de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:53

Ja, wij doen het regelmatig eens. Leuk om doen :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:22

Ik heb het een keer gedaan bij het toenmalig Balingehof, was leuk. Je paard krijgt een enorme overload aan indrukken en reageert op het laatst niet meer.
maar gewoon thuis is alles weer normaal.

Ik ben ook eindelijk weer aan het rijden, hopelijk blijft het weer en m'n lijf nu een beetje meewerken...

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:25

Leuk Anneruth! Ik wil met hinde ook is meedoen aan een schriktraining. Ik doe nu al wel is werken met paraplu's en zeilen, maar daar heeft ze niet zoveel van.

Wat heerlijk Batlow, met dit weer lekker een stuk buitenrijden is het fijnst wat je kan doen vind ik, echt genieten.

Hinde heeft vandaag voor het eerst ijzers gekregen onder haar voorhoeven. Ze was heel braaf en ze loopt opeens met heel knieactie nu, haha.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:36

yeentll schreef:
Hinde heeft vandaag voor het eerst ijzers gekregen onder haar voorhoeven. Ze was heel braaf en ze loopt opeens met heel knieactie nu, haha.

Daar moet je mee uitkijken hoor. Dan blesseren ze zichzelf heel snel aan de kniebanden, de aanhechtingen van de pees aan de knie.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:44

@ Suzanne F, daarom staat ze ook voorlopig even niet los in de paddock, maar wordt ze gestapt aan de hand of in de molen totdat ze is gewend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:51

yeentll schreef:
@ Suzanne F, daarom staat ze ook voorlopig even niet los in de paddock, maar wordt ze gestapt aan de hand of in de molen totdat ze is gewend.

Die van mij bleef gewoon zo lopen met veel knieactie. Dat ging dus niet weg. Dat vond ik toen alleen maar leuk maar dat was het niet. Na 3 weken was ze geblesseerd aan de kniebanden.
Toen heeft ze kunststof ijzers gekregen en is het wel beter gegaan.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:55

Suzanne F. schreef:
Die van mij bleef gewoon zo lopen met veel knieactie. Dat ging dus niet weg. Dat vond ik toen alleen maar leuk maar dat was het niet. Na 3 weken was ze geblesseerd aan de kniebanden.
Toen heeft ze kunststof ijzers gekregen en is het wel beter gegaan.

Ik ga het even in de gaten houden of het inderdaad gaat afnemen zoals m'n hoefsmid zegt. En anders moet er inderdaad ook maar een kunststof ijzer onder. Want op blessures zit ik ook niet wachten, ze gaat juist weer lekker.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:02

Och jeetje dat ze zo extreem kunnen reageren op een ijzertje.

Leuke reacties op de schriktraining :-). Ik ben erg benieuwd.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:22

vandaag weer fijn gereden in de les met Phoebe. Beetje druk in het begin, maar na een rondje draven was ze weer zo braaf als het maar kan. Fijn nageeflijk, ze dook al minder dan afgelopen zondag. Niet gegaloppeerd. De bak bij de manege is niet zo best, keiharde onderlaag en daardoor echt glad. Thuis maar weer galopperen. Wel halsstrekken geoefend en die knop zit er op!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:23

Klinkt goed, Setteli!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:43

Mag ik mij hier ook aanmelden? :)

Sommige kennen hem wel, andere niet..
Diëgo is een bijna 4 jarige Tuigerkruising,ruin van 1m63 met Malabsorptie syndroom.

Ik ben Laura, ben 18 jaar en woon in het Belgenlandje. Di heb ik sinds een 2tal weken terug bij me, hij is beleerd onder zadel maar dit zal niet meer gebeuren en wil ik ook niet.
Binnen 2 weken krijg ik mijn eerste operatie en in mei mijn 2e,met een jaar lang revalideren wat dus voor Di een groot verlof betekent..al krijgt hij die sowieso.
Na dat ik gerevalideerd ben zal hij 5,5 à 6 jaar zijn en gaat hij beleerd worden voor de koets.

Afbeelding

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:54

Welkom :D en sterkte met de operaties!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:57

Welkom! Leuk dier. :j
Succes/sterkte met de operaties.

Het malabsorptie syndroom? Hoe zijn jullie er achter gekomen, welke symptomen had hij?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:04

Bedankt !

Hij viel steeds meer en meer af ondanks dat er toch een 10L emmer in ging aan voer + 24/7 hooi, hij was niet meer levendig,doffe vacht en tolereerde absoluut geen aanraking alsof zijn lichaam te gevoelig was, zijn hoofd was wat opgezwollen en als je in zijn ogen keek was er geen sprankeling.. alsof hij op was,maar dat zijn hoofd het niet wou.

De darmen kunnen bijna tot geen suikers en zetmeel opnemen,ze kunnen niet geabsorbeerd worden in de dunne darm
waardoor ze overvloeien naar de dikke darm waar ze gefermenteerd worden.

