Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:34

Over de zadels met hele grote wrongen lopen al best wel wat topics. Waar de rijkunst ophoudt, beginnen een beetje de hulpmiddelen en zadels met grote wrongen.
Ze worden alleen vaak verkeerd aangemeten voor de ruiter, waardoor er juist tegenaan wordt gedrukt, ipv pas steun geven als er iets onverwachts gebeurd.

In het kader van dierenwelzijn ben ik wel benieuwd hoe het deze week met de KNHS kampioenschappen gaat verlopen. Tropisch op dinsdag, dan zou je verwachten dat iedereen niet wil starten, reizen etc.
Ben benieuwd wie voor het welzijn van zijn paard kiest en niet voor het lintje.
En als welzijn een speerpunt is van de KNHS dan ben ik benieuwd of ze er meer aan doen dan alleen wat extra sproeiers en waterpunten....

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:59

Zou het warmer zijn dan in Parijs? Was ook niet koeltjes (ik leefde met de publiek mee, verschrikkelijk leek het me).

Qua wrongen, zo ongeveer alle top-ruiters hebben ze (waarschijnlijk daar wel op maat) - dus dan schort het aan de rijkunst :+ ?

Misschien waren er uitzonderingen, vorig jaar (weet niet meer welke wedstrijd) viel me Ingrid Klimke op met een "plat" zadel.

(Sorry, beetje off topic allemaal)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:48

mce schreef:
ik heb op diverse manieren volgens even zoveel scholen, klassiek tot duits en nieuwere versies - geleerd om de oefeningen te doen, ben er blij mee want nu kan ik per paard kijken wat het nodig heeft,
waar ik dan steeds weer op terug kom is de basis,

wat een paard nodig heeft is tijd en geduld en structuur, steeds de zelfde opbouw/hulpen naar een oefening, steeds opnieuwe beginnen, niet doordrammen.boos worden als het niet lukt, ff iets anders doen, adem halen en opnieuw beginnen

als een paard fysiek en mentaal goed in balans is hoef ik maar iets te denken en - nvvt - komen de juiste hulpen erbij sprookje nee dat niet, fijn wel goede communicatie, ziet het er ook heel gemakkelijk uit

ga mezelf niet afvragen welke school dat was, het waren de juiste hulpen voor dat moment

ik heb uit ervaring dat niets standaart is snel en alert reageren wel, rode draden heel rekbaar zijn
de basis echter niet, primair is en blijft een happy atleet die graag bereid is om voor en met mij verder te ontwikkelen,

Ik zeg altijd dat ik op elk paard opnieuw moet leren rijden. Dit is wel een beetje de strekking daarvan.

Soesita, ik bedoelde niet specifiek jouw situatie wat betreft introspectieve ruiters die stoppen, meer in het algemeen. Balen dat je moest stoppen om die redenen, maar fijn dat je je kennis blijft verspreiden :j

Edit: ik heb weleens op een zadel gereden met knoertharde wrongen. Daar leerde je je been wel of tegenaan of ver vanaf houden. Blauwe benen ten top. Ik vind het ook niet prettig. Altijd op een Ideal gereden en nu op een Wintec, dat was degene met de minimaalste wrong. Ohja, ook nog op een Atomica. Ondanks de wrongen ook wel te doen. Die zijn heel zacht bij dat zadel, en dat paard kon nogal ruig bewegen :+

Ladyson

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:13

Ik zie echt wel kansen voor rijden op een simulator voor beginners!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:16

Ladyson schreef:

Ik snap het idee wel, en voor het paard mogelijk beter. Maar daar ging je hart toch niet sneller van kloppen als klein meisje?

Echter ik ben zo’n prutser die met stang en trens rijdt en met een zadel met wrongen. Dus ik kan er toch niets van :j :')

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:47

Ponytante schreef:
Zou het warmer zijn dan in Parijs? Was ook niet koeltjes (ik leefde met de publiek mee, verschrikkelijk leek het me).

Qua wrongen, zo ongeveer alle top-ruiters hebben ze (waarschijnlijk daar wel op maat) - dus dan schort het aan de rijkunst :+ ?

Misschien waren er uitzonderingen, vorig jaar (weet niet meer welke wedstrijd) viel me Ingrid Klimke op met een "plat" zadel.

