De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:15

En het betekent ook dat ik af en toe betweterig ben (omdat ik het welzijn van een paard belangrijker vind dan een vriendschap). En dat ik mensen genadeloos van hun roze wolk af sodemieter omdat het paard dat ze willen kopen echt niet geschikt is voor hen, vaak zijn ze het achteraf wel met me eens, maar is het op dat moment best een k*t boodschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:16

Naar mijn mening zijn er maar een paar echte paardenmensen en die zitten iig niet op bokt.

De wannaby's weten exact wie dat zijn, willen ook graag zo zijn en pretenderen het te zijn, tja want als zij het niet kunnen, dan kan niemand het. ;)

Maar ja in het land der blinden, ben je als 1-oog al snel koning. :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:18

Ach en zo zijn er ook mensen die vinden dat ze als levensdoel moeten hebben om anderen te kleineren, en die mensen weten zelf ook wel wie ze zijn.
Laatst bijgewerkt door Caira op 15-02-09 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Je hebt gelijk kim, maar die mensen vind ik dan ook geen paardenmensen meer, zij misbruiken paarden om er zelf beter van te worden. Ze passen hun kennis en ervaring mbt tot gezondheid en welzijn van paarden niet (meer) toe en denken alleen aan de katjing...

Caira, was je opmerking van dat scheren nu serieus?

Want dat vind ik de grootste onzin. Je scheert juist je paard omdat het welzijn dan vergroot word, als jij fanatiek traint, ga je niet je paard in zijn bontjas zitten pesten , maar geef je hem een luchtig trainingsvelletje. Met dekens .

Caira

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

ik heb geen opmerking over scheren gemaakt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:19

Ik ben gewoon "mens", mag dat ook?
En bedenk maar: de enige die echt beoordelen kan wat jij bent, is je paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:20

russel schreef:
Naar mijn mening zijn er maar een paar echte paardenmensen en die zitten iig niet op bokt.

De wannaby's weten exact wie dat zijn, willen ook graag zo zijn en pretenderen het te zijn, tja want als zij het niet kunnen, dan kan niemand het. ;)

Maar ja in het land der blinden, ben je als 1-oog al snel koning. :D

Ik ben ze toch wel degelijk op bokt tegengekomen.
Als echte paardenmens hoef je niet beroemd te zijn, integendeel.
Er zijn een aantal bokkers, die ik graag en regelmatig om hun mening vraag als ik met een probleem(paard) zit.
En andersom idemdito, het is een klein clubje,maar ze zijn er wel degelijk.

Waarschijnlijk zijn er wel meer, maar ja je kunt niet iedereen lief vinden op zo'n groot forum,en hoewel ik sommige mensen hun mening waardeer, voel ik me niet geroepen hun om hulp te vragen :')

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:20

Excuus caira, dat was zoezie :P

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:21

Caira schreef:
ik heb geen opmerking over scheren gemaakt

Dat was Zoezi :)

en de reactie van Crossmonster op deze zin, daar kan ik me exact in vinden :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:23

*bergt hakbijl weer op*

Ik scheer mijn paarden overigens niet, ben ook van de dekens afgestapt, big hell ik rijd zelfs bitloos nu. Maar allemaal helemaal zelf uitgedokterd, zonder welke goeroe dan ook. Ik vind het ook helemaal niet belangrijk meer wat anderen van mij vinden, zolang paardjes en ik er gelukkig mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:23

Ja, ik weet het ;) Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, idd zoals mijn laatste zin al zegt.

Het huis tuin en keuken geneuzel is bokt idd een heel leerzaam forum, maar als het verder gaat schiet het zijn doel voorbij, dan is het meer sensatie met een hoop opgeklopt gedoe.

De ware probleempaarden eindigen dan toch in de handel of bij de slager en de matige probleempaarden zijn door goed overwogen bezig te zijn, gewoon te helpen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:26

Ik heb respect voor de keuze van optuiging van mensen.
Dat ik er zelf niet voor zou kiezen zal ik zeggen, maar zal nooit mijn mening hierin opdringen.

