Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:40

Anneiesdj, ik vind eigenlijk wel dat je gelijk hebt. Ik vind dat door het bontje eigenlijk het zadel heel anders op de rug ligt. Maar waarom zijn die bontjes er dan? Om slecht passende zadel goed liggend te maken?

Ayasha
Blogger

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:41

mij is altijd verteld dat een bontje voor een dier met een gevoelige rug is... := zou druk beter verdelen oid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:43

Het gaat voornamelijk om het idee, ooit heeft iemand dat verzonnen en iedereen trapt erin. Mensen die denken dat een bontje of gelpad nodig is zijn niet al te zeker of hun zadel wel goed past. Bij een goed passend zadel doet het alleen maar kwaad. Heb je een slecht passend zadel dan verander je daar weinig aan. Slechts in heel enkele gevallen heeft het zin; bv als de boom iets te breed is, een bontje vult dat wat op waardoor het beter past maar een goed passend zadel heeft natuurlijk altijd de voorkeur.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:43

Ik was vroeger helemaal fan van de blauwe katoenen dekens met gele singels eraan!

En ik ben gelukkig nog in het bezit van een metalen zweetmes met kartelrandje. En ik moet bekennen dat ik hem nog steeds gebruik (inmiddels een jaar of 15 oud): het haarnetje met strik!

En ben nog steeds op zoek naar een mooi simpel hoofdstel, niet met allemaal tierelantijntjes eraan. Gelukkig doet die van mij het al 5 jaar en zal het ook nog wel even meegaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:45

Ik heb ook zo'n zweetmes met kartelrandje, ik denk 4maanden geleden gekocht, dus die zijn er nog wel.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:47

Oh wat een nostalgie hier; heerlijk! :D En sommige dingen herken ik ook nog wel.
Kan je nagaan hoeveel dingen er veranderd zijn als je, net als ik, tussendoor even een paar jaar niks met paarden hebt gedaan?
Ik herinner me van 'vroegah' nog wel de caps, de dubbelgevouwen dekens en lage neusriemen. Ook de gelpads heb ik nog meegemaakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:49

Waarom zou zo'n zweetmes uit de gratie raken? Die gebruikt toch iedereen als je je paard hebt gewassen, hoe krijg je hem anders droog?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:53

D trensen.. maar volgens mij zie je die weer wat meer de laatste tijd..

En heerlijke ribfluwelen broeken.. ik heb er nog een liggen.. echt een heerlijke broek.

Ik heb ook het idee dat door de opkomst van de bustrensen die verschrikkelijke rubberen ringen ook steeds minder worden..
heb nog nachtmerries van die dingen.. kreeg het altijd pas na veel trekken en sjouwen voor elkaar..

poepernol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:55

oesje,heb het hele topic in een ruk doorgelezen en ben zoveel bekende zaken tegen gekomen,
ik heb ook nog steeds die oude cap in men kast liggen,gelpad,ijzeren roskam,strik met netje voor men haar vind je hier ook nog.heb ook een dubbel gevouwen deken periode gehad en ik heb ook nog steeds een hoofdstel met lage neusriem.op de trainingsstal waar men ruin staat,liggen ook nog steeds met typex besmeurde zadels en plastic hangertjes aan de hoofdstellen.en dan het beste,de lesgever geeft altijd les in zen rijbroek , petje en timerlandschoenen,geweldig toch.
de mensen waar ik bij heb leren paardrijden,deze geeft ook steeds les in zen rijbroek,maar hij is wel geupdate en doet dit met zijn lederen rijlaarzen aan..
verder stretch ik mijn ruin ook altijd,hij haal er zich super makkelijk door als ik dit niet doe.
koordsingels heb ik echter nooit gehad.
mijn bokkies staan wel na het werk allemaal onder een wollen deken,ben niet zo een fleece fan,electriciteit,achteruittrekken,rap stuk,laat maar geef mij men wol maar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:56

Idd die bontjes pffff vreselijk modeverschijnsel, en de anky matrassen nog veel erger....