(Sorry, beetje off topic allemaal)

Dat lees je verkeerd, niet alle topruiters klemmen tegen die wrongen. Sommigen wel, maar wrongen kunnen ook best steun geven als paarden gek doen.
Ik ben niet anti wrong hoor.

In Parijs waren de paarden al aanwezig, van de week zullen paarden met de hitte met de trailer naar Ermelo moeten. En meesten hebben toch geen airco voor de paarden.
En qua faciliteiten zal Parijs ook wel wat schelen met Ermelo.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:26

Janneke2 schreef:
...ik zit ook net niet in de "echte" sporthoek.

Ik heb eerst bij mensen geleerd dat je pas ontspannen kunt bewegen als er balans is. (En zo nee, ga je je schrap zetten, schouders optrekken, compenseren etc etc etc.)
Een notie die de klassieke dressuur ook kent.

En bij natural horsemanship kwam ik de opmerking tegen 'dat paarden hetzelfde leuk vinden als mensen: samen wandelen, een sprintje trekken en/of dansen'.

Ik rijd klassieke dressuur vanuit zit, zwaartepunt en met nadruk op balans. Ik voel vooral met mijn handen ("luisteren ipv praten"), rijd allerlei oefeningen en spelletjes om één en ander te verbeteren.
En ik geniet van het contact: je voelt dat je dier verbaasd is, twijfelt, blij is, noem maar op.
En mijn taak is om te zorgen dat het 'lekker gymnastieken' en dansen is in de bak, of netjes in balans buiten rijden.

(Maar zowel de meeste manegeruiters |( als de meeste van mijn stalgenoten |( zijn hier ver van verwijderd...)

Dat klinkt als het ultieme waar we hopelijk allemaal naar streven.
Ik kom graag eens langs om naar je rijkunsten te kijken en er van te leren.
Geef je ook les?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:42

Wrongen is niks mis mee als je er achter ligt met been idd en niet er continu tegenaan. Door mijn aandoening heb ik heel veel problemen met heel veel zadels en helemaal met wrongen, maar biu mijn eigen zadel voel ik ze niet eens. Tot er iets gebeurt inderdaad.
Maar het vertekent af enntoe ook enorm. Ik heb een monoblad dus wrongen op het zweetblad. Mijne zijn kleiner als heel veel wrongen die onder het zweetblad zitten, zelfs van de oudere modellen die populair zijn en zelfs nu nog genoemd worden als optie met minder. Alleen lijken die van mij groter doordat er geen laag leer overheen zit.
Voor mij is het zadel dus niet dwingend, maar stapt iemand anders op met andere bouw is het ineens wel een dwingend zadel. Zelfs de zadels die nu benoemd of aangeraden worden met vrije zit zijn voor mij dwingend. Niet alleen de zit of wrongen kunnen je dwingen, ook een zadel met vlakke zit zonder wrong kan je dwingen als het niet bij je past.

Denisesilver, dat opnieuw leren rijden op elk paard vind ik juist een goede eigenschap. Elk paard is anders en zelfs binnen dezelfde methode zijn er kleine aanpassingen nodig voor elk paard. Liever een ruiter die op elk paard weer opnieuw moet leren rijden, wat voor mij klinkt als aanvoelen en kijken wat werkt voor beide, als elk paard in hetzelfde hokje proppen en op precies dezelfde manier rijden zonder aandacht te besteden aan het individu.

