[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 18:43

Er was een ontzettend brutale witte auto vandaag die veel te hard langs Monster reed :oo

Monster wilde er wat van zeggen, maar ik heb daar toch maar een stokje voor gestoken :=

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:53

Ah, ik zat al in twijfel. Je gebruikt meestal geen geslachtsaanduiding voor hem dus ik had maar gewoon gegokt :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 18:55

Geen probleem :D

Geboefte is ook redelijk genderneutraal wel :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:03

Avalanche schreef:
Er was een ontzettend brutale witte auto vandaag die veel te hard langs Monster reed :oo

Monster wilde er wat van zeggen, maar ik heb daar toch maar een stokje voor gestoken :=

Stoute auto

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 19:13

Ja Monster wou hem een schop geven, maar dat mocht niet van mij :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:32

Avalanche schreef:

Je kunt Ook niet alles pikken, zal hij gedacht hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 19:43

Daar heeft hij op zich wel een punt, en de kans is ook nog best groot dat hij wint :j

Maar de verzekering vindt die schade minder grappig :=

Maar op zich vind ik ook dat hij een punt heeft :) overigens is ie inmiddels zo zelfzeker dat hij ook gewoon vindt dat hij gelijk heeft :D

Grappig hoe dat paard veranderd is. Van bang, afgesloten, onzeker is het nu een superblij paard, nog steeds wel eenkennig, maar zeker niet meer in zichzelf gekeerd, en heel zelfzeker <3

Hadden we het gisteren nog over, in het begin kregen we er bijna niet genoeg voeding in omdat ie echt met lange tanden at, nu eet ie als een bootwerker, en hebben we de hoeveelheid hooi toch wat moeten beperken :D ruwvoer is nog altijd onbeperkt maar bestaat nu ook wel uit stro. 20 kg hooi per dag wordt wat veel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:44

Ik ben ff helemaal de weg kwijt hier :')

Is het nou een merrie, een ruin of een Het?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:50

Het is een het, denk ik.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 19:52

Hij is nu ook 9 of 10 toch? Grote kans dat hij enorm last heeft gehad van mixed up hormonen in de "pubertijd" en dat het nu allemaal wat rustiger is op hormonenvlak en daardoor ook in het koppie. Dat er nu ruimte in het koppie is om een en ander te verwerken.

Ben wel nieuwsgierig eigenlijk. Is het gewoon door een verstoring in de ontwikkeling dat de eierstokken niet volgroeid zijn en er geen baarmoeder is aangelegd, of zijn er ook (beginselen van) mannelijke geslachtsorganen aangetroffen in de buikholte? En kan eea een gevolg zijn van de toch wel redelijk extreme inteelt bij monster of is dit iets wat vaker voorkomt bij paarden? Puur uit interesse hoor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 20:10

Er zijn geen eierstokken. Wat er gebeurd is, is dat dit een hengst had moeten worden, maar de buitenkant is bij ieder veulen min of meer hetzelfde tot de mannelijke chromosomen actief worden, maar er is een chromosoom extra wat er voor zorgt dat dat ook daadwerkelijk gebeurt, maar als dat chromosoom onvoldoende actief is, ontwikkelt zich dat dus niet.

Overigens staat dat los van inteelt, dit gebeurt bij mensen gewoon ook. Gender en seksualiteit zijn niet binair, en dat is natuurlijk iets wat we al een tijdje weten, maar het grappige is dat paarden er als soort gevoeliger voor lijken te zijn. Bij paarden komen hermafrodieten relatief veel voor, al is dat een verouderde term, en wordt tegenwoordig de term intersex iets meer gebruikt.

Maar de hormonen hebben wel degelijk een rol gespeeld in de puberteit, absoluut, en ook dat lijkt allemaal inderdaad redelijk gekalmeerd. Ik denk wel dat je gelijk hebt.

