de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:14

Goofy krijgt s'morgens onbeperkt kuilgras en 3 a 4 batsen wortels. s avonds weer onbeperkt kuil en 2 a 3 batsen wortels en 1/3e muesli als ik hem niet rijd anders een volle schep. Daarnaast krijgt hij ook nog brood.

Goofy vanaf zaterdag niet meer gereden ivm carnaval :+ haha. Zou eigenlijk gisteren les hebben maar heb maar afgezegd omdat ik goed beroerd was (of van carnaval of grieperig of beide haha) Morgen hem maar even longeren en dan erop!

Memere

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:22

Wat doen jullie 3/4 jarige van werk : hoelang,wat,hoeveel x/week ?

Hier bezig met de heropvoeding : 2x/week aan de longe een kwartier met longeerhulp eraan, 1 dag in de week aan de hand stappen en voor de rest in de paddock.
Over 2 weekjes heeft hij verlof voor 1,5 jaar..dan krijg ik mijn eerste operatie mer revalidatietijd van 3 maand, maar als die erop zitten dan is het meteen de andere (en zwaarste)operatie met een jaar revalideren. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:36

Wat een lange pauzes voor die jonge paarden :o Ik merk toch wel dat gedoseerde training in de ontwikkeling van een jong paard heel belangrijk is.

Gup krijgt twee keer per dag ruim kuil en twee keer een halve kilo sportbrok. Na het werk nog halve schep muesli met wortels. Doet hij het wel goed op al kan hij denk ik binnenkort wel iets omhoog in het brok nu hij meer gaat doen.
Probeer nu 3-4 keer in de week half uurtje te rijden en 1 of 2 keer te longeren. Andere dagen komt hij los in de bak of in de molen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:39

Gogo 1,77 m krijgt onbeperkt voordroog smorgens 1 schep merrie brok, tussendoor nog 1,5 geweekte bietenpulp, savonds / na werk 3/4 merrie brok en 1 schep geplete zwarte haver.

Gino, 1,65 m krijgt onbeperkt voordroog s morgens 1/2 schep merrie brok, tussendoor 1 geweekte bietenpulp, savonds / na werk 1/2 merrie brok en 1 schep geplete zwarte haver.

Qua werk probeer ik ze 4 keer in de week wat te laten doen, enkele longe , dubbele longe en rijden en dat wissel ik af. Zijn ook weken bij dat ze minder doen maar tegen het buiten seizoen wil ik ze beiden gaan uitbrengen dus kan zijn dat ik dan ietsje meer ga rijden ipv longe.
Mijn jonge paarden staan trouwens 24/7 buiten.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:43

Sprekende namen : Gogo en Gino , ik zou me spontaan verspreken :+

Vind het zelf ook een lange pauze maar kan helaas niet anders,vertrouw niemand anders met Di door zijn 'apart'karakter.. zal hem zeker ook goed doen en meer kan hij ook niet hebben lichamelijk, moet eerst vetjes genoeg kweken maar gaat niet makkelijk met een paard die een speciaal dieet moet volgend met bijna tot geen suikers & zetmeel. :)

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:44

gomir schreef:
Wat een lange pauzes voor die jonge paarden :o Ik merk toch wel dat gedoseerde training in de ontwikkeling van een jong paard heel belangrijk is.

Ben ik het ook wel met je eens, rijd meestal om de dag. Maar ik merk soms dat Goofy echt behoefte heeft aan rust. Hij is nog enorm overbouwd en wil zo graag werken dat hij zichzelf voorbij loopt. Dus ik moet hem beschermen tegen zichzelf en dat kwam met carnaval goed uit. Overigens is hij wel gewoon gelongeerd door mijn vader.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:50

Die van jou heeft dan nog een onderliggende ziekte die de ontwikkeling in de weg zit, maar mijn ervaring is wel dat paarden in het werk veel beter ontwikkelen qua lichaamsbouw en spieren. Paarden die pas op latere leeftijd in het werk komen ontwikkelen heel anders.

Brandje: ik las ook weleens een extra rustdag in na een drukke periode, maar dat is wel een verschil met 1,5 jaar vrij :o

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:53

mijn andere 2 3-jarige laat ik ook hetzelfde werk doen : 1x aan de longe , rustdag , voor de wagen/sulky ,rustdag, aan de hand wandelen , aan de longe.. veel rechte stukken voor de wagen.
Di was onder zadel bij vorige eigenaar waaraan ik hem verkocht, maar zie hem zelf nog niet fysiek en mentaal eraan toe te zijn daarom gewoon het basiswerk.
Merk ook wel groot verschil tussen alle paarden van bespiering aan de hand van welk werk ze doen en hoe zwaar.