Ik wil elk paard van achter naar voor rijden, daar wijk ik niet vanaf. Maar de ene wil ik veel meer vwnw als de ander bijvoorbeeld. Helemaal afhankelijk van de moeilijke punten van dat paard. Net als dat de ene eerst na het instappen losgereden wordt in galop en simpele voltes en de ander juist in draf met zijgangen. Ligt er maar net aan wat het beste werkt.
Enige wat ik, vanwege wedstrijden, wel bij allemaal deed en doe is ze thuis voorbereiden op wat je op wedstrijd moet doen. En dan niet het voor de hand liggende qua oefeningen/niveau, want dat is logisch en hoop ik dat iedereen doet (en ja ik weet dat dat niet altijd gebeurd haha) maar juist qua tijd met rijden. Als een paard een half uur losrijden nodig heeft dan train ik thuis ook dat ik een half uur kan rijden en daarna nog 2 proeven 'opgepakt' aan 1 stuk zonder dat ze doodmoe zijn of enorne spierpijn hebben. Dus niet altijd maar 20 minuten rijden en maximaal 5 minuten daarvan oppakken en dan op wedstrijd 2 keer zolang erop zitten en 3 keer zolang het oppakken vol moeten houden. Want ik vind dat niet eerlijk, ik wil dat een wedstrijd simpeler is als wat we thuis doen, zodat het voor het paard ook leuk blijft en niet ineens veel zwaarder als thuis. Zowel lichamelijk als mentaal.
En tegelijk rijd ik helemaal niet zoveel, meestal wordt ze 4 dagen getraind waarvan 2 zwaarder. Zowel voor mezelf niet, maar ook dat het niet nodig is om 6 of 7 dagen te trainen en al helemaal niet vol gas alle dagen. Mijn DA is het ook met me eens, paarden gaan eerder stuk door te veel trainen als te weinig en rust is juist ook erg belangrijk. Natuurlijk gaan ze stuk van verkeerde training, maar ook correct kan het nog steeds te veel zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:45

Sanet schreef:
Ladyson schreef:

Ik snap het idee wel, en voor het paard mogelijk beter. Maar daar ging je hart toch niet sneller van kloppen als klein meisje?

Ik denk wel dat we dit best eens om mogen draaien, wat is er belangrijker? het hart van dat meisje of het welzijn van het dier? Als ze gewoon al wel met de paarden/ pony's om mogen gaan maar de eerste lessen krijgen op de simulator totdat ze een beetje kunnen zitten zou imo helemaal niet verkeerd zijn. Alleen zouden alle manege's dat tegelijk moeten invoeren, zo blijft het eerlijk en rendabel.

Het zou er dan uit kunnen zien, als eerst verplicht drie maanden (ik noem maar wat) lesjes op de simulator, grondwerk en theorie en dan pas aan de longe op een echt paard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:07

HorsePassion schreef:
Janneke2 schreef:
...ik zit ook net niet in de "echte" sporthoek.

Ik heb eerst bij mensen geleerd dat je pas ontspannen kunt bewegen als er balans is. (En zo nee, ga je je schrap zetten, schouders optrekken, compenseren etc etc etc.)
Een notie die de klassieke dressuur ook kent.

En bij natural horsemanship kwam ik de opmerking tegen 'dat paarden hetzelfde leuk vinden als mensen: samen wandelen, een sprintje trekken en/of dansen'.

Ik rijd klassieke dressuur vanuit zit, zwaartepunt en met nadruk op balans. Ik voel vooral met mijn handen ("luisteren ipv praten"), rijd allerlei oefeningen en spelletjes om één en ander te verbeteren.
En ik geniet van het contact: je voelt dat je dier verbaasd is, twijfelt, blij is, noem maar op.
En mijn taak is om te zorgen dat het 'lekker gymnastieken' en dansen is in de bak, of netjes in balans buiten rijden.

(Maar zowel de meeste manegeruiters |( als de meeste van mijn stalgenoten |( zijn hier ver van verwijderd...)

Dat klinkt als het ultieme waar we hopelijk allemaal naar streven.
Ik kom graag eens langs om naar je rijkunsten te kijken en er van te leren.
Geef je ook les?

...ik heb wel in het onderwijs gewerkt, maar ik heb geen hippische diploma's.

Wat ik doe is nadrukkelijk niet ultiem. Ik denk niet dat ik veel meer talent heb dan de gemiddelde manegeruiter.
Maar ik zeg wel eens 'paardrijden is zo moeilijk dat je er twee levens voor nodig hebt, en de basis is zo moeilijk dat veel mensen dat maar overslaan'.

Maar ik wist van de opleiding in de cavalerie en ik herkende op het Chio in Rotterdam de superieure zit van de ruiters met die achtergrond - en ik ben op zoek gegaan naar goede zitles.
Naast de longe kan ik Centered Riding van harte aanbevelen en tegenwoordig hebben we Joker en nog een ander ding. Voltige heb ik ook ('op latere leeftijd', 40+) gedaan. Werkt ook prima.

