Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_Britt

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:38

Eerst moest ik altijd mijn cap op van mijn moeder (en het was verplicht bij de rijvereniging) sinds ik op een andere stal sta rij ik altijd zonder cap. Ik ken mijn paard en ik ken mezelf en ik schat de kans dat ik eraf val klein in (mijn paard is namelijk zowiezo al schrikachtig en ben gewend aan het regelmatig wegspringen) tuurlijk kan ik er altijd afvallen maar dat is een gok die ik neem. bij dingen waar mijn risico op vallen hoger is (springen of op een onbekend paard rijden bijv.) zet ik soms wel een cap op. Ik denk ook dat het licht aan de manier waarop je valt of de cap in je voordeel of nadeel werkt. Val je met je achterhoofd op een steen of paal, dan ben je je cap denk ik heel erg dankbaar. Val je voorover met je gezicht dan heb je waarschijnlijk een nekletsel door dat de cap op je voorhoofd verder uitsteekt en hierdoor de klap in je nek word opgevangen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:42

'Grappig' dat ik steeds mensen zie zeggen 'ik ken mijn paard, dus ik hoef geen cap op' en 'Oh ik heb zoooo'n goede band, dus ik hoef geen cap op' Maar als ik dan de verhalen lees van mensen die een ongeluk hebben gehad dan is dat meestal met een vertrouwd paard op een onverwacht moment (soms zelfs stappend in de bak). :? Maar goed die mensen zullen dan allemaal wel een heeeele slechte band met hun paard hebben gehad ofzo....

Ik snap gewoon niet waarom je het risico zou nemen. Hele kleine moeite, als je een goeie cap koopt zit het ook niet in de weg. Dus waarom zou je het dan laten?

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:50

Toen ik een paar jaar geleden van mijn paard viel (ze schrok en sprong weg en ik was toen helemaal uit balans en uiteindelijk viel ik) toen kwam ik terecht op mijn hoofd en rechterschouder.
Mijn sleutelbeen was gebroken en ik had een zware hersenschudding, waarvoor ik nog in het ziekehuis heb gelegen.
Ik droeg toen wél een cap. Wat als ik die toen niet had gedragen, dan was het waarschijnlijk niet bij een hersenschudding gebleven... Dit vertelde mijn arts me toen ook.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:54

Ik draag altijd mijn cap!
Ik ben éen keer mét cap tegen een boom gelanceerd, en cap brak door midden! Nou ik was toch wel héél blij met mijn cap!
(ondanks het fijt dat deze doormidden brak, had ik weinig letsel)
Dus voor mij, is rijden zonder cap ookal vertrouw ik het paard nog zo goed, er echt niet bij!
En het zijn en blijven dieren, ookal vertrouw je ze, ook zei kunnen schrikken! En dat neem ik ze niet kwalijk.

Jessie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:55

Hmm, ik geloof dat 't van die schok wel meevalt. Een cap is iig altijd
handig als je met je hoofd op 't asfalt landt geloof ik, scheelt hersens bij elkaar
schrapen.. Maar aan de andere kant, als je recht met je hoofd op 't zand of
wat dan ook valt, en je maakt een rare draai, kun je inderdaad net zo goed je nek
breken.. Desalniettemin heb ik 'm eigk nooit op.., alleen op de
club en op wedstrijden omdat 't verplicht is dan. En wanneer ik op een vreemd/jong
paard rijd. Of zoals vandaag (had ik 'm niet op) was ik even op stal en vroeg en vriendin
of ik eventjes op haar paard wilde, die was lange tijd erg vast geweest en nu
aanzienlijk verbeterd dus dat wilde ik wel even voelen. Dus ik ben klaar, stap dr rustig uit
en zit als gewoonlijk te ouwehoeren en vooral niet op te letten. In de hoek aangekomen,
ziet mevrouw opeens iets heeeeel engs (ik had het niet eens door, zo snel ging het) en
springt opzij, ik hing 1 seconde los in de lucht, en gelukkig sprong ze toen de goede kant op terug
en landde ik weer in het zadel, maar het scheelde bar weinig := , maar dus wel zonder cap.
Ik mag er dus niks over zeggen. Maar, met cap is altijd verstandiger, ik geloof niet dat daar over
te twisten valt. ;)
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 25-03-09 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag gewone letters gebruiken.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:59

supah_sky : dat ben ik niet met je eens! ik heb een paard gehad dat recht op mijn gezicht viel. De hele klep stond omhoog geklapt, maar mijn botten waren nog heel in mijn gezicht. Mijn neus was iets gekneusd, maar de cap heeft ervoor gezorgd dat hij er nog op zit... ook je gezicht wordt beschermd door je cap :)

ik heb ook een cap in twee stukken. En nadat het paard op me was gevallen heb ik nu ook een cap in de kast liggen met een klep omhoog en een extra functie als rammelaar. Leuk voor de kinderen later ;)
Laatst bijgewerkt door Daphaan op 25-03-09 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:00

Supah_Sky schreef:
Val je voorover met je gezicht dan heb je waarschijnlijk een nekletsel door dat de cap op je voorhoofd verder uitsteekt en hierdoor de klap in je nek word opgevangen.

