Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:51

Soesita, eens. Ik word voor gek verklaard dat ik allerlei oefeningen naast het paard doe om me goed genoeg te houden om op het paard te zitten. Nu doe ik dat en vanwege ziekte, maar ook omdat ik het bizar vind dat we wel van het paard verwachten dat deze recht, fit en soepel is, maar niet van onszelf. Terwijl hoop rijtechnische problemen niet alleen vanuit het paard komen maar ook voor een groot deel vanuit de ruiter.
L
Toen ik aangaf dat ik van mening ben dat iedereen in zichzelf zou moeten investeren naast het paard werd het belachelijk gemaakt. Ze mesten uit, dat is beweging zat. Of noem het argument maar. Alsof het ze niet kan schelen dat ze het het paard makkelijker kunnen maken met investeren in zichzelf naast het paard. Nee, ze willen rijden, dat is training genoeg.

Ik krijg altijd opmerkingen dat men niet aan mij ziet dat ik wat mankeer met rijden. Nee, ik train me kapot om te zorgen dat mijn paard geen last heeft van mijn beperkingen en dat ik zo fit, recht en soepel mogelijk ben zodat ik haar niet in de weg zit. Of zo min mogelijk. En dat betekent op slechte dagen niet opstappen en ook accepteren dat het paard een slechte dag kan hebben. Morgen weer een dag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:59

Mooie post soesita , ik post als ruiter en als instructe.
Het bewustzijn van de ruiter, het wellicht bekende rijtje- on- bewust bekwaam/onbekwaam , balans ,zelfreflectie open blijven staan voor echte kritiek en nog zoveel meer zijn van belang om jezelf te ontwikkelen zodat je op een paard kan gaan voeken hoe t is om in beweging een paard niet in de weg te zitten- in beweging met houding en zit signalen aan een bewegend dier te geven die logisch zijn , de ontspanning niet verstoren en het paard kunnen ondersteunen.
Ala instructeur merk ik vaak bij nieuwe combinaties hoe verschrikkelijk slecht theoretische kennis is en niet alleen van de basis ruiters - de dat heb ik zo geleerd stand- hoe en waarom en heel belangrijk waarvoor mist meer dan eens.
Zo zijn veel ruiters
controleur
van alles- tempo -houding noem maar op wat er te regelen valt en kunnen of durven niet meer los te laten .
ademen meeveren .
Ik probeer de mensen die ik begeleid
Bewust te maken van héél veel. Beweging van een paard -hoe hoort t
Balans evenwicht hoe belangrijk- opvoeding of afspraken maken met je paard én met jezelf (vooral die laatste) hoe je wil dat je paard gaat ; zo hoor jij ook te rijden- zacht ,in balans en soepel.
Het is eigenlijk te veel om op te schrijven omdat er zo ontzettend veel aspecten van belang zijn in het hele paard- ruiter - beheleiding - cirkeltje.
Over het commerciële aspect heb ik een mening- als instructeur afhankelijk zijn van je inkomen als instructeur is een risico tot het maken van verkeerde keuzes om zo geen inkomsten kwijt te raken. Ik wil me als instructeur aan mijn principes houden en sta altijd voor het paard, heb de luxe niet m'n hypotheek of eten te moeten betalen van m'n instructie inkomsten en kan dus altijd voor mijn zienswijze in blijven staan- helaas zie je dat veel ruiters dan alsnog voor de andere optie kiezen, die van de snelle resultaten zonder aan jezelf te hoeven werken .

Popstra

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:14

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:17

996981 schreef:
Jammer dat die ruiters als Janneke afhaken als je vraagt hóe ze dat dan precies doen. Immers zouden dan die ruiters die om te janken zijn kunnen leren hoe en wat ze wel moeten doen.

Concrete uitleg krijg je helaas niet.

Pardon?

...ik geef toe, de nieuwe indeling van bokt is wat mij betreft wat onduidelijk.