Ik rijd gewoon volgens de oude stempel, met ijzers, met boom en met bit.
Overigens rijd ik nu zonder ijzers, omdat madamme het nodig vond om in 3 weken tijd 3 keer dr ijzers eraf te trappen (jonge spruiten graven in de wei is denk ik de oorzaak)
Dus nu rijd ik even ijzerloos tot het zomerseizoen :')

Maar ik heb respect voor andermans keuze, maar als ik iemand les zou geven en ik zou zien dat de keuze niet bij de combi past, zou ik daarin wel mijn mening geven als advies.

Maar goed ik vind de wijze van optuiging of de wijze van overtuiging die je hebt mbt rijden en verzorging niets zeggen over de paardenmenszijn of niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:27

Oh maar dat gepoch over mensen die probleempaarden weer opknappen ben ik ook niet zo van overtuigd hoor, ik ben ook iemand die erg veel filtert, er word zo ontzettend veel gelogen en gepocht op bokt.

Zulke topics negeer ik gewoon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:28

Ja, eigenlijk het enige goede advies van mensen met paarden aan mensen met paarden. :+

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:31

Perrokai schreef:
Djinnie, dat maakt jou in mijn ogen een super mens met paard. Ik vind het helemaal geweldig van je dat je voor het welzijn van je paard deze beslissing hebt genomen. Dan ben je meer paardenmens eigenlijk dan de meeste die zich zo noemen en zeggen nooit een paard te verkopen. Je gunt het paard het allerbeste zonder egoistisch te zijn.

:o Je maakt me bijna verlegen, hahahahaha!

Ik zie overigens een mens met paard niet als negatief hoor. Paarden zijn geweldige dieren, waar ik graag veel van leer, en waar ik ook graag naar 'luister', maar ik pik niet alles van ze op. En ach, dat geeft ook niets. Zolang ik mezelf 's avonds maar in de spiegel recht in de ogen kan kijken, waarbij ik weet dat ik eerlijk naar paard (en andere dieren en mensen) toe ben geweest... Dan is een foutje, miscommunicatie of vliegles nog niet eens zó vervelend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:38

KiWiKo schreef:
Citaat:
In mijn ogen kan handigheid alleen de paardenmens niet maken. Dat heeft in mijn ogen ook te maken met kennis voor en respect van het paard.
En in dat geval stond het paard niet in de stront in het donker.

Kennis van en respect voor uit zich niet in de huisvesting, maar uit zich in de omgang :)

Als je respect voor het wezen paard hebt probeer je tegemoet te komen aan zijn/haar natuurlijke behoeftes, dus dat uit zich ook in huisvesting.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:44

paardenmensen zijn volgens mij de mensen die niets teveel moeite vinden voor hun paard....
ik zie vaak opmerkingen(en maak ze bij een enkele ook mee hier...)zoals...weer kreupel...kan ik weer niet rijden
Niet vervelend voor het paard...nee...IK kan niet rijden...

Hooi nat maken..wat een gedoe..mij teveel werk hoor.

Gewoon twee weken niet naar mijn paard....iemand anders doet het wel...
Iedere dag die stal schoonmaken...echt niet ...veel teveel werk.

Dat zijn naar mijn idee geen echte paardenmensen,ze mogen van mij hoor..geen probleem.
Ik ben slaaf van mijn paarden...met veel liefde en plezier overigens!

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:50

We beginnen allemaal als een mens met een paard en beginnen dan pas te leren wat het is om met paarden om te gaan en na heel veel vallen en opstaan leer je iets te begrijpen van het paard en langzaam maar zeker word je paardenmens.
Ben al wat jaartjes oud en heb al veel paarden en ruiters opgeleid maar leer nog iedere dag van ieder paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:02

jeetje ik weet niet wat ik ben.

ik ben gek op mijn pony,en wil graag dat zij zich goed voelt.
het zal me niet altijd lukken,maar het is wel het doel wat ik voor ogen hou.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:41

Ik ken een paar paardenmensen en daar heb ik veel respect voor. Hun manier van handelen, hun manier van doen.
Dan denk ik wel eens... wauw ik mocht willen dat ik dat kon op zo'n instinctieve manier met paarden omgaan.
Ik doe mijn best, ik wil alles leren en daaruit pikken waar ik iets aan heb. Sta voor alles open en ik ben nooit bang om te vragen.
Kijk goed uit mijn doppen hoe sommige mensen het doen en ook daar leer ik weer van. Maar... ik zal nooit zo'n paardenmens worden.....

