Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMaxi

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:35

Na 2 dagen achtereen bij paard te zijn wezen kijken (totaal 3x waarvan 2x rijden) denk ik mijn paard te hebben gevonden. Nu maar eens uitzoeken waar ik haar wil laten keuren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:36

Spannend!

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:42

Het lijkt goed te gaan bij de meeste zeg!!
Er was hier toch ook iemand op zoek naar een tinker??
https://picasaweb.google.com/1157287272 ... Jr150mRuin

die vind ik heel gaaf!!
Helaas moet ik nog even geduld hebben..... Vriend krijgt een nieuwe baan dus we moeten eerst weer een beetje zekerheid hebben! En ik ben bang dat er ook nog een auto bij moet komen.....

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:42

wat leuk minimaxi! wat spannend :D Hopelijk wordt ze goedgekeurd!

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:43

Ja ik hoop het ook :)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:58

ikke schreef:
Kaja schreef:
Voor het complete verhaal

http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen ... _d-verhaal

Anders dan geïnsinueerd word, laat je niet misleiden door Torius16 en/of het artikel!

En toch he, toch heeft die kerel gelijk!
Hij beschrijft precies datgene wat je hier ziet gebeuren. Hoe dat komt is ook heel simpel te verklaren: paardenmensen versus mensen met paarden.......

Er zijn bepaalde vlakken waar de schrijver van het artikel een punt heeft :j
Een DA kan elk paard afkeuren, of anders gezegd er is altijd wel iets te vinden waar een paard op afgekeurd kán worden. Mensen moeten het beeld van het paard ook niet gaan idealiseren, het blijft levende have. Voor wat gezondheid betreft zijn er geen garanties! Dat geldt ook voor het karakter van een paard.

Voor wat betreft het OC/OCD verhaal zit de schrijver er gewoon naast en moeten we gewoon blijven selecteren en blijven keuren!

Immers heb je ook mensen die al rokende 98 jaar zijn geworden.
Dat maakt roken niet minder gevaarlijk, toch?

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:13

@Lowara wat een schatje! En echt een super leuk naam :j

@ MiniMaxi spannend......... ga ook voor jou duimen
als ik de tel nog niet kwijt ben zijn dat 3 keuringen komende week in dit topic *\o/*

Mijn merrie gooit ook nog steeds af en toe de tong eruit en ik vind het moeilijk op te lossen, heb al veel mensen erbij gevraagd om te kijken of er klachten zijn met gebit, rug enz enz maar niks kunnen vinden. Het lijkt idd ook bij mij een aanleuningsprobleem. Als ik haar lekker aan het lopen heb blijft ie mooi binnen. :P

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:33

Goeiemiddag!
Een hoop mensen die misschien hun topper hebben gevonden lees ik :D

Hier een praktisch vraagje hoe jullie dat doen/gedaan hebben:
Hebben jullie na de keuring (uitgaand dat ie goed is) het paard gelijk mee genomen of later opgehaald?
Ik neem hem natuurlijk het liefst gelijk mee, maar ik heb vrijwel al mijn spullen meegegeven aan mijn oude paard, dus moet alles weer opnieuw kopen. Ik kan hem wel gelijk meenemen, maar dan moet ik daarna als een speer alles gaan kopen. Of ik haal hem 2 dagen later, maar dan moet ik wel weer ruim 3,5 uur extra in de auto.
Of ik kan het wel van tevoren kopen, maar weer terugbrengen als hij niet goedgekeurd is (bij een winkel waar je dan je geld terugkrijgt). Hoe doen jullie dat?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:39

Bij zo'n afstand lijkt meteen meenemen me wel handig ja!
Tot aan thuis heb je eerst alleen een halster nodig lijkt mij. Dus dat zou ik in ieder geval halen (maar een full past ook elk ander paard wel weer) en dan zou ik gewoon dezelfde dag of de dag erna het een en ander halen wat je nodig hebt en waarvoor je een precieze maat moet weten.
Als hij bv direct een deken op moet kan je vast wel bij je in de buurt in een winkel een deken in de juiste maat halen en weer ruilen als hij afgekeurd wordt (zitten tenslotte maar een dag of wat tussen).