1,5 jaar vrij kan helaas niet anders, hij heeft een speciaal karakter dus vertrouw andere mensen niet met hem en zelf kan ik niets..zit dan in een rolstoel. :(
Laatst bijgewerkt door Memere op 19-02-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:54

Die van mij krijgt 15 kilo hooi per dag verdeelt over de dag. Verder ochtend en avond een schep muesli en na het werk anderhalve schep droge pulp + schep slobber. Hij is 3 jaar (4 in mei) en ik rijdt hem 4 keer per week. Dagen dat ik niet rij of niks doe i/d molen

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:56

LauLauu schreef:
mijn andere 2 3-jarige laat ik ook hetzelfde werk doen : 1x aan de longe , rustdag , voor de wagen/sulky ,rustdag, aan de hand wandelen , aan de longe.. veel rechte stukken voor de wagen.

1,5 jaar vrij kan helaas niet anders, hij heeft een speciaal karakter dus vertrouw andere mensen niet met hem en zelf kan ik niets..zit dan in een rolstoel. :(

Mag ik dan vragen wat voor karakter hij heeft? :o

Ik heb namelijk er ook een met een 'gebruiksaanwijzing'

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:00

Brandje_04 schreef:
LauLauu schreef:

Mag ik dan vragen wat voor karakter hij heeft? :o

Ik heb namelijk er ook een met een 'gebruiksaanwijzing'

Zeer dominant en test je grenzen uit met een agressief kantje.
Hij kiest zijn mensen echt uit, hij is doodbraaf bij mij maar eenmaal in de hand van een ander die hij niet moet hebben of zijn respect verloren heeft
daagt hij die uit op een agressieve manier tot zelf uitslaan met benen of aan de loop gaan met je.

Groot minpunt van hem maar verwijt het aan zijn verleden.

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:06

Ah oke, ja dan is het inderdaad lastig om iemand te vinden die er dan iets mee kan en hem iets kan leren.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:07

Zou ook liefst hebben dat hij 2x/week aan de longe zou lopen maar wil geen risico's nemen :\

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:09

LauLauu schreef:
Sprekende namen : Gogo en Gino , ik zou me spontaan verspreken :+

Vind het zelf ook een lange pauze maar kan helaas niet anders,vertrouw niemand anders met Di door zijn 'apart'karakter.. zal hem zeker ook goed doen en meer kan hij ook niet hebben lichamelijk, moet eerst vetjes genoeg kweken maar gaat niet makkelijk met een paard die een speciaal dieet moet volgend met bijna tot geen suikers & zetmeel. :)

Dat verspreken gebeurt ook wel eens. Niet als ik met een van de paarden aan het werk ben maar wel als ik iemand moet vertellen over welk paard in welke wei... Wat ook nog helpt is dat Gino samen staat met een Itso... Dat verspreekt ook nogal eens.
Gogo heet officieel Goliath maar dat roept echt niet.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:30

Gable haar voerschema ziet er als volgt uit.
8.00 hooi
8.30 3/4 schep natures best en 1/2 schep luzerne
12.30 hooi
17.00 hooi
17.30 3/4 schep natures best en 1/2 schep luzerne.
22.00 hooi

Als ze gewerkt heeft krijgt ze er nog een schep extra muslie bij.
Hier doet ze het goed op.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:19

Eros 3 jaar 1.62 krijg onbeperkt hooi, staat 24/7 op het land en krijgt nog een kwartje biks. Ik heb eerst 3x per dag kwartje biks maar daar werd hij veel te heet van. Hoeveel ik met hem doe ligt ook aan het weer, soms 1x per week en soms 1x per twee weken en soms ook 2x per week, maar wel altijd kort rond de 20/30 min :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:05

Persoonlijk vind ik dat een 3,5 jarige niet dermate zwaar belast hoeft te worden... De spiermassa neemt in percentage vaak snel toe, maar de pezen, botten, weefsels en ligamenten kunnen die druk vaak nog niet aan. Op latere leeftijd zul je zien dat paarden die al jong een grote spiermassa hebben, problemen krijgen met hun gestel.

