[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:15

IMJ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen.. dat ik altijd heel veel vertrouwen had in de hoefsmid.. die toch best vaak hoefzweren ziet.

Ik zou niet weten waarom een luier niet mag en en hoefzak wel.

Een luier vult de hele onderkant van de voet op, dus totale druk over de hele zool. Een hoefzak doet dat niet, die vult de voet niet op. Als ze al een gevoelige zool hebben, dan kunnen ze door die druk slechter worden. Beetje vergelijkbaar met het verschil tussen op het zand lopen en op het harde lopen :)

*kruipt weer terug onder de meeleessteen*

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 16:42

Afbeelding

Je zou toch zeggen dat de troep eruit moet kunnen komen... Het is echt wel een flinke kloof nu. Gisteren hebben mijn houtsneden (*edit: hoefsmeden dus) hem weer uitgebreid bekeken. Hij reageert over de gehele zool licht gevoelig op de visiteertang (nooit heel betrouwbaar bij hem) en belast het been eigenlijk teveel voor de typische zweerkreupelheid. Maar kreupel/flink gevoelig is hij wel en ook echt op de voet. Dat kan zijn omdat hij op de zool loopt, omdat overal gaten zitten, omdat zijn gehele kootholte stuk is en/of omdat de hele kloof bij de kroonrand hem zeer doet. Natuurlijk kan de zweer er ook nog steeds zitten.

Er mag momenteel niks om de voet. We proberen homeopathische middelen onder het mom van baat het niet dan... Hij is in zijn doen en laten niet zielig of slecht op het kreupel lopen na. Ik vind het zó lang duren. Maar ik heb geen ervaring met zo'n enorme zweer die er via de kroonrand uitkomt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:26

Jeetje, het lijkt wel bijna een ontschoening :oo

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:17

Ik denk dat het er vanaf hangt hoe diep die "scheur" aan de kroonrand gaat of daar ook troep uit kan komen en ik denk dat het makkelijker naar beneden zakt, waardoor het er bij de zool makkelijker uitkomt. De zool werkt ook meer dan de kroonrand, waardoor het uitdrijven van de pusbende daar ook makkelijker gaat.

Bij het eerste paard waar ik het over had heeft het zo'n 7-8- weken geduurd denk ik voordat die weer goed liep, maar die kreeg de eerste weken ook erg zware buut.

Het tweede paard waar ik het over had heeft er zeker 3 maanden over gedaan voordat het weer liep zoals daarvoor, ook met een bepaalde periode buut, ik weet alleen niet meer hoe lang die buut kreeg.

Je moet het echt de tijd geven hoor, natuurlijk wil je het liefst dat het gisteren over was, maar zo werkt het jammer genoeg niet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:34

Een stille meelezen die je al een hele tijd volgt.
Super naar dat hij er zo veel last van heeft!
Mijn pony heeft ook, ook na een flinke scheur aan de bovenkant, nog ruim 6 weken kreupel gelopen, door de zweer. Ze waren op een gegeven moment zelfs bang voor een hoornzuil. Hij liep ook niet echt zo kreupel als je verwacht bij een hoefzweer, maar dat was het uiteindelijk toch.

Ik hoop voor je dat het toch wel vlot beter gaat! Is niet leuk zo

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 23:42

Is een röntgenfoto maken een optie? Misschien is daar te zien hoe diep het zit

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 23:52

Ik weet wel dat mijn paard die daar om andere reden een scheur had zitten echt katskreupel ging op een snee bij de kroonrand.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 09:02

2 weken geleden zijn er röntgenfoto's gemaakt. De zweer liep toen al helemaal door zijn voet heen. Van de binnenkant zool naar buitenkant kroonrand in een flink kanaal.

