Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

z0rr0

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:20

haha nou vast stikke doe ik niet eens,
nu met deze methode blijven me hoofdstellen gelukkig heel.
als ik ernaast loop doet ze het niet echt dan gaat ze zich als een hengst gedragen.
wat ze overigens onder het zadel ook doet hoor.
het omzetten werkt als moet ik zeggen dat ik het nog steets spannend vind af en toe hoor
want dan geef je been en dan komt mevrouw hoger en hoger.
maar nu gaat het wel goed.

jou methode met het echte ho zeggen gebruik ik als we weer is een crosje maken en het haar in der bol schiet dan kan ik haar me ho en zitte wel terug nemen.
als ze gaat steigeren gebruik ik me stem meer met ho maar kalm meisje rustig ho'ho kalm aan.
meestal helpt dat een beetje maar mevrouw blijft een stress kippie

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:22

Hihi, nu doet ze het aan de hand ook niet meer hoor ;) Laten we het er maar op houden dat de vorige eigenaar haar wat te veel gunde ..... ;) En dat ik haar even met haar vier hoefjes op de grond heb moeten zetten... :D Tis een schat van een dier nu hoor.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:24

Ik zou helemaal niet weten waarom bitgebruik verboden zou moeten worden...?

En ga als helemaal niet in de "wat als...." trant denken, gebeurt toch niet...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:25

gewoon bitloos verder rijden. genoeg keuze.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:27

Lielle schreef:
verhuizen naar een ander land met iets meer gezond verstand

helemaal mee eens..
als ze dat gaan doen..
Volgens mij is een bitloos hoofdstel ook niet alles..
(geen ervaring mee verders dus begrijp me er niet verkeerd mee ;) )
maja..

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:46

Ik denk eigenlijk niet dat dat met ieder paard zomaar gaat, bitloos rijden :n ...... Ik heb 2 keer op een paard bitloos gereden die reageerde eropzich wel goed op,.. maar er zijn ook wel manieren om bitloos te rijden die ik eigenlijk niet bepaald vriendelijk vind... :\

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:53

licht aan het paard lukt het bitloos, dan gaan we bitloos,
lukt het niet dan breng ik mezelf niet in gevaar en verhuis naar een ander land, of ik ga illegaal met bit rijden...

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:56

ik zou gewoon rustig aan proberen het paard er aan te wennen om bitloos te rijden..
gewoon rustig aan beginnen..
of je paard vast bitloos inrijden :D :+

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:57

Adil18 schreef:

Ik zou helemaal niet weten waarom bitgebruik toegestaan zou moeten worden

Lielle schreef:
verhuizen naar een ander land met iets meer gezond verstand

Ik denk dat ze dan pas eens gezond verstand krijgen hier

Het gebruik van een bit zit gewoon tussen de oren!!!
Zeg niet dat ik het niet weet. Ik ben namelijk bezig met de overstap.
Het enige wat problemen geeft is dat ik mijn paard minder pijnig en dat hij daardoor iets koppiger is. Lijkt me dus juist héél diervriendelijk en goed dit door te zetten.
Ik bedoel, zullen we dan ook maar allen kinderen een tuigje om doen zodat ze niet weglopen? Als ze weglopen, even een rukje en ze staan weer bij je......Dat doe je toch ook niet als het anders kan? Op een vriendelijkere manier?
Maar nee, een paard is een dier..........misschien moet iedereen zich eens wat meer in een paard verdiepen ipv alleen maar te denken aan de puntjes die je kan scoren bij een wedstrijd.
Ik denk wel dat ze moeten beginnen bij het beleren om dan gelijk zonder bit te doen. Op latere leeftijd zijn ze al aardig "bitverziekt".
Maar de meeste die met bit rijden weten helemaal niet zo erg veel van bitloos en zijn er al helemaal niet een half jaar mee bezig. Dus die kunnen eigenlijk weinig oordelen!

