Het gevaar van bitloos rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het gevaar van bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:03

Visconti schreef:
@VivaLaVida:

Afbeelding
oprichting/ geen aanleuning

Dus geen balans?

dit is wel degelijk aanleuning!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:04

Cinnepin schreef:
suleitha kan je nu ophoudenmet persoonlijk doen? gistere zei je dat je er klaar mee was ( niemand hielp je meer je was alleen ) nu zijne r weer andere mensen en je begint weer, als je er klaar mee ben wees er dan ook klaar mee, op jouw leeftijd moet je datw el snappen neem ik aan, zoals je zag waren we al weer ontopic!

Dat was naar aanleiding van jouw zeer aanvallende PB, Cinnepin. Bovendien zit ik niet de hele tijd achter de pc. Ik hoef geen hulp van anderen. Bovendien reageer ik op wat ik lees en niet op de persoon en ga niet strooien met achterbakse uitlokkende pbtjes zoals jij.
On topic maar weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:05

Paintlinger schreef:
Anoniem schreef:
waarom dnek jij dan dat een bitloze optoming in slechte handen erger is dan wel een bit optoming?

Er is nog zo weinig kennis over bij de meeste (vooral onkundige) mensen..
Ik zie vaak genoeg (op bokt en daarbuiten) iemand die ooit eens een plaatje van een hackamore heeft gezien en het zelf gaat gebruiken....met alle mogelijke gevolgen van dien..

Waar ik dan ook weer vind: "Goed bitloos is imo beter dan Goed met bit".... (maar dat staat hierbuiten)..

goed ontopic trouwens Gast9373!!

ik denk zelf namelijk dat minder kennis van iets niet wreeder hoeft te zijn. Het gevoeligste plekje van de paarden hoofd is de mond. Ik dnek dus dat t bit in onkundige handen ( neem een voorbeeld aan trekken b.v ) minder prettig lijkt voor t paard dan het trekken een aan bitloze optoming ( mits het goed aangebracht is, ik zie idd vaak dat de neusriem idd te laag ligt )
Vaak zie je ook een paard met overtollisch schuim ( door het slechter weg kunnen slikken door t bit ) of een geopende mond of tong uit de mond. Ook zie ik paardjes heel vaak niet blij kijken. Je kan t paard nog zo mooi hebben lopen maar t dier moet er zelf ook pelzier in hebben en geen pijn hebben. Las je sommige uitdrikkingen ziet dnek ik echt dat t paard t niet fijn vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:06

Nee dat zijn zn oren Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:07

blensink schreef:
VivaLaVida schreef:
Afbeelding

oprichting/aanleuning..

Het ziet er mooi uit, maar vind toch dat het paard behoorlijk rond getrokken word aan de teugels.
Kan dit ook anders, of moet je echt zoveel teugelcontact hebben om dit voor elkaar te krijgen?
Want, imo vind ik dan de fjord van @Gast9373 beter lopen dwz meer ontspanning en minder druk ook al gebruikt hij zijn achterhand niet.

dat vind ik dus ook! En met de achterhand word getraind ik ga dat metme neiuwe camera ook laten zien uiteaard en dan vind ik dat idd een beter beeld geven dan dit. Dit lijkt mij geen fijne houding om in t elopen voor t dier

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:09

Nog even een offtopic tipje Cin, zet je tekst eerst even in Word en schakel de spellingscontrole even in.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:09

Cinnepin schreef:
ik denk zelf namelijk dat minder kennis van iets niet wreeder hoeft te zijn. Het gevoeligste plekje van de paarden hoofd is de mond. Ik dnek dus dat t bit in onkundige handen ( neem een voorbeeld aan trekken b.v ) minder prettig lijkt voor t paard dan het trekken een aan bitloze optoming ( mits het goed aangebracht is, ik zie idd vaak dat de neusriem idd te laag ligt )Vaak zie je ook een paard met overtollisch schuim ( door het slechter weg kunnen slikken door t bit ) of een geopende mond of tong uit de mond. Ook zie ik paardjes heel vaak niet blij kijken. Je kan t paard nog zo mooi hebben lopen maar t dier moet er zelf ook pelzier in hebben en geen pijn hebben. Las je sommige uitdrikkingen ziet dnek ik echt dat t paard t niet fijn vind

En dat bedoel ik met onkunde en dus... gevaarlijker!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:10

Visconti schreef:
ooh dus klassieke grootmeesters als Bent Branderup rijden dus eigenlijk helemaal geen klassieke dressuur? Clown Tja nu je het zegt, die paarden hebben idd totaal geen balans Clown wat een prutsers Vork
http://www.youtube.com/watch?v=b5a2j1TT ... re=related

Ik snap echt jouw hele reactie niet....
ik zeg (misschien even lezen?) dat er WEL aanleuning is op dat plaatje.
Net als in het filmpje van Bent (geweldige man), daar is ook aanleuning te zien. Het paard volgt zijn hand en hij heeft heeel licht contact met de mond van het paard...

of was deze niet voor mij bedoeld? Scheve mond

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:12

VivaLaVida schreef:
Nee ik houdt er ook niet van maar het is wel een voorbeeld.
Paarden die klassiek worden gereden hebben wel degelijk aanleuning! of het is als deze (opgericht, maar dan meestal in mindere mate hoor, minder streng handgebruik) of het is laag en rond om recht te richten. klassiek zonder enige aanleuning is niet klassiek.

