Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 20:31

Ik heb geen idee hoe groot Duke is, moet dringend nog eens meten haha

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:49

Die ups en downs kunnen zo frustrerend zijn Candalisa :(:) Maar zo te horen is het idd nu niet het moment om grote stappen door te pakken, dus heel slim zo een weekje de comfortzone opzoeken en bevestigen :j

Wat heerlijk Jodym! *\o/*

Phuddle, wat is ze een miep zo :)) Maar dat is dus blijkbaar een dingetje bij haar, lastig...zou zo niet direct een manier weten om te trainen, desensibiliseren deden jullie al he :\

Ze doen het allebei braaf zo Goldenarrow! :)

Zadelmaker is geweest, Pinda was weer enorm zoet <3 Zadel is helaas inderdaad niet OK, met de prolite pad gaat het net aan maar zoals ik al dacht wordt hij zodra ze buikig is van het gras tegen de schoft gedrukt wanneer er niks onder ligt. Ook met de pad is het echt millimeterwerk, hij ligt veel te dicht bij de schoft. Oorzaak is te zacht gevuld in combinatie met de veranderingen die Pinda de laatste maanden ondergaan is qua groei en uitzwaren, hij lag oorspronkelijk wel net aan goed maar nu dus echt niet meer. Gelukkig met een andere manier van vullen nu wel weer pas te maken, dat scheelt :) Wel de 2e volledig nieuwe vulling in dat zadel op 2 maanden tijd, geen leuke grap :$ ^)

Komende week ligt er een antiek Stubben springzadeltje op wat hij even pas gemaakt heeft, dat wordt wennen voor mij :)) Gelukkig is dat precies het zadel waar ik van mijn 12e tot mijn 28e standaard altijd op reed, hopelijk herinnert mijn lijf zich dat nog :+ O:)

Wachten op de zadelmaker is stom ^) :+
Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:37

Arme Pinda :(:) maar goed dat je het ziet en dan een paar stappen teruggaat. Er zijn er genoeg die gewoon doorjekkeren. Pfff dat zadeleuvel kennen we... |o Joy heeft ny het zadel van bijrijdster op, maar in juli gaan we opnieuw naar Country Mill, en dan voor een eigen zadel. Westernzadels en jonge paarden is geen match :')

Beetje een egopost, want iknzat weer een beetjein de rats sinds zondag. Joy liep niet lekker namelijk >;) . Vrijdagmiddag nog goed, savonds bijrijdster gereden, zaterdag vrij, zondag ineens knikken op linksvoor :\ . Kak. Gister een lichte verbetering, maar nog steeds niet helemaal zuiver. Nou dan ga ik direct al weer doemdenken met mijn hypochondrie...

Maar vanavond heeft bijrijdster gelongeerd en ze liep weer helemaal goed. En wat het dan geweest is :o? . Niks dik, geen afdrukken van hoeven ergens of iets.

Morgen longeren en in-hand oefenen. Ik zou gister les hebben dus, maar dat werd m even niet. Volgende week maandag in de herkansing.

Oh leuk weetje: ik had wederom meegedaan aan een online wedstrijdje vorige week (in hand trail, had ik daarvan al een video gepost, zo nee willen jullie het zien?) Grote fout gemaakt in het pattern, maar als we die fout niet hadden gemaakt, hadden we 4de van de 27 geweest! *\o/* . Leuke opsteker!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:44

Wat gaat het hier weer snel, kan even niet meer volgen. Sorry als ik niet op iedereen reageer.

Ik heb een brave Feyre voorbij zien komen, proficiat Berdien!

Ik was degene die vroeg wat voor ras Pinda's mama is, en inderdaad ik dacht ook aan iets Lipizzaner/Lusitano achtig, mooie nek heeft die! Wat rot van het zadel wel.

Veel beterschap aan Joy :(:) Ik wil het zeker eens zien! Vind die online wedstrijden wel cool. Zeker als je voorlopig nog geen vervoer hebt naar wedstrijden is het wel echt super handig, mogen ze van mij wel vaker doen. :o

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:40

Wat lekker granoek! Brave Duke :)

Wauw Berdien, wat doet Feyre dat knap! Stoere merrie hoor!

Lekker Sizzle, al zo snel zo braaf een rondje buiten de bak.

Beterschap met je enkel Noisy!

Lekker gewandeld Fransje, mooie foto ook! Joya is ook overal wel voor te porren volgens mij hè.

Gave foto van Malik gezien ook nog. Sneu dat ie zo over de zeik ging. Hopelijk volgende keer minder reactie.

Koda gaat zo te horen ook vooruit. Lekker oefenen en dan worden die enge plekjes vanzelf minder eng.

