Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:48

Wintu schreef:
journee schreef:
Wat ik me vooral ook afvraag is wie de verantwoording op zich gaat nemen als dadelijk wel iemand gewond raakt. Wie is hier in Nederland verantwoordelijk voor?

Volgens mij was het een Amerikaan die een verslag heeft geschreven over de verschillende stappen (en dus alarm signalen) die wolven doorlopen voordat het echt linke soep is. En bij mijn weten is een schijnaanval de laatste waarschuwing voor een echte aanval.

Natuurlijk is de kans op een fatale aanval niet groot, ik geloof dat er 26 geregistreerd zijn de laatste 20 jaar met zo'n 500 aanvallen zonder dodelijke afloop. (maar het lijkt me dat je die ook niet wilt meemaken)

Wat er echter ook niet bij de berekening vermeld wordt, is dat in het grootste deel van de wereld wolven zowiezo verjaagd of afgeschoten worden als ze te dicht bij komen of te brutaal worden. En dan wordt het risico op een aanval natuurlijk ook flink beperkt...

Ik denk dat niemand verantwoordelijk wordt gehouden. Tis een wild dier.

Maar een burgemeester is toch verantwoordelijk voor zijn burgers? Dat was toch de reden waarop de wolf in Wapse mocht worden geschoten?
Lijkt mij dat als de overheid roept dat wolven ongevaarlijk zijn en het tegendeel blijkt, er toch iemand op de blaren moet zitten?

En wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met een wolf die iemand aanvalt? Is daar überhaupt een draaiboek voor? Het lijkt me zowiezo lastig om de dader te identificeren als hij het hazenpad neemt..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:58

Dreamboy schreef:
Benzz schreef:

Je kunt in mijn geval beter stil gaan staan, word je wel :D :D platgeknuffeld : D

Bij die van mij ook inderdaad. Klein hondje met een grote bek.

Stilstaan is inderdaad verstandiger, als je kleerscheuren wilt voorkomen.:D
Ik betwijfel alleen wel of dat voor veel mensen een logische reactie is, als er opeens een wolf of 2 naast je fiets loopt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 01:15

journee schreef:
Wintu schreef:

Ik denk dat niemand verantwoordelijk wordt gehouden. Tis een wild dier.

Maar een burgemeester is toch verantwoordelijk voor zijn burgers? Dat was toch de reden waarop de wolf in Wapse mocht worden geschoten?
Lijkt mij dat als de overheid roept dat wolven ongevaarlijk zijn en het tegendeel blijkt, er toch iemand op de blaren moet zitten?

En wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met een wolf die iemand aanvalt? Is daar überhaupt een draaiboek voor? Het lijkt me zowiezo lastig om de dader te identificeren als hij het hazenpad neemt..

Je kan moeilijk een burgemeester verantwoordelijk houden voor de aanval van een wolf. Die man heeft ook maar bar weinig te zeggen of dat de wolf er loopt of niet.

Hij is geschoten omdat men bang was dat wanneer hij zou ontsnappen op dat moment, hij een gevaar was voor anderen.

Dat is wel iets anders dan wanneer een wolf in het bos een fietser aanvalt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 01:35

Ik kende die Fb groep niet, maar waarom staat overal: geen wolf plus qr code? Dat zijn toch wolven?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:17

Benzz schreef:
Ik kende die Fb groep niet, maar waarom staat overal: geen wolf plus qr code? Dat zijn toch wolven?

Geen idee wat je bedoelt.

O, ik zie nu wat je bedoelt. Bij de filmpjes enzo staat soms een qr code. Ik heb echt geen idee waarom. Het was me ook niet opgevallen eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 10-12-23 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:23

Verleden week heb ik voor zijn lezing over de Wolf, Glenn Lelieveld gesproken. De man heeft erg lange tenen en kapt het gesprek af bij kritische vragen. Tijdens zijn lezing verkondigde hij ook nog doodleuk dat de meeste vee aanvallen door honden kwamen……

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:39

De pagina heet geen wolf.
Een pagina voor mensen die geen wolf in Nederland willen.
Niet zo moeilijk dus :D

De qr code heb ik nooit gebruikt maar ga er vanuit dat je dan op die pagina terecht komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:40

