Dorine schreef:Snowdon, ff nog vraagje:
Jouw Tinker steigert dus soms, in wat voor situaties is dat?
Reactie van verzet of angst of nog wat anders?
Hoe is hij te overtuigen toch voorwaarts te gaan?
Ben ineens toch benieuwd hoe verschillende Tinkers in de rijbak reageren als je wilt dressuren en ze hebben een dag dat ze niet willen werken zeg maar. Of een moment.
Hoe gaan ze in verzet? Staken, wat houdt dat in bij jullie?
Of bokken ze wel eens en wanneer dan? Steigeren en wanneer?
Ok ik zal fluisteren
Ik weet natuurlijk niet hoe andere tinkers staken, ookal zouden t stakende tinkers zijn, bij mij heb ik naast snowdon nog geen andere stakende tinkers meegemaakt (gammon een klein beetje dan)
Snowdon steigert uit verzet, niet uit angst. Angstreacties zijn bij hem een huppeltje of zn kont opzij gooien. Eventueel een sprong nemen en proberen er vandoor te gaan. Als snowdon steigert (uit verzet) gooit ie er ook een bokje achteraan en hoor je hem snuiven. Als meneer geen zin heeft gaat ie ook wel stilstaan, achteruit of wegdraaien. Toen ik hem nog niet zo lang had pakte hij ook het bit vast, gooide zn kop omhoog en liep zo steevast heen waar hij heen wilde. En het maakt trouwens niet uit of dat in de binnenbak of buitenbak is. Op buitenrit, waar ik ook wel dressuuroefeneningetjes doe, staakt ie ook wel eens een enkele keer. Bijvoorbeeld voor de weg, bij ene vreemd obstakel, en dergelijke. Dan reageert ie hetzelfde als in de bak als ie gewoon geen zin heeft om te werken. Aan de longe en voor de kar probeert ie trouwens precies tzelfde.
Nu lijkt het misschien alsof ik niets met hem kan doen, maar dit probeert ie allemaal en deed ie eerst. Nu lukt het hem allemaal niet eens meer, maar hij probeert t ook veel minder vaak en hij vind zn werk steeds leuker!
Snowdon bokt en steigert dus wel degelijk als het hem niet zint en dat kan net zo actief zijn als op de foto's die ik laatst plaatste van hem los in de bak!