Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:48

hij maait echt niet hoor, hij zet echt het hele been naar buiten. echt een soort schaatsbeweging met beide voorbenen.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:06

tita schreef:
Lets dan is er niks aan de hand.. mij was verteld dat prok niet goed was voor sport zo mag er voor kogelartrose voor prok een 3-tje hebben en voor sport is dat dan afgekeurd.

Nathe dat ligt er aan volgens mij had Door voor de prok 27-28 fotos en voor de sporkeuring waren er 38-42 foto's incl het ruggenwervel en hals (volgens mij voor 32 betaald)

Normaal rontgen is enkel benen voor de hals en rug moet je extra aanvragen dat is niet standaard volgen mij kostte dat 350 excl btw.. de arts vertelde me dat momenteel 1/15 paarden afgkeurd wordt in gebreken in de hals of rug

en ik hoor altijd 18 foto's? ale een standaard keuring?

het gaat wel over een paard met een aankoopprijs van < 3500 euro.
De dierenarts waar ze gekeurd wordt vraagt 40 euro per gewricht... vroeg mij af hoeveel foto's dat zijn.

tita

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:09

Nathe ik weet niet waar je zit.

Maar Prok is altijd 27 foto's en bij mij zaten er fotos van wervelkolom bij volgens mij rug ong 4-5 en nek 3-4 dus zeg uiterlijk 10 fotos dus 40-10=30 hmmmm

Verder zijn ook alle benen helemaal van boven tot buik op de foto geweest

Bij Lingehoeve is compleet rontgen 575 euro zoals ik gedaan heb excl de rug

Ik weet niet wat standaard is, ik wist alleen dat ik en gezond paard wilde hebben op dat moment

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:16

Ben van België ;)
Heb het nog nooit laten doen en daarom keek ik eens op bokt en daar zag ik 18 foto's vaak voorbij kome :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:19

Ik had het ook nog nooit laten doen en wilde een keuring..bel gewoon naar paar klinieken

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:33

Net terug van een paardje. Echt het ideale dier voor mij en men vriend. Niet té groot, maar toch groot genoeg; Erg braaf en niet te gevoeling, luisterd goed naar de hulpen. Heel nuchter en niet bang, en als hij in protest gaat, probeert hij gewoon wat achteruit te lopen en geeft dit toch redelijk snel op. Zalige stap en galop, draf is een beetje wennen (ben gewoon aan een echte pony draf) maar hij loopt niet 100% zuiver.

Heeft er iemand een idee wat een klinische keuring ongeveer kost in België? Ik vraag dit gewoon omdat het paard maar nét in ons budget past, en graag zou willen weten wat de extra kosten zouden kunnen zijn.

Moest hij afgekeurd worden, gaan we hoogstwaarschijnlijk foto's laten maken van de probleem zone en zien wat het. Ik wil echt geen paard met (beginnende) artorse.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:38

@ Aprella, als het paard nu al duidelijk niet correct loopt zou ik afspreken kosten keuring verkoper bij afkeuren of anders zou ik er niet aan beginnen. Er lopen nog leuke/correcte paarden rond.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:40

niet zuiver lopen IMO laten staan

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:51

Ik zou 'm ook laten staan. Er zijn zat anderen die wel gezond zijn.

Heeft trouwens iemand hier ervaring met E-digit paardenonderzoek en paardenpraktijk West-Brabant in Roosendaal?

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:56

Wel mooie titel voor deel 4 van dit topic: bij twijfel, niet inhalen :D

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:17

@aprella

bij de morette in Asse kost een klinische keuring iets minder dan 100 euro.
Ze zijn daar wel goed en zullen je zeker raad geven!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:33

nathe schreef:
@aprella

bij de morette in Asse kost een klinische keuring iets minder dan 100 euro.
Ze zijn daar wel goed en zullen je zeker raad geven!

Aah super.

Hij loopt een beetje... stijfjes om hetz o te zeggen. Mijn instructrise was een beetje aan het twijfelen en heb verschillende keren voor haar moeten draven/stappen.
Dus ik denk dat ik hem toch maar ga laten keuren, voor het zelfde geld is het niets en het zou zonde zijn om hem dan te laten staan :(

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:40

mss filmpjes gemaakt?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:45

Nee, niet aangedacht eigenlijk....