Tegelijk is er natuurlijk ook het stukje psychologie, elk dier (en elk mens) dat op de kop krijgt voor iets waarvan ze niet weten dat het niet mag, of denken dat iets de bedoeling is, maar daar dan voor gestraft wordt, krijgt daar een tik van. En als dat vaak genoeg gebeurt, gaan mensen en dieren in zichzelf keren, en laten óf alles maar over zich heen komen, of gaan vechten. Het probleem bij Monster is (en dat is nog wel een beetje zo) dat daar geen rem op zit.
De meeste paarden houden op zeker moment op, en geven het op, en dat doet deze niet. En dus hebben we moeten zoeken naar een manier waarop paard wel ontdooide, en dat was in eerste instantie gewoon uitleggen: hier mag je staan en hier niet, en dan op de plekken dat het wel mocht ook echt rust geven, en belonen. En er gewoon bij gaan zitten, en aaien.

Nu inmiddels (maar we zijn alweer een jaar verder) heeft Monster een blind vertrouwen in mij.
Maar je hebt dus een puberteit (met gemixte hormonen), je hebt een redelijk extreem karakter, en trauma. En al die oliebol is nu aardig opgeruimd, en daar komt een onwijs leuk paard onder vandaan. Die alsnog wel sensibel is, maar niet ril. Die heet kan worden in het werk, maar daarbuiten best heel relaxed is, en heel vriendelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:55

Avalanche schreef:
Ja Monster wou hem een schop geven, maar dat mocht niet van mij :+

Jammer, gemiste kans.....

}> }>

Maar wedden dat Monster ook buitenrijpaard kan worden :j
Oogappeltje heeft het ook geleerd, dus je weet waar je moet zijn }> Volgend voorjaar is je eerste kans.....

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 23:32

Maar hoe bedenk je dan ineens om te onderzoeken dat het misschien geen merrie is? Ik zat nog in de fase Madammeke en ineens was het Monster (ok, dat kan nog) en gaan we van Madam naar het is een hij.

Mijn hoofd krijgt hier echt enorm kortsluiting van (al zal ik gelijk toegeven, dat gebeurt helaas snel nadat er een paar keer flink aan gesjord is, vond de grijze massa niet zo fijn blijkbaar) :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 23:56

Ik wilde er een veulen van en dan moet je gaan scannen. Maar ik had al een raar gevoel erbij want een keer gedacht dat er een hengstigheid was, maar geen uiterlijke tekenen ervan. Anyway, de scan gaf iets andere resultaten dan waar we op rekenden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 23:59

Ah ja, dan ben ik weer bij, thnx :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:37

OK voor mij ook een bijzondere wending := jeetje zij is dus echt een hij := nou ja maakt hem niet minder bijzonder maar fokken gaat dus niet... maar heb je Monster gekocht als zijnde merrie? wat staat er op het paspoort / papier dan? weet de fokker hiervan?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 16:58

Op papier staat merrie idd, zo heb ik hem ook gekocht. Fokker weet ervan dankzij mij :)

Fokker is vooral heel blij dat ie het goed heeft, is een beetje zijn oogappeltje <3
En ik heb er een prachtig paard aan overgehouden, dus we zijn allemaal blij :D Monster nog het meeste denk. Die is echt een heel blij paard nu.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:23

Bijzondere wending ook eigenlijk. Ik vind het echt super interessant. Je ziet van achteren dus niet dat het geen merrie is dus... en van onderen dus ook niet het zit echt van binnen.

Sorry voor mijn vragen hoor, ik ben ook gewoon blij dat Monster jou is tegengekomen. Hij had niet beter kunnen treffen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:38

Zie je hem nu meer als een Hij of toch als een Zij?

Ik bedoel, als ik kijk naar onze paarden, uitstraling, uiterlijk, blik, bouw, dan zie je al vrij vlotjes of je met een hij of een zij te maken hebt.

Als je kijkt naar Monster/Madammeke zie je dan een Hij of een Zij voor je?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:14

Apple schreef:

Ik bedoel, als ik kijk naar onze paarden, uitstraling, uiterlijk, blik, bouw, dan zie je al vrij vlotjes of je met een hij of een zij te maken hebt.

