Een nieuw paard kopen deel II

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:05

Ik vind beide belangrijk.
Klinische keuring zit volgens mij ongeveer rond de 150 euro. Röntgenologisch rond de 500 euro dacht ik?
Op de foto zetten vind ik heel belangrijk, je kan anders dingen over het hoofd zien waar het paard later last van zou kunnen krijgen.

ambre

Re: Een nieuw paard kopen deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:13

Ik liet ze vroeger nooit op de foto zetten,maar deze x wil ik eindelijk eens niet tegen die ellende aanlopen en laat ik het wel doen.
Kan wel goedkoper dan 500 hoor.
Ik zoek nu een recent gekeurde zodat ik alleen de foto's nog een x hoef te laten beoordelen.
En dan natuurlijk nog een x klinisch keuren.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:18

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:22

Ik zie iig al een ongelijke voorvoet.Daar zou ik al niet aan beginnen.
De rijfoto is ook niet echt door het lijf.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:23

Ik vind er wat raar staan op die eerste foto maar goed foto's vertekenen.
Zou die wel eens willen zien bewegen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:24

Maar daar valt wel winst in te behalen!
Vind wel dat ze plat op de lagen (zo heet dat toch) staat :!
Maar wel een aansprekend type!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:26

Hoe bedoel je :winst in te behalen?Ik denk dat je de verzenen bedoeld?
Ongelijke voeten kun je op die leeftijd beter niet meer corrigeren en de vraag is ook waarom ze ongelijk zijn.
Soms een graasvoet,kan problemen geven met de pezen,soms ongelijk door bv hko,dan groeit de voet steiler om de pees te ontzien die over het ruwe straalbeen moet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:29

ambre schreef:
Hoe bedoel je :winst in te behalen?Ik denk dat je de verzenen bedoeld?
Ongelijke voeten kun je op die leeftijd beter niet meer corrigeren en de vraag is ook waarom ze ongelijk zijn.
Soms een graasvoet,kan problemen geven met de pezen,soms ongelijk door bv hko,dan groeit de voet steiler om de pees te ontzien die over het ruwe straalbeen moet.

Qua beter over de rug te rijden valt er in mijn ogen meer winst te behalen, maar dat moet je inderdaad wel willen :)!

Ja klopt! Ik bedoelde inderdaad de verzenen, kwam even niet op het goede woord :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:31

Mijn allereerste paardje had ook enigszins ongelijke voorvoeten. Heeft in ruim vier jaar tijd letterlijk geen pas kreupel gelopen, en woont inmiddels alweer twee jaar in Tsjechië waar hij in het gebergte lange buitenritten en trektochten loopt... Dus een iets ongelijke voorvoet hoeft echt geen problemen op te leveren.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:32

Hoeft niet,maar heel vaak wel.
Er wordt niet voor niets altijd een bemerking op gemaakt.
Ik heb er 3 van Latano gereden en deze hadden het allemaal.
Allemaal goed op de foto en nooit kreupel gelopen en goed verkocht.
Ik heb er echter ook 2 gehad met ongelijke voeten en die hadden beide in die voet een slechter straalbeen.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:42

bedankt iedereen!
Duijfje; aansprekend type maar vind haar hoofdje te scherp naar beneden gaan.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:45

Bedankt voor de reacties :)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:14

Paard schijnt niet ongelijk te zijn, dat lijkt zo op de foto

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:18

Hier nog twee leuke op MP:
http://link.marktplaats.nl/513297251 en http://link.marktplaats.nl/510580502.
Die eerste zal wel niet kunnen springen, maar die tweede moet het gezien de vader nog wel in zich kunnen hebben. De hoogte van de tweede staat er alleen niet bij, maar ik vermoed (als ik naar de foto's kijk) dat ie niet zo groot is.
Vind het wel een leuk beestje.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:26

Enn paard dat röntgen goed is maar klinisch niet kun je niks mee (sorry)
Klinisch (m.n. buigproef e.d.) belangrijker dan röntgen.
Daarbij op röntgen zie je ook geen pezen, spieren, aanhechtingen etc.
Voor de verzekering kan het belangrijk zijn, maar een portie gezond boerenverstand helpt ook!

