Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:19

Niet iedereen die het certificaatje heeft kan het blijkbaar... :=
Maar de volgorde die handig is wanneer je paard problemen heeft bij het rijden (staken, protest dat niet weggaat etc.) is inderdaad: bit controleren. Zadel controleren. Gebit controleren. Rug controleren...

Er wordt soms onderschat hoe belangrijk dat is. :j
Neemt niet weg dat je de beste prijs-kwaliteitsverhouding nog steeds kunt proberen te zoeken zoals Merrieveulen doet. ;)

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:24

jah ik heb ook wel een zorgen kindje mijn paardje yenna :
hier onder mijn verhaaltje in een link is best lang om te vertellen namelijk :o
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=75&t=1623397

en nu zij er sinds een half jaar weer wat zorgen bij gekomen mevr heeft het steigeren en 4 kant omhoog springen ontdekt,
dus nu mag ik een oplossing bedenken we hebben inmiddels al zo veel geprobeert maar niks werkt langer dan 1mnd -O-
iemand een tip, idee of sugestie?

ik wil er nog bij vertellen ik heb heel veel respect voor de mede bokkers die ook een zorgen kindje hebben het is echt niet niks en in sommige gevallen heel erg gevaarlijk!
_/-\o_
en gewelidig wat jullie er voor doen om uitendelijk weer en geweldig paardje er aan overhoueden
dat zich weer lkkr voelt :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:50

mike was ook netjes naar de tandarts geweest maar door controle door mijn eigen tandarts die hier elk jaar komt bleek toch dat de vorige iets was ''vergeten''
de vorige had netjes werk geleverd maar had de achterste kies niet gedaan waardoor er echt een mega haak op zat.
ze vertelde dat ze dat vaak tegenkomt omdat je er slecht bijkomt laten veel TA die kies maar doen.
voorlopig had ik dus wel een paard met een open wang. :\

welkom beauwertz.
heb je enig idee uit welke hoek je paardje komt in zeeland?
enne,als je je baas weer spreekt vraag dan eens of hij weet of rambo nog leeft? [op papier romeo] ;)

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:38

dankje mariska32 :D mijn paardje komt uit het brabantse dropje zeeland. volgens mij
en dat paardje zou goed kunnen hoor (A) die naam zegt me wel iets maar ik werk daar nu niet meer hoor ;) maar ik wou er binnekort op bezoek gan zal wel eens vragen ;)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:33

Hallo!

Als eerst, sorry dat ik zo weinig aanwezig ben hier. Heb het op het moment gruwelijk druk. Werken, Romy en mijn moeder is geopereerd en ligt inmiddels al bijna een week in het ziekenhuis en dus moet ik hier thuis het huishouden ook nog eens overnemen, druk! Heb gewoon geen tijd meer om te internetten, we leven een beetje tussen de bezoekuren door, die niet erg handig zijn!

Even een update over Romy:

Romy is nu 3 dagen van de pijnstillers af en we hebben vandaag weer gekeken hoe ze loopt. En helaas geen goed nieuws.. Romy is niks verbeterd vanaf dat we bij de kliniek zijn geweest. Helemaal niks. Ze draaft niet graag en loopt alleen omdat ze zo lief is dat ze het voor me doet. Stappen gaat best redelijk maar draf is gewoon nog steeds heel slecht -O- dus ik ga morgen wederom met de dierenarts overleggen, weet nu echt niet meer zo goed wat we eraan kunnen doen.. Moeilijk.. -O-

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:14

Gaat het wel weer beter met je moeder Lonniejj? :(:)

Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt, dit is natuurlijk niet het nieuws waar we op hoopten voor Romy! :n

