Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:39

Totilas van dichtbij gezien? Is ook niet moeders mooiste hoor qua bouw (hij is hier in de buurt gefokt en werd als 3-jarige op de HK toch afgeschoten!).
Is laatst nog een hele leuke bijeenkomst over geweest bij KWPN waarom hij iets wel of niet zou kunnen gezien zijn bouw. Toch is hij een toppaard geworden. Exterieur matig misschien niet oké, maar qua beweging super (en karakater speelt ook mee natuurlijk!). Andersom gebeurt het ook exterieur matig super maar qua gangen belabberd. En tja het is net als een model als er wel een mooi koppie opzit maar geen goed lijf, wordt het nooit wat! Toevallig realiseerde ik mij opeens dat de naam van de topic starter mij bekend voorkwam en ja idd ik heb haar ook een paard aangeboden in augustus, merrie, bruin, 1.72, 5-jaar, rechtstreeks van een andere fokker, uit een sublieme lijn en PROK (diegene die een beetje KWPN minded zijn gaat bij de welbekende Balia stam vast een belletje rinkelen mbt supersportpaarden!) én dit vóór een bedrag onder de 4000! Reden: scheiding en idd exterieur matig niet super, maar bewegen, geweldig! Topicstarter gaf aan dat het paard haar niet aanstond (kan gebeuren) en dat ze toch liever op zoek was naar een 3-4 jarige, heb ik ook best begrip voor. Dit paard is vlak daarna verkocht, was goed zadelmak, liep in sept/okt met 2 vingers (voorbenen hahaha) in de neusgaten de B door (in 6 wedstrijden 13 wp), wordt nu rustig klaargemaakt om in januari L1 te gaan starten, super fijn en relaxt paard, en haar huidige eigenaar is maar wat blij met dit 'diamantje', dus ja ze zijn er, maar je moet er ook open voor staan..... ;)
En Wrechk ik ben met je eens dat je een boel paarden hebt die niet moeders mooiste zijn en niet supergangen hebben en misschien wel een L-proefje kunnen lopen maar echt niet iedere week met een wp thuiskomen. En aangezien ik laatst eens heb uitgerekend dat op wedstrijd gaan jaarlijks om en nabij de 2500,00 kost....(lidmaatschap vereniging, lidmaatschap KNHS, startkaart, startcoupons, startgeld, diesel, wassen, shampoo, vlechten, patatje) nou......als je dan 2 jaar over de B doet......had je misschien beter die 5000,00 bij je budget op kunnen doen (maar ja dat is mijn mening en die doet er nu ff niet toe) en een goed paard kopen die het iets makkelijker heeft met de oefeningen....

Cath

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:52

Mijn vorige paard had helemaal geen bijzondere afstamming. Lees 40% volbloed en haar moederlijn was tuigbloed. Toch reed ik altijd winstpunten, haar stap en galop waren goed, kreeg daar altijd 8en op. Maar een uitgestrekte draf reed je er wat moeilijker uit, wat te veel knie.
Verder qua bouw dressuurmatig ook niet geweldig, korte hals/nek en redelijk lange rug.
Toch kan het idd! Heb ook nooit commentaar op haar halshouding gehad. Springen kon ze echt super goed, mooie techniek had ze.
Staat nog een filmpje op youtube waar ze 1.45 met gemak springt vanuit een rustig galopje.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:17

Als je nu al met een koudbloed M of soms nog horen kan worden waarom dan met een warmbloedpaard van rond de 2 a 3000 niet.Okee met een superbeweger rijd je het misschien makkelijk maar heb je die niet dan zal je het moeten hebben van het brave en netjes op de bordjes rijden.Een koudbloed bedoel ik dus fjord tinker of haflinger nou die hebben toch ook geen super beweging en die komen er ook hoor.De basis moet je met elk paard kunnen rijden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:27

jessie84 schreef:
Als je nu al met een koudbloed M of soms nog horen kan worden waarom dan met een warmbloedpaard van rond de 2 a 3000 niet.Okee met een superbeweger rijd je het misschien makkelijk maar heb je die niet dan zal je het moeten hebben van het brave en netjes op de bordjes rijden.Een koudbloed bedoel ik dus fjord tinker of haflinger nou die hebben toch ook geen super beweging en die komen er ook hoor.De basis moet je met elk paard kunnen rijden.

Maar je kunt niet met elke koudbloed succesvol M of hoger deelnemen. Oefeningen als travers, contragalop e.d. zijn niet voor ieder paard even gemakkelijk uit te voeren. Dat vraagt heel veel rek en buiging, verzameling, kracht. Anders gezegd, ik zie meer koudbloeden die met hangen en wurgen een L2-proef doorkomen dan die bovenaan in de rubriek eindigen.

