Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:14

asjemenou schreef:
Goed bezig malene! :D

Natuurlijk! Tis weer laat dus ik kom op dreef!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 06:59

Beaux schreef:
hoopvol schreef:
Hoe , kan men nu een gezond paard verwachten , wanneer de opfokprijs al boven de 2000 euro ligt.
En dan tevens het dekgeld al hoog is.
"n veulen kost me zowiezo het dekgeld en bijkomenede inentingen, registratiegeld.
Dan krijg je de opfok, hou ze in de winter bij huis en somers in de koppel , uiteindelijk heb je 'n paard
wat goed begeleid is en je toch potentie van mag verwachten.
tja...... dames dat mag wat kosten, ondanks de crisis.

Dan maar even niet voor de lol fokken? Want ik vrees toch echt dat de tijd er even komt dat je ze neit aan de straatstenen gesleten krijgt. Veel veulens van dit jaar zijn al voor weinig geld zogezegd 'verscheten'.

Kijk en zo 1 wil ik er dus wel. En ik zal er goed op passen, goed opfokken en dergelijke. Maar ga niet EN jaren wachten EN de hoofdprijs betalen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 07:01

Zooist schreef:
Macusa schreef:
I
De enigen die tijdens de crisis dus hun paard tegen een gunstigere prijs te koop zetten, zijn degene die er om een min of meer dringende reden vanaf moeten.
Het best nog wel eens zo kunnen zijn dat het aanbod juist gaat afnemen in plaats van toenemen.

En een goed paard staat niet in de weg!

*gaat verder bijlezen -:)

Nou daar ben ik het zwaar mee oneens. Als je gaat scheiden, werkeloos raakt, ongepland zwanger raakt, een blessure oploopt...
Ga ik een paard niet voor laten staan hoor. Het onderhoud van een paard kost ook drie mille per jaar.

Lante

Re: Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 07:29

Inderdaad Ilzas,
ik verkoop ook wel eens een paard, die is dan in mijn ogen minder dan mijn andere paarden, maar daardoor niet een slecht paard; ik heb geen slechte paarden. Een goeie eet namelijk net zoveel als een slechte.
Ik heb vorig jaar mijn sportpaard verkocht. Dat was echt een heel fijn paard die met nieuwe amazone zonder veel ervaring in de B is gestart en nu al weer bijna M mag starten. Voor de fokkerij vond ik haar net niet goed genoeg, maar het is een super fijn sportpaard. Onzin dus dat een goed paard niet in de weg kan staan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 08:39

Citaat:
Die mensen die het paard verkopen hebben er waarschijnlijk geld in geïnvesteerd en hard voor gewerkt en willen daar een klein beetje van terugzien.....

:= ben bang dat bijna iedereen op dit moment denkt dat ie soort salinero op stal heeft staan.

Om terug te komen op de 4-jarige Trento van 17000 euro..die prijs is enkel gebasseerd op kunnen van zijn ouders paard zelf stelt nog geen ene donder voor.
Natuurlijk was het fijner geweest als die persoon er ook een foto bij had geplaatst want dan hadden we de uitstraling nog kunnen zien

Kleur maakt wel degelijk uit ik hou niet van paarden met weinig wit, hoe goed ze ook zijn en hoe "goedkoop" ze dan ook zijn maakt me niks uit.
Het belangrijkste is de klik en bij een paard die ik niet zo mooi vind, blijft mijn klik achterwege

Nog zo'n vb een 3-jarige niks bijzonders enkel prok vr 12000 dit zijn imo geen realistische prijzen (foto gezien gewone bruine weinig wit en niet eens chique volgens mijn ogen he)

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:49

Ik vind dat de prijzen de afgelopen twee jaar erg gestegen zijn.
Zo heb ik in 2006 een super leuk paard gekocht, waar ik binnen een jaar Z mee was. Hij was al wel 15, maar daar was het prijskaartje ook naar. IK heb er nog geen 3000 euro voor betaald. Een beetje vergelijkbaar paard kost op dit moment meer dan 5000 euro.

Niet dat ik weer naar zo'n paard op zoek was, maar ik heb er wel een beetje opgelet.

