[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:59

Art_Ificious schreef:
Ik wil limo laten doorrijden maar ik heb twijfels over dat achterbeen nu mij zelf opvalt dat hij die duidelijk anders beweegt dan linksachter. En ook al meermaals gestrekt heeft als ik hoefjes wil uitkrabben. (telkens 1x maar dus al meerdere dagen)

Ook zijn oren blijven gevoelig. Heb wel een zachter halster opgedaan want het nylon halster zonder wol onderlegd liet een ferme afdruk op de neus achter vreemd genoeg. Zit thans helemaal niet vast ofzo. Neus heeft nu ook een dikke bult net waar de afdruk zit :/
Misschien ook achter de oren teveel druk waardoor limo nu gevoelig reageert achter de oren?

Ik zou hem toch wegbrengen Art.Zij zullen wel merken als hij echt iets mankeert.Een fijn ingereden paard is goud waard.Nu blijf je dingetjes zien en zoeken.
Echt tanden op elkaar en gaan met die banaan.Het zal best even moeilijk zijn je baby uit handen geven,maar je kan hem opzoeken en gaat er alleen profijt van hebben.

Heleennn

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:50

Gewoon wegbrengen, het beste is om nu even afstand te nemen want anders blijf je dingen zien. Als je lang genoeg kijkt naar een zuiver paard met het idee dat er iets mis is, kan je hem kreupel maken op alle vier de benen. Zit vaak gewoon tussen de oren

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:53

En als dat niet zo is, zullen zij dat zeker wel opmerken. En weten of dit te trainen is of dat er andere actie ondernomen moet worden. Dus juist wegbrengen nu, daar krijg je zekerheid van.

En fijn dat het zadel er is! Straks wanneer ie terug is kan je veel plezier met je paard gaan beleven!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:11

Dat uitstrekken bij het hoeven uitkrabben is niets vreemds hoor. Hoef je je geen zorgen over te maken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:23

Die van mij strekt ook met regelmaat even lekker uit met het uitkrabben van de achterhoeven :))
Heb er nooit wat achter gezocht dan lekker strekken.

Door de training wordt hij vanzelf sterker en ik neem aan dat ze daar eventuele problemen wel opsporen en je in dat proces meenemen. Komt helemaal goed :j het is spannend, vond ik ook, maar ook een opluchting als hij er eenmaal staat en de training je uit handen wordt genomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 21:34

Nou wel toevallig het been waarbij hij met de smid ook nog altijd vervelend doet.
Ben bang dat het toch allemaal samenhangt en er wel degelijk eerst eens naar dat been gekeken moet worden.
Dat strekken doet hij ook nog maar pas. En het viel de trainster als eerste op. Zij vroeg me toen onmiddellijk of die dat vaker deed. Maar dat was toen de eerste keer en ze keek er wat bedenkelijk bij.

Kan me vaag herinneren dat me dat door een aantal bokkers vorig jaar ook werd gezegd toen ik foto's van rug en voorbenen had laten maken.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 27-11-18 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:35

maar of jij nu gaat rijden of die stal, wat is het verschil? Als hun daar problemen aan ondervinden zullen ze dat echt wel terugkoppelen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:36

Ergens heb ik het gevoel dat je er (onbewust) nu een beetje onderuit wil komen hem in training te zetten.
Gewoon doen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:41

Azmay schreef:
Ergens heb ik het gevoel dat je er (onbewust) nu een beetje onderuit wil komen hem in training te zetten.
Gewoon doen.

Dit idee heb ik ook.

Meid, gewoon doorzetten en hem in training zetten :j Mocht er echt iets mis zijn met dat been, dan zal een goede trainer dat opmerken en contact met je opnemen. Nu is je kans, pak hem! :)

Strekken vind ik ook niet gek, ken er genoeg die dat doen. Even lekker uitrekken, benen strekken. Mijn merrie kreunt er zelfs bij.. :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 21:44

Azmay schreef:
Gewoon doen.

Zeker niet. Maar als blijkt dat het been toch een tegenwerking is heb ik liever dat de dierenarts dit eerst onderzoekt voor ik limo ermee in training zet. Ik weet ook niet of limo er pijn van ondervind en daardoor misschien andere delen in zijn lijf overbelast door de andere manier van lopen met dat been.

Liever eerst de gezondheid voorop stellen dan achteraf grotere problemen te krijgen en te zeggen "had ik maar..."

Dat strekken heeft limo nooit eerder gedaan. En is ook vreemd steeds met RA het been waarbij problemen zijn met de smid. En het anders lopen ermee zoals de trainster al had opgemerkt.

Ben eerlijk gezegd benieuwd hoe jullie zouden reageren moest een andere bokkers op MED een topic openen over paard dat been strekt en moeilijk doet bij smid met dat been.
Want merk vaak wel tegenstrijdige reacties in mijn topics of andere hun topics. En dat frustreert me ook enorm vaak.