Dat een paard 2 of 3 duizend kost, zegt me nog niks. Waarom hij/zij dat geld kost wel. Een paard van 4, zo uit het land tot ongeveer 165 cm kun je plenty kopen voor dat geld. Die zijn namelijk geen drol waard. Je moet alleen wel zoeken op de juiste plek, snel durven handelen en een risico durven nemen (op eigen kosten keuren). Het prijskaartje wordt bij een kwaliteitspaard heel anders als hij doorgereden, gekeurd, braaf, etc is. Kost zo'n paard dan nog dat geld, dan is er iets. Leeftijd, beperkte beweging, mankementjes, etc. Zoals al eerder geschreven, bij paarden is het net als bij auto's: je koopt geen Mercedes voor fiat Panda geld. En met een Fiat Panda kom je ook echt in Frankrijk. :D

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:33

helemaal met je eens Marion maar als je een paard hebt van 10.000 € en je kan er zelf niets van of je hebt verkeerde begeleiding dan kom je er ook niet.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:38

Hier een fanatieke meelezer :D Ik vind dit zo'n leuk en interessant topic om in mee te lezen :) Ik zat eerst in het topic 'aanstaande paardeneigenaren', maar heb ondertussen mijn toppertje al een tijd op stal staan :D

Wat mij echt verbaasd, is dat iedereen 5000 Euro zo'n laag budget vindt! Ik ben het er mee eens dat je voor dat geld geen dressuurtopper of heel goede beweger vindt, maar heeft iemand die lekker voor zichzelf traint en af en toe eens start dat nodig dan? Dat valt bij mij nog steeds onder recreatie namelijk :+ Heb je ambities hoger dan de basissport, dan past daar natuurlijk wel een ander prijskaartje bij :)

Ik heb zo'n 'koopje' op stal staan :j En nee, de kans dat je ons ooit tegen zal komen op grote wedstrijden is bijzonder klein, daar hebben wij beiden niet de potentie en ambitie voor ;) Maar ik ben heel erg blij met haar :D Buiten is ze heel braaf, ze is leuk te rijden in de bak (maar heeft wel een uitgebreide trukendoos) en kan best leuk lopen :D Ze heeft karakter en ik vind het een mooi, lief en leuk paard :) Kortom, ik ben meer dan tevreden :)

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:40

Hallo ik ben nieuw :)

Heb alle pagina's gelezen terwijl ik nog geen account had

Ik ga niemand zeggen te moeten inperken met eisen ofzo
Maar wou even mijn ervaring geven.

Ik heb een merrie die geboren is met o benen haar achter hoefje draait tijdens het lopen.
Ze is nu 25 jaar heb dressuur met haar gereden,gesprongen, buitenritten.
en rij nog steeds.
Afgelopen zondag naar kliniek gebracht door koliek woensdag naar huis. (rekening van 800 euro)
MAAR dit is de aller aller eerste keer dat er ooit een dierenarts bij is geweest.

Haar benen zijn nog steeds super (ja goed 25 jarige leeftijd).
Nooit kreupel geweest nooit ziek geweest alleen nu dus 1 x koliek.

Dus probeer toch misschien een keer risico te nemen. het gaat niet altijd fout.

En ja misschien voor adin een jachtpaard? super verkeersmak maken veel mee veel op pag geweest.
(maar pak dan echt 1tje van minimaal 7 jaar voor je angst)

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:46

Kennis van ons heeft een 5 jarige Argentinus ruin,heeft een b parcours gelopen,is geopereerd aan een ocd,en nu schoon op de fotoos.stokmaat 169cm.richtprijs 6500

Tevens een Triomph de muze,merrie van 3,5 jaar,zadelmak,stokmaat 172 a 173,helemaal op de foto geweest,en helemaal goed.richtprijs 5000

In de opfok staan nog 2 2,5 jarige dressuurpaarden,een Wup x Flemming bruin,4 witte sokken en kol en een Dreamcatcher x kennedy uit een prok merrie,donkerbruin

Paarden zijn als veulen aangekocht,nog niet gekeurd,maar kan gedaan worden.

Voor een telefoonnr of meer info,pb staat open.
Laatst bijgewerkt door ellepelle27 op 10-11-11 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:47

jessie84 schreef:
helemaal met je eens Marion maar als je een paard hebt van 10.000 € en je kan er zelf niets van of je hebt verkeerde begeleiding dan kom je er ook niet.

Idd, maar is dat niet net zoiets als een auto kopen zonder dat je een rijbewijs hebt? Daarvoor hoeft een paard nog niet eens 10+ te kosten. Ook als je met eentje van 2 duizend niet overweg kunt, heb je er niks aan. Een goedkoop paard is niet per definitie een braaf paard of een braaf niet zo goed bewegend paard.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:25

Ik ben nu in het bezit van een e-pony van 1,51 met leuke gangen en een goede uitstraling maar toch wil ik liever een paard omdat ik nou eenmaal bij de paarden moet starten maar onder de 6500 euro ga ik er behalve op stokmaat er alleen maar op achteruit. Als je paard de bouw, de gangen of het karakter niet mee heeft dan kun je beter 1 of 2 jaar stalling, les, hoefsmid etc opsparen ipv er nu al één te kopen dat bespaart je echt heel veel energie zelfs als je maar tot m/z wil.