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:58

Hoe moet je zelf zoon forum maken kan steeds niet
Ben nieuw Sorry als je beriucht niet leuk vindt :Z

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:59

Dan ga ik gewoon Bitloos rijden _O-

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:02

volgens mij word heel nederland straks bitloos!! (als ze het gaan verbieden natuurlijk :P )
of nederland word de helft minder bevolkd hihi :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:05

dan zou ik bitloos hoofdstel aanschaffen en lekker met halster blijven rijden..
meneer vind dat veel fijner dan een hoofdstel

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:11

Geen idee eigenlijk.
Op de manege rijd ik meestal op een pony die nogal voorwaarst en sterk is. Ik denk niet dat ik op hem zou kunnen rijden zonder bit, dan krijg ik hem echt niet meer stil. Nee, dan stop ik denk ik met rijden, of ik zoek een paard waar je wel bitloos mee kunt rijden (al zal dat misschien wel zoekwerk zijn). :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:18

Dan veranderd er niet zo veel voor mij, ik rij al bitloos ;)

Ik zou alleen wel moeten stoppen met het aangespannen rijden. Ik vind het te risicovol om dat met een bitloos hoofdstel te doen op de openbare weg. Onder het zadel rij ik mijn pony probleemloos zonder bit, ook buiten. Ik rij dan op zit, been, neckreining en een klein deel op stem. Voor de wagen blijft alleen het laatste over als communicatiemiddel met mijn paard, ik denk dat dat gevaarlijke situaties op kan leveren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:38

Zoezi schreef:
Adil18 schreef:

Ik zou helemaal niet weten waarom bitgebruik toegestaan zou moeten worden

Dat is het al....! Nu kun jij je wel als opwerpen als voorstander, maar dat komt omdat je zelf op de bitloze tour bent.

Gewoon geen gezeik en beide toestaan. Heb genoeg ruiters gezien met bit die er niet mee om kunnen gaan maar heb ook al genoeg mensen gezien met bitloze optomingen die er niet mee om kunnen gaan...

Er zijn ook veel te veel mensen die niet met een hond om kunnen gaan, maar verbieden dan? Onzin, echte onzin...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:45

Zoezi schreef:
Het gebruik van een bit zit gewoon tussen de oren!!!
Zeg niet dat ik het niet weet. Ik ben namelijk bezig met de overstap.
Het enige wat problemen geeft is dat ik mijn paard minder pijnig en dat hij daardoor iets koppiger is. Lijkt me dus juist héél diervriendelijk en goed dit door te zetten.

Als jij je paard pijn doet met een bit ligt dat aan je rijstijl en niet aan het bit...

Zoezi schreef:
Ik bedoel, zullen we dan ook maar allen kinderen een tuigje om doen zodat ze niet weglopen? Als ze weglopen, even een rukje en ze staan weer bij je......Dat doe je toch ook niet als het anders kan? Op een vriendelijkere manier?

De vergelijking is ten eerste echt absurd, hoewel veel ouders van mij hun kinderen een tuigje om mogen doen :'). Maar dan mist er gewoon iets in je opvoeding, in het kunnen. En dat is hetzelfde als rijden met bit, als je het kunt is het niet schadelijk. Geldt overigens ook voor bitloos.

Zoezi schreef:
Maar nee, een paard is een dier..........misschien moet iedereen zich eens wat meer in een paard verdiepen ipv alleen maar te denken aan de puntjes die je kan scoren bij een wedstrijd.
Ik denk wel dat ze moeten beginnen bij het beleren om dan gelijk zonder bit te doen. Op latere leeftijd zijn ze al aardig "bitverziekt".

Door de te sterk inwerkende ruiterhand, niet door het bit. het probleem ligt niet daar waar jij het plaatst, maar aan de eerste instantie mist ook de kennis omtrent de rijvaardigheid. En dan zijn er ook genoeg mensen met gebrek aan kennis en ervaring die op een jonge, onbeleerde knol stappen...DAAR ligt de fout, niet bij het bit! De inwerking van een bit is zo hard als de ruiterhand hem maakt.

Zoezi schreef:
Maar de meeste die met bit rijden weten helemaal niet zo erg veel van bitloos en zijn er al helemaal niet een half jaar mee bezig. Dus die kunnen eigenlijk weinig oordelen!