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:09

sterkte lonniejj.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:06

@ zuske & Mariska, dat komt inderdaad het meest voor. voor de achterste kiezen heb je een speciaal vijltje nodig, als een TA dat niet bij zich heeft kan hij die kiezen praktisch niet goed krijgen. best veel TA's verzuimen een beetje op de achterste kiezen, waardoor daarop eerder nieuwe haken ontstaan. ik heb zelf twee jaar terug een tijdje meegelopen bij een TA, dus ook lekker bijgespijkerd op dat gebied haha! ik voel mijn paardjes zelf ook altijd voor en na de behandeling.
overigens zijn er heel veel 'paardengebitsverzorgers', TA mag je jezelf pas noemen als je een certificaat hebt, gebitsverzorger kan iedereen zich noemen. wil niet zeggen dat deze niet goed zijn (zoals ik al zei, onze vorige TA en de TA die de rest van de stal doet zijn gebitsverzorger maar weten wel waar ze mee bezig zijn), maar de kans op rotte appels is daar dus wel groter denk ik.

@ nemurin, precies. een hoop mensen zien vervelend gedrag maar als geklier, terwijl een paard nooit liegt. als hij iets doet bedoelt hij daar iets mee. natuurlijk kan een paard ook bedoelen dat ie geen zin heeft of een stoute bui, maar persoonlijk ben ik wel heel erg van 'eerst mogelijke fysieke problemen uitsluiten'. soms een beetje té, om heel eerlijk te zijn. een paard tot een patiëntje maken gebeurt zo gemakkelijk zonder dat het echt nodig is...

@ beau ik ga zo je topic even doorlezen...

@ lonniejj, bah het zit echt niet mee he...

wel bekend, mijn moeder ligt ook in het ziekenhuis, sinds vorige week zondag. ze heeft een zware longontsteking en veel vocht in de longen nu. eigenlijk mocht ze afgelopen zondag naar huis, maar die ochtend ging het helemaal niet zo goed en bleek ze veel vocht in de longen te hebben. men heeft een drain aangelegd uit haar rug om het vocht af te voeren, en ze zit nu op zware pijnstillers omdat vooral de rechterlong heel erg pijnlijk was.
hier is het dus ook allemaal nogal onrustig enzo...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:02

jij ook sterkte dan maar merrieveulen.

van dat kleine vijltje vertelde mijn TA idd ook.
het punt is dat het een erg duur vijltje is die maar kort meegaat,dus vaak word het maar niet gedaan.
echt handig...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:46

ja echt he... ik begrijp daar dus niks van. waarom word je paardentandarts als je 't eigenlijk niet optimaal wilt doen... volgens mij is het nou ook niet bepaald een vetpot.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:49

Als je het ernaast doet als dierenarts is het omdat je lekker ambitieus bent. :j En het goed wil doen. Want niets zo kritisch en eigenwijs als een paardeneigenaar. ;)
Maar puur paardentandarts worden lijkt me dan weer... minder leuk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:02

ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment ééntonig wordt. degene met wie ik meeliep was daarnaast ook dressuurinstructrice. op zo'n manier kan je 't ook allemaal een beetje gevarieerd houden natuurlijk.

ik ben aan het kijken voor een nieuw wagentje voor Zneddie, zit te denken aan zo ééntje:

http://www.hcaklarenbeek.nl/2008/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=74

staan goed bekend en ik heb er zelf ook al eens mee gereden. voordeel tov mijn huidige sulky is dat deze wat smaller is en we dus makkelijker het bos in kunnen, en hij is goed geveerd, iets wat ik nu echt mis. en aan alle kanten verstelbaar dus voor zowel pony als mijzelf goed passend te maken. Flicka kan er dan ook voor, omdat het lamoen ook verstelbaar is.

oh ja ook leuk, ik heb gisteren op Zneddie gereden haha!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:04

Zneddie is een Welsh A? Moet je wel een redelijke sulky hebben denk ik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:12

ja klopt. ik heb al even gemaild omdat iedereen die ik ken met zo'n wagentje (vooral veel bokkers haha!) ermee rijden met een shet of mini. Maar ze kunnen 'm ook maken voor maatje overgroeide WelshA van 1,25, haha!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:16

Oh gelukkig, want een te klein wagentje achter je paard lijkt me echt helemaal niks. :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:31

nou ja, met een sulky zit je sowieso anders dan met bijv. een marathonwagen (die heb ik ook, maar die is van Flicka dus een stukje kleiner), maar je wilt wel een bepaald overzicht houden inderdaad. en de pony moet ruim genoeg in het lamoen lopen natuurlijk, ik word er niet blij van als ie me raakt in gestrekte galop haha!
zo'n sulky weegt rond de 30 kilo.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:35

Ik heb 1x op een tweewielertje gezeten, achter een minishet. Die sulky was groot genoeg maar ik denk dat je met een grotere pony misschien wat te laag zit... :=

Maar in de drafsport doen ze het ook zonder dat overzicht dus misschien valt het mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:50

ik heb de laatste tijd dat ik nog met Zned reed met een mini draverssulky gereden. daarop zat ik laag maar geen probleem, voordeel is ook dat je zwaartepunt heel laag zit dus je gaat minder snel om. de sulky die ik nu heb is alleen niet gebouwd voor hogere pony's, waardoor je zitje achterover gezet wordt. ik heb er nieuwe lamoen uiteinden op gemaakt waardoor het wel kan maar mis toch de vering, en ik vind hem erg breed.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:06

Met mama gaat het nu wel goed, ze is net thuis! :)

Was de 29ste operatie, dus ben inmiddels al wel wat gewend, maar deze was best wel heftig. Maar het is gelukkig allemaal goed gegaan!

Heb inmiddels ook weer overleg gehad met de dierenarts, hij wist niet meer zo goed wat we er mee aan moesten en heeft overlegd met de andere dierenarts en nu willen ze graag Romy nog een keer terug zien op de kliniek. Ze willen haar knie uitverdoven om te kijken of het écht puur uit de knie komt, of dat er toch ook deels iets in de sprong aan de hand is. Omdat ze dus op alle buigproeven positief was. Als ze na het uitverdoven toch nog slecht loopt, gaan ze foto's maken van zowel de sprong als de knie. Het is een beetje zoeken en graaien, maar het is in iedergeval wel duidelijk dat we echt moeten kijken of we iets kunnen vinden. Zoals ze nu loopt houdt ze het niet lang vol denk ik. Ga morgen een afspraak maken, hopelijk kunnen we deze week nog terecht! :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:11

stoer,zneddie voor de wagen.
heb je fototje? :D

jeetje lonniejj,weer naar de kliniek.
het is te hopen dat je nu wat wijzer word.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:17

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:18

Tja, Lyme is nu eenmaal... nou ja laten we zeggen dat ik heel graag alle teken uit zou roeien. Maar je weet nooit wat ervoor in de plaats komt. -O-

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:25

pfff heftig hoor... bij ons gaat het nu aardig goed met de tekendruk, ik heb er al een tijd geen meer aangetroffen. mochten ze de kop weer opsteken gaan we gelijk weer met de frontline in de weer.

@ lonniejj wat fijn dat je moeder weer thuis is! de mijne is nog steeds in het ziekenhuis, met die drain dus. in totaal is er nu een liter vocht uitgekomen als ik me niet vergis.
ik hoop dat het allemaal meevalt voor Romy en dat ze iets vinden waar je werkelijk iets mee kunt. dit gemodder is natuurlijk ook niks. bah.

@ mariska, ik heb alleen oude foto's maar goed... blijft leuk. Dit was nog met onze oude wagen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

achteruit vond en vindt hij altijd érg stoer, maar ik vind het meer schattig omdat hij het nogal suf doet, haha!
Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:32

ziet er leuk uit!
[size=7]zou zelf alleen nadenken over een borst onderlegger,vind die councourtuigen net te smal[/size]

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:59

Ja ik vind het borsttuigje ook wel een tikje smal, wij hebben zelf bredere en daar leggen we ook een bontje onder om de druk nog meer te verdelen. Bevalt erg goed. :j

Die laatste foto. :=