Daar en tegen worden er nu ook super veel paarden voor meer dan 10.000 of 15.000 te koop gezet, waar ik de prijs niet vanaf zie..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:59

Lante schreef:
Inderdaad Ilzas,
ik verkoop ook wel eens een paard, die is dan in mijn ogen minder dan mijn andere paarden, maar daardoor niet een slecht paard; ik heb geen slechte paarden. Een goeie eet namelijk net zoveel als een slechte.
Ik heb vorig jaar mijn sportpaard verkocht. Dat was echt een heel fijn paard die met nieuwe amazone zonder veel ervaring in de B is gestart en nu al weer bijna M mag starten. Voor de fokkerij vond ik haar net niet goed genoeg, maar het is een super fijn sportpaard. Onzin dus dat een goed paard niet in de weg kan staan.

Sorry Lante, maar dat denkt iedere fokker/paardenhouder :) Dat is nou juist het probleem waar veel kopers tegen aan lopen. Teveel mensen denken dat ze een Salinero II op stal hebben staan, met de daarbij behorende vraagprijs.

@Tita: wat je nu zegt over de Trento B is denk ik niet helemaal hoe het zit. Bij een driejarige kan je al makkelijk bekijken over wat voor kwaliteiten hij bezit. Het gaat wel degelijk om het paard zelf en niet puur om zijn afstamming :) En dat zo'n duur dier dan gewoon bruin is met wat wit, zegt natuurlijk niets over de aanleg als sportpaard. Er komt meer bij kijken dan alleen de kleur + afstamming voor het bepalen van de juiste prijs ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 09:01

Pletje de trento en de 3-jarige zijn 2 verschillende paarden :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:02

Nou ja, I've made my point! En ik ben ervan overtuigd dat het voor ieder paard op gaat.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 09:04

Tuurlijk maar ik vind het toch te zot, en daar gaat het nu toch over tenminste dat was mijn bedoeling.

Dat paarden gewoon veels te veel overvraagd worden.
Tuurlijk zijn er echte toppers voor de amateurs maar iedereen vraagt gewoon veels te veel.

Ook voor een "lelijk" paard dat niks kan vraagt men al gauw 4000 euro

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:13

Denk dat jullie nu een persoonlijke smaak erbij halen. Wat de één mooi vind staat de ander niet aan. Er zijn zoveel verschillende wensen voor iedereen apart. De één wil een groen paard wat nog naar de hand is te zetten en de ander liever een wat door gereden paard al dan niet met een bepaalde afstamming.
Wat ook nog wel mee zal tellen is ga je voor je plezier naar wedstrijden of doe je het als werk. Dan kijk je er ook weer anders naar.
Of de prijzen gaan dalen zullen we vanzelf gaan merken de komende tijd, hoorde vanmorgen dat bepaalde sectoren wel tot 2012 nodig hebben om aan te gaan trekken, in die sectoren zijn veel mensen aan het werk en daar merk ik nu al in dat de kleine zelfstandigen worden getroffen. Paarden blijven voor velen een luxe product en daar zal je best wel wat in gaan merken.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:15

Heb niet het hele topic gelezen (daarvoor ben ik nog niet wakker genoeg) maar denk dat de prijzen van een gemiddeld paard wel omlaag gaan, de koper zal kritischer worden en gemiddelde paarden zijn er genoeg, de extra paarden blijven wel veel geld opleveren.
Idd pletje, teveel mensen denken dat zij ook een heel goed paard op stal hebben terwijl dit vaak vies tegenvalt.
Op sporthorses moet ik vaak lachen om de absurde prijzen er worden gevraagd voor paarden, maar ja, omlaag kan altijd nog natuurlijk, t is maar net wat de gek ervoor geeft, zolang er nog genoeg gekken zijn....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:27

tita schreef:
Citaat:
Die mensen die het paard verkopen hebben er waarschijnlijk geld in geïnvesteerd en hard voor gewerkt en willen daar een klein beetje van terugzien.....

:= ben bang dat bijna iedereen op dit moment denkt dat ie soort salinero op stal heeft staan.