Nog even gauw, ik wil niet banketstaaf doen, en geloof dat je best wel eens zo kunt vallen. Maar meestal bescherm je met je handen je hoofd als je valt, en zeker als je met je gezicht eerst valt. Dus ik denk dat dat maar zelden voor komt.

Jessie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:03

Maar met die klep ben ik het idd ook eens hoor. Enne, niks mis mee zo'n cap, zoals ik al zei bij vreemde en jonge paarden altijd! Idem op de club en wedstrijden. Maarja, eigenwijs, ik weet het niet. Ik weet dat ze een keer kan schrikken en dat gebeurt vaak hoor. Gelukkig is de laatste keer dat ik van m'n paardje viel al best lang geleden en werd ik toen met m'n rug op een paal gelanceerd. Hihi, had ik toen maar een bodyprotector aan, gelukkig met wat schaafwonden en blauwe plekken er vanaf gekomen maar het deed verrot zeer. Haha, ik wist niet dat woorden als "l*ll*g" hier als banketstaaf worden neergezet.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:04

ik zat op het meest ervaren paard van stal en die is me bijna fataal geworden. Het goede idee: alleen op jonge en lastige paarden is daarmee helemaal te niet gedaan :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:05

de wonderen van bokt ;)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:01

Sinds ik een keer met me kop op het asfalt geknalt ben zet ik altijd een cap op, al is het het oudste/braafste/bejaardstse/betrouwbaarste paard dat ik ken.

Door dit grapje heb ik nu een knoepert van een litteken boven op mijn hoofd met wat wild vlees erbij. Niet zo erg mooi, maar wel een mooi voorbeeld als ik kinderen zonder cap zie rijden. Volwassen moeten het zelf weten, maar kids waarschuw ik wel altijd, wat ze ermee doen moet ieder voor zich weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:14

heb een nachtje in t ziekenhuis mogen slapen gisteren. En ik had wel een cap op! Had een ongeluk gehad met mn paard in t bos. En nog krijg ik t voorelkaar een hersenschudding en een zwaar gekneusde kaak en een blauw oog te krijgen, en dat met cap op! ( lag tegen een boom ) Ik wil nietw eten hoe ik er vanaf gekomen zou zijn ZONDER cap!. Voor de nieuwsgierigen, paard is en op wat beenwonden na goed vanaf gekomen ( godzijdank )!
Dus ik zet voortaan altijd een cap op. al is t op mn eigen vertrouwde fjord! Dat kan dus ook misgaan heb ik wel gemerkt!

Nolzuet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:23

Ik reed ook graag, wanneer het maar kon zonder cap. Lekker die wind door je haar, heerlijk!! Tot ik een keer ging uitstappen in het bos, zonder zadel, op mijn paard waar je een bom onder kan leggen. Ik reed op het ruiterpad, een heuveltje op, en toen kwam er ineens een scooter keihard naar beneden razen. Mijn paard draaide razendsnel om en rende weg, recht op de bomen af. Vlak voor de bomen draaide hij weer om, waardoor ik tegen de boom aan werd gesmeten. Ik had ongeveer alles gekneusd in mn lichaam, maar in die boom stond zo ongeveer de afdruk van mijn cap. Ik denk echt dat als ik mn cap niet op had gehad, dat ik er heel slecht vanaf was gekomen.
Daarnaast werk ik in een woonvoorziening voor gehandicapten. Daar woont een vrouw die gehadicapt is geraakt door een val van haar Arabier toen ze 13 was, zonder cap op. Ze heeft nog steeds en deuk in haar schedel. Je snapt nu wel dat ik mijn cap nu altijd op heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:24

idd nolzuet, ik heb dus dinsdag ook kennis gemaakt met een boom!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:35

Ik droeg nooit een cap op mijn fries toen we nog niet hier woonde, eigenlijk sinds we verhuisd waren naar hier ben ik hem wel gaan dragen.... Waarom is me nog steeds een raadsel!!!
En sinds dien draag ik hem altijd, nu helemaal met mijn jonge knol!!!

Peb_mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:39

hallo
ik zou zelf nooit zonder cap rijden het kan je tenslote soms je leven kosten!!
in de bak vindt ik dat is je eigen keuze maar buiten egt cap opsetten!!!! *D *D *D