Ik heb wel het een en ander voor een paard (dekjes/hoofdstel/eventueel zadel wat passend gemaakt moet/kan worden, beenbeschermers, transportbeschemers) maar bv een deken/halster (en borstels uiteraard) zou ik halen en bij afkeuren weer ruilen zegmaar (gewoon van tevoren regelen)

Wat voor dingen zou je specifiek nog moeten aanschaffen?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:40

Dat weet ik ook nog niet, moet ik nog bespreken met de huidige eigenaar.

Qua spullen, ik heb alles nog liggen moet alleen misschien een nieuw hoofdstel, ga van een onwijs groot hoofd naar een klein hoofdje. Zadel past zo goed als, alleen kleine aanpassing aan kussens is nodig. (had mn eigen zadel meegenomen omdat ik niet kon zitten op het zadel wat er op lag.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:43

Meteen meenemen is natuurlijk wel heel leuk, zeker als je zo'n lange reistijd hebt.
Om hem mee tenemen heb je toch vooral een halster, deken en beenbeschermers nodig? Kan je die niet lenen van iemand? Ik gebruik zelf de spullen van mijn andere paard en een deken mag ik evt even lenen van een vriendinnetje.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:44

meteen meenemen zou ik alleen op hele grote afstanden doen. Ik wil toch wel meerdere keren het paard zien en rijden.
Maar als je 300 km moet... tja dat is meenemen wel makkelijker

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:45

@emma: ze is al geweest, ze bedoeld na het keuren (de koop is dus al rond, onder voorbehoud van goedkeuren).

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:52

op zo'n afstand is denk ik gelijk mee nemen het handigste.
Als je de belangrijkste maar hebt zoals een plek om te staan, voer, water en misschien een deken.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:53

Ik heb zelf nog van mijn oude paard wat spulletjes. Een halster moet wel lukken, trailerbescherming kan ik denk ik wel lenen, en ik heb nog een hele dikke fleecedeken (maar dat is zo'n newmarket, dus die is misschien wel heel warm). De deken past hij als het goed is wel, want ze hebben dezelfde dekenmaat. Dan zou ik misschien wel al een winterdeken moeten kopen, voor als ie daar op stal komt. Qua hoofdstel moet ik kijken of hij misschien toch net in een cobje past, want die heb ik nog wel liggen. Maar als ie echt full heeft, moet ik een nieuwe kopen. Ik heb dingen als poetsspullen, longeerspul, dekjes, beenbescherming etc nog wel liggen, maar dingen als dekens niet.
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 26-02-12 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:53

@snoekij, kun je niet van iemand een wollen deken lenen voor transport ? En misschien iemand een oude staldeken. Of koop een goedkoopje en zie daarna verder. Op mpl is vast wel een deken te vinden voor een paareuro waar hij een paar dagen mee kan.

Ik zou hem wel meteen meenemen namelijk.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:55

Ilsemarie schreef:
@emma: ze is al geweest, ze bedoeld na het keuren (de koop is dus al rond, onder voorbehoud van goedkeuren).

Dat snapte ik ;)

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:00

Zeker bij zo'n afstand zou ik het paard meteen meenemen als dat mogelijk is. Of je nou niet kan rijden terwijl het paard nog ergens anders staat of op je eigen stal, dat maakt ook niet zoveel uit.
Een deken is dan het enige probleem, maar die zou je inderdaad kunnen kopen en weer terugbrengen als het toch niet doorgaat.

Ik heb de luxe dat ze gebracht wordt als ze goedgekeurd wordt. Ook krijg ik een aantal toebehoren erbij, zodat voor de eerste tijd alles geregeld is. (*stuiter stuiter stuiter* maar eerst de keuring...)

