is om tegen iemand te zeggen dat hij maar moet afvallen.

Ik hoor overigens ook bij die 93%. Je wilt niet weten hoeveel dieten e.d. ik in mijn leven al gehad heb. Noem ze en ik heb ze gevolgd! En nu laat ik het erbij. Wat niet wil zeggen, dat ik me volprop. Ik let altijd wel op en heb nooit vreetbuien (nooit gehad ook). En toch 20 kg te zwaar...

Daar heb je gelijk in.... lijnen werkt ook niet. Het gaat om een levenslange commitment. Je lichaam weer beter leren kennen en het alleen dat geven wat het echt nodig heeft. Mensen die overeten zijn niet meer zo bewust van hun lichaam en eten door wanneer het signaal 'vol' allang afgegeven is. Toch zou het te makkelijk zijn die mensen maar slap te noemen, ik denk daar absoluut niet zo over.
Onze maatschappij faciliteert overgewicht, daarom zijn er zoveel mensen met overgewicht en waren dat er vroeger veel minder.
Er ligt een grote taak op de overheid te wachten om de samenleving weer zo in te richten dat mensen wel gezonder MOETEN leven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:38

PattyOosten schreef:
100 kilo is gewoon best zwaar voor een paard. Ik zou met dat gewicht er niet opgaan, afvallen is heel moeilijk, maar je wilt toch ook niet een paardenrug verpieteren? Zeker als je nog niet kan rijden, zit je hem gewoon in de weg met je gewicht.

Hier ben ik het totaal niet mee eens.
De doorsnee man weegt rond de 100 kilo en die zie je toch ook op Haflingers, Tinkers, Fjorden of Friezen rijden?
Oké, als je met 100 kilo op een [ras] of luxe gebouwd paard gaat zitten dan heb je een punt.
Maar om nou gelijk te zeggen dat ze maar op een Shire of Belg moet gaan zitten...
Een lekkere stevige Fries of grof gebouwde Tinker moet zeker 100 kilo kunnen houden.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:39

Dat vind ik nou ook!! :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:11

KoudbloedKim schreef:
PattyOosten schreef:

Hier ben ik het totaal niet mee eens.
De doorsnee man weegt rond de 100 kilo en die zie je toch ook op Haflingers, Tinkers, Fjorden of Friezen rijden?
Oké, als je met 100 kilo op een IJslander of luxe gebouwd paard gaat zitten dan heb je een punt.
Maar om nou gelijk te zeggen dat ze maar op een Shire of Belg moet gaan zitten...
Een lekkere stevige Fries of grof gebouwde Tinker moet zeker 100 kilo kunnen houden.

Het gaat er voornamelijk om dat de ruiter nog moet leren rijden... Die gaat dus nog niet mee met de bewegingen van het paard.
Daarbij vind ik de reden dat andere het doen, maar zeer zwak.
Ook is het nog zo dat friezen bekend staan om hun weke rug en dus juist niet goed zijn in dragen.
Je mening vind ik dus niet zo goed onderbouwd

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:54

daar ben ik het wel mee eens.
friezen hebben geen hele sterke ruggen,en als je zwaarder bent en nog moet leren rijden,kan je beter een paard zoeken met een wat sterkere
compactere rug

(uitzonderingen daargelaten,maar ik zou als zwaarder persoon om te leren rijden niet direct voor een fries kiezen)
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 17-04-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:58

Superwoman: Ik weeg ruim boven de 100 kilo en heb ook op Friezen gereden en die gingen echt niet door hun rug en hadden zelfs geen last van mij.
Maar als je het zo steld, moet ze dus op een [ras] leren rijden? Dat zijn ook niet echt paarden om op te leren rijden, aangezien ze erg hoog op kunnen gooien.
Ik blijf bij het advies om een robuust paard uit te kiezen en daarbij te letten op de lichaamstaal van dat paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:57

KoudbloedKim schreef:
Superwoman: Ik weeg ruim boven de 100 kilo en heb ook op Friezen gereden en die gingen echt niet door hun rug en hadden zelfs geen last van mij.
Maar als je het zo steld, moet ze dus op een trekpaard leren rijden? Dat zijn ook niet echt paarden om op te leren rijden, aangezien ze erg hoog op kunnen gooien.
Ik blijf bij het advies om een robuust paard uit te kiezen en daarbij te letten op de lichaamstaal van dat paard.

Omdat jouw ervaring is dat het paard/fries geen last van je had en niet door hun rug gingen is het goed?
Das net zo iets als mijn oma heeft heel der leven gerookt, maar nooit longkanker gehad..
Feit is dat veel friezen een weke rug hebben :roll:
Ik weet dat veel mensen denken dat hun paard of pony geen last hebben van hen, maar vanaf de grond is het soms een stuk duidelijker.
Daarbij is de slijtage niet te zien zonder ront.foto's.

Zoals ik het stel, kan ze beter helemaal nog niet gaan leren rijden...
Mennen kan ook of op een simulator, zodat je niet op het echte paard tegen de bewegingen in gaat.

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:01

Een trekpaard lijkt mij het beste, ze zijn hardstikke fijn om op te rijden.
Ik rijd zelf ook altijd op m'n verzorg trekpaard (ben zelf niet stevig hoor, weeg ong. 46kg)
Succes met de zoektocht :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:18

superwoman schreef:
Zoals ik het stel, kan ze beter helemaal nog niet gaan leren rijden...
Mennen kan ook of op een simulator, zodat je niet op het echte paard tegen de bewegingen in gaat.

Dus mensen boven de 100 kilo die nog niet kunnen rijden moeten maar geen les nemen? :roll:
Nouja, ik heb mijn mening wel duidelijk gemaakt lijkt me.
Gewoon een fors paard en de instructeur/instructrice zal daarbij wel meekijken. :j