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:41

ik draag altijd een cap!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:51

GeIk ben nou eenmaal van mening dat geen een paard voor 100 % te vertrouwen is. Dat zijn mensen niet, dat zijn honden niet, dat zijn katten niet, dus paarden ook niet. Een ongeluk zit in een klein hoekje en daarom heb ik altijd mijn cap op mijn hoofd.
Niet alleen ter bescherming bij een val, maar ook tegen laaghangende takken in het bos.
Zonder cap zou ik al een keer mijn kaak hebben gebroken (volgens de kaakchirurg, ik weet niet of het waar is uiteraard), zonder cap zou ik een zware hersenschudding hebben gehad ipv een lichte, zonder cap voel IK mij niet veilig, en krijg ik last van bijgeloof (ik val nooit... behalve.... als ik mijn cap niet op heb) en ga ik onzeker rijden.
Een cap is er niet voor niks, net als dat je bij moterrijden een helm op zet, bij mountainbiken een helm op zet, hoor je bij paard rijden een cap op te zetten. Moterrijders zonder helmen zijn gek en lomp, amazones zonder cap niet???
En tja, een cap kan er voor zorgen dat je je nek breekt? Ook zonder cap kun je je nek breken hoor, die ene procent dat je verkeerd landt zit er altijd in, en of je met cap nou 1 procent meer kans hebt om je nek te breken... wat boeit mij dat... hij beschermt mij tegen veel andere kwade kwalen en pijntjes.
Je cap niet op zetten vind ik persoonlijk heel onverstandig, je wordt er niet ziek van en als je hem goed schoonhoud gaat je hoofd er echt niet van stinken. Een cap is duur? Maar jezelf wel 3498 anky setjes gunnen, vind ik onzin. Ja, je haar gaat lelijk zitten... maar een haarborstel op stal is misschien een goede oplossing.
Ik denk dus dat er meer goede redenen zijn om je cap wel op te zetten, dan om hem niet op te zetten.

Edit:
Wat ik me dus afvraag na het een beetje doorlezen van dit topic:

'Waarom zetten jullie geen cap op???'
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 27-03-09 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aub edit knop gebruiken.

kusdandykus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:19

Ik vind het dom om zonder cap te rijden! Ook al heb je het braafste paard van stal een paard kan altijd schrikken! & als je van je paard dokt de verzekering echt niet.
Trouwens een cap is niet voor niks verplicht!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:26

Ik rijd altijd met cap op. Alleen vorig jaar ben ik een weekje wezen paardrijden in Portugal,westernstijl. Daar reed men zonder cap. Het eerste ritje hadden mijn vrienden en ik braaf de cap op, maar de rest van de week toch zonder cap gereden. was wel lekker want het was rond de 35 graden.
Groetjes

gillian
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:03

Ik reed altijd zonder cap. Wedstrijd reed ik met hoedje, al vanaf de B :D
Toen ben ik gestopt met wedstrijden en ben veel buiten gaan rijden met m'n paard. Vanaf die tijd heb ik eigenlijk altijd m'n cap op. Zeker omdat ik met m'n hengst vaak ergens anders buiten ging rijden. Vond dat wel een veilig idee.
En dat was maar goed ook!
Juist in onze vertrouwde omgeving, in de buitenbak, schrok mijn paard, ging op hol en gleed onderuit tegen stallen aan. Bij het omhoog krabbelen heb ik m'n hoofd gestoten tegen het afdak. Daarbij was m'n cap helemaal gespleten...stel je voor dat ik die niet op had...
Dus voor mij eigenlijk ook altijd de butsmuts op ;)

Maar goed, vind eigenlijk wel dat het ieder voor zich is. Mits de ruiter boven de 18 is.
Bij ons op stal is het sinds een paar jaar verplicht vanwege het veiligheidscertificaat. Maar voorheen waren onze manegeruiters ook verplicht om een cap op te hebben met rijden.

zenith84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:25

ik rijd tegenwoordig altijd met cap, het werdt verplicht bij ons op stal. Maar ik had er een bloedhekel aan. Nu vindt ik het raar als ik geen cap op heb en toch ook zeer onveilig

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:41

Je kan op veel manieren onverantwoord paardrijden...

En zonder cap rijden is er een van.

Voor mijn part mogen ze het verplichten. En iedere ruiter die het niet doet een boete geven. Mensen op een brommer moeten toch ook met helm rijden?

Ephajim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:04

Ik draag altijd een cap, je gaat toch ook niet op een motor zonder helm?
Naja het is natuurlijk ook verplicht op de manege en ik heb geen eigen paard (mocht ik dat wel hebben had ik alsnog een cap gedragen daar niet van). Mocht iemand dan toch zonder cap meer letsel hebben dan wanneer diegene wel een cap op had is het dan ook eigen schuld dikke bult.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:08

mijn ruinen rijd ik nooit op zonder cap :+ ook al zijn ze meestal braaf. Bij hen denk ik wél van 'er moet maar iets gebeuren' of ze moeten eens verschieten of enkele huppels geven met hun jonge kop er nog op. Ik voel me erg onveilig zonder op hen.

op m'n vorige merrie reed ik zo zonder cap. Ze mocht dan al eens gek willen doen het is een paard dat je nooit of te nimmer van je rug wou en het vertrouwen was er gewoon 1000% en ik zat er na al die jaren zo stevig op dat ik ieder beweginkje en ieder spiertje van haar kende.

bij ponygames of voltige of whatever laat ik m'n cap ook af. vooral in de zomer. Ik krijg vaak erg hoofdpijn als het warm is en met cap rijd. Maar dat is geen excuus.