Bekijk net even jouw profiel en denk dat je beter een foto daaruit had kunnen zoeken ipv de foto die je voorheen geplakt hebt.
Jouw paard loopt mooi rond, gebruikt zijn achterhand maar heb niet het idee dat je hem rondtrekt met je teugels.
Jij hebt zoals ik goed kan zien op de foto´s het juiste teugelcontact zonder druk uit te oefenen.

Een hackamore is inderdaad niet de meest vriendelijke manier van bitloos rijden, eigenlijk vind ik dat ook met de kruislings bitloze hoofdstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:13

Een bitloze optoming in handen van een onkundige ruiter is net zo gevaarlijk als een baby met een scheermes. Geldt voor bitten ook, maar er is een soort hype gaande, dat lijkt op dierenactivisme, en die houdt in dat je tegenwoordig met bit een soort misdadiger bent en dieren mishandelt. Hoezo over een kam scheren denk ik dan.
Mijn paard is (met bit) altijd mooi los in de kaak, loopt niet met opengesperde mond en heeft plezier in z'n werk. Zo hoort het en zo moet het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:13

ja maar dat plaatje ging even over klassieke dressuur.. om te laten zien dat ze wel degelijk lichte aanleuning gebruiken.. nouja licht niet op dat plaatje maar normaal wel Tong uitsteken

maar wel bedankt voor het compliment Vork
ben ook heel trots op t peerd Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:14

klopt bij een neusriem die niet goed ligt is het ook niet fijn. Maar toch denk ik dat t bit meer schade aanbrengt in onkunde dan een bitloos hoofdstel.

Ik heb wel eens van een skelet hoofd ( ja schedel dus Tong uitsteken ) het gebit mogen bekijken van een paard dat zijn hele leven met bit is gereden ( was al een paard op leeftijd hoor ) en de kiezen waren echt minstens voor de helft weggesleten door t bit. Op een manege hier in de buurt ( denk dat de mensen uit deze omgeving wel weten welke ) uitgescheurde mondhoeken gezien door t slecht gebruik van een bit.
Maar als je t dus idd bekijkt in goede handen is imo een bitloos hoofdstel dus ook beter. Een bit geeft namelijk altijd druk, een bitloos alleen als de ruiterhand dat doet Ehm ja snap je?

Over mijn spelling ja sorry ben erg moe ( chronische vermoeidheid ) en typ sneller dan ik eigenlijk kan Tong uitsteken sorry zal er beter opletten

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:14

Als je er niet mee om kan gaan is een Hackamore inderdaad niet vriendelijk. Als je paard goed aan de hulpen staat en je er zelf niet aan gaat lopen hangen en hoog genoeg hangt. Heb er zelf weleens meegereden en geen problemen mee gehad.
Ik heb ook een kruislingssysteem en rijd er bewust niet meer mee, ik vind de werking niet fijn en als ik druk zet gaat deze strak staan en blijft strak.
edit: mijn berichtje komt elke keer niet waar ik m wil haha ben te langzaam denk ik Tong uitsteken

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:15

suleilitha schreef:
Een bitloze optoming in handen van een onkundige ruiter is net zo gevaarlijk als een baby met een scheermes. Geldt voor bitten ook, maar er is een soort hype gaande, dat lijkt op dierenactivisme, en die houdt in dat je tegenwoordig met bit een soort misdadiger bent en dieren mishandelt. Hoezo over een kam scheren denk ik dan.
Mijn paard is (met bit) altijd mooi los in de kaak, loopt niet met opengesperde mond en heeft plezier in z'n werk. Zo hoort het en zo moet het.

Zeeer eens!!
Mijn merrie loopt bitloos geweldig en de sterren van de hemel terwijl mijn 3 jarige het gewoon 'niet doet' bitloos en met bit weer super..

Dus inderdaad.. niet over 1 kam scheren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:15

Cin, een bit ligt op de lagen en niet op de kiezen, je versleten kiezen verhaal gaat niet op.

Ik heb recent een paar keer bitloos gereden. Met een geleend hoofdstel, wat overigens wel goed paste. Mijn paard vond het best, hij was net als anders. Bijrijdster heeft het geprobeerd met haar eigen paard en dat was niks, helemaal niks. Zo verschillend is het. Ik ben met eigen paard wel eens met een halstertje naar buiten geweest. Deed ie ook niks.
Maar dit is geen reden om er nooit een bit in te hangen. Hij loopt L2 en presteert megagoed voor een vierjarige, mét bit en alles wat goed is moet je niet veranderen. Tevens loopt hij aangespannen en uit mijn jarenlange menervaring kan ik rustig stellen dat bitloos mennen heel heel gevaarlijk kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-08 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:17

Ik heb ook in het profiel wan vivalavida gekeken. T paard loopt ok. Maar als ik op de 1e foto en de 3e foto kijk doet t paard zijn mond open, ik denk toch dat dit komt door t bit. T bit doet pijn of zit niet lekker. Een paard gaat echt niet voor de lol met de mond open lopen. Dit word dan *gesnoerd* met de sperriem.
Op de 3e foto vind ik t paard ook zeker niet blij kijken. T paard loopt dan misschien ok, maar heeft ie er zelf ook plezier van?
Ik krijg bij die uitdrukking toch echt kriebels.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-08 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:18

suleilitha schreef:
Cin, een bit ligt op de lagen en niet op de kiezen, je versleten kiezen verhaal gaat niet op.

misschien, maar toch is t echt eaar wat ik gezien heb, ik ga daar echt niet over liegen Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:19

Eerlijk gezegt Cinnepin: lees ik bij jouw veel 'feiten' wat geen feiten zijn....Maar omdat je ze wel zodanig opschrijft worden ze voor lief genomen.

Zou jij mij kunnen vertellen hoe je weet dat de paardenmond het gevoeligste deel van het paard is...
Denk dat toch echt dat dat het oog is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:19

Zamora schreef:
Als je er niet mee om kan gaan is een Hackamore inderdaad niet vriendelijk. Als je paard goed aan de hulpen staat en je er zelf niet aan gaat lopen hangen en hoog genoeg hangt. Heb er zelf weleens meegereden en geen problemen mee gehad.
Ik heb ook een kruislingssysteem en rijd er bewust niet meer mee, ik vind de werking niet fijn en als ik druk zet gaat deze strak staan en blijft strak.
edit: mijn berichtje komt elke keer niet waar ik m wil haha ben te langzaam denk ik Tong uitsteken

dat heb ik met mijn kruislings dus niet. Maar waarom word die dan op de sites aangegeven als meest vriendelijke bitloze optoming?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:20

ik dacht de oren hahahaha maar nu je het zegt Vork

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:21

En paard wat niet met naar voren gerichtte oortjes loopt is niet per definitie ongelukkig...maar in de meeste gevallen geconcentreerd...

Anoniem

De oren en de ogen. De mond zeer zeker niet, getuige mijn loeder die een volle emmer water bij het hengsel pakt en door de bak sjouwt Haha!

Anoniem

Cinnepin schreef:
klopt bij een neusriem die niet goed ligt is het ook niet fijn. Maar toch denk ik dat t bit meer schade aanbrengt in onkunde dan een bitloos hoofdstel.

Ik heb wel eens van een skelet hoofd ( ja schedel dus Tong uitsteken ) het gebit mogen bekijken van een paard dat zijn hele leven met bit is gereden ( was al een paard op leeftijd hoor ) en de kiezen waren echt minstens voor de helft weggesleten door t bit. Op een manege hier in de buurt ( denk dat de mensen uit deze omgeving wel weten welke ) uitgescheurde mondhoeken gezien door t slecht gebruik van een bit.
Maar als je t dus idd bekijkt in goede handen is imo een bitloos hoofdstel dus ook beter. Een bit geeft namelijk altijd druk, een bitloos alleen als de ruiterhand dat doet Ehm ja snap je?

Over mijn spelling ja sorry ben erg moe ( chronische vermoeidheid ) en typ sneller dan ik eigenlijk kan Tong uitsteken sorry zal er beter opletten

ja maarja das ook een prutmanege, niet iedereen rijdt zo.

Zou je daar die paarden eens een bitloos om moeten doen!! allemaal gebroken neusbotjes Verdrietig

dwaallicht

Cinnepin schreef:
Ik heb ook in het profiel wan vivalavida gekeken. T paard loopt ok. Maar als ik op de 1e foto en de 3e foto kijk doet t paard zijn mond open, ik denk toch dat dit komt door t bit. T bit doet pijn of zit niet lekker. Een paard gaat echt niet voor de lol met de mond open lopen. Dit word dan *gesnoerd* met de sperriem.
Op de 3e foto vind ik t paard ook zeker niet blij kijken. T paard loopt dan misschien ok, maar heeft ie er zelf ook plezier van?
Ik krijg bij die uitdrukking toch echt kriebels.

Vief kleppert graag met dr mond. Dat is een familietrekje.
(en ja, ik lees, en voor je wat gaat roepen, dit topic is door Rose gestart dus nee is niet zo gek.)