Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:13

Poeh, heftig hoor. Zeker als je al zoveel uitgesloten hebt en verder alles gewoon "goed" is! Heb je inmiddels niet dat je bijna hoopt dat er ergens wat uitkomt zodat je "eindelijk" een verklaring of mogelijke oplossing hebt?

Ik zou eigenlijk eens op Vinted moeten kijken, maar het zijn outdoorlaarzen van Ariat dus zou ergens verwachten van wel. Tegelijkertijd wil ik eigenlijk ook nog even kijken wat er gebeurt als ik ze echt alleen op stal aan heb en zelfs in de auto naar/van stal mn gewone schoenen (weer) aan heb.

Sababber

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:22

Is ECVM uitgesloten Moonlight? Dit komt niet uit de normale röntgenfoto’s maar moet door schuine halsfoto’s worden uitgesloten.. past typisch bij het cowboy paarden verhaal..

Hier zijn we weer aan de betere hand, half jaar een dipje gehad met elke keer van die stomme jonge paarden pech dingetjes. Vandaag weer voor het eerst met andere paarden in de bak gereden, binnenkort voor het eerst les op vreemd terrein.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 22:05

Hmm fysiek durf ik hem ECVM niet mee te geven. De andere klachten weer wel. Gaat op het potentiële lijstje. Aangezien we momenteel in een goede flow lijken te zitten, ga ik nog even afwachten voordat ik weer iets verander.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:38

Oh Moonlight ik kan me je gevoel zo voorsteller, de onzekerheid dat je aan de ene kant denkt dat het een gedrag dingetje is, maar toch altijd bang blijft dat er lichamelijk toch iets aan de hand zou kunnen zijn.

Dat is precies wat ik me Reus heb alleen dan door zijn gedrag bij het opzadelen en poetsen. Als ik al niet 5 keer de zadelmaker er bij heb gehad, tandarts, osteopaat dierenarts....
Maar zodra ik er opzit ontspant hij en doet hij het gewoon geweldig, hij is zo relaxt onder het zadel en ik mag hem als ik rij ineens wel overal aanraken. Hij proest en ontspant tot het punt dat zijn oortjes gaan flapperen...... dus dan denk ik toch dat dat het probleem niet kan zijn.... maar het blijft vreemd.
We moeten maar denken dat het nu gewoon pubers zijn, het hoef echt niet altijd lichamelijk te zijn.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:39

Ja die twijfel blijft inderdaad en bij mijn andere paard had ik zoals helaas vaker gelijk. Geen pas kreupel gelopen en toch een flinke chronische peesblessure. Dus ik was ook als de dood dat ik iets kocht wat fysiek stuk was. Vandaar de hele rij aan uitsluiting voor aankoop en zadelmak maken.

Om mezelf niet helemaal gek te maken, spar ik regelmatig met mensen die meer ervaring hebben met jonge paarden dan ik zelf. Want er zijn zoveel tegenstrijdige signalen die hij afgeeft.

Zo staat hij gisteren ongeveer met zijn neus op het afhakken van cement van ytong blokken. Terwijl een wapperend blaadje of vogel aan de andere kant van de heg vorige week nog moord pleegde in zijn hoofd.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:18

Wat vervelend Moonlight dat hij zo gespannen/wisselend blijft.
Hopelijk wordt dat in de loop van de tijd beter en kunnen jullie samen gewoon relaxed rijden.
Hier gaat het eigenlijk heel goed. Dream heeft inmiddels een andere ruiter gekregen die wat kleiner en lichter is. Voor het inrijden en in begin doorrijden was dit nog niet geschikt, maar nu gaat het super samen. Ze hebben dan ook al meerdere prijzen samen in de wacht gesleept zowel in de eventing als het springen.

Afbeelding
Afbeelding

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:45

Dinsdag zijn we voor het eerst op vreemd terrein geweest. Hij was wakker maar nieuwsgierig en aanspreekbaar. Hij heeft echt super geluisterd ondanks dat hij het echt wel spannend vond.
Even longeren van te voren.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even kijken want er kwam een paard binnen:
Afbeelding

Verder lekker gestapt:

Afbeelding

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:49

Zo goedemorgen!

