Equus veulenopfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phenyo2020

Re: Equus veulenopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:33

Ik heb weer een vraagje aan jullie. Hebben jullie je veulen verzekerd of is er iets geregeld aan verzekering bij Equus?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:52

Verzekering waar tegen?
Ik heb mijn jonge paard in elk geval niet verzekerd. Dierenarts kosten zijn gehad gewoon voor mijzelf.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:19

Nee niet verzekerd, je betaald meer dan dat je terugkrijgt.

Alleen die OCD operatie had ik er wel uit kunnen halen.
Maar ja

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:31

Ja ik heb Ibbeltje wel verzekerd tegen oa schade waardoor ze niet meer als rijpaard gebruikt kan worden bijv en ook tegen brand. Dat soort zaken.
DA kosten heb ik daar niet in meegenomen

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 10:48

Ik heb Nijn wel uitgebreid verzekerd. Al met drie paarden flink pech gehad en altijd meer terug gekregen dan betaald. Dus mijn premie is er al uit...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:05

ik verzeker niets, zovaak gehoord en gezien dat ze zich er met kleine regeltjes weer onder uitbetalen uit weten te draaien.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:20

Ik heb uitgerekend dat wanneer je een paard voor 5000 verzekerd ook met ziektekosten, dat je minstens 1000 euro per jaar aan kosten moet hebben wil je in iedergeval quite spelen, pas daarboven levert het wat op.
Dus ik heb opgezegd en heb nu een potje.
Nieuw paard wil ik hierna toch niet meer.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:41

Ik heb ze alleen allemaal in een overlijdensverzekering. Dan heb ik nog iets terug wanneer ze door omstandigheden ineens dood neervallen.

Verder inderdaad een potje opbouwen, stukken voordeliger

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:43

maar dat is het hem juist, ze vallen bijna nooit dood neer, maar krijgen koliek, worden hoefbevangen of hebben een wond oid.

en zie dan maar je geld te krijgen en vooral zelf in the lead blijven om te bepalen wanneer het genoeg is geweest en je laat euthanseren

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:50

fokfanaat schreef:
maar dat is het hem juist, ze vallen bijna nooit dood neer, maar krijgen koliek, worden hoefbevangen of hebben een wond oid.

en zie dan maar je geld te krijgen en vooral zelf in the lead blijven om te bepalen wanneer het genoeg is geweest en je laat euthanseren

Nou hier dus helaas al wel gehad. Bij Equus 2 jaar geleden ineens de jaarling dood in het hok, verder keren ze ook uit bij bijvoorbeeld onvoorzien trauma als het draad in vliegen waardoor er geen andere optie is dan euthanaseren en hebben ze ook uitgekeerd bij het in laten slapen door acute rugproblemen

Dus bij mij hebben ze er gelukkig die 3 keren niet heel moeilijk over gedaan. Goede beredenering en brief van de dierenarts er bij en dan was er eigenlijk geen probleem qua uitkeren

Phenyo2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:07

OK dank voor de reacties. Ik heb m'n merrie wel verzekerd maar alleen voor als ze dood neer valt, brand en dat soort zaken en ongeschikt als sportpaard zou zijn. De ziektekosten heb ik opgezegd. M'n ruin is helemaal niet verzekerd dus zat te bedenken wat ik met 't veulen zal gaan doen... In de opfok loop je toch ook wel wat risico's (overal overigens). En ja voor welk bedrag verzeker je een veulen dan... De ziektekosten neem ik sws voor eigen rekening maar bijv een koliekoperatie oid kost echt veel geld. Ik ga me er eens verdiepen...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:32

Ik heb afgelopen zaterdag even een bliksembezoekje gebracht.

De veulens waren een beetje schichtig nog, toen ik even binnen spiekten stoven ze naar buiten. Beetje podiumvrees :+ Zo schattig wel weer die kleintjes <3

Voor mezelf even een groot pennymomentje.... Troy stond helemaal achterin en was 1 vd laatste om op te kijken toen ik aankwam lopen. Maar toen...
Afbeelding
<3 <3 <3

Ik ben echt een zacht ei :')

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:40

Ohhh wat schattig!
Dan smelt je toch

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:54

super sweet!!!!

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:44

Ik heb een vraagje aan jullie “equus bewoners”
Ik heb al het een en ander stilletjes mee gelezen dus over de zorg van de veulens daar zal het ongetwijfeld erg goed zitten.
Mijn vraag is of jullie allemaal enigszins in de buurt wonen.
Ik verwacht van het voorjaar een veulen en heb voor als het een hengstje word al een geschikt adres gevonden alleen nog niet voor een merrie.
Equus staat wel bij mij op het lijstje om te gaan kijken alleen is het voor mij 2 uur rijden op een enkele rit.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:52

Ik woonde op een uur rijden.
En in het begin ga je nog wel regelmatig langs, maar op ren gegeven moment wordt dat echt minder ik ging eens in de 5-7 weken.
Het is even kijken, knuffel geven, foto's maken en meer kan je toch niet doen.
Opgroeien doen ze helemaal zelf.
En door dit topic voel je je toch in de buurt en wordt je op de hoogte gehouden

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 18:20

Ik woon op 1 uur en 3 kwartier. Hier in de buurt geen opfok waar ze in de winter genoeg buiten kunnen naar mijn zin...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:21

Ik woon er op een kwartier fietsen vandaan en ik heb ik ook mijn twee rijpaarden op pension staan. En bewuste keuze om ze alle drie op het zelfde adres te hebben.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:33

Ja dat kan makkelijk als je zo'n goed adres in de buurt hebt :P

Phenyo2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:40

Mijn veulen gaat over een maand naar Equus. Ik rij er 5 kwartier over. Ik vind 't ook wel spannend hoor dat ie ineens zo ver weg is maar moet het maar loslaten. In het begin ws elke maand wel ff kijken maar zoals al gezegd zal dat wel minder worden zeker als het goed gaat. Wel superfijn dat we hiermee elkaars veulens beetje in de gaten kunnen houden...

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:41

Twinklebel schreef:
Ik woon op 1 uur en 3 kwartier. Hier in de buurt geen opfok waar ze in de winter genoeg buiten kunnen naar mijn zin...

Bij equus hebben ze in de winter 24/7 onbeperkt vrije uitloop naar buiten toe toch?

Monica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:01

Sterrenpony schreef:
Twinklebel schreef:

Bij equus hebben ze in de winter 24/7 onbeperkt vrije uitloop naar buiten toe toch?
klopt!

Ik woon op een uur rijden ongeveer. Ben er wel regelmatig, maar dat is ook omdat ik daar familie heb wonen. Goede reden voor bezoekjes. :D

Ahhh Marieke zo schattig!

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:06

Nu is 2uur rijden op een enkele reis ook geen wereld afstand om eens in de maand te rijden en zeker voor het juiste opfok adresje is het ook geen issue meer.
Voor een hengstje heb ik wel al een geschikt adres dichterbij huis alleen voor als ik een merrie veulen krijg nog niet dus ben het nu verder weg aan het zoeken.
Mede doordat ik een Haflinger veulen wil plaatsen zijn de keuzes erg schaars.
Volgende week ga ik een midweekje naar Drenthe dus dan maar eens een afspraak proberen in te plannen om eens een kijkje te gaan nemen

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 22:27

Ik ga zaterdag weer even bij Nijn kijken. Is me al weer veel te lang geleden....

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:32

Ik heb voor volgende week vrijdag een afspraak staan om te gaan bezichtigen :)