Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Goed nieuws voor wedstrijdruiters die bitloos dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 00:12

Bandida schreef:
_Lott schreef:
maar dat stang en trens verboden wordt, denk het niet hoor Clown

Ik denk van wel, serieus gemeend. Binnen ca. 10 jaar schat ik..

We leven in een bijzonder interessante tijd, ik ben heel benieuwd wat we in onze levens nog gaan meemaken aan veranderingen op het gebied van paarden, paardenwelzijn, -huisvesting en -sport.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:19

En vanaf wanneer mogen we zonder zadel starten? Clown

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:21

Ik hoop dat het zo snel mogelijk word ingevoerd, weer een stap verder Lachen

Zonder zadel kun je niet vergelijken, dan heb je namelijk niet de houding en zit meer die je ''behoort'' te hebben op wedstrijd.
En volgens mij mag je al boomloos starten: met een boomloos dressuurzadel wel te verstaan Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 02:01

Zonder zadel is helemaal niet goed voor de rug...

Arabesk schreef:
We leven in een bijzonder interessante tijd, ik ben heel benieuwd wat we in onze levens nog gaan meemaken aan veranderingen op het gebied van paarden, paardenwelzijn, -huisvesting en -sport.

Mt alle veranderingen (mensen chippen etc) moet ik weleens denken aan het boek van Ira Levin dat ik ooit gelezen heb. In dit boek was paardrijden verboden omdat het werd beschouwd als dierenmishandeling.

Ik denk niet dat het zover zal komen (niet in mijn leven), maar stang en trens afschaffen of niet meer verplichten zou wel een leuke zijn.

Ik heb mijn paard 16 jaar geleden al zonder teugelcontact ingereden omdat ik toen afging op mijn eigen gevoel. Ik heb hier veel commentaar op gekregen. Toen was ik nog beinvloedbaar Bloos en heb ook dingen gedaan die ik achteraf best erg vind... SLOFTEUGEL ... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 03:25

In verwachting klopt mijn hart.....

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 03:34

Over 10 jaar mogen we misschien niet eens meer op een paard zitten, dan hebben de paardengoeroes er een wet doorgedrukt, Haha! dat er niet meer op een paard gereden mag worden want dat is onnatuurlijk en ben je dus een dierenbeul.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:55

Echt, ik vraag me af waar het rationele verstand zit van sommige mensen hier Nagelbijten / Gniffelen Ik snap namelijk écht de connectie tussen 'natural', 'bitloos', 'zonder zadel', 'niet dressuurachtige paarden', en alles wat er hier bij wordt gehaald.

Ja, er wordt veel bitloos gereden door mensen die zich natural noemen. Maar dat betekent niet dat íédereen die natural 'is', bitloos rijdt, of iedereen die bitloos rijdt, natural 'is'.
En al helemaal niet dat iedereen die natural is óf bitloos rijdt, ook zonder zadel wil rijden (al dan niet op wedstrijden), of het hele paardrijden wil afschaffen.

Volgens mij is dat iets waar de meeste mensen zich hier gruwelijk in vergissen, en dat is ook de reden dat dit soort topics altijd op dit soort discussies uitlopen, terwijl het helemaal nergens om gaat... Nagelbijten / Gniffelen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:17

mariska32 schreef:
ik denk dat je je daar vergist Knipoog
ik ken er redelijk wat die de keus bit hebben gemaakt i.v.m. de dressuur maar eigenlijk anders wilden.

Ik herinner me een initiatief hier op bokt om eens een bitloze wedstrijd te organiseren.. liep niet echt over van de deelnemers. Maar op een jaartje kan heel wat veranderen, misschien heb je wel gelijk hoor, maakt eigenlijk niet veel uit Knipoog

@ Myukii, dat heb je goed gezegd, onder natural wordt door veel schrijvers hier alles samen gegooid dat niet traditioneel is, of het nu de niet-competitieve activiteiten zijn, een zogenaamde softe aanpak van paarden, de paardgerichte verzorging, of het gebruikte tuig. Eén pot nat! Knipoog
Gelukkig is de echte wereld veel compexer..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:09

getup schreef:
Puchje schreef:
Ik vind dan weer dat er niet op touwhalster gereden mag worden... Ik vind dat een bitloos hoofdstel er dan hetzelfde uit moet zien als een bithoofdstel, alleen dan zonder bit Knipoog Dus netjes en verzorgd en geen afgesleten en een of andere felle kleur touwhalster Lachen

Dat lijkt me een goed plan, anders is helemaal t einde zoek.