Onder het rijden heb ik het niet gevoelt, daarom dat ik een beetje verbaasd was, maar ik ken het paard namelijk ook niet. Heb trouwens voor de eerste keer op mijn leven op een renbaan gereden, was best wel leuk xD

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:48

wat voor paard was het? wat meer info enzo :)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:55

Een warmbloedje. 9jaar, genaamt Royal Dancer. Heeft altijd dressuur gelopen, sinds 2 jaar enkel recreatief en wordt verkocht wegens stopzetten hobby. Niveau is L2, maar het moet wat opgefrist worden. Hij is niet te groot, ong. 1.60m en enorm braaf. Bleef staan tijdens het opzadelen (stond niet vast). Probeerde wel wat te protesteren als hij liever de andere kant uit, maar na even kordaat te zijn, luisterd hij wel braaf. Het leuke was ook, dat hij sinds zondag stil stond en enkel een paar uurtjes op de weide heeft gestaan en hij was enorm braaf.

Nog iets dat je wilt weten?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:13

klinkt wel goed,

probeer toch die klinische keuring te doen.
Bij de Morette zijn ze heel streng en zal hij niet door de klinische keuring geraken bij minste twijfel

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:13

Njah maar die dierenkliniek ligt wel een beetje uit de richting xD Kga gewoon een lokale dierenarts zoeken die dit wilt doen én niet de dierenarts van de eigenaar is.

Der was een soort van "klik" tussen mij en het paardje. Bij de vorige twee paarden was ik enorm nerveus, en dat paardje stelde mij na een paar passen stappen echt gerust. Ik durfde zelf galoperen en dat durfde ik met de andere niet xD

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:49

>;) tuurlijk aprella vooral bezuinigen op de aankoop

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:54

tita schreef:

What the hell? Op wa slaagt da nu weer :s

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:03

Aprella schreef:
tita schreef:

What the hell? Op wa slaagt da nu weer :s

Citaat:
Njah maar die dierenkliniek ligt wel een beetje uit de richting xD Kga gewoon een lokale dierenarts zoeken die dit wilt doen

Hier slaat het op een lokale da stelt niks voor als het paard wat mankeert en je wilt foto's moet je alsnog naar de kliniek want iedere da heeft een rontgen.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:06

Aangezien ik niet beschik over een trailer, en de eigenaars ook niet, wordt het een hele dure grap als ik eventueel 2x naar de kliniek moet. Waarom zou een lokale veearts slechter zijn dan die van de kliniek? Het zou 140 kilometer heen en weer naar de kliniek, wat dus enorm kostelijk is en mijn vader gaat daar ook niet mee kunnen lachen om die afstand eventueel twee keer te rijden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:11

Aprella een lokale da heeft vaak niet de juiste middelen overigens ik ben ook faliekant tegen enkel klinische keuring tenzij er foto's van minder dan half jaar aanwezig zijn.

Je kunt een kliniek uitzoeken die in het midden ligt van de route zij rijden met paard erheen en jullie met een gehuurde trailer. Paard goed, dan vind de overdracht daar plaats zo gaat het vaak

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:20

Njah das misschien jou mening, maar ik heb afgesproken met mijn instructise, die al jaren ervaring heeft met paarden, dat klinisch keuren goed genoeg is tenzij hij Klinisch wordt afgekeurd. Dan kunnen er nog platen gemaakt worden om te zien wat er scheelt en of het ernstig is. Het is niet dat ik er mee in de sport wilt gaan ofzo. En als je volledig gaat laten keuren, kun je nog altijd pech hebben dat paardlief na een periode nog iets oploopt, dus dat eventuele risico ben ik bereid er bij te nemen.

Stel dat dit paard wordt afgekeurd, en bv het volgende ook, beide volledig gekeurd (ik reken op een 500 euro dan, zeker? Geen ervaring er mee) dan zakt mijn budget ook wel drastisch, das ook iets waar ik rekening mee wil houden; Tenzij ik een paard wil kopen zonder reserve budget te hebben!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:50

@ Aprella; Ik ben ook tegen alleen klinisch keuren, en ook alleen de benen op de foto is ook niet altijd genoeg ;) Jou instructrice heeft geen rontgenogen, en ook geen echo-ogen. Iemand kan nog zo veel ervaring hebben..

Mijn nieuwe paard is klinisch en rontgen goed, zou je zeggen dat je alles "gedaan hebt voor een goed paard " en wat heeft meneer?? OCD in zijn halswervels ;). Dus een keuring wat dat betreft zegt geen ene banketstaaf!

Afkeuring altijd op verkoper. Goedkeuring op verkoper :). Anders ben je zo 4000 euro kwijt ;)