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:47

even een toevoeging,deze paarden staan niet op internet.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:48

Ik vind juist het inrijden zo leuk, en de tijd ervoor. Heerlijk die rustige trainingen, band opbouwen en dan langzaamaan erop en weer ff lekker terug het land in. Heb dat met mijn overleden ruin ook zo gedaan en we zijn uiteindelijk erg ver gekomen. Jammer dat ik hem nooit heb kunnen starten. Ik denk dat hij de M makkelijk gehaald zou hebben qua de oefeningen die hij al kende. Juist het thuistrainen en het thuis bezig zijn met je paard is hetgeen wat ik het leukste vind.
Ik vind het geen probleem om wat meer tijd en geld in mn paard te stoppen als ik hem/haar eenmaal op stal heb staan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:48

Ik zoek niet. Ik vind. Tot nu toe komen mijn paardjes altijd op het juiste moment op mijn pad. Gewoon ventileren dat je zoekt, dan reageert er altijd wel iemand. :j

Ik droom vanaf mijn 13e van een andalusiër. En wat staat er nu in de stal? Juist! Gevonden na een verslagje hier van iemand over haar jonge paardje, over hoe goed het ging met beleren. We zijn één keer gaan kijken en 3 dagen later stond ie hier. 8-)

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 21:50

Mijn zoektocht is op dit moment ook niet zo heel intensief. Ik hou internet enzo wel in gaten, maar ga niet meer op alles af.
Heb mijn eigen merrie waar ik nog 3 x in de week op rij. En rij een paard van de eigenaresse van stal. Dus heb op dit moment nog genoeg om te doen.. Lekker rustig aan zoeken. Zo kan ik ook nog wat sparen, zodat ik meer te besteden heb.. Dat is ook fijn!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:53

Als je lekker kan rijden dan heb je ook minder haast, dat is wel lekker.
Ik heb ook geen haast meer. Heb wel even op MP en SH gekeken maar heb niet meer het
" moet" gevoel.
Ga nog wel achter de gelderse merrie aan bellen, gister poging gedaan maar voicmail. Verwacht eignlijk dat ze ook we over mijn budget is..

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:54

_Jody_ schreef:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in jullie topic en ook stiekem aan het rond kijken voor een paard ;)
Mijn eisen:
- 5-7 jaar
- Rond de 1.68m
- Liefst vos/bruin, maar een apart kleur vind ik ook wel gaaf, maar geen schimmel!
- Eentje waar ik lekker allround mee kan rijden, zie mezelf niet constant dressuren, vind het ook heerlijk om te springen of crossen of uren buiten te rijden.
- Verkeersmak!

Vind het erg moeilijk om te zeggen wat een fatsoenlijk budget is voor mijn eisen......
Iemand die mij daarin kan adviseren?

Paar pagina's terug al wat neergezet, maar geen reactie op gehad vandaar nog een keer ;)

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:54

Adin en jachtpaard?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:55

@ jody

budget?

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:57

Als je goed had gelezen, had je gelezen dat er stond: Vind het erg moeilijk om te zeggen wat een fatsoenlijk budget is voor mijn eisen......
Iemand die mij daarin kan adviseren?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:59

mjah zo'n paard vind je voor 30 000 euro, 10 000 euro, 5000 euro,....

alles hangt van hetgene af wat je kan uitgeven he :)

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:00

Ik zit zelf te denken aan 5000, maar is dat reëel?

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:01

@Jody 4500- 5200 euro? Lijkt mij wel redelijk. Dan ook aangenomen dat je geen gebreken of stalondeugden erbij wilt accepteren

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:01

volgens mij wel te doen :)

sportambities of gewoon recreatief?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:02

fortimestwo schreef:
Adin en jachtpaard?

Wat is precies een jachtpaard? Zie wel eens een advertentie op mp voorbij komen maar weet er weinig over

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:06

Nee geen gebreken of stalondeugenden indd, wil graag wedstrijden gaan rijden, maar nog nooit gestart. Vandaar liever een iets ervarender en jonger paard, want voordat je wat hoger bent, is je paard anders alweer te oud ;)

Zit zelf te denken richting KWPN, maar welke richting zou ik nog meer kunnen denken? Niet een te iel gebouwd type, dan krijg ik na het rijden last van := I

emand raadde mij via pb een gelderse aan, ondanks dat het hele brave en lieve paarden zijn vind ik het niks voor mij ;)