Een goed passend zadel moet je niet vern**ken door er allemaal dikke rommel tussen te proppen ;)

Rondgenaaide hoofdstellen had je vroeger toch ook dacht ik?
Heb ze overigens nooit mooi gevonden, vind juist gladleer een stuk sjieker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:57

anneliesdj schreef:
Waarom zou zo'n zweetmes uit de gratie raken? Die gebruikt toch iedereen als je je paard hebt gewassen, hoe krijg je hem anders droog?

Misschien vindt men metaal maar sielugh en gebruikt men dus liever zo'n rooie plastic trekker? Of wellicht zijn ze gewoon overal in de loop der jaren kwijt geraakt en vervangen door een "moderner" exemplaar...

Hoewel ik de metalen zweetmessen nog steeds erg prettig vind, heb ik me trouwens altijd al afgevraagd wat het nu van de kartelrand eigenlijk is... Anyone?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:02

Ik gebruik die kartelrand om alle losse haren eruit te trekken, maar waar hij eigenlijk voor is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:05

Volgens mij is hij daar ook voor.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:06

Die zware canvasdekens. waren zo al zwaar maar wel heel degelijk en scheurbestendig. alleen als het geregend had dan kreeg ik ze maar moeilijk weer op het paard.
nu allemaal high-tec materialen van bucas en rambo, toch wel wat makkelijker hoor!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:09

Maar die canvasdekens zijn wel heel fijn, oersterk, goede pasvorm en niet zo achterlijk duur.

poepernol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:11

dat is waar hoor,die nieuwe dekens zijn veel makkelijker,maar ik heb de wollen na het werk,ipv fleece zweetdekens.
ook voor op wedstrijd heb ik nog steeds die australische dekens zoals men ze noemde bij ons,van die 4 kanten wollen dekens,om uit te stappen.super fijn.

wat ik net nog bedacht,van die stijgbeugels met zo een rekketje aan de kant,voor als je valt.
en zo een staartsingel voor pony's wordt dat nog veel gebruikt??

ik heb trouwens een soort aftrekkerje voor men paard en geen echt zweetmes meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:23

Staartriem! Laaaang geleden dat ik zo'n ding voor het laatst van dichtbij gezien heb ja :j

PatvRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:27

Bij ruitersportshop bij ons in de buurt worden de canvas dekens nog verkocht hoor en loopt ook nog goed. Mijn paarden staan ook allemaal met een canvasje, ze blijven er niet onderzweten, ademt goed, scheurvast, warm en gaan lekker lang mee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:30

Canvas word idd nog gemaakt en verkocht, vooral geschikt voor in de koppel lopende paarden :j

Vind het geen prettige dekens, hier hebben ze de nieuwe high tech dekens op de wei op :)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:35

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:41

anneliesdj schreef:
Maar die canvasdekens zijn wel heel fijn, oersterk, goede pasvorm en niet zo achterlijk duur.

Nou zo sterk vond ik ze niet. De ene dag was hij heel, de dag erop hing er nog een stukje om mijn paard zijn nek en de rest lag in flarden in de wei :=

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:42

wie gebruikt er hier nog manenvet, banadges met touwtjes, ouderwetse hoevenkrabbers zonder borsteltje, plastic sprinschoenen die je in zn geheel over de hoef moet trekken, oranje bitringen of een bokriempje aan je zadel

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:47

Manenvet?
Waar was dat dan ook al weer voor?
komt me wel bekend voor..

Bandages met touwtjes was in mijn tijd verplicht op deurne.
Ik heb ook nog hoevenkrabbers zonder borsteltje, altijd handig voor onderweg als paard iets in zijn hoef blijkt te hebben :j

Die springschoenen heb ik nog mee moeten werken op springstallen, bwah wat een ellendige dingen.

Oranje bitringen :')

Bokriempje heb ik nooit gebruikt, maar vind dat een goed ding voor kinderen , dan laat ik ze daaraan trekken ipv aan de teugels als ze hun balans nog niet goed kunnen vinden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:47

vroegah hadden wij ook allemaal een molton onder ons shabrak. Die kon je dan omdraaien als hij vies was en zo bleef je shabrak schoon.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:48

OMG Djilan, dat heb ik ook tevaak meegemaakt, en dan vooral die rotkoppen van die knollen er dan bij :(

Waren altijd zo trots als ze hun deken zo gesloopt hadden :(
Maar waren in mijn gevallen geen canvasjes ;)