Ja daarom staan er ook zoveel aanvallen van honden bij BIJ12. Probleem wat wij hebben is dat er vooral naar experts geluisterd wordt die het woord expert in mijn ogen niet waardig zijn. Waarom kijken we niet meer naar het buitenland.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:40

Niello schreef:
Verleden week heb ik voor zijn lezing over de Wolf, Glenn Lelieveld gesproken. De man heeft erg lange tenen en kapt het gesprek af bij kritische vragen. Tijdens zijn lezing verkondigde hij ook nog doodleuk dat de meeste vee aanvallen door honden kwamen……

Kan zo'n idioot niet aangeklaagd worden voor laster oid.
Maar dat zal wel niet, want de meeste van dat soort clubjes spreken geen waarheid....

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:41

Niello schreef:

Die fantast zal ook echt niet toe geven dat alles wat hij tot nu toe verkondigd heeft naar het rijk der fabelen kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:41

Hij komt steeds met een net iets andere versie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:43

Niello schreef:

Tja, en dit zijn dan de 'experts' waar Nederland het mee moet doen..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:46

Wintu schreef:
Je kan moeilijk een burgemeester verantwoordelijk houden voor de aanval van een wolf. Die man heeft ook maar bar weinig te zeggen of dat de wolf er loopt of niet.

Hij is geschoten omdat men bang was dat wanneer hij zou ontsnappen op dat moment, hij een gevaar was voor anderen.

Dat is wel iets anders dan wanneer een wolf in het bos een fietser aanvalt.

Ik bedoel zeker niet dat de burgermeester verantwoordelijk moet worden gehouden, in tegendeel. Maar wel dat er toch iemand verantwoordelijk moet zijn..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:47

In 1,5 jaar tijd heel 2022 tot augustus 2023
Als je dan de politie verslagen van Anemieke Verstraten optelt bij de bewezen honden van BIJ12
kom je in heel Nederland uit op 256 bevestigde dieren dood/gewond door een hond.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:51

Sinds wanneer eten honden paarden, eigenlijk?
Ik heb vijftig jaar paarden onbeschermd in wei en paddock gehad, maar ben pas sinds kort bang dat een hond ze zal doden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:58

mysa schreef:
Sinds wanneer eten honden paarden, eigenlijk?
Ik heb vijftig jaar paarden onbeschermd in wei en paddock gehad, maar ben pas sinds kort bang dat een hond ze zal doden.

Nou, dit inderdaad. Alsof er ineens heel veel agressieve honden 's-nachts alleen op pad gaan om lekker schaapjes en andere dieren dood te bijten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:02

DuoPenotti schreef:
Als je dan de politie verslagen van Anemieke Verstraten optelt bij de bewezen honden van BIJ12
kom je in heel Nederland uit op 256 bevestigde dieren dood/gewond door een hond.

256 dieren tegen over 1,5 miljoen honden. Komt in verhouding dus niet zo vaak voor. Als je dan kijkt naar aantal wolven versus aantal slachtoffers, dan is de risico verhouding toch wel een beetje anders..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:03

Ja, rij ook al 40 jaar paard en altijd op plekken waar ze ook in de winter de hele dag in de wei lopen. Dus 365 dagen per jaar.
0, nul, aanvallen door honden.
En het meeste staat achter 2 of 3 draadjes lint.

En nu zullen er vast wel eens mensen dat wel meegemaakt hebben, meestal overdaag met een ontsnapte hond, maar nooit in deze aantallen.

Onze buurman als 40 jaar schapen, nog nooit een aanval door een hond gehad.
Enkele jaren terug vond hij dus dode schapen in zijn wei. Achter oranje schapengaas met stroom. Hij heeft ze ook altijd overal en nergens lopen, dus was niet achter het huis.
De wolf.
Hij heeft alles verkocht... want dit wilde hij nooit meer meemaken.

journee schreef:
DuoPenotti schreef:

256 dieren tegen over 1,5 miljoen honden. Komt in verhouding dus niet zo vaak voor. Als je dan kijkt naar aantal wolven versus aantal slachtoffers, dan is de risico verhouding toch wel een beetje anders..

precies als je procenten gaat tellen...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:07

Ik heb wel honden gekend die vee aanvielen. Ontsnapten van het erf, ze hebben een herder van een koe af moeten trekken. En ook met regelmatig honden achter de schapen aan. Deze liepen dan op de dijk en die dijk was normaal open voor publiek, maar als er schapen liepen vanzelf niet. Maar genoeg mensen die Fikkie dan toch er bij inzetten hoor, want fikkie doet immers niks. Soms alleen stress, maar soms ook fataal.