Idd. ik denk dat er eerder gedoeld wordt op bijv. Hack met korte schaar of andere redelijk engelse optoming zonder bit.
Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat het dadelijk een cowboyfeest gaat worden.
Er staat niet voor niets in de harnachementsregelementen: engels of daarop gelijkende optoming.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:28

imker schreef:
Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat het dadelijk een cowboyfeest gaat worden.
Er staat niet voor niets in de harnachementsregelementen: engels of daarop gelijkende optoming.

ROFL met Anky voorop, die is toch al aan het westernrijden Haha!

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:01

Ikima schreef:
Over 10 jaar mogen we misschien niet eens meer op een paard zitten, dan hebben de paardengoeroes er een wet doorgedrukt, Haha! dat er niet meer op een paard gereden mag worden want dat is onnatuurlijk en ben je dus een dierenbeul.

Je misschien eerst eens wat meer verdiepen in wat 'natuurlijk paardhouden' betekend/inhoud voordat je wat roept?

Ben het met je eens dat 'natuurlijk' een beetje ongelukkig is gekozen, dat je als je echt 'paardnatuurlijk' wilt 'werken' je ze enkel en alleen maar in de stuk natuurgebied zou moeten 'gooien' en er verder vanaf blijven. Alleen zo is het dus niet!! De meest PN-ers rijden ook op hun paard, zij het dan dat ze er voor kiezen om andere hulpmidden te gebruiken die zo paardvriendelijk mogelijk werken. Dat ze willen nadenken over wat is prettig voor het paard, niet klakkeloos navolgen wat altijd de traditie was/is.

Overigens... het bit is lang niet altijd gebruikt, is pas veel later "uitgevonden", vroeger.. heel vroeger reed met gewoon bitloos. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:12

ManonR_ schreef:
Maarrr.. in het wild rijden paarden toch ook geen wedstrijden Clown

haha Huilen van het lachen

Leuk, ik ben hartstikke benieuwd Haha!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:14

EmptyWords schreef:
whaha, das een goeie Manon Clown
op zich, fijn voor de bitlozen, in de hoop dat de paarden het zonder bit ook allemaal netjes gaan doen...mijn verbeelding laat nu een hoop zien

oja dat loopt wel los mijn vorige paardje liep zijn oefeningen jusit fijner zonder bit dus ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:17

wat ik alleen niet snap, ik had net een topic geopend over bitloos, daar word eigenlijk in gezegd dat je een paard bitloos alleen lang en laag rijdt of gewoon zoals ie zelf wil lopen...
daar kom je misschien in de B wel mee weg, maar daarna echt niet meer?

lijkt me echt leuk een paard in een nette Z-waardige nageefelijke oprichting te zien lopen en dan ook nog de proef (denk vooral aan de zigzag appuyementen met wissels) correct getimed uitlopen...(ik zeg niet dat dat niet bitloos kan maar het enige bitloos wat ik tot nu toe heb gezien is meer recreatief zeg maar)

ben echt super benieuwd!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:21

Ik vind het allemaal prima, van mij mag het: bitloos starten, als men dan maar niet gaat zeuren over de jurering en discrimatie bij de afdeling juryleden en instructeurs! Haha!

Ik weet uit eigen ervaring dat een paard net zo goed en netjes kan lopen zonder bit als met, dus niet klagen als je 145 punten rijdt omdat je paard niet nagevelijk was. Knipoog

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:30

VivaLaVida schreef:
wat ik alleen niet snap, ik had net een topic geopend over bitloos, daar word eigenlijk in gezegd dat je een paard bitloos alleen lang en laag rijdt of gewoon zoals ie zelf wil lopen...
daar kom je misschien in de B wel mee weg, maar daarna echt niet meer?

lijkt me echt leuk een paard in een nette Z-waardige nageefelijke oprichting te zien lopen en dan ook nog de proef (denk vooral aan de zigzag appuyementen met wissels) correct getimed uitlopen...(ik zeg niet dat dat niet bitloos kan maar het enige bitloos wat ik tot nu toe heb gezien is meer recreatief zeg maar)

ben echt super benieuwd!

Je wilt toch niet zeggen dat het bit het toverstafje is waarmee je alles van een paard gedaan kunt krijgen?

Geef het de tijd, wacht af.... ik denk/geloof dat het verrassend zal zijn wat hier uit voortkomt. Pling

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:32

shan schreef:
Ik vind het allemaal prima, van mij mag het: bitloos starten, als men dan maar niet gaat zeuren over de jurering en discrimatie bij de afdeling juryleden en instructeurs! Haha!

Ik weet uit eigen ervaring dat een paard net zo goed en netjes kan lopen zonder bit als met, dus niet klagen als je 145 punten rijdt omdat je paard niet nagevelijk was. Knipoog

En ik denk juist dat veel weerstand komt door angst.
En dat ruiters mét bit misschien juist wel gaan klagen als een jury een bitloze op de eerste plaats zet! Ik denk nl. dat bitloze ruiters veel meegaander zijn en zich niet zo druk zullen maken! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 13-11-08 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:33

nee dat zeg ik niet Clown
ik zeg wel dat ik benieuwd ben hoe dat er bitloos uitziet Lachen

rowo

supertammy schreef:
En vanaf wanneer mogen we zonder zadel starten? Clown

*LOL*

Had het er gister nog met instructrice over. Je mag straks geen sporen meer dragen, geen zweep, paarden mogen niet meer geschoren worden, straks mogen we niet eens meer wedstrijden rijden. Waar gaat het heen Vork

Anoniem

pff het is een jury sport. als je je daar druk om moet maken... moet je geen wedstrijden gaan rijden toch Clown

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:37

Ik rij met bit en zal dat ook niet meer veranderen. Ben wel benieuwd als er straks bitloos gestart wordt hoe het nivo is.
Als ik al mensen bitloos zie rijden (en dat is voor mij alleen op bokt) is dat eigenlijk nooit hoger dan b dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:39

Ik heb weleens een fries gezien die zonder hoofdstel een Z proef liep.. alleen wel met veel kleine foutjes (vooral in de timing, wissels te laat etc) en ja, zonder aanleuning/stelling

maar dus nog niet met een bitloos hoofdstel, ben echt benieuwd Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:48

Omdat het een jurysport is zullen mensen die bitloos gaan starten vast wel eens in het voordeel of nadeel zijn. Net zoals je dat ook bij bijvoorbeeld Halfingers, Fjorden, Andalusiers, etc. Dat heb je nu eenmaal bij een jurysport, helaas. Ik vind dat je daar rekening mee moet houden op het moment dat je besluit te starten. Ik hoop dat bitloze combinaties hetzelfde beoordeeld worden als combi's met bit.

En voor al die mensen met vooroordelen dat je bitloos geen nette dressuurproef kan rijden, we zullen zien! Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:50

sflj schreef:
shan schreef:

En ik denk juist dat veel weerstand komt door angst.
En dat ruiters mét bit misschien juist wel gaan klagen als een jury een bitloze op de eerste plaats zet! Ik denk nl. dat bitloze ruiters veel meegaander zijn en zich niet zo druk zullen maken! Knipoog

Ik vind anders dat bitloze ruiters zich hier op Bokt in allerlei topics constant zeer druk maken en helemaal niet meegaand overkomen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:54

Daan_Ordeal schreef:
Omdat het een jurysport is zullen mensen die bitloos gaan starten vast wel eens in het voordeel of nadeel zijn. Net zoals je dat ook bij bijvoorbeeld Halfingers, Fjorden, Andalusiers, etc. Dat heb je nu eenmaal bij een jurysport, helaas. Ik vind dat je daar rekening mee moet houden op het moment dat je besluit te starten. Ik hoop dat bitloze combinaties hetzelfde beoordeeld worden als combi's met bit.

En voor al die mensen met vooroordelen dat je bitloos geen nette dressuurproef kan rijden, we zullen zien! Knipoog

Ik en mijn halfinger Wow!

haha Clown

daar heb ik me nou nooit druk over gemaakt... slechte punten? Even de jury bedreigen en dan is het alweer over hoor Haha!