Ik ben hier al heeeeeel lang niet geweest. Hoe is het met jullie allemaal? We zijn inmiddels zo’n eind verder..

Ik heb heeeel veel struggles gehad met Red, maar na onze verhuizing afgelopen zomer gaat alles super steady en mega goed..

In 2 wedstrijden 5 winst gereden in de B, hij gaat mee naar het bos, strand, noem maar op. Heel fijn paard om mee te werken..

Heel blij met hem <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 20:55

Wat fijn dat het nu zo goed gaat!
Wat is nu het grootste verschil nu je van stal gewisseld hebt.
Ofja waar zit het vooral in denk je.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 22:10

Vorig jaar oktober stil gegaan ivm eigen schouder probleem en nu na 14 maand niet rijden heb ik er weer 3x opgezeten en beginnen we weer met het begin stuur en rem ( her) instaleren er zit nog wel wat maar niet alles is blijven hangen

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:28

Hier gaat het rijden echt heel erg goed. Ik heb ook het gevoel dat Reus het rijden echt leuk vind, laatst was in er nog zonder hoofdstel en zadel op gestapt om een rondje aan het halster over het trein te rijden, maar het was heel erg koud en hoewel Reus meestal een coole kikker is schrok hij nu toch van een eend of andere grote vogel die met veel geluid achter de heg opvloog. Hij schoot zo hard voor uit dat mij benen boven zijn hoofd uit vlogen en me hoofd bijna op zijn kont lag......
Ik moest er zo vreselijk hard van lachen dat het maar goed is dat hij zich verder voorbeeldig gedroeg want bij een vervolg sprong had ik door de slappe lach nooit meer kunnen blijven zitten.

Nu ligt er echt zo een pak sneeuw en die blijft de komende 2 weken zo te zien ook liggen dat ik niet echt wat kan doen. Ik merk in de paddock al dat het sneeuw in klonten ijs onder de hoeven blijft hangen (geen ijzers) dus het risico met rijden durf ik zo echt niet aan.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 10:56

Hoe staat het er bij iedereen voor op het moment? Ik ben ook wel benieuwd naar plannen en ambities in 2026 van iedereen. *\o/*

Hier is rijden echt sleutelen en bevestigen ipv dingen er op zetten aan het worden, heel erg leuk. Ik had chatGPT gevraagd om aan de hand van mijn beschrijving uit te leggen wat voor type mijn paard is aan de hand van Hempfling’s paardenpersoonlijkheden en daarop een trainingsadvies te geven. Wel eens grappig om te doen, want wat er uit kwam klopte echt heel goed. Zijn advies is ook precies hoe ik eigenlijk al die tijd al bezig ben, dus dat is leuk! Hier kwam ook uit dat dit type paard pas rond de 6 of 7 jaar wat serieuzer begint te worden. Herkenbaar, want ik begin nu dus sinds een maandje een verschil te merken (hij wordt in Juli 6) alles begint nu een beetje te landen bij hem.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 14:31

Mijn doel weer normaal kunnen rijden, dus opstappen zonder allemaal poespas van te voren moeten bedenken en uitvoeren. Hier gaat het echt nog alle kant op. Ene week gaat het echt goed, andere week lijkt hij het spoor weer bijster. Ik ken Hempfling's paardenpersoonlijkheden niet. Maar hier switch die van mij van right brain introvert naar right brain extrovert in echt secondes en net zo snel weer terug. Het is en blijft een constante puzzel wat je nu weer moet managen en hoe.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 21:44

Wij hebben even pauze vanwege de zoektocht naar een goed nieuw zadel. Dus tot 6 februari zullen wij weer een beetje grondwerken.

Verder hebben we nu sinds kort weer lessen opgepakt, en er gaat weer een wereld voor ons open. Hierdoor kan ik beter met zijn spanning omgaan waardoor het rijden ook steeds leuker word!