Om het nog maar niet te hebben hoe wild hier wordt opgejaagd en bambi's worden gedood...

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:15

Ik vroeg o.a. aan Glenn waarom de wolven in de dierentuin achter 3-4 meter hoge hekken met betonnen voet stonden, terwijl volgens hem wolven niet springen en een afrastering van 1.20m hoog genoeg is. Hij antwoordde dat wolven in de dierentuin willen ontsnappen omdat ze opgesloten zitten. Ik gaf aan dit vreemd te vinden, omdat de wolven in gevangenschap geboren zijn en geen voedselgebrek hebben. Toen was het ineens een verzekeringskwestie. Toen ik aangaf dit ook vreemd te vinden, omdat het risico kennelijk volgens zijn redenering nihil is, kapte hij het gesprek af. Bij de lezing zelf gaf hij aan dat in NL nog meer plek is voor enkele roedels….

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:18

Wintu schreef:
Ik heb wel honden gekend die vee aanvielen. Ontsnapten van het erf, ze hebben een herder van een koe af moeten trekken. En ook met regelmatig honden achter de schapen aan. Deze liepen dan op de dijk en die dijk was normaal open voor publiek, maar als er schapen liepen vanzelf niet. Maar genoeg mensen die Fikkie dan toch er bij inzetten hoor, want fikkie doet immers niks. Soms alleen stress, maar soms ook fataal.

Om het nog maar niet te hebben hoe wild hier wordt opgejaagd en bambi's worden gedood...

Natuurlijk zijn die honden er. Maar dat is dan toch over het algemeen overdag als ze met de baas aan het wandelen zijn en niet dat ze in de nacht alleen op pad gaan. In ieder geval niet in de aantallen van de laatste tijd. En dan pakken ze misschien een schaap maar bijten er geen 15 tegelijk dood. Sinds de terugkeer van de wolf zijn er ineens opvallend veel valse honden als je de experts moet geloven.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:20

Wintu schreef:

Honden hebben zeker jachtinstinct. De één meer dan de ander. Ze kunnen achter vee aangaan en flink verwonden, maar doorgaans eten ze er niet van. Honden kunnen bij vee en in natuurgebieden beter aangelijnd blijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:24

Niello schreef:

Ik begrijp gewoon werkelijk niet hoe die man dat kan blijven volhouden. Check de lijst van Bij12 en het is bijna allemaal wolf. Om de zoveel weken zie ik de lijsten voorbij komen op FB en schrik van het aantal aanvallen per maand of week.. eigenlijk zijn het er gewoon een paar per dag. Daar waar roedels gevestigd zijn is het gewoon een soort roulette als je vee of pony’s hebt. En dat geldt eigenlijk ook voor je huisdieren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:25

Dreamboy schreef:
Wintu schreef:

Natuurlijk zijn die honden er. Maar dat is dan toch over het algemeen overdag als ze met de baas aan het wandelen zijn en niet dat ze in de nacht alleen op pad gaan. In ieder geval niet in de aantallen van de laatste tijd. En dan pakken ze misschien een schaap maar bijten er geen 15 tegelijk dood. Sinds de terugkeer van de wolf zijn er ineens opvallend veel valse honden als je de experts moet geloven.

Ik zeg ook nergens dat honden voor de vele aanvallen verantwoordelijk zijn toch ;)
En er zijn ook wel degelijk gevallen bekend waar een hond meerdere schapen doos heeft gebeten. En sommige erfhonden gaan nog wel eens aan de wandel, is hier ook gebeurd, alleen werd toen een andere hond doodgebeten ipv een schaap.

Maar idd de vele aanvallen van de laatste tijd zijn idd door de wolf. Maar ik vlak een hond nooit helemaal uit.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:26

Niello schreef:
Wintu schreef:

Honden hebben zeker jachtinstinct. De één meer dan de ander. Ze kunnen achter vee aangaan en flink verwonden, maar doorgaans eten ze er niet van. Honden kunnen bij vee en in natuurgebieden beter aangelijnd blijven.

Klopt, maar ook niet alle schapen die een wolf dood zijn opgegeten.