Ouderwets gesteld: bij "rijtechnische vragen" geef ik met regelmaat uitgebreid antwoord.

Naar mijn idee is 'inhoudelijk rijtechnisch' ergens op ingaan in dit topic off-topic.

Maar als jij graag concrete uitleg wil, vraag wat je weten wil en dan krijg je gewoon een bak informatie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:20

Janneke2 is degene die lange stukken uitleg geeft. Herhaaldelijk.
Dus nee, Ze haakt niet af 996981.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:25

Ja wel rien. Ik, maar ook meerdere met mij, heb in meerdere topics vragen gesteld over hoe en wat en dan kreeg je een reactie dat je dat gewoon doet of dat ik de hulpen zelf wel weet. Als voorbeeld bij eenzijdige kuitdruk niet gebruiken voor zijwaarts en dat je lengtebuiging gewoon vraagt.
Terwijl ik juist een inhoudelijke reactie wilde, omdat ik ook klassiek opgeleid ben maar dat compleet anders is. En dus graag wilde weten hoe je dan bepaalde zijgangen rijdt en hoe je die lengtebuiging 'gewoon' vraagt dan.

Nee, dat is hier offtopic, maar de uitleg geeft ze niet herhaaldelijk. Ze schrijft herhaaldelijk lange teksten, maar als mensen daar inhoudelijke vragen over stellen wordt dat ook vaak juist niet beantwoord.
In dit topic ook nog, dan worden er gewoon hele stukken en vragen genegeerd en worden er sneren uitgedeeld naar de 'andere' kant. Of ineens ontkent dat er iets gezegd is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:28

MyWishMax schreef:
Ja wel rien. Ik heb in meerdere topics vragen gesteld over hoe en wat en dan kreeg je een reactie dat je dat gewoon doet of dat ik de hulpen zelf wel weet. Als voorbeeld bij eenzijdige kuitdruk.
Terwijl ik juist een inhoudelijke reactie wilde, omdat ik ook klassiek opgeleid ben maar dat compleet anders is.

Nee, dat is hier offtopic, maar de uitleg geeft ze niet herhaaldelijk. Ze schrijft herhaaldelijk lange teksten, maar als mensen daar inhoudelijke vragen over stellen wordt dat ook vaak juist niet beantwoord.
In dit topic ook nog, dan worden er gewoon hele stukken en vragen genegeerd en worden er sneren uitgedeeld naar de 'andere' kant. Of ineens ontkent dat er iets gezegd is.

Precies :j

Ik vind het stuitend dat iemand zo hard anderen veroordeelt (tot huil poppetjes aan toen) terwijl de meeste mensen oprecht hun best doen binnen wat men weet en kan. Als je mensen zo de maat neemt, is een logisch gevolg dat men vraagt hoe het dan wél moet. En dan niet wollige poeha, maar concrete antwoorden. En dat laatste krijg je dus niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:29

Ik moet beter gaan lezen merk ik wel. :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:21

soesita schreef:
*knip*

Een ander groot probleem zie ik in het opleiden van de ruiters, wat bijna onvermijdelijk tot lichamelijk ongemak voor de paarden leidt. Om een echt goede ruiter te worden, die zijn paard niet in de weg zit, heb je gewoon enorm veel uren ervaring en een enorm goede begeleiding nodig. En dat is realistisch gezien voor Jan-met-de-pet niet weggelegd.

Ik weet niet of ik hier mee eens ben. Het kan zijn dat ik het verkeerd opvat.

Ik denk dat heel veel mensen investeren in van alles en nog wat, behalve goede instructie. Of dat nou te maken heeft met gebrek aan kennis (wie is een goede instructeur), onmacht (geen goede instructeur in de omgeving), of ego (snel hogerop willen komen). Hoeveel geld er wel niet uitgegeven wordt aan op maat gemaakte laatzen/zadels/hoofdstellen/bitten/weet ik het allemaal wat nog meer. Maar goed, sprekend vanuit iemand die drie jaar met plakband op diens cap wedstrijden reed :')

Er is een paar jaar terug een hele hype geweest rondom ruiterfitheid. Ik weet niet in hoeverre dat mensen gemotiveerd of juist gedemotiveerd heeft. In mijn ogen was dat een one-fits-all plaatje, terwijl iemand mi juist diegene zijn probleemplekken aan moet pakken. En dat hoeft niet per se sporten in de sportschool te zijn. Ik ga wandelen om mijn onderrug los te maken en mijn bekkenbodemspieren te laten ontspannen, zodat ik soepel en pijnvrij blijf.

Het is jammer dat mensen die juist heel introspectief zijn afhaken, door vaak de kritiek op zichzelf veel te veel te laten overheersen. Dat zijn vaak de ruiters die zich gestaag door blijven ontwikkelen. Tegelijk blijven de ruiters met een arrogante houding, maar zonder oog voor hun eigen tekortkomingen naar zichzelf en naar hun paard, doorhobbelen.

Ik heb ook vaak zat gedacht "Mijn paarden zijn beter af bij een betere ruiter." Maar waarom dan? Zodat ze sneller hoger in de sport lopen? Is dat dan beter?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:41

Het hoeft idd geen sporten in de sportschool te zijn en die ruiterfitheid had idd oefeningen die voor mij juist slecht zijn. Hoewel het wel klopt dat rijden bepaalde spieren juist strak en kort maakt waardoor je slechter gaat zitten als je nooit iets eraan doet buiten rijden. Maar idd, als wandelen werkt voor rug is dat super. Een paar rekoefeningen om spieren los te maken dke strak worden door het rijden. En gewoon bewust zijn dat wij mensen ook scheef zijn. Daar zou wat mij betreft wel iedereen mee aan de slag horen te gaan, zowel voor jezelf, maar ook voor paard. Maareen uur fitness per dag of meerdere malen per week is niet de enige optie om daaraan te werken en kan juist ook de verkeerde kant op gaan waardoor je juist het rijden 'tegenwerkt'
Stalwerk is ook juist niet goed voor je houding te paard of voor lichaam :')

Maar ik was juist verbaasd over de hoeveelheid mensen die niet aan zichzelf wil werken. En anderen belachelijk maken die aangeven dat belangrijk te vinden.
Misschien is dat de groep die jij benoemd met arrogante houding want komen wel dingen overeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:02

Ik denk dat ik wat positiever in het leven sta. Zolang een ruiter een paard niet slechter maakt en niet in de weg zit ben ik allang blij. :-)

Niet iedereen kan en hoeft op hoog niveau te rijden. Maar gewoon de basis, onafhankelijke zit, nageeflijk kunnen rijden en rechtrichten dan komen de meeste ruiters al een heel eind. :-) En imo zou dit gewoon de basis moeten zijn of iemand nu recreatief rijdt of springt oid.

En iemand kan prima rijden soms maar uitleggen is wat anders. Goede instructeurs, die kunnen goed uitleggen. Dat maakt ze ook goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:38

Ik herhaal:
Vraag maar wat je van mij weten wil.

Maar doe me een lol en houd op met "gezellig geklets over een medebokker".

(Ja: ik gebruik mijn dijbeen voor het zijwaarts, en in combinatie met travers krijg je dan een appuyement. :j
Heb ik echt geschreven.
...in reactie op de vraag "... maar als je geen lengtebuiging vraagt is het toch geen appuyement?" heb ik geschreven dat ik aannam dat persoon X de hulpen voor travers wel wist. Het onderwerp was zijwaarts.
"Fraai" om er dan van te maken dat ik ellenlang schrijf maar geen antwoorden zou geven.)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:44

denisesilver schreef:
soesita schreef:
*knip*

Een ander groot probleem zie ik in het opleiden van de ruiters, wat bijna onvermijdelijk tot lichamelijk ongemak voor de paarden leidt. Om een echt goede ruiter te worden, die zijn paard niet in de weg zit, heb je gewoon enorm veel uren ervaring en een enorm goede begeleiding nodig. En dat is realistisch gezien voor Jan-met-de-pet niet weggelegd.

Ik denk dat heel veel mensen investeren in van alles en nog wat, behalve goede instructie. Of dat nou te maken heeft met gebrek aan kennis (wie is een goede instructeur), onmacht (geen goede instructeur in de omgeving), of ego (snel hogerop willen komen). Hoeveel geld er wel niet uitgegeven wordt aan op maat gemaakte laatzen/zadels/hoofdstellen/bitten/weet ik het allemaal wat nog meer. Maar goed, sprekend vanuit iemand die drie jaar met plakband op diens cap wedstrijden reed :')

Er is een paar jaar terug een hele hype geweest rondom ruiterfitheid. Ik weet niet in hoeverre dat mensen gemotiveerd of juist gedemotiveerd heeft. In mijn ogen was dat een one-fits-all plaatje, terwijl iemand mi juist diegene zijn probleemplekken aan moet pakken. En dat hoeft niet per se sporten in de sportschool te zijn. Ik ga wandelen om mijn onderrug los te maken en mijn bekkenbodemspieren te laten ontspannen, zodat ik soepel en pijnvrij blijf.

Het is jammer dat mensen die juist heel introspectief zijn afhaken, door vaak de kritiek op zichzelf veel te veel te laten overheersen. Dat zijn vaak de ruiters die zich gestaag door blijven ontwikkelen. Tegelijk blijven de ruiters met een arrogante houding, maar zonder oog voor hun eigen tekortkomingen naar zichzelf en naar hun paard, doorhobbelen.

Ik heb ook vaak zat gedacht "Mijn paarden zijn beter af bij een betere ruiter." Maar waarom dan? Zodat ze sneller hoger in de sport lopen? Is dat dan beter?

Wat ik met mijn quote bedoelde is dat een hotsende beginner op de rug dragen voor de paarden nou niet bepaald een pretje is. Het duurt een hele tijd voor de ruiter een onafhankelijke zit heeft ontwikkeld en het paard niet meer in de weg zit. Dit zou je kunnen ondervangen door goede begeleiding, maar daar schort het te vaak aan, en/of bijvoorbeeld door beginners op een simulator te zetten. Bei beide opties zie ik weinig mogelijkheden om dat voor iedereen haalbaar te maken. Daarvoor hebben we te weinig echt goede instructeurs (die dan ook nog eens bereid zijn om beginners les te geven) en het wordt voor de meesten al snel te duur/ te langdurig.

Wat jij zegt is wat anders maar ik ben het daar gedeeltelijk wel mee eens. Het zijn inderdaad vaak de mensen die introspectief zijn die afhaken, terwijl zij wat dat betreft de juiste eigenschappen meebrengen om een goede ruiter te worden. Maar het is afhankelijk van een heleboel meer factoren waarom mensen afhaken.
In mijn geval spelen er, naast andere inzichten, meerdere redenen om niet meer te rijden en geen nieuw paard te kopen. Een paar daarvan: geen passende pensionstal in de buurt die aan mijn welzijnseisen voldoet, te weinig geld voor langdurige goede instructie (naast aanschaffing, materiaal, pension, dierenartskosten), een constitutioneel slechte lichamelijke conditie, te weinig ambitie,...
Redenen genoeg, me dunkt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:51

soesita schreef:

Nou, ben ik even blij dat ik op lagereschoolleeftijd ben begonnen, toen was ik nog een soort vliegje met 2 dunne pootjes en ik geloof niet dat de manegeponies het zwaar te stellen hadden met het vliegje. Door de jaren heen best goed leren zitten, misschien niet zo goed als Charlotte Dujardin, maar echt hinderlijk is het ook niet voor het paard. Er is een hoop grijs tussen het niveau van kneusjes en dat van Olympisch kampioenen en ergens in dat grijze vlak rijden de amateurs rond, de een wat grijzer dan de ander.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:26

ik heb op diverse manieren volgens even zoveel scholen, klassiek tot duits en nieuwere versies - geleerd om de oefeningen te doen, ben er blij mee want nu kan ik per paard kijken wat het nodig heeft,
waar ik dan steeds weer op terug kom is de basis,

wat een paard nodig heeft is tijd en geduld en structuur, steeds de zelfde opbouw/hulpen naar een oefening, steeds opnieuwe beginnen, niet doordrammen.boos worden als het niet lukt, ff iets anders doen, adem halen en opnieuw beginnen

als een paard fysiek en mentaal goed in balans is hoef ik maar iets te denken en - nvvt - komen de juiste hulpen erbij sprookje nee dat niet, fijn wel goede communicatie, ziet het er ook heel gemakkelijk uit

ga mezelf niet afvragen welke school dat was, het waren de juiste hulpen voor dat moment

ik heb uit ervaring dat niets standaart is snel en alert reageren wel, rode draden heel rekbaar zijn
de basis echter niet, primair is en blijft een happy atleet die graag bereid is om voor en met mij verder te ontwikkelen,

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:38

Janneke2 schreef:
Ik herhaal:

(Ja: ik gebruik mijn dijbeen voor het zijwaarts, en in combinatie met travers krijg je dan een appuyement. :j
Heb ik echt geschreven.
...in reactie op de vraag "... maar als je geen lengtebuiging vraagt is het toch geen appuyement?" heb ik geschreven dat ik aannam dat persoon X de hulpen voor travers wel wist. Het onderwerp was zijwaarts.
"Fraai" om er dan van te maken dat ik ellenlang schrijf maar geen antwoorden zou geven.)

En ik gaf aan dat ik wilde weten welke hulpen JIJ gaf voor een travers en alle andere zaken waar je het over had. En sorry, travers rijd je ook niet zonder lengtebuiging en daar kwam ook weer de vraag hoe jij dat dan vraagt. Want je reageerde met gewoon lengtebuiging toevoegen en dat eenzijdige kuitdruk nooit gebruikt wordt voor zijwaarts door en volgens jou. Ik ben klassiek opgeleid, heb meer manieren gezien en geleerd, en heb dat wel geleerd, bij elke methode, en wilde echt weten wat je dan doet. Juist om kennis uit te breiden. Maar daar kwam geen antwoord op. Ik weet hoe je travers rijdt en alle andere zijgangen, alleen niet op jouw manier zonder eenzijdige kuitdruk voor zijwaarts.
Dus nee, je gaf geen antwoord op de vragen, zoals ik toen ook al aangaf. En dat is niet de enige keer.

Maar jij bespreekt ook andere bokkers en andere mensen. Ik zet er tenminste geen huilende gezichtjes of andere smileys bij en spreek je bij naam aan. En geef daarbij geen sneren.
Heeft niks met fraai te maken, het is mijn mening en mijn ervaring en niet op basis van 1 discussie maar van heel veel discussies en topics, ook met andere bokkers, die ik meegelezen heb. Zelfs in dit topic nog. Waar ik serieus gevraagd heb wat ik wilde weten, maar waar behalve een rare sneer en ontkenning dat je het ooit gezegd hebt nooit antwoord op de vragen kwam. Alleen kinderachtige reacties over bokker a en bokker b of compleet negeren van vragen.

Ik zou willen dat er gewoon leerzame discussies met iedereen zouden kunnen zijn, zonder het afgeven op mensen die het anders doen. Er is al zoveel negativteit en zo stoten we elkaar af ipv met z'n allen een betere hobby/sport krijgen. Het afkraken van andere om eigen standpunt kracht te zetten vind ik altijd jammer en teken dat argumenten alleen niet voldoende zijn. Je hoeft de manier niks te vinden en tuurlijk kan je aangeven wat jij er niet goed aan vindt. Ik zie ook methodes waar ik nooit ruiters verder heb zien komen als b niveau (en dat heeft niks met wedstrijden te maken maar dat is nu eenmaal makkelijke manier om het aan te geven) waardoor ik twijfel aan de methode of degene die het moeten overbrengen. Of methodes waar er op een manier hulpen gegeven worden die ik nooit bij mijn paard zou willen. Maar ik probeer geen nare dingen erover te zeggen en ben zeker niet van mening dat mijn manier de enige weg is. Op dit moment wel de beste voor mijn paard en mij.
Ik reageer wel als iemand aangeeft van achter naar voor te rijden maar de manier waarop dingen verteld worden juist van voor naar achter lijkt te zijn.

Maar het zou fijn zijn als het minder tegen elkaar,maar juist met elkaar was. Alle disciplines en stromingen oid.
Oke, mishandeling mag je heel fel tegen zijn :+ zoals de filmpjes hier vind ik altijd een no go. Maar andere dingen worden veel minder zwart wit. De ene vindt een keer achter de loodlijn veel erger, de ander vindt sterrenkijken veel erger. En weer de ander bekijkt het vanuit wat paard zelf doet of wat de ruiter veroorzaakt.
En ik vind zelfreflectie enorm belangrijk. Zowel met paarden, maar in het hele leven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:56

Janneke2 schreef:
Ik herhaal:

Heb ik echt geschreven.

“Ik gebruik mijn dijbeen om zijgangen te rijden” is net zo helpend als tegen iemand die leert autorijden zeggen “autorijden doe je met de rem, koppeling en gaspedaal”. Oke, je doet wat met je dijbeen (of koppeling in dit voorbeeld) maar wát dan? Dat is de vraag. Daar komt nooit antwoord op. Net als dat er geen antwoord komt op de vraag hoe verticale balans volgens jou automatisch leidt tot horizontale balans. Ik ben benieuwd hoe dan?

Als je anderen zo sterk de maat neemt is het logisch dat men graag hoort hoe het wél moet toch? En wat je dan precies moet doen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:22

Dit soort discussies zijn heel vermakelijk om te lezen. Het doet me ook denken aan de trainingsvideo's van Carl Hester voor het afpellen van zijgangen en het verschil tussen wijken voor het been en zijgangen. Overigens hoor je gewoon exact te weten welke hulp past bij het niveau van het paard en hoe zwaar of licht deze gewenst is door het paard. Wij kunnen wel lichte hulpen willen toepassen, maar dan moet je ze dat wel eerst leren. Als dat begrip er is, dan mag het paard voortaan kiezen.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:27

En dit hele topic gaat over de manier waarop we die hulpen aanleren en uit de diverse videos die nu verschijnen blijkt dat daar nog behoorlijk wat winst in te behalen valt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:44

Fika schreef:
En dit hele topic gaat over de manier waarop we die hulpen aanleren en uit de diverse videos die nu verschijnen blijkt dat daar nog behoorlijk wat winst in te behalen valt.

Nee, dat blijkt niet uit dit topic of de diverse video's, het is het dagelijkse werk.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:48

De reden waarom dit topic is geopend, is vanwege de onacceptabele manier waarop een oefening aangeleerd wordt.
Als we het daar al niet over eens kunnen zijn, heeft deze discussie verder geen zin.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:15

Fika schreef:
De reden waarom dit topic is geopend, is vanwege de onacceptabele manier waarop een oefening aangeleerd wordt.
Als we het daar al niet over eens kunnen zijn, heeft deze discussie verder geen zin.

“We” leren een oefening helemaal niet op een bepaalde manier aan

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:17

Men? Andere mensen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:15

Citaat:
En ik gaf aan dat ik wilde weten welke hulpen JIJ gaf voor een travers en alle andere zaken waar je het over had. (...) travers rijd je ook niet zonder lengtebuiging en daar kwam ook weer de vraag hoe jij dat dan vraagt.

Ja, prima.
Ik heb de discussie niet teruggezocht, ging over zijwaarts, en ik vraag dat met dijbeen en knie.
Ik vind dat duidelijker dan een kuithulp.

Goed, travers en appuyement, dus.
(Wat ik mij vooral herinner is hoe stomverbaasd :o ik was over de vraag waar ik dan bleef met die lengtebuiging in het appuyement.)

Ik ben niet erg goed in 'cold turkey appuyeren' (rechtuit over de hoefslag en bij B of E opzij in appuyement).
Ik begin lekker in de hoek met lengtebuiging - en als het zo uitkomt of als opwarmertje voeg ik een volte toe. (Of het 'oude grapje': hoek, schouderbinnenwaarts tot de E of B, volte, travers.)
In mijn brein is schouderbinnenwaarts gekoppeld aan 'de eerste pas van de volte' en travers aan de laatste.

...in de tijd dat ik bij een Duitse instructeur leste moest ik tellen. Een volte is 4x 3 passen, dus qua halve ophoudingen moest ik (11 min drie is 8) bij de achtste pas beginnen met ophoudingen maken. :j :)
Knollie heeft dus doorgaans prima in de smiezen dat ik iets met die laatste pas wil.

Mijn 'lange' binnenbeen plus kuit onderhouden de lengtebuiging,
paard voelt de binnen teugel (of mijn hand, komt ook voor) tegen de hals,
en 'ik denk' (geef de gewichtshulp) 'we gaan schuin naar de overkant',
gecombineerd met een duwtje van de buitenknie en buitendijbeen. Daar gebruik ik dus geen kuit voor.
(Ik herinner me een prachtige overgang van draf op één hoefslag de hoek door, gevolgd door een appuyement in galop - Anky van Grunsven in Hong Kong.)
...ik aai af en toe wat met de buitenkuit, om te voorkomen dat een buitenkuit altijd alleen maar galop betekent, maar het is bij mij een kleine ondersteuning van de hulpen voor lengtebuiging.

Travers gaat "hetzelfde", qua buiging.
Dat lukt ook beter in de 'cold turkey variant', en uiteraard is de gewichtshulp dan anders ('we gaan gebogen rechtuit').

Citaat:
Ik zou willen dat er gewoon leerzame discussies met iedereen zouden kunnen zijn, zonder het afgeven op mensen die het anders doen. Er is al zoveel negativteit en zo stoten we elkaar af ipv met z'n allen een betere hobby/sport krijgen.
(...)
Maar het zou fijn zijn als het minder tegen elkaar,maar juist met elkaar was. Alle disciplines en stromingen oid.
Oke, mishandeling mag je heel fel tegen zijn :+ zoals de filmpjes hier vind ik altijd een no go. Maar andere dingen worden veel minder zwart wit. De ene vindt een keer achter de loodlijn veel erger, de ander vindt sterrenkijken veel erger. En weer de ander bekijkt het vanuit wat paard zelf doet of wat de ruiter veroorzaakt.
En ik vind zelfreflectie enorm belangrijk. Zowel met paarden, maar in het hele leven.

Schitterend! +:)+ :)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-08-24 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:17

denisesilver schreef:
soesita schreef:
*knip*

Ook een goede en mwm haalt ook belangrijke punten aan- ook zie je dat er tegenwoordig waanzinnig veel zadels met mega wrong en gedwongen zit verkocht worden- heeft ook een oorzaak- geen onafhankelijke zit meer en dan worden deze zadels als oplossing gebruikt, ruiters kunnen zich er vast in zetten m.a.g. dat ze het paard feitelijk nog meer in de weg gaan zitten, heb je dan een gevoelige die hierdoor op de rem gaat lopen krijg je de acties waarom dot topic gestart is. > terug bij af