Oh wat fijn dat je dat op tijd ontdekte voor er ergere dingen gebeurden Vientje. Moeilijk bij zo’n binnenvetter met een groot lijf. Bij mij was dat gisteren even anders.. maar daar zal ik m’n post mee afsluiten.
Fijn ook dat je zadel nog aangepast kan worden, hopelijk helpt dat goed.

Wat doen Intissima en Prazani het goed! Knappe paardjes.

Balen Candalisa, hopelijk snel weer lekker door.

Goed hoe jullie vooruit gaan Jodym! Lekker samen aan het vertrouwen werken.

Nou Phuddle, dat is vast een flinke uitdaging! En dan ook zo’n enorme reactie geven, ze is wel duidelijk in ieder geval.. :')

Dat is ook leuk om aan mee te doen Gimme_joy die online wedstrijden. Leuk dat je zo lekker bezig kan blijven en fijn dat Joy uiteindelijk niks mankeerde.

Ik hoop dat ik op iedereen gereageerd heb, misschien heb ik nog wat gemist. Sorry daarvoor dan.

Ik ging maandag met Guinness rijden en dat ging eigenlijk hartstikke goed. Zo lekker zelfs dat ik een stukje het bospad op gestapt ben met een ander paard erbij. :)

Gisteren kwam de trainster weer voor les. Ik was hem aan het longeren toen ze aan kwam en hij liep eigenlijk heel lekker, ontspande lekker en zakte zelfs met z’n hoofd in de galop. Toen ik op wilde stappen, bleef hij niet fijn staan. Daar kreeg ik tips voor en toen ik een paar keer de goeie reactie gekregen had, ben ik opgestapt. Toen we wegstapten bolde hij zijn rug en ergens daar ging het mis. Ik weet niet waar, maar ik kreeg ineens een hele bokreeks achter elkaar. Waarna ik heel hard in het zand belandde en uiteindelijk de hele middag op de SEH heb gezeten. ;(
Afbeelding

Gelukkig niks gebroken, maar wel de hele onderkant van m’n rug flink gekneusd. Vandaag doet alles zeer en ik heb een flinke zwelling op mijn rug. Ben net een omaatje als ik loop (schuifel). #)
Ik snap niet helemaal waar deze reactie vandaag kwam en denk dat Guinness ergens last van heeft. Dus hij gaat maandag samen met z’n vriendin mee naar de kliniek om hem na te laten kijken. En dan kijk ik wel weer verder.
Ik neig nu een beetje naar de verkoop, want mijn vertrouwen in hem is echt tot heel laat gedaald inmiddels.

Die goeie, introverte sul is verrekte onduidelijk voor mij. Dus ik vraag me af hoe ik dit nog met hem kan oplossen. Maar we gaan het zien. :(

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:44

Oh jeetje, wat heftig! Veel beterschap :(:) Denk nog wel even goed na over verkoop, want eenmaal weg is ook weg natuurlijk. Kan je trainer hem niet nog even rijden tot alles echt goed bevestigd is?

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:07

Kruimellover ow nee hoop dat je je snel beter voel... laat het eerst maar even bezinken snap dat je op z’n moment heel erg onzeker ben maar laat even eerst het ergste schrik maar bezinken!

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:11

Jeetje Kruimellover!! Dat is schrikken zeg!! Even pas op de plaats dan maar.
Verder sluit ik me aan bij je bijleespost O:)

Ik kan jullie echt niet bijhouden hoor :o Ik lees meestal wel alles, maar verdeeld over de dag en weet dan niet meer wie wat geschreven had 8)7
Timmie gaat wel heel goed, knapt lekker op en onze eerste echte les staat op de kalender :D Ik ben helemaal aan het clickeren geslagen, het werkt zoooo goed voor hem! HZo kan hij met clickeren wel stil blijven staan als ik hem wil poetsen, en hij snapt het principe gewoon erg goed (na de click komt de beloning, dan is de uitdaginig natuurlijk wat hij moet doen voor die click, en dat vind hij dus fantastisch :)) )
Verder zijn we sinds gister aan het opbouwen op de wei, is de kudde na een kleine week eindelijk weer een beetje tot rust gekomen na het overlijden van de kuddeleider en ik voer me suf om er aantal kilo's bij te kweken op dat slungelige lijf van 'm. Gelukkig zie je hem groeien qua vlees, dus daar ben ik wel even blij mee.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 15:35

Beterschap kruimellover!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:40

Bedankt voor alle beterschapswensen. Ik zie dat m’n telefoon ook een aantal dingen een beetje bijzonder verdraaid heeft :')

Ik laat het ook nog even bezinken hoor, maar ik denk dat ik ook beter een extravert paard kan hebben. Die heb ik er al een en daar kan ik mee lezen en schrijven met alles wat ze doet. En die bokt en springt met regelmaat, maar daarbij voel je het aankomen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:40

Jeetje Kruimellover, wat heftig om mee te maken! Zeker ook mentaal... laat het even bezinken (oh, ga je dus ook doen :P ) en heel veel beterschap :(:) Soms is een paard nou eenmaal niet voor jou, en kan iemand anders er heel gelukkig mee zijn..