Om terug te komen op de 4-jarige Trento van 17000 euro..die prijs is enkel gebasseerd op kunnen van zijn ouders paard zelf stelt nog geen ene donder voor.
Natuurlijk was het fijner geweest als die persoon er ook een foto bij had geplaatst want dan hadden we de uitstraling nog kunnen zien

Kleur maakt wel degelijk uit ik hou niet van paarden met weinig wit, hoe goed ze ook zijn en hoe "goedkoop" ze dan ook zijn maakt me niks uit.
Het belangrijkste is de klik en bij een paard die ik niet zo mooi vind, blijft mijn klik achterwege

Nog zo'n vb een 3-jarige niks bijzonders enkel prok vr 12000 dit zijn imo geen realistische prijzen (foto gezien gewone bruine weinig wit en niet eens chique volgens mijn ogen he)

Ben je de Trento gaan bekijken en heb je hem gereden? En ben je bij de 3-jarige gaan kijken?
Als het antwoord 'nee' is waar heb je het dan over? Ga de beesten eerst bekijken en zeg dan pas weer iets.

En een Salinero koop je niet voor 17.000. :n

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:37

Inderdaad karin.
Maar de salinero's staan meestal ook niet op internet. Voor een soepel bewegend paard betaal je gewoon meer dan 10.000. En ga je voor een heel fijn soepel bewegend paard gaat je prijskaartje al snel naar 25.000. En dan heb je echt geen potentiële salinereo, want dan zie je ze met een 1 ervoor weg gaan. En die staan niet op internet, die verkopen zichzelf wel. En dan praat ik over jonge paarden die het nog waar moeten gaan maken. Maar aan bouw en beweging kun je wel al zien of je er een hebt die bij het Z aan zijn top zit of daar met gemak over heen kan komen. Aan de ruiter dan om het ook waar te maken en daar zit denk ik de grootste valkuil.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 09:39

Karin je moet niet zo happen

Het gaat om het feit wat wil ik er voor uitgeven en voor wat voor bedrag staan de paarden te koop.

Die trento is sowieso al een paard wat me niet aanspreekt.

En die 3-jarige vind ik op de foto's al spuug-lelijk.
Je kunt namelijk niet elk paard gaan bekijken daar zou je gewoon maand-taken aan hebben.

En ik ben ook niet van gisteren en zit ook al langer dan 20 jaar in de paarden dus ik weet ook wel dat een foto niet alles zegt.
Maar een paard wat je op de foto niet aanspreekt, daar ga ik niet naar toe.

Het kan ook anders want de handelsstal van die dure pony daar hadden ze ook nog een ander op de foto was ie wel aardig en hij stond daar toch, dus die wilde ik ook wel even zien.
Nou 1 blik was voldoende wat een vreselijk beest.

Dus vandaar dat een paard voor mij op de foto al moet aanspreken anders ga ik sowieso niet kijken.

En even voor de duidelijkheid ik zoek/zocht geen salinero en ik vind 17000 gewoon veel geld voor een levend wezen.
ik heb het geld en kan het missen, dus 17000 is geen probleem maar ik wil wel kunnen blijven genieten en mijn paard moet lekker maf kunnen doen en ik ben bang dat een paard van 17000 euro bij mij heel veel berperkingen gaat krijgen.

Maar goed dit is nogal ontopic

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 09:39

Citaat:
Maar aan bouw en beweging kun je wel al zien of je er een hebt die bij het Z aan zijn top

:n :n niet mee eens

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:42

Als jij weet dat je om die reden een paard in een glazen kastje gaat stoppen is het zeker verstandig dat je nu inziet een goedkoper paard te kopen.
En zeker voor een pony moet je voor 5000 een heel erg leuke kunnen vinden. Geen WK pony, maar wel een pony waar je met gemak naar het Z toe kunt.