Ik wil eerste plaats de gezondheid van limo op punt hebben. En denk dat trainster het daar mee eens is aangezien ze het zelf al opmerkte VN dat strekken en anders lopen met dat been.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 27-11-18 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:46

Ik zou hel ook gewoon wegbrengen.
Dat strekken doen de mijne soms ook hoor. Mijn jonge pony die de achterbenen optillen nog spannend vindt staat soms een beetje te trillen en is ietwat krampachtig. Het werken doet haar deugd.
Ze zullen op de trainingstal het in het begin waarschijnlijk ook rustig aan doen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:48

Art_Ificious schreef:
Azmay schreef:
Gewoon doen.

Zeker niet. Maar als blijkt dat het been toch een tegenwerking is heb ik liever dat de dierenarts dit eerst onderzoekt voor ik limo ermee in training zet. Ik weet ook niet of limo er pijn van ondervind en daardoor misschien andere delen in zijn lijf overbelast door de andere manier van lopen met dat been.

Liever eerst de gezondheid voorop stellen dan achteraf grotere problemen te krijgen en te zeggen "had ik maar..."

Dat strekken heeft limo nooit eerder gedaan. En is ook vreemd steeds met RA het been waarbij problemen zijn met de smid. En het anders lopen ermee zoals de trainster al had opgemerkt.

Ik zou hem eerst in training zetten Art. Daar zijn mensen met verstand (als het goed is) die met jouw informatie heel goed weten wat ze kunnen/moeten doen. Niet eerst de DA, want dan ben je zo weer 2 maanden verder.

Loopt hij rad? Heeft hij een dik/warm been? Als het er verder goed uit ziet zou ik hem lekker wegbrengen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 21:50

Tja rad lopen. Wie ben ik dat te concluderen? Waren jullie het ook niet die zeiden dat hij kreupel of niet rad liep op al mijn filmpjes die ik toonde in het topic van foto's van zijn rug?
Hij loopt soms wel kort met de achterbenen maar meer kan ik zelf niet beoordelen. Heb daar geen getraind oog voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:57

Art_Ificious schreef:
Tja rad lopen. Wie ben ik dat te concluderen? Waren jullie het ook niet die zeiden dat hij kreupel of niet rad liep op al mijn filmpjes die ik toonde in het topic van foto's van zijn rug?
Hij loopt soms wel kort met de achterbenen maar meer kan ik zelf niet beoordelen. Heb daar geen getraind oog voor.

Daar gaan we weer, elke keer hetzelfde. Ik denk dat je nu maar eens moet beslissen wat je wil, breng hem naar een hele goede kliniek waar ze hem helemaal doorlichten of breng hem weg om doorgereden te worden maar ga nu niet terug grijpen op bokkers die zeiden dat hij niet fijn liep, dat hoor je al twee jaar en al net zo lang zeg jij vaak wat anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:00

Gewoon morgen een dierenarts laten komen voor een kreupelheidsonderzoek.
Is hij zuiver op de buigproeven dan zal het wel een beetje los lopen.
Je pony loopt sowieso vaak niet helemaal lekker los in zijn lichaam op de filmpjes. Waarschijnlijk zit zijn hoge kruis hem tegen in combinatie met gebrek aan spieren. Dan is de enige weg naar verbetering regelmatige opbouwende beweging.
Mocht er iets met zijn kniebanden zijn dan is rechtuit rijden sowieso veel gezonder dan dat gelongeer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:01

Ok, hij gaat dus niet in training. Als je twijfelt en zijn gezondheid voorop zet, netjes. Heb je vandaag al een afspraak gemaakt bij een kliniek voor een onderzoek?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:03

Ik zou hem ook wegbrengen :j tijdens de training (neem aan dat ze ook gaan grondwerken) komen zaken als stijfheid, scheef zijn, al dan niet rad ook in beeld en veelal is dat niet direct iets waar een veearts met dure onderzoeken bij hoeft te komen maar zijn het zaken die met training en het juist leren gebruiken van zijn lijf en ontwikkelen van spierkracht verholpen kunnen worden. Vaak is dat echt een kwestie van sterker worden :j en mocht er toch iets aan het licht komen waar ze bij twijfelt, zal zij je daar zeker over adviseren :)

Lijkt me zonde er nu eerst mogelijk onnodig weer honderden euro's tegenaan te gooien bij de dierenarts. :)

Maar dat is hoe ik het vanaf mijn scherm inschat. Twijfel je echt, zeker DA bellen. :j jij kent hem!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:07

Als er een belastingsprobleem in de knie zit gaat hij heus kreupel op de buigproef.
Snel en goedkoop om een indicatie te krijgen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 22:32