Mrs_Midnight schreef:
Ik kan jullie echt niet bijhouden hoor :o Ik lees meestal wel alles, maar verdeeld over de dag en weet dan niet meer wie wat geschreven had 8)7

Dit heb ik dus ook _O- Soms reageer ik op enkele individuele berichtjes, maar zo'n bijleespost is echt niet te doen voor mij! :oo Vergeef mij... Y;( Ik lees wel heel graag mee :D En vind het ook leuk om zo af en toe iets van Dije te laten zien :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:43

Wat heftig Kruimellover :oo Beterschap :(:) Inderdaad, laat het wel/niet verkopen nog maar even bezinken, zo'n gebeurtenis moet eerst even een plekje hebben voordat je grote beslissingen gaat nemen...

Ik doe eens in de zoveel tijd een bijleespost wanneer ik achter de computer zit, want dan kan ik makkelijk met 2 tabbladen werken en wil het wel :P Anders gaat het mij ook veel te hard hoor :o Wel leuk, zo'n lekker actief topic!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:46

Ik bok bijna altijd mobiel, dus voor mij is het vaak ook alleen op de laatste paar posts, of eentje tussendoor kort :+

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:52

Ohh ja, mobiel begin ik er ook niet aan, níet te doen :))

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:50

Ik heb de tactiek op mijn mobiel ontdekt! Ik lees en maak daarnaast meteen notities in een andere app. Dat werkt goed!

Ik ga ook niet over 1 nacht ijs, eerst Guinness maandag na laten kijken en dan even kijken wat daaruit komt. Wie weet is ie dan wel rijpaard-af. En kan ie nog wel goed voor de kar lopen. Daar is ie sterk genoeg voor denk ik. Maar daar ligt mijn ambitie absoluut niet, dus dan gaat ie sowieso weg. Ik heb blijkbaar niet zoveel geluk met m’n paarden.. ach ja, we zien wel.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:00

Jeetje kruimellover, wat rot dat je zo hard bent gevallen! Het bont en blauw en lopen als een oma komt me bekend voor...

Wat zegt je trainer ervan? Uit je verhaal begrijp ik dat die erbij was. Heeft die een verklaring voor het gedrag? Enig idee wat het getriggerd heeft oid? Verder een goed idee om het eerst even te laten bezinken, verkocht is verkocht en je wilt daar geen spijt van hebben achteraf :) Daarentegen denk ik ook dat als je een paard hebt dat echt niet bij je past, het voor jezelf en je paard fijner is om hem te verkopen dan om te blijven struggelen en daarover ook frustraties e.d. te krijgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:02

Jeetje kruimellover :oo :oo Dat is niet niks zeg, beterschap gewenst! Verstandig dat je hem na laat kijken, wie weet heeft hij inderdaad wel ergens last van. Snap wel dat je vertrouwen een flinke deuk heeft opgelopen.. Eerst maar even alles laten bezinken, maandag afwachten dan hopelijk tot een goede beslissing komen. Ik duim in ieder geval dat er niets ernstigs met hem aan de hand is!

Ik las verder nog over Pinda die een zielig Pindaa'tje was, en die uit haar zadel is gegroeid := Ik hoop ook echt dat wij de zadelpasser weer op het erf mogen laten komen, mijn volwassen merrie is ook... nou.... rond :o :o en haar zadel ligt ook niet echt fantastisch meer.

Hopelijk blijft het bij een eenmalig iets bij Joy. Altijd schrikken als ze ineens iets hebben.

Verder las ik nog over de Verschrikkelijke Longeerlijn :') en gelukkig ook heel veel hele positieve berichten met brave paarden. Fijn zeg!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:44

Jeetje heftig kruimellover! Beterschap :(:)

Laat alles eerst maar bezinken. Misschien is het ook makkelijker als er ee n medische oorzaak is? Dan weet je in ieder geval waarom hij zo deed.

Als ik teruglees lijkt het terugkerend naar nu heel heftig, of niet? Vorige week deed hij ook wat moeilijk met opstappen en bouwde hij spanning op. Alleen explodeerde hij niet helemaal.
Zoals ik het nu lees is hij na een dag of twee dagen niet rijden is hij dan weer oké te rijden. Waarna hij de dag erop weer spanning opbouwt? Helemaal introvert is hij niet anders had hij niet lastig gedaan met opstappen. Als hij dat anders wel normaal doet is het toch een signaal.
Probeer even te beredeneren en niet betweterig te zijn :) Alvast excuses als je dat wel zo ervaart.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:21

Candalisa, dagen gewoon nemen zoals ze zijn! :(:)

O jee, wat een heftige reactie voor zoiets simpels, Phuddle.
Misschien iets vastmaken aan de longeersingel wat klappert tegen haar lijf als ze beweegt en dan een tijd laten gaan in de longeerbak?