Één van de mensen van wie ik les had heeft misschien ook geen hippische diploma's, is zelfverklaard hippoloog en ridder in de orde van Oranje Nassau.
De puntjes op de i mbt rijkunstig evenwicht leerde ik van mijn tweede instructrice van het clubje van Karin Leibbrandt. (De eerste zette Knollie en mij letterlijk op het verkeerde been...)
En ik ben een leerling van Linda Tellington-Jones, het bijbehorende clubje is in Nederland helaas wat klein, maar ook dat is zeer beslist de moeite waard. Rijden met de balansteugel is heerlijk om te doen, en helpt ieder paard om bijvoorbeeld de halve ophoudingen correct uit te voeren.

Wat ook niet ultiem is, maar wellicht "alternatief", is de uitspraak van mijn eerste 'spaanse' instructrice: "Das Skala der Ausbildung is een wenteltrap, alle zes treden kan en moet je met een groen paard doen, op aangepaste wijze - en de spil van de wenteltrap is balans."
Maak van verzameling 'kunnen spelen met het zwaartepunt van voor ('waar het is') naar achter brengen' - neem de balansteugel, pas kleine duwtjes op je stijgbeugel toe, en houd halt door je navel naar binnen te brengen en je tenen naar elkaar toe te draaien.
Met wat mazzel stopt het dier op de achterhand. Dan uitbouwen naar vierkant halthouden (is een kwestie van rechtrichten en verticale balans) en op gegeven moment kun je de overgang galop-halt zo maken. (Dan hebben we het niet meer over een groen paard, dat moge duidelijk zijn, maar een paard van begin af aan trainen om op de achterhand halt te houden vind ik aanbevelenswaardig.)

:o ...en ik hecht zeer aan mijn anonimiteit op bokt, neem het niet persoonlijk dat ik je niet uitnodig.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:08

Elisa2 schreef:
Het zou er dan uit kunnen zien, als eerst verplicht drie maanden (ik noem maar wat) lesjes op de simulator, grondwerk en theorie en dan pas aan de longe op een echt paard.

Dat zou een mooi concept zijn! Het rijden oefenen op de simulator en tegelijk lessen met het paard: verzorging, grondwerk, etc. en daarin verwerk theorie: hoe lees ik paardentaal, waarom reageert mijn paard op deze manier, hoe stimuleer ik mijn paard om mee te werken, hoe leer ik hem iets nieuws, hoe werkt deze oefening als spiertraining,...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:53

soesita schreef:
Elisa2 schreef:

Dat zou een mooi concept zijn! Het rijden oefenen op de simulator en tegelijk lessen met het paard: verzorging, grondwerk, etc. en daarin verwerk theorie: hoe lees ik paardentaal, waarom reageert mijn paard op deze manier, hoe stimuleer ik mijn paard om mee te werken, hoe leer ik hem iets nieuws, hoe werkt deze oefening als spiertraining,...

Eens! Als klein meisje vond ik alles geweldig wat met paarden te maken had, dus ik had ook echt wel vol plezier op zo'n simulator gereden. Je hebt ook niet voor niks van dat paardenspeelgoed waar kinderen op kunnen zitten, dat vinden ze echt niet vervelend.

En zo krijg je denk ik een hele nette basis en een stuk minder gestuiter en getrek op pony's :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:03

geheel off topic maar n.a.v. een oprechte vraag: zijn er bokkers die al lessen op deze simulators, en hoe verhoud zich dat dan tenopzichte van uw eigen paard,
ben je minder angstig geworden
of meer inzicht gekregen tijdens de cross training dat je tempocontrole moet hebben b.v.
of makkelijker een onverwachte beweging opvangen
wordt je er zelf mentaal sterker van zodat je de beweing van uw eigen paard/pony makkelijker kunt verbeteren
zag dat Hero beschikbaar is in Noordwijkerhoud b.v., wellicht zijn er meer

omschakelen van een joker naar 'n echt paard/pony lijkt me best een grote stap, maar ik heb dan ook totaal geen ervaring hier mee,

of is er al een topic hierover dan ga ik daar een kijken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:12

Angst lijkt me juist iets wat je absoluut niet kan oefenen of verbeteren op een simulator. Net als tempo controle enzovoorts.

Je moet ze gebruiken waarvoor ze bedacht zijn, de houding en zit verbeteren en dus inzicht geven in wat er nog niet goed is. Dan kan je het eerst op 1 oefenen die geen eigen inbreng heeft en constant is. Daarna op eigen paard maar dan zie je juist dat de ruiters er toch nog veel moeite mee hebben, omdat ze ineens weer op levend wezen zitten.
Ik vind degene die je zelf in beweging moet brengen, dat is joker toch, minder als de elektrische variant met sensoren. Misschien ligt dat aan de instructie die het begeleidde, maar je moest erg veel met lichaam doen om hem in beweging te krijgen, terwijl je dat op paard dan weer niet wil. Maar je krijgt ook wel weer feedback als je het niet goed doet, want dan stopt die haha.
Maar ik vond bij dat voorbeeld de schakeling tussen simulator en echte paard dus niet passend. Wat ik zeg, kan aan de instructie gelegen hebben. Voor mijn lijf ook absoluut ongeschikt.
Terwijl degene met sensoren wel heel mooi was om te zien hoe je balans was, of de druk gelijk was op beide teugels en noem maar op. Maar je zal het altijd moeten combineren met houding en zit les op echt paard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:17

Janneke2 schreef:
:o ...en ik hecht zeer aan mijn anonimiteit op bokt, neem het niet persoonlijk dat ik je niet uitnodig.

Of vind je het toch wel confronterend na al die jaren hoog van de toren lopen blazen terwijl het daadwerkelijke plaatje wellicht ietwat tegenvalt?

Het is zeer naief om te geloven dat je anoniem bent online.

MyWishMax schreef:
Angst lijkt me juist iets wat je absoluut niet kan oefenen of verbeteren op een simulator. Net als tempo controle enzovoorts.

Ja dat denk ik dus ook, je zal altijd wel door blijven hebben dat het geen paard is en per definitie nooit onverwacht kan bewegen. Of ze moeten zo'n rodeostier-uitvoering weten te bedenken, lijkt me op zich wel geinig :P

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:23

Sanet schreef:
Ladyson schreef:

Kleine meisjes zitten een paard ook helemaal niet zo in de weg. Wat ik mij nog herinner waren de streken van de pony's die zonder blikken of blozen hun eigen gang gingen als ze dat nodig vonden en dan konden de vliegjes op rug nog zo hun best doen. Die dieren leden daar echt niet onder en ze raakten er ook niet door beschadigd of getraumatiseerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:36

Er kan echt nog wel wat verbeterd worden bij beginners hoor. Geef ze net als on Engeland een neckstrap ipv meteen alleen de teugels waardoor ze daar aan gaan hangen voor balans. Werkt een stuk beter als een bokriem doordat je hand op de juiste plek blijft en je gewoon de teugels kan vasthouden en zelfs hulpen kan geven als je daar aan toe bent. Geef ze eerst privé lessen aan de longe (dat heb ik gehad en was echt heel fijn voor mij en zeker ook de pony's en gaf me een voorsprong op de kinderen die meteen in de groepsles begonnen)
Ze hoeven niet meteen een zweep te hebben, of meteen dus de teugels aan het bit of een bitloos hoofdstel met druk, want ze hebben nog niet de kunde om ervanaf te blijven en subtiel te zijn.
Het zijn ook niet alleen kinderen die beginnen met rijden, ook tiener en volwassenen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:51

MyWishMax schreef:

Je moet ze gebruiken waarvoor ze bedacht zijn, de houding en zit verbeteren en dus inzicht geven in wat er nog niet goed is. Dan kan je het eerst op 1 oefenen die geen eigen inbreng heeft en constant is. Daarna op eigen paard maar dan zie je juist dat de ruiters er toch nog veel moeite mee hebben, omdat ze ineens weer op levend wezen zitten.
Ik vind degene die je zelf in beweging moet brengen, dat is joker toch, minder als de elektrische variant met sensoren. Misschien ligt dat aan de instructie die het begeleidde, maar je moest erg veel met lichaam doen om hem in beweging te krijgen, terwijl je dat op paard dan weer niet wil. Maar je krijgt ook wel weer feedback als je het niet goed doet, want dan stopt die haha.
Maar ik vond bij dat voorbeeld de schakeling tussen simulator en echte paard dus niet passend. Wat ik zeg, kan aan de instructie gelegen hebben. Voor mijn lijf ook absoluut ongeschikt.
Terwijl degene met sensoren wel heel mooi was om te zien hoe je balans was, of de druk gelijk was op beide teugels en noem maar op. Maar je zal het altijd moeten combineren met houding en zit les op echt paard.

dank voor het delen, lijkt mijn inschattig redelijk in de buurt te komen, niet echt funcitoneel, valt dus -imo -gewoon onder symptoombestrijders, leuke business, kan wel veel pony/paardenleed voorkomen
Laatst bijgewerkt door mce op 12-08-24 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:56

Voor zit is het wel nuttig hoor. Ik vond de elektronische met sensoren nuttiger. Vooral omdat eerst echt alleen aan jezelf te werken en te zien wat jouw eigen 'fouten' zijn zonder invloed van paard. En daar dan aan werken en kunnen controleren. Ook dat je kan zien of handen gelijke druk hebben en hoeveel is erg nuttig.
Maar daarna moet je alsnog wel weer op het echte paard en dan weer daar kijken welke invloed dat heeft en verder met de punten.

Dus zeker nuttig en als ik de mogelijkheid had zou ik het ook regelmatig doen naast het rijden. Maar wel en en, met daarbij dus de koppeling met echte paard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:01

Zo wat een afdwaling hier in dit topic.
Het maakt toch niks uit hoe iemand de hulpen geeft voor oefeningen of bij wie mensen in de leer geweest zijn. Het gaat er om dat paardrijden an sich niet zo moeilijk is en dan bedoel ik op een paard zitten, oefeningen aan leren etc. Het moeilijke van paardrijden is het gevoel met het paard. Voelen hoe het lijf voelt, daar oplossingen voor bedenken en je paard iedere keer als je er op zit willen verbeteren. Zo een gevoel is niet over te brengen via tekst.

Wij kunnen het niet veranderen wat er op maneges gebeurd etc. Behalve als je zelf een kind hebt die wilt paardrijden en je dat op een andere manier aan pakt dan naar de standaard manege te gaan. Waar volgens mij niet zoveel mis mee is. Een kind leert toch nog lang niet echt paardrijden. Die leren plezier maken en hobbelen. Pas als ze ouder zijn en zelf kunnen kiezen kunnen ze bekijken wat ze willen, ook al heb je dan niet de beste basis gehad als je echt wilt kun je goed paardrijden leren. Moet je wel doorzettingsvermogen en respect voor het paard en je trainer hebben.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:03

Elisa2 schreef:
Ik denk wel dat we dit best eens om mogen draaien, wat is er belangrijker? het hart van dat meisje of het welzijn van het dier? Als ze gewoon al wel met de paarden/ pony's om mogen gaan maar de eerste lessen krijgen op de simulator totdat ze een beetje kunnen zitten zou imo helemaal niet verkeerd zijn. Alleen zouden alle manege's dat tegelijk moeten invoeren, zo blijft het eerlijk en rendabel.

De manege waar ik op ben begonnen, begonnen we eerst alleen met poetsen en leiden aan de hand. Pas een aantal weken later mochten we om de beurt op het voltigepaard rijden en de gangen voelen, en nog weer later oefeningen doen, voor aleer we individueel los mochten. Ik ga niet zeggen dat het een geweldige manege was, en mi zijn ze qua dierenwelzijn langs een kant verbeterd en langs de andere kant verslechterd, maar dat stukje deden ze wel goed. (Met kinderen kon de juf overigens ook niet omgaan :o )

Of een simulator per se werkt, mwah. Ik heb zelden zo recht gezeten als op een simulator. Die dingen bewegen perfect, zijn perfect recht en gaan perfect rechtuit zonder eens een schijnbeweging te maken. Het is een leuke tool, maar daar blijft het ook bij. Daarbij zijn die dingen stervens duur, dus dat lijkt me sowieso voor het gros van de maneges niet rendabel.

MWM, met de pony reed ik op wedstrijd vaak niet langer in dan 15-20 minuten. Voor die was het M2 ook wel echt eindstation. Dat was eigenlijk al iets te zwaar. Die had ik niet eerlijk mee kunnen nemen het Z in. En dat mocht toen ook niet, omdat ik 18 werd (achteraf dus toch wel, omdat die regel versoepeld werd maar ach).

Ik zie inderdaad weleens filmpjes voorbij komen van beginners op social media die gewoon de teugels los hebben, of gewoon geen teugels in de handen hebben. Ik vind dat wel een goede zaak iig.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:03

xmarliez schreef:
Zo wat een afdwaling hier in dit topic.
Het maakt toch niks uit hoe iemand de hulpen geeft voor oefeningen of bij wie mensen in de leer geweest zijn. Het gaat er om dat paardrijden an sich niet zo moeilijk is en dan bedoel ik op een paard zitten, oefeningen aan leren etc. Het moeilijke van paardrijden is het gevoel met het paard. Voelen hoe het lijf voelt, daar oplossingen voor bedenken en je paard iedere keer als je er op zit willen verbeteren. Zo een gevoel is niet over te brengen via tekst.

Wij kunnen het niet veranderen wat er op maneges gebeurd etc. Behalve als je zelf een kind hebt die wilt paardrijden en je dat op een andere manier aan pakt dan naar de standaard manege te gaan. Waar volgens mij niet zoveel mis mee is. Een kind leert toch nog lang niet echt paardrijden. Die leren plezier maken en hobbelen. Pas als ze ouder zijn en zelf kunnen kiezen kunnen ze bekijken wat ze willen, ook al heb je dan niet de beste basis gehad als je echt wilt kun je goed paardrijden leren. Moet je wel doorzettingsvermogen en respect voor het paard en je trainer hebben.
Ik vind dit toch wel uitmaken. Anders was dit hele topic er niet geweest.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:13

Of een simulator per se werkt, mwah. Ik heb zelden zo recht gezeten als op een simulator. Die dingen bewegen perfect, zijn perfect recht en gaan perfect rechtuit zonder eens een schijnbeweging te maken. Het is een leuke tool, maar daar blijft het ook bij. Daarbij zijn die dingen stervens duur, dus dat lijkt me sowieso voor het gros van de maneges niet rendabel(denisesilver)

levende paarden en hun onderhoud zijn ook stervens duur, dus 5 a 6 paarden (simulators) de 8 uur per dag kunnen lopen??? leuke beelden erbij

aleeh, weer on topic

en alles is weer zoals het was:
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... de-op-fei-
Laatst bijgewerkt door mce op 12-08-24 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:18

Die paarden staan er toch al? En die simulators zouden dan voornamelijk ingezet worden voor de beginners. Maar de beginnerspaarden gaan ze niet ineens verkopen, want die zijn nog steeds nodig voor de overstap van robot naar levend wezen, dus mij lijkt dat je dubbel geld kwijt bent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:21

Mag je dan ineens geen belangstelling meer hebben voor mensen die het op andere manier doen, marlies? Dan kan je heel bokt wel opdoeken, want dan zijn de meeste topics gewoon leeg.
En ja, als iemand aangeeft iets niet te gebruiken wat jij juist altijd gebruikt kan je gewoon geïnteresseerd zijn in hoe ze dan wel de hulpen geven voor iets als een zijgang of weet ik het wat. Zeker als er gezegd wordt dat het uit een stroming komt waar je zelf ook in opgeleid bent. Maar ook of iemand juist wel of geen stang en trens gebruikt en noem alle voorbeelden maar op. Ik vraag dingen liever juist. Word je nooit dommer van.
Dat vind ik de leerzaamste dingen, met elkaar discussiëren hoe en waarom je iets doet. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar net als bij clinics of lessen kijken vind ik het leerzaam. Of je leert iets nieuws hoe je iets kan doen, of je leert hoe je iets absoluut niet wilt doen.
En nee, het had geen plek hier in het topic, nee. Het hele inhoudelijke deel was hier ook niet van belang. Het principe wel, waarbij een hele groep op basis van een vooroordeel afgerekend werd op iets wat diegene zelf ook deed of juist niet.

Juist omdat dit een discussie forum is en we allemaal willen dat de paardensport blijft bestaan zijn we ondertussen ook bezig met wat er verbetert moet en kan worden. En dat kan beter vanuit de paardenwereld zelf komen dan vanuit de overheid oid. Dan ben je al te laat

Het plezier van een kind moet niet ten koste gaan van het paard. Daar kunnen we echt nog wel wat aan aanpassen zodat het beide kan.

Maar denisesilver, het gaat niet over dat je langer zou moeten losrijden. Maar juist dat als je altijd maar 20 minuten rijdt thuis en op wedstrijd ineens 60 bij wijze van het voor het paard ineens veel zwaarder is. Al rijd je maar 4 minuten los, wat werkt voor het paard werkt.
Hoe oud ben je dan of was de pony zo klein dat je het hebt over regel die versoepeld werd?