Ik vind het wel een kleine geruststelling dat andere paarden ook lang kreupel waren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:45

Oh die frummeltje toch. Heb wel met hem te doen.
Met elk paard wel met zo'n pijn maar als ik zo zijn verhaal eens heb gelezen met hem extra.
Maar ik geloof dat hij het zelf minder erg vind dan jij Lorette :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:27

Ik ben een meelezer voornamelijk, maar ik heb een "gelijkaardig" probleem met mijn paard.
Hij had een klein wondje net boven de hoef in Januari, langzaam groeide dat mee met de hoef. En opeens was paardlief mank. Uiteindelijk gezien dat zijn hoefwand los kwam.
Bleek er dus een white line disease in te zitten, hoefsmid heeft dit allemaal uitgesneden.
Er is echt een flinke hap uit zijn hoef nu, hij kan zo bijna niet steunen. Dus er zit een gips rond, elke 4 weken moet hij een nieuwe krijgen en pijnstillers.

Kunnen je hoefsmeden hier ook niet meer in gaan snijden? Zodat die troep eruit kan?

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:43

Maar dat zouden ze op foto moeten zien hebben, of de smid gevoeld? Zomaar voor de lol zoveel weg snijden zou ik niet doen. Lesklant haar paard heeft nu ook WLD en met die gips moeten ze op stal blijven blijkbaar? Lijkt mij voor Frum niet iets dat je zou willen toch?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:45

Mijn paard staat dag en nacht buiten met de gips.
Hij heeft helaas ook PSSM (geen ataxie maar zo'n WLD doet er geen deugd aan) en daardoor een peesblessure. Dus hij staat voor een jaar ter revalidatie dag en nacht op de weide.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:47

Oh dat ga ik eens aan lesklant zeggen :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 17:55

We weten niet of er nog troep in zit. Er komt nu al enkele dagen niets meer uit, niet aan de onderkant en niet aan de bovenkant. Snijden kan écht niet meer. Dierenarts + hoefsmeden zijn daarvan overtuigd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:06

Wat een gat zeg! Opzich niet gek dat hij een tijdje pijn aan heeft want er zal wel wat druk op staan en ook in de rest van de hoef het eea gebeuren met stabiliteit en druk.

Hoop dat het nu snel beter gaat voor jullie

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:48

Hoe gaat het nu?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 10:07

Ik ben op zich positief, maar het duurt zo vreselijk lang!

Ze hebben een stuk land aan de wegkant en dan moeten ze omlopen door de lange paddock heen om bij een ander stukje wei achter de bak te komen, helemaal aan de andere kant. De waterbak staat weer op een heel ander punt bij de stal. Daardoor lopen ze de hele dag behoorlijk. Ik probeer dat met het mooie weer van nu nog zoveel mogelijk te stimuleren, omdat ik niet kan rijden.

Frum is regelmatig aan het racen en is oprecht in zeer goede doen. Ik vind het ongelooflijk. Laatst met het lekkere weer stond hij een tijd gewoon stil te slapen/te kijken in de wei. Ik krijg dan meteen de zenuwen, want hij hoort eigenlijk onafgebroken te scharrelen/eten. :+ Ik had te weinig rust om de stallen verder uit te mesten, dus ik liep er maar even heen om te checken. Hij bleek intussen al in de paddock te staan, meer mijn kant op. De dames liepen nog ergens in de wei. Gelukkig, hij doet het nog, dacht ik. :P

Vervolgens heb ik gewoon een half uur mijn oranje monster staan bewonderen. Want hij stond zo mooi. <3 Ik weet dat dit idioot klinkt, maar Frum staat nooit stil als een normaal paard. Er komen altijd spierspanningen en tics als het langer duurt. Hij staat vrijwel altijd met een voet scheef of als berggeit. Nu stond hij vierkant, ontspannen, zonder tics. En dat een eeuwigheid lang. Zo goed heb ik hem volgens mij nog NOOIT zien staan. Ik had natuurlijk net op dat moment mijn telefoon binnen laten liggen, anders had ik het vastgelegd. Ik kon er niet over uit hoe goed hij stond. Echt totale verwondering en bewondering van mijn kant. Oké, hij staat heerlijk in de wei én het was warm, zonnig weer, maar dan nog. Hij staat normaal gesproken het best als ik erop zit.