Het is natuurlijk goed dat een jong paard regelmatig loopt, maar je moet het niet overdrijven. Ik doe George toevallig nu wel 3 keer per week (2 keer rijden, 1 keer longeren/cavaletties/werken aan de hand/wandelen), omdat ik hem voor de jonge paarden competitie klaar maak. Daarna krijgt hij weer even wat minder werk. Hiervoor zat ik er soms maar één keer per week op. Liever één keer in de week een kwalitatief goede (korte) training dan vier keer in de week maar 'iets' doen. Ik denk zelf dat je daar veel meer profijt van hebt. We willen onze paarden het liefst zo lang mogelijk houden, daarom is het zo ontzettend belangrijk rekening te houden met hun gestel. Ik heb daar wel een aantal interessante artikelen over, voor degene die willen. :)

Wat betreft het voeren: alles is momenteel even gericht op de jonge paarden competitie, dus ik voer ook gericht naar de arbeid die ik van hem vraag.

06.30 ½ kilo basis-sportbrok Havens met 1 plak hooi
08.30 weidegang tot 17.30 met onbeperkt hooi bijgevoerd
17.30 ½ kilo slobber Havens (havervrij) (eventueel + ½ kilo brok erbij als hij moet werken volgende dag), 2 scheppen lucerne, paar wortelen, scheutje lijnzaadolie, 1 plak hooi
22.00 ½ kilo basis-sportbrok Havens, paar wortelen, met 2 plakken hooi

Ze staan bij mij aan huis. Alleen met voeren is dat minder ideaal, ben vrijwel gebonden aan deze tijden vanwege mijn werk- en schooltijden. Anders had ik liever het krachtvoer nog wat meer over de dag verdeeld.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 01:06

Gio krijgt 3x daags 3,5 kilo hooi en geen muesli even op dit moment aangezien hij me van het winter te druk werd. Ik rijd hem 3x in de week. Over een tijdje zal ik hem 4x in de week gaan oppakken, en dan zal hij ook weer wat muesli krijgen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 01:08

Ik rijd Gideon in principe nog steeds om de dag wat neer komt op 3/4 keer per week. Soms gaat dat wat anders als het door het weer net even niet uitkomt. Vandaag was ook zo'n moment. Eigenlijk was het zijn rij-dag maar er waaide zo'n vies koud windje en ik was helemaal alleen op stal. Gideon reageert best wel op de wind waardoor ik heb besloten geen risico te nemen en heb ik hem enkel gelongeerd.

Gideon heeft na het zadelmak maken 4 maanden vrij gehad met 24/7 weidegang. Dat heeft hem erg goed gedaan. Nu wordt hij in principe gewoon door getraind. Al moet ik ook zeggen dat de verplichte vakantie door de vorst hem ook goed heeft gedaan. Ervaring met jonge paarden heb ik niet, ik leg mijn oor goed te luisteren, pas toe wat me aanspreekt en ga af op adviezen van mensen die ik daarin vertrouw. Ik kan dus niets zeggen over wat goed en niet goed is qua trainingsschema, wel of geen rustperiodes etc. :o

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 01:09

Maar hoe zwaar je het werk maakt is aan jezelf natuurlijk.
Ik zit er nu ong 3 keer per week op, maar doe dan nog niet veel meer dan overgangen tussen de basisgangen en grote wendingen. Als ze daar qua beenwerk al van in de problemen komen dan was het paard bij voorbaat al niet gezond :o Basisconditie is ook een belangrijke voorwaarde om ze gezond en fit te houden toch? Een paard dat moe wordt zal ook sneller geblesseerd raken...

Gup heeft deze zomer na het zadelmak maken trouwens ook vijf maanden in de wei gelopen. Die was eigenlijk fysiek ook nog niet aan het beleren toe, maar als ze al in training geweest zijn voor de hengstenkeuring en het weideseizoen is nog niet begonnen dan moet je ze toch ergens mee bezig houden :+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 03:23

Ik ga nu zo veel mogelijk naar het bos. Rij 4 x keer per week maar wil 3x naar het bos gaan. Gewoon km maken en lekker rechtuit lopen

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:01

gomir schreef:
Maar hoe zwaar je het werk maakt is aan jezelf natuurlijk.
Ik zit er nu ong 3 keer per week op, maar doe dan nog niet veel meer dan overgangen tussen de basisgangen en grote wendingen. Als ze daar qua beenwerk al van in de problemen komen dan was het paard bij voorbaat al niet gezond :o Basisconditie is ook een belangrijke voorwaarde om ze gezond en fit te houden toch? Een paard dat moe wordt zal ook sneller geblesseerd raken...

