Kaja schreef:ikke schreef:En toch he, toch heeft die kerel gelijk!
Hij beschrijft precies datgene wat je hier ziet gebeuren. Hoe dat komt is ook heel simpel te verklaren: paardenmensen versus mensen met paarden.......
Er zijn bepaalde vlakken waar de schrijver van het artikel een punt heeft
Een DA kan elk paard afkeuren, of anders gezegd er is altijd wel iets te vinden waar een paard op afgekeurd kán worden. Mensen moeten het beeld van het paard ook niet gaan idealiseren, het blijft levende have. Voor wat gezondheid betreft zijn er geen garanties! Dat geldt ook voor het karakter van een paard.
Voor wat betreft het OC/OCD verhaal zit de schrijver er gewoon naast en moeten we gewoon blijven selecteren en blijven keuren!
Immers heb je ook mensen die al rokende 98 jaar zijn geworden.
Dat maakt roken niet minder gevaarlijk, toch?
Maar die vergelijking met roken gaat niet helemaal op. Immers, er kunnen ook afwijkingen in gewrichten zitten die vrijwel niet op de foto te zetten zijn, zoals SI en heupgewricht. Daar kunnen zich dus problemen bevinden waar nooit een paard op afgekeurd zal worden, domweg omdat er niet op te keuren valt. Dan maak je je druk om een kleinigheid in een been, terwijl het heupgewricht op instorten staat (bij wijze van spreken).
Ik heb paarden bekeken die ik niet eens wilde laten keuren. Wat ik zag beviel me niet en dan ga ik er niet eens een dierenarts bijhalen, dan ga ik gewoon weg. Dit is 'm niet voor mij, bedankt voor de moeite. Immers, het feit dat het paard ongeschikt is voor mijn doelen (en dus een negatief aankoopadvies zou opleveren) maakt nog niet dat het paard niet deugd.
Dit alles nog even los van het feit dat een dierenarts altijd een negatief advies kan geven. Immers, hoeveel mensen weten hoe ze een buigproef moeten interpreteren?? Een bevriende dierenarts heeft het ooit laten zien tijdens een controle: Paard was goed op de buigproef. Doet ie het nog een keer; foute boel......... Paard is gewoon goedgekeurd maar hij liet even zien hoe je zoiets kunt beinvloeden en hoe je een keuring dus naar je hand kunt zetten. Waarom denk je dat ik NOOIT zal instemmen met keuring bij afkeur kosten verkoper? Juist, hierom......
Maar ik kan nog wel een knuppel in een hoederhok gooien: kissing spines. Neem van mij aan, 90% van alle diagnoses "kissing spines" is feitelijk geen kissing spines!
Vooruit, nog eentje: sommige gevallen van ataxie zijn te genezen.