Frum lijkt elke dag iets minder kreupel te worden. Hij is nog steeds niet goed, maar gaat wel van hinken op drie benen naar flink kreupel, minder kreupel en nu onregelmatig. Ik schrob elke avond zijn hoef met een betadine oplossing en vet dan in met paardenvet. Hij haat de geur, ik ook, maar mijn hoefsmeden vinden dat het beste spul. We proberen daarmee te voorkomen dat zijn voet te sterk wisselt van nat/week naar droog/hard met de wisselende weersomstandigheden. Daarnaast probeer ik de huid tot aan de kogel weer rustig te krijgen. Die is nog steeds rood en geïrriteerd, maar het gaat de goede kant op. De kloof is wat aan het sluiten, maar zal uiteindelijk uit moeten groeien. Geen idee welke problemen dat nog gaat geven... En hij krijgt nog best wat druppels en poeders door zijn voer om hem te ondersteunen. Niet dat ik merk dat het iets doet, maar ik grijp momenteel alles aan.

Vorige week moest hij bekapt worden, maar we hebben hem alleen bekeken en verder bewust overgeslagen. Mijn smeden wilden hem op dit moment niet 'pesten'. We kijken het even aan.

De hoefschoenen hebben we nog niet kunnen proberen. Het zou goed zijn om zijn voeten nog iets meer te beschermen tegen slijten, maar met zijn huid is het nu nog veel te pijnlijk om ze te dragen.

Verder ben ik hem elke avondronde enorm emotioneel aan het knuffelen, want ik weet dat het zo voorbij kan zijn en ik doe dus dramatisch.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 22:06

Pff, fijn dat het goed gaat, maar wat een inzet is er steeds van je nodig voor hem. Als ik hem zo zie is hij jouw inzet dubbel en dwars waard en het straalt van hem af. Want hij mag dan alle mogelijke problemen hebben, mooi is hij wel.

Dank voor de update en heel veel sterkte voor jou en hem.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 07:36

Ik denk eigenlijk elke dag wel even aan jullie. Ik vind jullie allebei zo sterk! :knuffel:

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 08:08

Wat fijn dat je hem zo ontspannen in de wei hebt zien staan.
1 ding is zeker, zijn hoef is voor hem nu geen probleem. En het verbeterd ook dus het is toch aan het genezen.
En zo te horen heb je ook top mensen om je heen die hem ook al behoorlijk kennen omdat ze nu ook zeggen hem niet te willen pesten.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:14

Fijne update en heerlijk is dat als je gewoon even alleen maar genietend kan kijken.
Even niet denk, gewoon even zijn in het moment.
Denk elke dag wel even aan jullie. Vind Frummel zo mooi en vind het zo mooi dat jij je zo blijft inzetten, maar ook blijft afwegen tot hoe ver moet ik gaan.

Toppers zijn jullie beide <3

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 11:42

Hij was vanochtend deels rad, deels onregelmatig. Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien. Ik weet niet of het er dan net aan ligt of zijn voet op een graspol landt of in hoeverre hij er doorheen loopt... Maar het lijkt er dus op dat we de goede kant op kaan! *\o/*

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:56

_Lorette_ schreef:
Hij was vanochtend deels rad, deels onregelmatig. Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien. Ik weet niet of het er dan net aan ligt of zijn voet op een graspol landt of in hoeverre hij er doorheen loopt... Maar het lijkt er dus op dat we de goede kant op kaan! *\o/*

Fijn om te lezen!

Wat moeilijk om geduld, ongeduld, hoop en verdriet door elkaar te voelen zeg. Echt een emotionele rollercoaster.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:07

Frum heeft helemaal nog geen tijd om deze aardkloot te verlaten..!
<3

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:51

Jolliegirl schreef:
Frum heeft helemaal nog geen tijd om deze aardkloot te verlaten..!
<3

Gelukkig niet.

Dat is goed nieuws Lorette, hopelijk blijft hij in deze stijgende lijn.