Gup heeft deze zomer na het zadelmak maken trouwens ook vijf maanden in de wei gelopen. Die was eigenlijk fysiek ook nog niet aan het beleren toe, maar als ze al in training geweest zijn voor de hengstenkeuring en het weideseizoen is nog niet begonnen dan moet je ze toch ergens mee bezig houden :+

Ik heb het over lange termijn he? En het is bewezen dat bij een jong paard botten en pezen de zwakste schakel zijn. Ik heb het dan voornamelijk over de toename van spiermassa in korte tijd, zonder dat de rest van het gestel daar aan toe is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:13

Als je zelr even iet anders kan is het niet anders. :) Ze gaan ook niet stuk van anderhalf jaar niks doen. :) Zou je hem toch aan het werk willen houden, kan je dan niet iemand nu introduceren met jou er bij?

Die angsthaas van mij heeft een paar mensen die ik geintroduceerd heb terwijl ik er bij was die er nu ook bij kunnen komen als ik er niet bij ben. Nu dat is natuurlijk een bange, geen agressieve, da's nog wat anders, maar misschien als jij er bij bent de eerste keren dat hij sneller geneigd is die persoon te accepteren?

het guppie hier heeft zichzelf tien dagen stalrust bezorgd. :(:) 2 lagen gehecht aan zijn been.... In eerste instantie dacht ik "daar zal de DA wel voor moeten komen" maar had niet door dat het zo ernstig was, tot ie me zo de pees en de spier kon aanwijzen. :x

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 10:22

Die van mij krijgt 3 a 4 dagen per week beweging. Meestal 2 a 3x per week dressuurmatig trainen en 1x buitenrit of longeren. Ze komt zowiezo vrijwel iedere dag op de wei.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:35

Gibbie rijd en longeer ik gemiddeld 3 keer per week. Daarnaast speel ik geregeld met haar in de bak zodat ze lekker haar benen kan strekken, dit zo'n 2 keer per week. Ze staat nu op een kleine paddock waar ze dat niet kan en merk dat het haar goed doet. :j

Vanaf volgende week sta ik op een andere stalling waar ze buiten veel meer ruimte hebben en sta ik strak aan het bos. Het is de bedoeling dat ik dan zeker 1 keer per week naar het bos ga en lekker stukken languit kan rijden.

Na het beleren heb ik haar zelf net even wat verder doorgereden. Ik heb besloten haar met 2 weken naar huis te halen; het gas, rem en stuur zaten er toen op. Daar was ze ongelofelijk traag, wilde ze eigenlijk niet voorwaarts lopen. Ik had al het vermoeden dat dat kwam omdat ze met sommige dingen redelijk eenkennig is en dat bleek waar te zijn. Toen ik ermee ging rijden werd ze gewoon fijn voorwaarts aan het been en had ze in no time door hoe alles werkte. Deed toen 2x per week max. 20 minuten wat met haar en na een aantal weken heeft ze 3 maanden stil gestaan.

Nu nog heeft ze af en toe een weekje vrij en daar voel ik mij ook absoluut niet schuldig over, het spelen in de bak slaan we dan niet over en voor de rest doen we wat tutten. :j Ik merk heel duidelijk aan haar dat ze de afwisseling erg leuk vindt.

Het "eenkennige" is niet vervelend. Ik kan alles met haar en ze vertrouwd mij blindelings. Als ik zeg dat iets goed is dan zal dat ook wel zo zijn. :j Als er een keer een ander op zit dan probeert ze gewoon of ze ergens mee weg kan komen. Zo heeft mijn vriend haar weleens uitgestapt maar dan gaat ze gewoon bij mij stilstaan. Of als hij haar dan aan het stappen heeft dan kiest ze de kortste route naar mij uit en gaat ze alsnog stilstaan. _O- Dus ik loop tegenwoordig maar mee als hij haar gaat uitstappen. :+

Ayasha schreef:
Als je zelr even iet anders kan is het niet anders. :) Ze gaan ook niet stuk van anderhalf jaar niks doen. :) Zou je hem toch aan het werk willen houden, kan je dan niet iemand nu introduceren met jou er bij?

Die angsthaas van mij heeft een paar mensen die ik geintroduceerd heb terwijl ik er bij was die er nu ook bij kunnen komen als ik er niet bij ben. Nu dat is natuurlijk een bange, geen agressieve, da's nog wat anders, maar misschien als jij er bij bent de eerste keren dat hij sneller geneigd is die persoon te accepteren?

het guppie hier heeft zichzelf tien dagen stalrust bezorgd. :(:) 2 lagen gehecht aan zijn been.... In eerste instantie dacht ik "daar zal de DA wel voor moeten komen" maar had niet door dat het zo ernstig was, tot ie me zo de pees en de spier kon aanwijzen. :x

Oh jeetje dat is schrikken geweest. :(:) Hopelijk is hij na de stalrust snel weer op de been, :j