Ik heb gestemd voor mens met paard... Tuurlijk zie ik ook wel als er iets niet klopt bij een paard en zal dat dan ook melden en indien nodig een tip geven of helpen. Maar diegene mag er mee doen wat hij/zij wilt...
Soms zie ik het ook niet omdat ik moe ben of zal ik mezelf er niet mee bemoeien.

Ik ben heel eerlijk, ik zit al denk ik 22 jaar tussen de paarden maar heb de laatste 3 jaar van mijn Haf meer geleerd dan in de jaren ervoor.
En zoals Kiwiko al opmerkte over haar paard die door andere naar het land gebracht werden.. zo eentje heb ik er ook.
Die gaat ook vrolijk aan de haal als derde hem naar het land brengen. Dan ligt hij helemaal in een deuk en kijkt nog eens achterom zo van.. *gniffel, heb het weer voor elkaar gekegen*

Ik zie ook wel hoe mijn paardje zich die dag voelt en daar stem ik ook mijn training op af... Zo zat hij er 2 weken geleden een beetje doorheen.. nou klaar dan 1 of 2 extra vrije dagen, lekker met vriendjes spelen in het paddock en niets moeten.. Dan weer rustig oppakken... dan heeft ie weer lol.

Ik ben denk ik wel een klein beetje paardenmens naar mijn eigen paardje toe omdat ik hem door alle schade en schande in de afgelopen 3 jaar door en door heb leren kennen.. ik weet zowat wat hij denkt maar ik ben een mens met paarden naar de buitenwereld toe..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:32

Volgens mij is het mens met paard of paardenmens meer afhankelijk van wat een ander ervan vindt dan wat het daadwerkelijk is.

Vraag je een natural of Anky een paardenmens is zal die waarschijnlijk zeggen "Nee, absoluut niet!"
Vraag je een fanatieke dressuurruiter of Anky een paardenmens is is het antwoord waarschijnlijk "Ja zeker! Ze is mijn grote voorbeeld, wat zij met paarden kan is toch helemaal geweldig?!"

Ik denk dat 98 % van de mensen die met paarden bezig is zijn/haar uiterste best doet om het zo goed mogelijk te doen voor de paarden waar ze mee om gaan. En of dat nou een manegepaard of een bijrijdpaard of een eigen paard is doet er niet toe.

Ik denk ook dat het belangrijker is om open te staan voor meningen en inzichten van andere mensen om daar je voordeel mee op te doen. Maar paardenmens of mens met paard? Dat is een stempel wat de buitenwereld je opplakt, in hokjes denken.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:44

ellepel schreef:
ik ben een paardenmens 8-)
denk dat de belangrijkste eigenschappen voor paarden mensen zijn dat ze eerlijk zijn en open staan voor de mening van een ander ;)

Ik ben het hier niet mee eens. Ik, als mens met paard, sta echt open voor de mening van anderen, ben eerlijk naar mijn paard toe, maar ben daarmee nog geen paardenmens. Ik mis 'de feeling'. Maar ik snap dat iedereen de begrippen mens met paard en paardenmens anders interpreteert. :)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 13:57

Citaat:
Ik heb nog wel wat toevoegingen aan de rijtjes

mens met paarden
- mens dat een paard menselijke emoties toedicht
- mens dat een paard ook fysiek vermenselijkt
- mens die elke fout bij paard/zadel/va/instructeur zoekt en alles en iedereen de boeman toe wil schuiven omdat ze eigen kunnen niet hoeven inzien
- mens dat klakkeloos van alles aanneemt wat in hun straatje past om zo het zie je wel verhaal in stand te houden
- mens dat denkt geen les nodig te hebben

Paardenmens
- reageert instinctief zonder emotie
- ziet, ruikt, voelt het paard aan
- weet waar de grenzen van zijn kunnen liggen

Kiwiko, is dit jouw visie of de visie op bokt ? Hoe dan ook dit bewijst dan toch dat mensen met paarden in een negatief daglicht worden gesteld ?

Citaat:
het verschil komt altijd boven in topics met problemen, mensen met paarden denken dat zo een probleem "makkelijk" of met koekjes aangepakt kan worden omdat dit bij hun enigste eigenste goed werkt. paardenmensen weten dat er geen standaard is, en dat er dus voor alles een creatieve oplossing is, die over het algemeen niet in boeken staat.