Nou ja, vaak gaat dat op maar hier een een Quarterruin ooit voor een Arabiermerrie uitgemaakt, nota bene door iemand die veel kennis en ervaring met Quarters had!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 13:47

Apple schreef:

Een hij.

Echt ook als ik vergelijk met de merries die ik heb gehad en hier op stal staan...... de merries willen altijd werken, en zijn best heel serieus. Monster helemaal niet, die leest nog altijd het topic van het Jongetje en vindt het erg inspirerend :))

Verder ben ik inmiddels al aan mijn 6e halster, is de ketting voor de box al zeker 10 keer vervangen, de stal heeft een heel aantal keren blank gestaan omdat Monster het uiterlijk van de waterbak wenste te veranderen, de voerbak is wederom aan vervanging toe en ik kan je met de hand op mijn hart zeggen dat ik dit nog nooit heb meegemaakt met een merrie :=

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:16

Eigenlijk is het geen hij en geen zij. Of een dier/mens fenotypisch (dus hoe het er uitziet) zich tot een man of een vrouw ontwikkelt is een kwestie van de hoeveelheid testosteron productie. Een genotypisch (dus op basis van erfelijke aanleg) XY mannetje zal testosteron produceren tijdens de embryonale ontwikkeling en zich daardoor fenotypisch als een mannetje ontwikkelen. Een genotypisch vrouwtje XX maakt geen testosteron aan en ontwikkelt zich tot een vrouwtje. Zodra een Y chromosoom aanwezig is, kan er in principe testosteron aangemaakt worden, maar als een mens/dier XXY is (erfelijke fout, een geslacht-chromosoom teveel) dan wordt er minder testosteron aangemaakt waardoor het dus eigenlijk niet echt het een en niet het ander is. Vaak uiterlijk dan een vrouw, maar inwendig teveel testosteron productie om ook echt als een vrouw te ontwikkelen (dus voor eierstokken, werkende baarmoeder etc etc). Een voorbeeld bij de mens hiervan is bv Raven van Dorst.

Klopt het Avalanche dat jouw paard XXY is (Klinefelder syndroom)? Dat vermoeden heb ik nl aan de hand van jouw verhaal. En vandaar ook mijn vraag of het met de inteelt te maken kan hebben. Als je nl bij mensen kijkt is de kans op Syndroom van Down groter wanneer er sprake is van inteelt. Syndroom van Down is ook een chromosoom teveel (3 chromosomen ipv 2 van nr 21) en XXY is ook een chromosoom teveel (3 ipv 2 geslachts chromosomen). En omdat bij jouw paard er sprake is van behoorlijke inteelt (pappa = Jazz en opa = Jazz) is dat een vraag die dan meteen bij mij oppopt. Ik zou dit in ieder geval als (oud-) geneticus een hele interessante casus vinden, waar ik zeker eens voor bij de faculteit diergeneeskude zou aankloppen. Zou mij niet verbazen als zij graag van monster eens een bloedje zouden willen trekken voor wat DNA onderzoek.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:24

Dat kan heel goed hoor :j ik weet er ook niet super veel van, het is mij uitgelegd door de DA.

Interessant is het iig wel :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:33

Het is zeker interessant. Je zou eens een belletje kunnen doen naar de faculteit, Expertisecentrum Genetica om te vragen of ze evt interesse hebben het verder uit te zoeken. Als ze het interessant vinden kost het je geen cent. In de tijd dat ik daar nog werkte tufte ik het hele land door als er een belletje kwam dat er een interessant dier onder zeil ging om een bloedmonster op te halen. Maar goed, is ruim 20 jaar geleden dat ik daar werkte :o (Ik wordt een oud lijk.... -O- )

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 14:44

Dat zal in Gent zijn zeker? Dat is voor mij ook nog goed te reizen :)

Ik zal het eens doen, wie weet wat we nog meer over mijn wonderlijke Monstertje leren <3

Monster zelf is intussen een super vrolijk en gezond paard :D