Visconti schreef:@VivaLaVida:
oprichting/ geen aanleuning
Dus geen balans?
dit is wel degelijk aanleuning!!!
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Visconti schreef:@VivaLaVida:
oprichting/ geen aanleuning
Dus geen balans?
Cinnepin schreef:suleitha kan je nu ophoudenmet persoonlijk doen? gistere zei je dat je er klaar mee was ( niemand hielp je meer je was alleen ) nu zijne r weer andere mensen en je begint weer, als je er klaar mee ben wees er dan ook klaar mee, op jouw leeftijd moet je datw el snappen neem ik aan, zoals je zag waren we al weer ontopic!
Paintlinger schreef:Anoniem schreef:waarom dnek jij dan dat een bitloze optoming in slechte handen erger is dan wel een bit optoming?
Er is nog zo weinig kennis over bij de meeste (vooral onkundige) mensen..
Ik zie vaak genoeg (op bokt en daarbuiten) iemand die ooit eens een plaatje van een hackamore heeft gezien en het zelf gaat gebruiken....met alle mogelijke gevolgen van dien..
Waar ik dan ook weer vind: "Goed bitloos is imo beter dan Goed met bit".... (maar dat staat hierbuiten)..
goed ontopic trouwens Gast9373!!
blensink schreef:VivaLaVida schreef:
oprichting/aanleuning..
Het ziet er mooi uit, maar vind toch dat het paard behoorlijk rond getrokken word aan de teugels.
Kan dit ook anders, of moet je echt zoveel teugelcontact hebben om dit voor elkaar te krijgen?
Want, imo vind ik dan de fjord van @Gast9373 beter lopen dwz meer ontspanning en minder druk ook al gebruikt hij zijn achterhand niet.
Tja nu je het zegt, die paarden hebben idd totaal geen balans
wat een prutsers
Cinnepin schreef:ik denk zelf namelijk dat minder kennis van iets niet wreeder hoeft te zijn. Het gevoeligste plekje van de paarden hoofd is de mond. Ik dnek dus dat t bit in onkundige handen ( neem een voorbeeld aan trekken b.v ) minder prettig lijkt voor t paard dan het trekken een aan bitloze optoming ( mits het goed aangebracht is, ik zie idd vaak dat de neusriem idd te laag ligt )Vaak zie je ook een paard met overtollisch schuim ( door het slechter weg kunnen slikken door t bit ) of een geopende mond of tong uit de mond. Ook zie ik paardjes heel vaak niet blij kijken. Je kan t paard nog zo mooi hebben lopen maar t dier moet er zelf ook pelzier in hebben en geen pijn hebben. Las je sommige uitdrikkingen ziet dnek ik echt dat t paard t niet fijn vind
Visconti schreef:ooh dus klassieke grootmeesters als Bent Branderup rijden dus eigenlijk helemaal geen klassieke dressuur?Tja nu je het zegt, die paarden hebben idd totaal geen balans
wat een prutsers
![]()
http://www.youtube.com/watch?v=b5a2j1TT ... re=related
VivaLaVida schreef:Nee ik houdt er ook niet van maar het is wel een voorbeeld.
Paarden die klassiek worden gereden hebben wel degelijk aanleuning! of het is als deze (opgericht, maar dan meestal in mindere mate hoor, minder streng handgebruik) of het is laag en rond om recht te richten. klassiek zonder enige aanleuning is niet klassiek.

) het gebit mogen bekijken van een paard dat zijn hele leven met bit is gereden ( was al een paard op leeftijd hoor ) en de kiezen waren echt minstens voor de helft weggesleten door t bit. Op een manege hier in de buurt ( denk dat de mensen uit deze omgeving wel weten welke ) uitgescheurde mondhoeken gezien door t slecht gebruik van een bit.
sorry zal er beter opletten
suleilitha schreef:Een bitloze optoming in handen van een onkundige ruiter is net zo gevaarlijk als een baby met een scheermes. Geldt voor bitten ook, maar er is een soort hype gaande, dat lijkt op dierenactivisme, en die houdt in dat je tegenwoordig met bit een soort misdadiger bent en dieren mishandelt. Hoezo over een kam scheren denk ik dan.
Mijn paard is (met bit) altijd mooi los in de kaak, loopt niet met opengesperde mond en heeft plezier in z'n werk. Zo hoort het en zo moet het.
suleilitha schreef:Cin, een bit ligt op de lagen en niet op de kiezen, je versleten kiezen verhaal gaat niet op.
Zamora schreef:Als je er niet mee om kan gaan is een Hackamore inderdaad niet vriendelijk. Als je paard goed aan de hulpen staat en je er zelf niet aan gaat lopen hangen en hoog genoeg hangt. Heb er zelf weleens meegereden en geen problemen mee gehad.
Ik heb ook een kruislingssysteem en rijd er bewust niet meer mee, ik vind de werking niet fijn en als ik druk zet gaat deze strak staan en blijft strak.
edit: mijn berichtje komt elke keer niet waar ik m wil haha ben te langzaam denk ik
Cinnepin schreef:klopt bij een neusriem die niet goed ligt is het ook niet fijn. Maar toch denk ik dat t bit meer schade aanbrengt in onkunde dan een bitloos hoofdstel.
Ik heb wel eens van een skelet hoofd ( ja schedel dus) het gebit mogen bekijken van een paard dat zijn hele leven met bit is gereden ( was al een paard op leeftijd hoor ) en de kiezen waren echt minstens voor de helft weggesleten door t bit. Op een manege hier in de buurt ( denk dat de mensen uit deze omgeving wel weten welke ) uitgescheurde mondhoeken gezien door t slecht gebruik van een bit.
Maar als je t dus idd bekijkt in goede handen is imo een bitloos hoofdstel dus ook beter. Een bit geeft namelijk altijd druk, een bitloos alleen als de ruiterhand dat doet Ehm ja snap je?
Over mijn spelling ja sorry ben erg moe ( chronische vermoeidheid ) en typ sneller dan ik eigenlijk kansorry zal er beter opletten
Cinnepin schreef:Ik heb ook in het profiel wan vivalavida gekeken. T paard loopt ok. Maar als ik op de 1e foto en de 3e foto kijk doet t paard zijn mond open, ik denk toch dat dit komt door t bit. T bit doet pijn of zit niet lekker. Een paard gaat echt niet voor de lol met de mond open lopen. Dit word dan *gesnoerd* met de sperriem.
Op de 3e foto vind ik t paard ook zeker niet blij kijken. T paard loopt dan misschien ok, maar heeft ie er zelf ook plezier van?
Ik krijg bij die uitdrukking toch echt kriebels.