Scheer de boel maar lekker over een kam! Ik wil je er op wijzen dat heel veel bokkers bijlezen en op basis van literatuur een bewuste keuze maken voor een overstap of juist niet.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:38

Ben het met elk woord van Adil18 eens

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 01:10

Bij bitloos zit je dan niet in de mond te werken, maar op de neus die minstens zo gevoelig is! Bitloos kan je bij verkeerd gebruik ernstige schade toebrengen aan de reuk van je paard, een orgaan dat voor een paard extreem belangrijk is.

Alles is schadelijk als het verkeerd gebruikt wordt. Bit net zo erg als bitloos. Dit is dus een compleet onzinnige discussie.

Vroeger op de manege reden de beginners met een stalhalster, om te leren hoe je je handen correct gebruikt en correcte aanleuning hebt. Pas als dat via een proef geexamineerd was mocht je over op bitgebruik (of bitloos, afhankelijk van het paard. Er stond daar een paard met heftige ijzerallergie die op een kunststof hackmore werd gereden). Zoiets zou wat mij betreft standaard moeten zijn op elke manege!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 01:53

Mick, dat was bij ons ook ongeveer zo en daarnaast werd ons ook nog eens geleerd waar je handen voor waren en hoe je die moest gebruiken. Je kent het wel, die eeuwige gymnastiekoefeningen en alles zonder teugels kunnen, springen zonder handjes enzovoort.

Zoezie, ben je al een half jaar bezig met de overstap, dat schiet niet erg op dan...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 01:58

Precies Lovely. Werd bij ons ook goed uitgelegd, anders kon je de proef ook niet goed rijden trouwens. Er werden daarin ook vragen gesteld.

En kinderen tot 10 jaar mochten zowiezo niet met hoofdstel rijden trouwens. Omdat het voor jongere kinderen vaak te moeilijk is om te begrijpen hoe een bit werkt en waarom dat zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:12

mick75 schreef:
Bij bitloos zit je dan niet in de mond te werken, maar op de neus die minstens zo gevoelig is! Bitloos kan je bij verkeerd gebruik ernstige schade toebrengen aan de reuk van je paard

Heb je hier een anatomische uitleg voor? Lijkt me complete onzin namelijk.

Wat manegelessen betreft, is er intussen eea op gang gekomen.
Emiel Voest heeft onlangs een clinic gegeven voor leden van de FNRS op het Federatiecentrum in Ermelo. Hier heeft hij een lans gebroken voor het bitloos rijden van manegepaarden in het algemeen, en voor het bitloos rijden van beginnende ruiters die nog geen onafhankelijke zit hebben in het bijzonder.
Zie verder dit nieuwsbericht: http://www.bitloospaardrijden.info/nieuws.html

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:13

met een probleem zitten :')

mijn haffie is soms zo druk dat je hem met een gewoon hoofdstel bijna niet kan houden :))

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:18

JoviBan schreef:
mick75 schreef:
Bij bitloos zit je dan niet in de mond te werken, maar op de neus die minstens zo gevoelig is! Bitloos kan je bij verkeerd gebruik ernstige schade toebrengen aan de reuk van je paard

Heb je hier een anatomische uitleg voor? Lijkt me complete onzin namelijk.

Wat manegelessen betreft, is er intussen eea op gang gekomen.
Emiel Voest heeft onlangs een clinic gegeven voor leden van de FNRS op het Federatiecentrum in Ermelo. Hier heeft hij een lans gebroken voor het bitloos rijden van manegepaarden in het algemeen, en voor het bitloos rijden van beginnende ruiters die nog geen onafhankelijke zit hebben in het bijzonder.
Zie verder dit nieuwsbericht: http://www.bitloospaardrijden.info/nieuws.html

Verschillende kun je vinden in 180 andere topics over dit onderwerp over voorstanders van het bit of geen bit-gebruikers. Las dit; Zorg dat de neusband hoog genoeg ligt (1 à 2 vingers onder het jukbeen). Hangt ie lager, dan ligt ie op het gevoelige en breekbare gedeelte van de neus.

Oftewel, als een onervaren iemand even de overstap doet en iets verkeerd doet, is het ook gelijk goed verkeerd. Verder las ik over bitloze optomingen die enorm scherp in kunnen werken. Dan rijd ik liever op een trensje door waar ik alleen contact mee heb en waar ik geen druk op zet.

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:20

dat weet ik zeker dat het nooit verboden word