Balen van je zadel maar je gevoel klopte dus wel Vientje. Nu opvullen en sparen voor een ander zadel?
Die Stubben is zeker hard? Althans zo herinner ik ze :D

Fijn dat Timmie opknapt, Mrs M

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:47

Kruimellover wat rot!
Het kan idd handig zijn te kijken wanneer het precies begon, ik had ook het idee dat het zich opgebouwd heeft.
Verder denk ik natuurlijk ook dat je het eerst even moet laten bezinken.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn vorige paard ook echt heel erg moeilijk was en dat heeft ook stukken minder plezier opgeleverd.

Berdien ook zadelproblemen, maar ik dacht dat zadelpassen nog wel veilig kan met corona.

Timmie gaat dus op les!
En hij houdt van clickreren, handig!

Gimme_Joy wat lastig dat Joy weer wat kreupel liep.. Maar hopelijk is het gewoon niks, kan ook gebeuren.

Vientje wel fijn dat het zadel gewoon opgevuld kan.
Eigenlijk is Pinda gewoon teveel opgevuld. :')
Maar fftjes rustig aan met de braverd.

Phuddle dat was een wilde toestand! Bij Malik kostte dat eigenlijk vooral tijd, ze raken er vanzelf meer aan gewend.
Behalve bij trampolines. :')

Jodym super dat alles lekker gaat!

Golden Arrow wat braaf van allebei!

Candalisa jaah gewoon even rustig aan en dan gaat het vast weer.

Ik bok ook meestal op mijn mobiel, meestal druk ik op voorbeeld als ik een bijleespost maak en lees de reacties eronder en zo kom je een aardig eind!

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:02

Het beleerproces stopt even voor mij en Pro... Al ons tuig is gestolen vannacht..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:15

Shanna7836 schreef:
Het beleerproces stopt even voor mij en Pro... Al ons tuig is gestolen vannacht..

Oh nee! Dat is flut! Is het verzekerd?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:16

Jeetje dat is vervelend Shanna!

Bedankt voor alle tips en het meedenken. Ik voel het niet als betweterig en bemoeizuchtig hoor. Ik heb er zelf ook al over na gedacht en het is inderdaad met tussenpozen tussen het rijden dat het wel goed gaat. Alleen hij geeft voor mijn gevoel dubbele signalen (ik snap hem denk ik niet helemaal). Want enerzijds loopt ie hartstikke ontspannen aan de longeerlijn (laat z’n hoofd zakken, doet een heerlijk handgalopje) en anderzijds blijft ie dan niet staan met opstappen. Maar als ik zijn rug voel, dan reageert hij weer niet. En ik heb best flink gedrukt met twee vingers, dus je zou zeggen dat ie dat moet voelen en reactie moet geven als het zeer doet. Bovendien snap ik niet hoe je je rugspieren lang kunt maken (door je hoofd te laten zakken) als je daar pijn aan hebt. Maar misschien zijn het z’n spieren niet. :?

Ik weet het even niet zo goed en wacht eerst maar af wat er maandag uit komt. Ik vind het een hartstikke lief paard en hij doet echt enorm z’n best, maar mijn vertrouwen om op hem te rijden daalt zo wel onder het nulpunt.
Misschien passen we gewoon niet bij elkaar. Ik en grote paarden is toch al nooit de beste combi geweest. Kleine vlugge, eigenwijze paardjes passen me beter. Grote brave paarden maken ook grote sprongen als ze iets hebben en die zijn verrekte moeilijk uit te zitten en voel ik nooit zo aankomen. :')

Ik heb in ieder geval een dikke, blauwe rug en veel pijn, dus dit zal eerst echt over moeten gaan. #)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:36

En je weet zeker dat zijn zadel past? Want als hij aan de longeerlijn gewoon lekker beweegt en in rust ook niet reageert op zijn rug dan zou dat het wel kunnen zijn. Zeker met de ontwikkeling van zijn reactie, dat komt best wel overeen met zadelproblemen.

Maar eerst maar even helemaal herstellen, maandag hem door laten lichten en dan verder kijken :j

Wat zuur Shanna! :oo

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:30

Oh wat een nare berichten ineens.

Balen van het tuig Shanna.
En kruimellover, Pfoeh lijkt me een hele lastige keuze. Maar als je gevoel nu al zegt nee, dan snap ik als je voor een andere gaat waar je wél verliefd op bent...
sterkte met je herstel