Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Adil18 schreef:Ik zou helemaal niet weten waarom bitgebruik verboden zou moeten worden...?
Lielle schreef:verhuizen naar een ander land met iets meer gezond verstand
Zoezi schreef:Adil18 schreef:Ik zou helemaal niet weten waarom bitgebruik verboden zou moeten worden...?
Ik zou helemaal niet weten waarom bitgebruik toegestaan zou moeten worden
Zoezi schreef:Het gebruik van een bit zit gewoon tussen de oren!!!
Zeg niet dat ik het niet weet. Ik ben namelijk bezig met de overstap.
Het enige wat problemen geeft is dat ik mijn paard minder pijnig en dat hij daardoor iets koppiger is. Lijkt me dus juist héél diervriendelijk en goed dit door te zetten.
Zoezi schreef:Ik bedoel, zullen we dan ook maar allen kinderen een tuigje om doen zodat ze niet weglopen? Als ze weglopen, even een rukje en ze staan weer bij je......Dat doe je toch ook niet als het anders kan? Op een vriendelijkere manier?
Zoezi schreef:Maar nee, een paard is een dier..........misschien moet iedereen zich eens wat meer in een paard verdiepen ipv alleen maar te denken aan de puntjes die je kan scoren bij een wedstrijd.
Ik denk wel dat ze moeten beginnen bij het beleren om dan gelijk zonder bit te doen. Op latere leeftijd zijn ze al aardig "bitverziekt".
Zoezi schreef:Maar de meeste die met bit rijden weten helemaal niet zo erg veel van bitloos en zijn er al helemaal niet een half jaar mee bezig. Dus die kunnen eigenlijk weinig oordelen!
mick75 schreef:Bij bitloos zit je dan niet in de mond te werken, maar op de neus die minstens zo gevoelig is! Bitloos kan je bij verkeerd gebruik ernstige schade toebrengen aan de reuk van je paard
JoviBan schreef:mick75 schreef:Bij bitloos zit je dan niet in de mond te werken, maar op de neus die minstens zo gevoelig is! Bitloos kan je bij verkeerd gebruik ernstige schade toebrengen aan de reuk van je paard
Heb je hier een anatomische uitleg voor? Lijkt me complete onzin namelijk.
Wat manegelessen betreft, is er intussen eea op gang gekomen.
Emiel Voest heeft onlangs een clinic gegeven voor leden van de FNRS op het Federatiecentrum in Ermelo. Hier heeft hij een lans gebroken voor het bitloos rijden van manegepaarden in het algemeen, en voor het bitloos rijden van beginnende ruiters die nog geen onafhankelijke zit hebben in het bijzonder.
Zie verder dit nieuwsbericht: http://www.bitloospaardrijden.info/nieuws.html