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:29

Buigproef geeft ook niet zo heel veel info. De ene dierenarts houdt hetbpaard te lang vast, de andere weer te strak, die andere weer te slap. Buigproef kan ook zowat elke 2 dagen verschillen. Tuurlijk, als die echt enorm kreupel loopt.. weet je genoeg.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:30

Er zijn zoveel dingen die pas met foto's aan het licht komen.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:45

Ik ga zaterdag eens naar een paar paarden kijken bij DWH Stables. Heb gebeld en Evander zou volgens deze stal wel eens aan mijn eisen kunnen voldoen qua karakter en beweging (en budget). Hij is alleen nog niet zadelmak, dat is voor mij wel weer een probleem want ik wil liever een paard al kunnen aanvoelen onder het zadel bij een bezichtiging, maar kijken kan geen kwaad. Ben ook wel nieuwsgierig naar de paarden die ze daar hebben staan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:48

Klinisch moet hij sowieso goed zijn,maar een 3 op bv het straalbeen geeft gewoon verhoogd risico en problemen als je er weer vanaf wilt.
Buigproef vind ik ook wel eens plausibel,harde volte doe ik vaak zelf voor ik maar aan keuren ga denken.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:01

kom even binnenvallen.. volg dit al wel een tijdje maar @ pollux.. je kunt anders misschien altijd met ze afspreken dat ze hem daar zadelmak maken met jou samen ofzo? zodat je hem al wel kan aanvoelen en je daarna een beslissing maakt? bij die van mij hebben we dat afgelopen jaar ook zo gedaan.. gekocht onder voorbehoud dat we hem samen zadelmak maakte en dat ik er dan een fijn gevoel bij heb...

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:06

@ VINJ: had jij jouw paard ook bij DWH gekocht? Doen ze dat bij handelsstallen? Volgens deze stal is het een goedzak en zijn ze spelenderwijs al een beetje aan het laten wennen aan longeersingeltje etc. Hij geeft geen kik, hij is niet snel onder de indruk. Ze verwachten ook helemaal geen problemen met zadelmak maken. Maar goed, je kan het natuurlijk nooit zeker weten.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:10

nee niet bij DWH gekocht.. bij van de sande in liempde! is wel ook een handelsstal... misschien dat hij het daar ook wel bij heeft gedaan omdat het zijn eigen fokproduct was.. maar dat weet ik niet.. je kunt het altijd vragen/ voorstellen toch?! ;) die van mij was inderdaad ook zo'n goedzak.. naja al is het maar dat je er een keertje op hebt kunnen zitten.. dat zegt vaak al genoeg, vind ik dan.. dan voel je het vaak al wel aan of dat het een goedzak is of een rotzak;)!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:15

@Pollux, dwh heeft leuke paarden staan, ben er zelf wel eens geweest en de eigenaar is een aardige vrouw en als je het paard eventueel zou willen kopen is er vast wel wat af te spreken betreft zadelmak maken.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:20

Leuk bij v.d sande. Sympathiek. Dat was voor mij ook een optie: een leuke 2-jarige die wél in mijn budget past. Thuis er mee tutten en voor het 'echte' werk naar Liempde. Dus prijs incl. zadelmak maken. Maar goed, ben ondertussen voorzien.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:38

Cath_16 schreef:
Ik vind beide belangrijk.
Klinische keuring zit volgens mij ongeveer rond de 150 euro. Röntgenologisch rond de 500 euro dacht ik?
Op de foto zetten vind ik heel belangrijk, je kan anders dingen over het hoofd zien waar het paard later last van zou kunnen krijgen.

Voor beide keuringen bij elkaar ben je ongeveer 500 kwijt. Ligt en beetje welke kliniek je naar toe gaat maar daar kunje rekening mee houden.