We hebben een glucosetest laten doen,zijn maag laten nakijken en zijn darmen + echo.
Zijn darmen zijn nog steeds blijvend beschadigd maar daarvoor heeft hij ook zijn (dure)voedingsschema voor, zonder dat eten gaat hij er weer uitzien zoals hij eruit zag toen ik hem binnenbracht.
Dit is het gevolg van als jaarling, hij zat vol wormen(oa ingekapselde) en heeft meerdere terugvallen gehad..de wormen hebben dus zijn darmen beschadigd.
Zo kocht ik hem(foto is maand na aankoop), als net 1 jarige
http://nl.tinypic.com/r/14l0rh3/8

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:09

Och germ wat een spookje op die foto :(:)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:17

Jeetje, wat een akelige foto! :oo

Wat naar zeg! Maar wat fijn dat hij bij jou is... Sterkte en veel succes met alle operaties, behandelingen en revalidaties...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:51

Wat voeren jullie je paarden eigenlijk aan hooi, brokken (of vitaminekorrel), welk merk en hoeveel?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:07

Ja een heel groot verschil, hij moet nog een weg te gaan..maar alles met de tijd!

Ik geef ze hier alle 5 24/7 hooi.
Korrels is gewoon basismengeling,zakken van 40 kg, slobber mash up van Cavalor, bietenpulp in zakken van 25 kg.
Kazan krijgt Pavo grow up, Diëgo : luzernekorrels,fiberforce,yea sacc en nutri plus van cavalor.
1 schep = +-350gr

De 2 kleinste (84 en 96 cm, word mee gement): ochtend 1 schep muesli + 1 schep bietenpulp en in de avond ook hetzelfde.
Gust : ochtend 2 scheppen muesli + 1 schep bietenpulp en in de avond ook hetzelfde, 1 schep slobber in de middag.
Kazan: in de ochtend 2 scheppen grow up van Pavo + 1 schep bietenpulp en in de avond ook.
Didi : 1 kg fiberforce + 1 kg luzernekorrels in de ochtend, 2 scheppen slobber in de middag, 1 kg fiberforce + 1 kg luzernekorrels + 25 gram nutri plus + 15 gram Yea sacc.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:13

Kaitlyn schreef:
Wat voeren jullie je paarden eigenlijk aan hooi, brokken (of vitaminekorrel), welk merk en hoeveel?

Phoebe krijgt 4 x daags hooi (7 uur, 9 uur, 5 uur en 11 uur)
Als ik weinig rij krijgt ze 2 x daags 1 schep gras-mix en halve schep High Fibre Nuts
Veel rijden is 2x daags 1 schep gras-mix en 1 schep Competition Concentrate.

Alles wat ik meer of minder rij zit tussen die voeders in. Dat wisselt dan wel eens.
Vitamine korrel had Ultimate Balancer, maar die is behoorlijk prijzig, dus even mee gestopt ivm financien.
Maar ze ziet er super uit, ik voer ook wel op het oog en gedrag.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:24

Gideon krijgt onbeperkt kuil, circa 2,5 a 3 kilo brok (pavo basis) op een dag en een schepje muscle impuls van Super Horse ter ondersteuning van de spier opbouw.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:30

Gibbie krijgt nu 2x per dag hooi. In de ochtend en in de avond, overdag staat ze met niks buiten. Als ze dan binnenkomt heeft ze nog hooi van de ochtend. Daarnaast krijgt ze 2 volle scheppen subli basisbrok per dag.

Volgende week verhuist ze naar een stal waar ze 24/7 hooi heeft en daarnaast ook nog stro in haar stal om eventueel te knabbelen.

In brokken heb ik keuzevrijheid dus ben even aan het kijken naar wat er allemaal in voer zit etc.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 16:31

Die van mij krijgt een paar keer per dag kuilgras en 2x daags 3/4 tot 1 schep basisbrok van Pavo. Verder krijgt ze iedere dag een wortel of wat brood bijgevoerd.

Ik ben haar momenteel iets meer aan het voeren omdat ze nog flink in de groei zit. Volgens mij is ze het laatste jaar wel een paar cm gegroeid.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:34

Gibbie kreeg tot een poosje terug 2x een halve schep brok per dag. Maar van de een op de andere dag vond ik haar wat schraal worden waardoor we meer zijn gaan voeren. Ik had zelf het idee dat 2 volle scheppen per dag veel was maar als ik jullie verhalen zo lees is dat niet abnormaal..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:36

Hier gisteren voor het eerst les gehad met mijn reus. Ging erg fijn. Superfijne lesgever ook, lekker rustig en super op basis gericht. (laag, voorwaarts zonder te overhaasten).

De mijne krijgt 2/3 keer per dag hooi/voordroog en staat op stro dus kan altijd wat knabbelen.
2 kg draversbrok Havens, 1,5 kg muesli kruiden Subli en 1,5 (ongeweekt) schep Senioren Priores, daarnaast voor ik hem nog extra Magnesium bij. (verdeeld over 3 voerbeurten).

Best veel, maar ik merkte dat hij het gewoon echt nodig had (hij is natuurlijk ook al ruim 1.75).
Ik rijd hem 2-3 keer per week, de rest staat hij lekker in de paddock (en dadelijk natuurlijk weer lekker in de wei).

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:49

De mijne krijgt het volgende:
07.00 hooi
08.00 halve kilo brok van horsefood (biologisch)
12.00 hooi
13.00 halve kilo brok van horsefood
17.00 hooi
18.00 halve kilo brok van horsefood
22.00 hooi

En ze krijgt magnesium phosphoricum tabletjes als supplement 'sochtends. Ze is heel erg aan het groeien de laatste tijd, dus ik wil haar goed op gewicht houden zodat ze niks zal missen. En ze doet het echt super op dit voer, ze zit mooi in haar vacht en zit mooi in het vet.