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:06

Hai allemaal,na al die tijd een stille meelezer te zijn geweest,kom ik me ook maar even melden.
Ik vind het ontzettend leuk om alle verhalen van jullie te lezen en leer er ook weer wat van.
Zelf ben ik niet echt actief op zoek naar een nieuw paard,maar soms kom je 'iets' tegen,wat dan in je hoofd blijft hangen en begint het toch weer meer te kriebelen.
Gezien mijn drukke leventje zal ik voor mijn toekomstige viervoeter wel een hele lieve bijrijder/rijdster inschakelen.
Mij wordt het aan alle kanten afgeraden om weer voor een eigen paard te gaan(voornamelijk door mensen die niks met paarden hebben)maar naast alle dingen die ik in mijn leven te doen heb,gaat niets zo mijn hart uit als naar de paarden.
Ondanks mijn 37 jaar,kan ik nog steeds niet helemaal duidelijk krijgen wat ik het liefste wil,in elk ras zie ik wel iets wat mij trekt,van stoere kwpner,via Fries,naar Tinker en weer terug enz,moeilijk moeilijk.
Mijn laatste eigen paard is een paar jaar geleden helaas gestolen,was een grote reus van 1.80 meter.
Ik ben geen Anky van Grunsven,heb absoluut geen wedstrijdambities,en helaas ook geen tijd daarvoor,ben een echte recreatieruiter.
Wat ik (een beetje :+ ) zoek:een lekker robuust ras,heb wel een voorkeur voor de zwarte parels of een gevlekte sokkenvriend,Tinker dus.
Geslacht en/of papieren maakt me niet uit,geen voorkeur voor leeftijd,gewoon een heerlijke knuffelkont waar ik nog jaaaaaaaaaaaren plezier van kan hebben,kindproof zou erg fijn zijn,gezien mijn zoontjes enorm veel van paarden houden en zelf graag een rondje willen rijden/poetsen/knuffelen enz enz.
Nu heb ik bij Jansen van den Hout(i knowwwwwwwww :) )een hele leuke Tink gezien(die iemand hierboven ook al aanhaalde)iemand idee wat een redelijke prijs is voor een 9-jarige ruin,geen papieren of beduidend niveau.
Volgens beschrijving een braaf dier.
Heb er al een mailtje heen gedaan,maar ben reuze benieuwd naar jullie mening,iemand die even voor me zou willen kijken :o

Sorry voor het lange verhaal,groetjes Linda

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:14

Linda, wat vreselijk voor je dat je vorige paard is gestolen.
Janssen van den Hout, ja ik vind het ook beetje apparte stal. Meerdere slechte verhalen gehoord, als je daar wat weg haalt, goed laten keuren.
Hoeveel voor zo'n paard, €1000,- €1500,- ongeveer? Ben er niet zo goed in.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:19

Dank je wel hoor voor je vlugge reactie.
Ik ben best wel bekend met bovenstaande stal,omdat mijn gestolen heer daar vandaan kwam.
Ik ben er wel over te spreken,ben gelukkig niet blind voor negatieve verhalen,en neem ieders ervaringen ook hartstikke serieus.
Blijft een handelsstal natuurlijk en prijzen zullen daar vast niet helemaal marktconform zijn,maar aangezien ik helemaal niet thuis ben in de tinkerprijzen,dacht ik,ik ga hier maar wat wijze raad vragen.
Had naam van het paardje al door google en ofcourse Bokt gezwierd,maar niets uitgekomen helaas }:0
Ben benieuwd,heb komende week late dienst,dus zou het erg leuk vinden om dan eens 's-morgens te gaan kijken,maar wel met wat prijzen in mijn achterhoofd natuurlijk.........

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:29

Heel veel succes ermee!!

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:00

Succes met kijken. Als het om die tinker van hierboven gaat... Hij zag er wel erg braaf uit. Lekker rustig stappen naast zo'n enorme vrachtwagen. *D Ik word er altijd een beetje jaloers van. :o

Ik ben een stille meelezer van dit topic. Een eigen paardje is voorlopig nog lang niet aan de orde, maar dromen mag altijd toch? ;)

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:17

Nououou,mocht het bij mij zo ver zijn en je bent in de buurt,ben je van harte welkom hoor...
Hoe zijn alle bezichtigingen gegaan verder vandaag??
Hoe is met ieders nieuwe aanwinsten,paardjes al een beetje op hun plekje???
En heel slecht,ik weet het,maar ben de naam vergeten,wie heeft er recent zo'n knoeperd van een paard aangekocht,en was zelf een beetje onzeker??(komt me best ebkend voor nl)Hoe gaat het met jullie?

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:26

Niet dat het veel kost maar een paard wordt wettelijk verkocht met een halster :)