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 22:08

Hier ook de eerste les weer gehad heb 14 maand stil gestaan ( door operatie aan mijn kant)(beleerd onder zadel paar maand rustig wat gedaan toen stil en nu er weer op. En ze pakt het super op vind ik echt trots op haar hier nog een fotootje van afgelopen zomer( toen ze eigenlijk stil stond)Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 22:14

Hier mocht Joop als jongste in de klasse B meedoen met de regio’s, hij is 7e geworden. Met 187,5 en 208,5 bij de jury van H stond hij op de derde plek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben mega trots

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 23:44

Leuk om te zien hoe iedereen bezig is hier!
Hempfling ken ik ook niet, wel idd de left/right introvert/extravert. Wat ingewikkeld Moonlight dat ie daar nog steeds zo heftig in is en zo snel in kan switchen.
Ik had de foto's van Joop al op Insta gezien, wat goed zeg!

Hier eigenlijk weer even alles op pauze gezet. Naast dat ze echt wel een mentale klap van vorig jaar heeft gehad, heb ik ook t idee dat ze dr energie niet genoeg kwijt kan. Wat oa resulteert in heel heftig gedrag aan de hand op het moment dat we 2 passen op zandgrond gezet hebben. Incl een keer een paar hoeven vrij gericht mijn kant op. We zijn in december begonnen met grondwerklessen en dat heeft gelukkig al vrij snel goed resultaat laten zien, maar door de feestdagen, het winterse weer en ziekte vanuit mn instructrice haar kant is er de afgelopen maand, op 1 les na, ook niet heel veel gebeurt. Vanaf volgende week hebben we een aantal weken doorgepland dus hoop dat we dan in een paar weken tijd wat meer door kunnen pakken.

Vanaf april gaan ze zo'n 12u per dag het land op in kleine groepjes dus hopelijk brengt dat ook weer iets meer rust in de tent. Maar ik ben (helaas) toch ook wel weer wat rond aan het kijken naar andere stalling. Echt verre van perfect, en verder ben ik over de stalling en de mensen heel tevreden, maar nog zo'n winter als deze zit ik niet op te wachten, ookal hoop ik dat we het door de lessen straks wat beter kunnen reguleren.

Qua knie bleek het probleem idd bij mn oude schoenen te liggen. Dus heb wat nieuwe gekocht en als ik mn laarzen alleen aantrek op het moment dat ik ze echt nodig heb op stal, gaat het gelukkig goed. Zijn bij de fysio wel gericht bezig met oefeningen dus hopelijk kan ik binnenkort weer eens op iemand anders zn paard stappen :o En dan voorjaar/zomer op Red.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:02

Pfoe wat een "gedoe" toch bij meerdere. Ik hoop dat jullie snel gewoon zorgeloos kunnen gaan genieten.
Dream doet het eigenlijk heel erg goed. Wordt uitgebracht in 3 verschillende disciplines gewoon lekker B niveau. Is klaar voor hoger, maar pony ruiter combinatie nog niet.
In de dressuur na 3 proeven 4 winstpunten dus niks te klagen.
Springen nu in 70cm ivm nieuwe combinatie en gaan volgende maand overstap maken naar de 80cm.
Eventing blijven we nog even in de B tot minimaal halverwege seizoen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:04

Wat grappig zo'n update van zo veel bonte achter elkaar haha.
Ik hoop dat bij iedereen waarbij het nog niet lekker loopt de opwaartse lijn er goed in komt. Soms is het ook gewoon even puzzelen wat werkt en moeten ze ook nog best veel van hun groeiende lijf verwerken.

Relp gaat hier prima, ze compenseert het soms wat nerveuze karakter heel goed met een enorme will to please. Heb weinig te klagen, hou wel rekening met haar stressgevoeligheid, dus lekker rustig aan en dingen waarvan ik weet dat ze het lastig vindt doen we in kleine stapjes.
Moeten nog even de galopknop instaleren, maar we hebben pas sinds kort een rijbaan en een zadel waar we veilig verder kunnen trainen (tot december deden we alles met de barebackpad) en nu hebben we al 4 weken alleen maar sneeuw en ijs. Maar dat komt ook vanzelf wel.
Gisteren even een paar rondjes in de wei gereden, was helemaal klaar met de sneeuw :+
Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:28