Dat kan dat je het daar niet mee eens bent, ik denk er toch anders over.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:49

@TS: ik snap nu niet meer wat je wilt.. je hebt op de een of andere manier een wat bijzondere kijk op de markt en de prijzen die gehandhaafd worden. Als ik de berichten lees die jij post, dan vraag ik me af wat je referentiekader is en hoe serieus ik je nu eigenlijk moet nemen.. sorry!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 09:56

:D gewoon zoals de begin post ik blijf erbij dat ik de prijzen erg hoog vind ongeacht of ik het wel of kan betalen.

Op gegeven moment worden hier prijzen bijgehaald waar het helemaal niet over ging zoals 65000-80000 euro en de tonnen die naar America gingen en Engeland.

Het ging mij om het feit de doorsnee paard voor de doorsnee amateur.

Gewone paarden niks bijzonders waar men toch al gauw 15000 euro voor wilt zien enkel door de afstammeling en het uiterlijk.

Of de nog gewonere paard waar men nu al 8000 voor vraagt.

Ik had het niet over toppers en de salinero's maar de standaard paard die potentie had tot de Z2 (misschien ZZ-licht maar verder toch echt niet)
Laatst bijgewerkt door tita op 20-01-09 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:56

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:02

tita schreef:
:D gewoon zoals de begin post ik blijf erbij dat ik de prijzen erg hoog vind ongeacht of ik het wel of kan betalen.

Op gegeven moment worden hier prijzen bijgehaald waar het helemaal niet over ging zoals 65000-80000 euro en de tonnen die naar America gingen en Engeland.

Het ging mij om het feit de doorsnee paard voor de doorsnee amateur.

Gewone paarden niks bijzonders waar men toch al gauw 15000 euro voor wilt zien enkel door de afstammeling en het uiterlijk.

Of de nog gewonere paard waar men nu al 8000 voor vraagt.

Ik had het niet over toppers en de salinero's maar de standaard paard die potentie had tot de Z2 (misschien ZZ-licht maar verder toch echt niet)

Maar hoe kan je nou een paard van een foto beoordelen op zijn kwaliteit? Waarom neem je constant enkel het uiterlijk mee en niet de aanleg?

Maw: hoe kan je nou denken dat je naar aanleiding van een foto precies kunt inschatten hoeveel een paard waard is?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 10:03

kazary schreef:
http://www.sporthorses.nl/scripts/detai ... ag=1&foto=
staat ook op marktplaats
Heel aansprekend dier bijvoorbeeld. Natuurlijk moet je hem in het echt gaan zien. Maar op de foto geen verkeerde.

Had hier hele tekst staan waarom het paard niet die prijs is maar heb ik ff weg gehaald
Laatst bijgewerkt door tita op 20-01-09 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 10:07

Citaat:
Maar hoe kan je nou een paard van een foto beoordelen op zijn kwaliteit? Waarom neem je constant enkel het uiterlijk mee en niet de aanleg?

Maw: hoe kan je nou denken dat je naar aanleiding van een foto precies kunt inschatten hoeveel een paard waard is?

Dat kan niet helemaal maar je kunt wel aan hand van een foto oordelen of je het paard leuk vind en of ie de moeite is om te gaan bezichtigen.
Je hebt een bepaalde prijsklasse in je hoofd en als er in die categorie (bv 4000-6000) niks leuks tussen staat, dan ga je automatisch naar een duurdere klasse.

Heel vaak denk ik dan :? :? hoe komen die mensen aan zo'n bedrag.

Neem wel aan dat jullie het met me eens zijn, dat de prijzen ze afgelopen jaren flink uit de grond zijn geschoten voor de paarden

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:11

Wat is er afgelopen jaren niet gestegen?

En hoe bedoel je het paard niet die prijs is?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:13

als ik een paard ga kopen heb ik zelf gewoon een aantal dingen op een rijtje: wat wil ik voor een paard? wat wil ik ermee, waar moet hij aan voldoen en wat kan en wil k eraan uitgeven? Met dit rijtje ga ik op zoek naar het best geschikte paard. Als ik tot de conclusie kom dat ik met mijn budget niet het paard kan kopen wat ik wil hebben zal ik of een van mijn wensen/ eisen moeten bijstellen of langer sparen...

Ik snap de hele discussie niet zo eerlijk gezegd..