Buigproef wil ik idd laten doen.
Maar enige probleem is dat limo de dierenarts niet aan zijn achterbenen laat komen. Vreemd genoeg osteopaat wel. Misschien kan dat onder lichte sedatie voor hem iets kalmer te maken? Hebben ze op de kliniek vorig jaar ook gedaan gehad voor de buigproeven bij de voorbenen. Maar toen was limo al overstresst door de heenrit en de vreemde locatie waardoor achterbenen niet lukten. Nu is hij op vertrouwde locatie dus hopelijk kan het gewoon lukken. Is deze keer ook alleen van achterbenen ipv alle benen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:41

Haal hem door een mri, kost wat maar dan weet je ook wat. Toen hij zijn achterbeen raar liet staan, kon hij hem toen niet naar voren brengen?? Want dan slaat zijn knie op slot.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:48

Lieve Ts zie nu niet allemaal beren op de weg. Ga er zelf niet meer mee aan de slag. Zet hem in training en vraag daar als ze twijfelen dat er een medisch probleem is of ze hem willen laten onderzoeken. Zo stal heeft vast goede dierenarts beschikbaar. En dan kunnen ze dan meteen probleem van been optillen voor onderzoek oplossen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:56

Je paard loopt niet kreupel maar je wilt wel een kreupelheids onderzoek laten doen. Het is koud geworden de laatste weken, misschien wat stijver? Niet overal wat achter zoeken. Mijn paard strekt ook vaak met linksachter, nu met de kou ook weer wat meer, maar heeft nog nooit een pas kreupel gelopen. Wel is linksachter het been waar ze het liefste het werk aan onttrekt, dus haar moeilijke been. Maar goed, elk paard, mens hond heeft een goede en een slechtere kant. Is maar 1 remedie voor...trainen. Bewegingstherapie. Het moeilijke been sterker, losser, makkelijker maken.

Ik zat er eerlijk gezegd al op te wachten dat er weer iets zou zijn waardoor er uitstel en straks afstel van het in training zetten zou komen. Het wordt hoog tijd dat Limo iets gaat doen, opgeleid wordt. Als je er alleen maar naar blijft kijken en alles doodanalyseren, sta je er over 10 jaar nog naast ipv dat je erop rijdt. Voor het paard ook dodelijk saai alleen maar stal, postzegelpaddock en longeren. Wordt ie echt niet beter van hoor. Ga wat doen met dat paard, om te beginnen in training zetten. Is er iets mis, dan komt dat vanzelf naar voren en dan kun je tenminste een gericht kreupelheids onderzoek doen ipv op vage vermoedens van een onzeker iemand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:00

genja schreef:
Lieve Ts zie nu niet allemaal beren op de weg. Ga er zelf niet meer mee aan de slag. Zet hem in training en vraag daar als ze twijfelen dat er een medisch probleem is of ze hem willen laten onderzoeken. Zo stal heeft vast goede dierenarts beschikbaar. En dan kunnen ze dan meteen probleem van been optillen voor onderzoek oplossen.

Precies dit ja.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:11

genja schreef:

Eens :j

Kop op ts, nu even geen koudwatervrees en beren maar wees kordaat en standvastig.
Als ze tijdens de training twijfelen zullen ze dat wel aangeven en er naar handelen.

Go girl! *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:12

oji schreef:
Je paard loopt niet kreupel maar je wilt wel een kreupelheids onderzoek laten doen. Het is koud geworden de laatste weken, misschien wat stijver? Niet overal wat achter zoeken. Mijn paard strekt ook vaak met linksachter, nu met de kou ook weer wat meer, maar heeft nog nooit een pas kreupel gelopen. Wel is linksachter het been waar ze het liefste het werk aan onttrekt, dus haar moeilijke been. Maar goed, elk paard, mens hond heeft een goede en een slechtere kant. Is maar 1 remedie voor...trainen. Bewegingstherapie. Het moeilijke been sterker, losser, makkelijker maken.

Ik zat er eerlijk gezegd al op te wachten dat er weer iets zou zijn waardoor er uitstel en straks afstel van het in training zetten zou komen. Het wordt hoog tijd dat Limo iets gaat doen, opgeleid wordt. Als je er alleen maar naar blijft kijken en alles doodanalyseren, sta je er over 10 jaar nog naast ipv dat je erop rijdt. Voor het paard ook dodelijk saai alleen maar stal, postzegelpaddock en longeren. Wordt ie echt niet beter van hoor. Ga wat doen met dat paard, om te beginnen in training zetten. Is er iets mis, dan komt dat vanzelf naar voren en dan kun je tenminste een gericht kreupelheids onderzoek doen ipv op vage vermoedens van een onzeker iemand.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn