Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
996981 schreef:Jammer dat die ruiters als Janneke afhaken als je vraagt hóe ze dat dan precies doen. Immers zouden dan die ruiters die om te janken zijn kunnen leren hoe en wat ze wel moeten doen.
Concrete uitleg krijg je helaas niet.
MyWishMax schreef:Ja wel rien. Ik heb in meerdere topics vragen gesteld over hoe en wat en dan kreeg je een reactie dat je dat gewoon doet of dat ik de hulpen zelf wel weet. Als voorbeeld bij eenzijdige kuitdruk.
Terwijl ik juist een inhoudelijke reactie wilde, omdat ik ook klassiek opgeleid ben maar dat compleet anders is.
Nee, dat is hier offtopic, maar de uitleg geeft ze niet herhaaldelijk. Ze schrijft herhaaldelijk lange teksten, maar als mensen daar inhoudelijke vragen over stellen wordt dat ook vaak juist niet beantwoord.
In dit topic ook nog, dan worden er gewoon hele stukken en vragen genegeerd en worden er sneren uitgedeeld naar de 'andere' kant. Of ineens ontkent dat er iets gezegd is.
soesita schreef:*knip*
Een ander groot probleem zie ik in het opleiden van de ruiters, wat bijna onvermijdelijk tot lichamelijk ongemak voor de paarden leidt. Om een echt goede ruiter te worden, die zijn paard niet in de weg zit, heb je gewoon enorm veel uren ervaring en een enorm goede begeleiding nodig. En dat is realistisch gezien voor Jan-met-de-pet niet weggelegd.
denisesilver schreef:soesita schreef:*knip*
Een ander groot probleem zie ik in het opleiden van de ruiters, wat bijna onvermijdelijk tot lichamelijk ongemak voor de paarden leidt. Om een echt goede ruiter te worden, die zijn paard niet in de weg zit, heb je gewoon enorm veel uren ervaring en een enorm goede begeleiding nodig. En dat is realistisch gezien voor Jan-met-de-pet niet weggelegd.
Ik weet niet of ik hier mee eens ben. Het kan zijn dat ik het verkeerd opvat.
Ik denk dat heel veel mensen investeren in van alles en nog wat, behalve goede instructie. Of dat nou te maken heeft met gebrek aan kennis (wie is een goede instructeur), onmacht (geen goede instructeur in de omgeving), of ego (snel hogerop willen komen). Hoeveel geld er wel niet uitgegeven wordt aan op maat gemaakte laatzen/zadels/hoofdstellen/bitten/weet ik het allemaal wat nog meer. Maar goed, sprekend vanuit iemand die drie jaar met plakband op diens cap wedstrijden reed![]()
Er is een paar jaar terug een hele hype geweest rondom ruiterfitheid. Ik weet niet in hoeverre dat mensen gemotiveerd of juist gedemotiveerd heeft. In mijn ogen was dat een one-fits-all plaatje, terwijl iemand mi juist diegene zijn probleemplekken aan moet pakken. En dat hoeft niet per se sporten in de sportschool te zijn. Ik ga wandelen om mijn onderrug los te maken en mijn bekkenbodemspieren te laten ontspannen, zodat ik soepel en pijnvrij blijf.
Het is jammer dat mensen die juist heel introspectief zijn afhaken, door vaak de kritiek op zichzelf veel te veel te laten overheersen. Dat zijn vaak de ruiters die zich gestaag door blijven ontwikkelen. Tegelijk blijven de ruiters met een arrogante houding, maar zonder oog voor hun eigen tekortkomingen naar zichzelf en naar hun paard, doorhobbelen.
Ik heb ook vaak zat gedacht "Mijn paarden zijn beter af bij een betere ruiter." Maar waarom dan? Zodat ze sneller hoger in de sport lopen? Is dat dan beter?
soesita schreef:Een ander groot probleem zie ik in het opleiden van de ruiters, wat bijna onvermijdelijk tot lichamelijk ongemak voor de paarden leidt. Om een echt goede ruiter te worden, die zijn paard niet in de weg zit, heb je gewoon enorm veel uren ervaring en een enorm goede begeleiding nodig. En dat is realistisch gezien voor Jan-met-de-pet niet weggelegd.
Janneke2 schreef:Ik herhaal:
Vraag maar wat je van mij weten wil.
Maar doe me een lol en houd op met "gezellig geklets over een medebokker".
(Ja: ik gebruik mijn dijbeen voor het zijwaarts, en in combinatie met travers krijg je dan een appuyement.![]()
Heb ik echt geschreven.
...in reactie op de vraag "... maar als je geen lengtebuiging vraagt is het toch geen appuyement?" heb ik geschreven dat ik aannam dat persoon X de hulpen voor travers wel wist. Het onderwerp was zijwaarts.
"Fraai" om er dan van te maken dat ik ellenlang schrijf maar geen antwoorden zou geven.)
Janneke2 schreef:Ik herhaal:
Vraag maar wat je van mij weten wil.
Maar doe me een lol en houd op met "gezellig geklets over een medebokker".
(Ja: ik gebruik mijn dijbeen voor het zijwaarts, en in combinatie met travers krijg je dan een appuyement.![]()
Heb ik echt geschreven.
...in reactie op de vraag "... maar als je geen lengtebuiging vraagt is het toch geen appuyement?" heb ik geschreven dat ik aannam dat persoon X de hulpen voor travers wel wist. Het onderwerp was zijwaarts.
"Fraai" om er dan van te maken dat ik ellenlang schrijf maar geen antwoorden zou geven.)
Citaat:En ik gaf aan dat ik wilde weten welke hulpen JIJ gaf voor een travers en alle andere zaken waar je het over had. (...) travers rijd je ook niet zonder lengtebuiging en daar kwam ook weer de vraag hoe jij dat dan vraagt.
Citaat:Ik zou willen dat er gewoon leerzame discussies met iedereen zouden kunnen zijn, zonder het afgeven op mensen die het anders doen. Er is al zoveel negativteit en zo stoten we elkaar af ipv met z'n allen een betere hobby/sport krijgen.
(...)
Maar het zou fijn zijn als het minder tegen elkaar,maar juist met elkaar was. Alle disciplines en stromingen oid.
Oke, mishandeling mag je heel fel tegen zijnzoals de filmpjes hier vind ik altijd een no go. Maar andere dingen worden veel minder zwart wit. De ene vindt een keer achter de loodlijn veel erger, de ander vindt sterrenkijken veel erger. En weer de ander bekijkt het vanuit wat paard zelf doet of wat de ruiter veroorzaakt.
En ik vind zelfreflectie enorm belangrijk. Zowel met paarden, maar in het hele leven.
denisesilver schreef:soesita schreef:*knip*
Ik weet niet of ik hier mee eens ben. Het kan zijn dat ik het verkeerd opvat.
Ik denk dat heel veel mensen investeren in van alles en nog wat, behalve goede instructie. Of dat nou te maken heeft met gebrek aan kennis (wie is een goede instructeur), onmacht (geen goede instructeur in de omgeving), of ego (snel hogerop willen komen). Hoeveel geld er wel niet uitgegeven wordt aan op maat gemaakte laatzen/zadels/hoofdstellen/bitten/weet ik het allemaal wat nog meer. Maar goed, sprekend vanuit iemand die drie jaar met plakband op diens cap wedstrijden reed![]()
Er is een paar jaar terug een hele hype geweest rondom ruiterfitheid. Ik weet niet in hoeverre dat mensen gemotiveerd of juist gedemotiveerd heeft. In mijn ogen was dat een one-fits-all plaatje, terwijl iemand mi juist diegene zijn probleemplekken aan moet pakken. En dat hoeft niet per se sporten in de sportschool te zijn. Ik ga wandelen om mijn onderrug los te maken en mijn bekkenbodemspieren te laten ontspannen, zodat ik soepel en pijnvrij blijf.
Het is jammer dat mensen die juist heel introspectief zijn afhaken, door vaak de kritiek op zichzelf veel te veel te laten overheersen. Dat zijn vaak de ruiters die zich gestaag door blijven ontwikkelen. Tegelijk blijven de ruiters met een arrogante houding, maar zonder oog voor hun eigen tekortkomingen naar zichzelf en naar hun paard, doorhobbelen.
Ik heb ook vaak zat gedacht "Mijn paarden zijn beter af bij een betere ruiter." Maar waarom dan? Zodat ze sneller hoger in de sport lopen? Is dat dan beter?