Waarom doe jij mijn definitie van mens met paard volgens bokt dan afzwakken vraag ik me af. Echt gebruik de zoekfunktie eens en dan zie je wat als mens met paard bestempeld wordt en dat is niet positief hoor ! Een hele groep wordt er mee afgedaan als mensen die totaal niets van paarden begrijpen, mensen die paarden mishandelen geestelijk, de vorige eigenaren van Sul paard vallen ook onder de categorie mens met paard volgens bokt. Dus als deze stelling tegen je wordt gebruikt in een discussie zijn de bedoeling absoluut niet positief en bedoeld je monddood te maken en degenen die het zegge beschouwen zichzelf allemaal al een paardenmens. Dat is dan een mens wat goed is voor zijn paarden bet er als de mens met paard want die zijn slecht. Zo is het op bokt en de mooie omschrijving die wij mensen met paard er hier aan geven en wel beter weten dat we niet slecht zijn feitelijk totaal niet opgaat op bokt.
Zelfs in dit topic zeggen de paardenmensen eerst dat er niets mis is met mens met paard en reageren dan later met een uitspraak dat wel wel minderwaardig zijn. Dat kan toch iedereen lezen ?

Dus hoe helpen we het nu voorgoed de wereld uit ?

Mijn stelling is, we zijn allemaal mensen met paarden. En er zijn mensen met paarden met meer kennis en ervaring en inzicht en minder. Nog steeds zijn dat allemaal mensen met paarden. De meesten die zichzelf als paardenmens bestempelen zoals de poll ook aangeeft lijden aan hoogmoedswaanzin omdat er slecht een heel klein groepje paardenmensen zijn die die speciale niet zweverige gave bezitten. Als de meerderheid hier stemt voor paardenmens dan weet je als echt paardenmens dat die definitie die men hier er aan geeft niet klopt.
Andersom, als de defintie van paardenmens wel zou kloppen dan zijn de mensen die zich nu mens met paard noemen ook zeer zeker wel paardenmensen. Ze voldoen namelijk aan alle criteria de de paardenmensen noemen. Laten we elkaar dus dan niet steeds mietje noemen op bokt, als je een discussie niet kan winnen kap het dan niet telkens af met deze dooddoener want hij slaat blijkbaar totaal nergens op. Geef niet altijd bij alles wat je niet kunt verkroppen omdat je jezelf zo geweldig vind de schuld aan de mensen met paard want dat slaat dus ook nergens op.

Er is niemand hier die van achter zijn pc iemand die hij niet kent kan beoordelen of het een persoon is met die speciale gave. Ook niet door de antwoorden die hij geeft of de topics die hij plaats. Je kunt dat alleen beoordelen als je iemand in het echt kent en bezig hebt gezien.
Als je het zo bekijkt vallen er opeens heel wat bestempelde paardenmensen af. Kennis alleen maakt je geen paardenmens, ervaring kan je een paardemens maken als je ook nog de speciale gave bezit dan word je er 1. En toch loopt heel bokt blind achter iemand aan zonder ze te kennen en bestempelen ze als paardenmens met bijzonder unieke gave. Iedereen moet zelf blijven denken i.p.v. achter de kudde aan blijven hobbelen anders kun je nooit een paardenmens worden, of een mensenmens, kindermens of wat dan ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:03

Perrokai schreef:
Dus hoe helpen we het nu voorgoed de wereld uit ?

Dit probleem help je de wereld niet uit, het maakt niet uit hoeveel topics je erover gaat starten en hoe lang je antwoorden zijn in een topic.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:23

Bij het lezen van dit topic vraag ik mij eigenlijk het volgende af:

Waarom maken sommige mensen zich druk of een ander persoon (=paardenmens) vind dat je geen paardenmens bent...

En waarom maken de paardenmensen zich druk dat mensen die van mening zijn dat ze paardenmensen zijn maar in hun ogen geen paardenmensen zijn zichzelf paardenmensen noemen? (wat een zin :P)

Wat je kunt en doet in de praktijk lijkt mij eigenlijk het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door lindake op 15-02-09 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt