Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
?mce schreef:ik heb op diverse manieren volgens even zoveel scholen, klassiek tot duits en nieuwere versies - geleerd om de oefeningen te doen, ben er blij mee want nu kan ik per paard kijken wat het nodig heeft,
waar ik dan steeds weer op terug kom is de basis,
wat een paard nodig heeft is tijd en geduld en structuur, steeds de zelfde opbouw/hulpen naar een oefening, steeds opnieuwe beginnen, niet doordrammen.boos worden als het niet lukt, ff iets anders doen, adem halen en opnieuw beginnen
als een paard fysiek en mentaal goed in balans is hoef ik maar iets te denken en - nvvt - komen de juiste hulpen erbij sprookje nee dat niet, fijn wel goede communicatie, ziet het er ook heel gemakkelijk uit
ga mezelf niet afvragen welke school dat was, het waren de juiste hulpen voor dat moment
ik heb uit ervaring dat niets standaart is snel en alert reageren wel, rode draden heel rekbaar zijn
de basis echter niet, primair is en blijft een happy atleet die graag bereid is om voor en met mij verder te ontwikkelen,

Ladyson schreef:Ik zie echt wel kansen voor rijden op een simulator voor beginners!
Ponytante schreef:Zou het warmer zijn dan in Parijs? Was ook niet koeltjes (ik leefde met de publiek mee, verschrikkelijk leek het me).
Qua wrongen, zo ongeveer alle top-ruiters hebben ze (waarschijnlijk daar wel op maat) - dus dan schort het aan de rijkunst?
Misschien waren er uitzonderingen, vorig jaar (weet niet meer welke wedstrijd) viel me Ingrid Klimke op met een "plat" zadel.
(Sorry, beetje off topic allemaal)
Janneke2 schreef:...ik zit ook net niet in de "echte" sporthoek.
Ik heb eerst bij mensen geleerd dat je pas ontspannen kunt bewegen als er balans is. (En zo nee, ga je je schrap zetten, schouders optrekken, compenseren etc etc etc.)
Een notie die de klassieke dressuur ook kent.
En bij natural horsemanship kwam ik de opmerking tegen 'dat paarden hetzelfde leuk vinden als mensen: samen wandelen, een sprintje trekken en/of dansen'.
Ik rijd klassieke dressuur vanuit zit, zwaartepunt en met nadruk op balans. Ik voel vooral met mijn handen ("luisteren ipv praten"), rijd allerlei oefeningen en spelletjes om één en ander te verbeteren.
En ik geniet van het contact: je voelt dat je dier verbaasd is, twijfelt, blij is, noem maar op.
En mijn taak is om te zorgen dat het 'lekker gymnastieken' en dansen is in de bak, of netjes in balans buiten rijden.
(Maar zowel de meeste manegeruitersals de meeste van mijn stalgenoten
zijn hier ver van verwijderd...)
Sanet schreef:Ladyson schreef:Ik zie echt wel kansen voor rijden op een simulator voor beginners!
Ik snap het idee wel, en voor het paard mogelijk beter. Maar daar ging je hart toch niet sneller van kloppen als klein meisje?
HorsePassion schreef:Janneke2 schreef:...ik zit ook net niet in de "echte" sporthoek.
Ik heb eerst bij mensen geleerd dat je pas ontspannen kunt bewegen als er balans is. (En zo nee, ga je je schrap zetten, schouders optrekken, compenseren etc etc etc.)
Een notie die de klassieke dressuur ook kent.
En bij natural horsemanship kwam ik de opmerking tegen 'dat paarden hetzelfde leuk vinden als mensen: samen wandelen, een sprintje trekken en/of dansen'.
Ik rijd klassieke dressuur vanuit zit, zwaartepunt en met nadruk op balans. Ik voel vooral met mijn handen ("luisteren ipv praten"), rijd allerlei oefeningen en spelletjes om één en ander te verbeteren.
En ik geniet van het contact: je voelt dat je dier verbaasd is, twijfelt, blij is, noem maar op.
En mijn taak is om te zorgen dat het 'lekker gymnastieken' en dansen is in de bak, of netjes in balans buiten rijden.
(Maar zowel de meeste manegeruitersals de meeste van mijn stalgenoten
zijn hier ver van verwijderd...)
Dat klinkt als het ultieme waar we hopelijk allemaal naar streven.
Ik kom graag eens langs om naar je rijkunsten te kijken en er van te leren.
Geef je ook les?
...en ik hecht zeer aan mijn anonimiteit op bokt, neem het niet persoonlijk dat ik je niet uitnodig. Elisa2 schreef:Het zou er dan uit kunnen zien, als eerst verplicht drie maanden (ik noem maar wat) lesjes op de simulator, grondwerk en theorie en dan pas aan de longe op een echt paard.
soesita schreef:Elisa2 schreef:Het zou er dan uit kunnen zien, als eerst verplicht drie maanden (ik noem maar wat) lesjes op de simulator, grondwerk en theorie en dan pas aan de longe op een echt paard.
Dat zou een mooi concept zijn! Het rijden oefenen op de simulator en tegelijk lessen met het paard: verzorging, grondwerk, etc. en daarin verwerk theorie: hoe lees ik paardentaal, waarom reageert mijn paard op deze manier, hoe stimuleer ik mijn paard om mee te werken, hoe leer ik hem iets nieuws, hoe werkt deze oefening als spiertraining,...
Janneke2 schreef:...en ik hecht zeer aan mijn anonimiteit op bokt, neem het niet persoonlijk dat ik je niet uitnodig.
MyWishMax schreef:Angst lijkt me juist iets wat je absoluut niet kan oefenen of verbeteren op een simulator. Net als tempo controle enzovoorts.
Sanet schreef:Ladyson schreef:Ik zie echt wel kansen voor rijden op een simulator voor beginners!
Ik snap het idee wel, en voor het paard mogelijk beter. Maar daar ging je hart toch niet sneller van kloppen als klein meisje?
MyWishMax schreef:Angst lijkt me juist iets wat je absoluut niet kan oefenen of verbeteren op een simulator. Net als tempo controle enzovoorts.
Je moet ze gebruiken waarvoor ze bedacht zijn, de houding en zit verbeteren en dus inzicht geven in wat er nog niet goed is. Dan kan je het eerst op 1 oefenen die geen eigen inbreng heeft en constant is. Daarna op eigen paard maar dan zie je juist dat de ruiters er toch nog veel moeite mee hebben, omdat ze ineens weer op levend wezen zitten.
Ik vind degene die je zelf in beweging moet brengen, dat is joker toch, minder als de elektrische variant met sensoren. Misschien ligt dat aan de instructie die het begeleidde, maar je moest erg veel met lichaam doen om hem in beweging te krijgen, terwijl je dat op paard dan weer niet wil. Maar je krijgt ook wel weer feedback als je het niet goed doet, want dan stopt die haha.
Maar ik vond bij dat voorbeeld de schakeling tussen simulator en echte paard dus niet passend. Wat ik zeg, kan aan de instructie gelegen hebben. Voor mijn lijf ook absoluut ongeschikt.
Terwijl degene met sensoren wel heel mooi was om te zien hoe je balans was, of de druk gelijk was op beide teugels en noem maar op. Maar je zal het altijd moeten combineren met houding en zit les op echt paard.
Elisa2 schreef:Ik denk wel dat we dit best eens om mogen draaien, wat is er belangrijker? het hart van dat meisje of het welzijn van het dier? Als ze gewoon al wel met de paarden/ pony's om mogen gaan maar de eerste lessen krijgen op de simulator totdat ze een beetje kunnen zitten zou imo helemaal niet verkeerd zijn. Alleen zouden alle manege's dat tegelijk moeten invoeren, zo blijft het eerlijk en rendabel.
Het zou er dan uit kunnen zien, als eerst verplicht drie maanden (ik noem maar wat) lesjes op de simulator, grondwerk en theorie en dan pas aan de longe op een echt paard.
) xmarliez schreef:Ik vind dit toch wel uitmaken. Anders was dit hele topic er niet geweest.Zo wat een afdwaling hier in dit topic.
Het maakt toch niks uit hoe iemand de hulpen geeft voor oefeningen of bij wie mensen in de leer geweest zijn. Het gaat er om dat paardrijden an sich niet zo moeilijk is en dan bedoel ik op een paard zitten, oefeningen aan leren etc. Het moeilijke van paardrijden is het gevoel met het paard. Voelen hoe het lijf voelt, daar oplossingen voor bedenken en je paard iedere keer als je er op zit willen verbeteren. Zo een gevoel is niet over te brengen via tekst.
Wij kunnen het niet veranderen wat er op maneges gebeurd etc. Behalve als je zelf een kind hebt die wilt paardrijden en je dat op een andere manier aan pakt dan naar de standaard manege te gaan. Waar volgens mij niet zoveel mis mee is. Een kind leert toch nog lang niet echt paardrijden. Die leren plezier maken en hobbelen. Pas als ze ouder zijn en zelf kunnen kiezen kunnen ze bekijken wat ze willen, ook al heb je dan niet de beste basis gehad als je echt wilt kun je goed paardrijden leren. Moet je wel doorzettingsvermogen en respect voor het paard en je trainer hebben.