Ik heb vorige week mijn 1e les weer gehad na dat ik weer begonnen was en heb fijne handvaten gekregen en heerlijk bezig volgende week weer les afspreken denk ik en dan effe checken of het zo goed gaat en opzoek naar nieuwe punten waar we dan weer mee bezig gaan ze deed gisteren echt super goed haar best ondanks een korte protest actie op mijn been wat ik stevig aanleggen ( ivm geen reactie en toen overdreven beide achterbenen optillen _-:( ) Maar was met een30 min echt gelukkig :):)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 18:33

Wat leuk om al jullie verhalen weer te lezen. Bij sommige gaat het vlekkeloos en bij andere is het nog een flinke puzzel.

Hier is het rijden met Reus echt super simpel ik heb nog nooit zo een fijn paard onder me kont gehad. Hij is super relaxt onder het zadel en laat zijn lijf makkelijk bewerken. Tuurlijk heeft hij een kant waar op alles makkelijker en meer vanzelf gaat, maar ik kan hem op zijn moeilijkere kant ook heel makkelijk trainen om zijn lichaam in de door mij gewenste houding te houden. Hij is en blijft super licht in de hand maar komt niet los van het bit. Daarbij reageert hij totaal niet op op de dingen die om hem heen gebeuren en als hij al ergens van schrikt dan is dat 1 schrikreactie en is het direct daarna klaar en vervolgend we zonder spanning het werk. Dus wat dat betreft echt mijn DROOMPAARD.

Poetsen en opzadelen en vroeger ook opstappen waren bij ons de probleem punten. Nou dat opstappen is echt helemaal over. Poetsen en het zadel gaat ook echt top. Ik heb langer singelstoten aan me zadel laten zetten want die waren eigenlijk net iets aan de korte kant waardoor ik iedere keer aan het zadel moest prutsen om de singel er aan te krijgen. Dit heeft ook een groot deel van het probleem opgelost. Poetsen is nog steeds niet echt zijn hobby, maar af en toe komt hij nu tot de ontdekking dat het toch wel lekker is. Dan begint hij tussen het boos kijken door ineens te flemen.... heel grappig. Hoofdstel om doen gaat op zich goed maar het punt waar op ik zijn hoofd moet vast pakken om te doen vind hij niet het leukste als ik hem eenmaal vast heb gaat het prima en is er niets meer aan de hand.......

Paarden........ het blijven ook vreemde vogels!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 19:06

Wat fijn dat je echt je droompaard in Reus gevonden hebt.
Blijft zo fijn zo'n connectie met een paard te hebben.
Hier heeft Dream vorige week de kampioenschappen gehad. EEn goed rondje met super punten: 7,5-8-8, maar helaas een balkje. Nu op naar een klasse hoger.
Afbeelding
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 05:33

Hier heeft Valegro sinds the regio kampioenschappen in October al stilgestaan, omdat ik zelf een operatie had. En hij is nog zo jong, hij word volgende maand 4, dus wel fijn om even een vakantie in te lassen.
Hij liep heel fijn de B proefjes door dus het plan is om in 2026 verder te werken naar de L toe, en dochter wil graag beginnen met een beetje springen. Verder hebben we plannen om een weekje naar het strand te gaan om te rijden.

Raven heb ik eind Oktober/begin november een paar keer kort gereden nadat haar veulentje was afgespeend, en die staat nu dus ook weer stil door operatie van mijzelf.
Eind deze maand gaat ze naar Oregon naar een trainer om weer op te starten en dan kan ik hopelijk zelf weer rijden in April als ze terugkomt!
Plannen met haar zijn B/L dit jaar… ze word al 5 maar is eerst lekker moeder geweest :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 11:21

Gezien mijn jonkie goed gaat speel ik met het wilde idee om begin maart op oefendresuur te gaan in de buurt geen idee wat ik er van verwacht.. behalve meters maken ( ze laat hele leuke stukjes zien..) en sommige wel redelijk proef waardig.. := soms ook totaal niet _O- ( handstand overslag en dan galop bv.. ) andere x gewoon super netjes.. dus tja twijfel... instructeur zegt gewoon doen en meters maken en lol... en dan zie je van zelf :):)