Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:33

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:55

oh ja geen idee hoe je geluid weg haalt dus daar dan maar niet opletten :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:25

Ik persoonlijk kan het niet zien aan de voorkant. Vind alleen de achterhand slap (trainen) en vanuit galop naar draf mankt ie 2 stapjes.

Maar soort van maaien met voorbenen kan ik niet zien te ver weg en te bewegelijk (niet paard maar jij :D )

grooot paard zeg :wow:

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:27

Ik vind het een leuk paard, mist nog wel wat spier en kracht maar dat komt vanzelf. Ik heb het idee dat het een heel braaf dier is (zeer nuchter en volgens mij nergens gek mee te krijgen).

Ik vind het "maaien" helemaal niet opvallen..(zie er eigenlijk niets bijzonders aan)

@Tita..ik zie geen echte onregelmatigheid hoor.. (jonge paarden kunnen uiteraard weleens een paar stappen in dis balans lopen...)
Laatst bijgewerkt door orkaan op 21-09-11 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:28

@ Studiemiep misschien is nuchter niet goeie woord maar sloom ik wil wel actie zien als er met de zweep geklappert wordt

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:29

In de draf zie ik ook iets zwaaiend met een voorbeen.
Hij is inderdaad wat slap. Hij is ook zo groot! Dat hoort er dan wel een beetje bij!
Komt wel nuchter en braaf over inderdaad!

Ben je al helemaal gek van het paard Adin ? Of twijfel je nog heel erg?
Heb je er ook op gezeten?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:33

@Tita mijn paard is zeker niet sloom maar echt mega actie als ik met de longeer zweep klapper krijg ik niet aan de longe..(daar in tegen als ik erop zit en ik geef een beetje been.....).
Terwijl sommige paarden los flink lopen te uitsloven en dan zit je erop en dan denk je waar is die beweging....

Maar goed weet heb mijn paard nog nooit los laten rennen door de bak (mag bij ons op stal niet) en de aan de longe kunnen ze nooit zoveel kanten op dus klapper ook niet mega hard ofzo. (ze reageert wel goed op commando's dus ik ben meer een prater dan een zwieper)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:12

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:29

Nu ik heb advies gekregen van de eigenaar van mijn vzerogpony: als je twijfelt, doe het niet. Kijk dan gewoon verder.

Oké, je hebt twijfelen en twijfelen. Maar als je echt aan het denken bent "wat als..." doe het dan niet, zou ik zeggen. Oké, als je het koopt,loopt het misschien goed, maar waarom zou je iets kopen waarover je twijfelt of het wel goed voor je is?

Komt misschien een beetje grof over, en is absoluut niet zo bedoelt, en ik weet hoe het voelt, maar denk er gewoon heel grondig over na, desnoods schrijf je de positieve punten op en de negavtieven (als je er serieus aan denkt om het paard te kopen) en dan kun je zien welke kant het zwaarste doorweegt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:01

Ik persoonlijk geloof trouwens niet in De klik...dat heb ik niet met dieren maar ook niet met mensen sommige dingen moeten ook groeien

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:03

:j ik heb geen band met mijn paard ook nog geen klik maar vind haar wel aandoenlijk

Maar de liefde die ik voel voor mijn pony is oneindig en dat besef ik door het nieuwe paard..liefde voor pony is zo groot en zo vol is gewoon eng maar ja wat wil je hij is bijna 19 jaar mijn maatje

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:12

Heb wel echt een klik met alle 3 mijn paarden.
Toen ik mijn jongste op de foto zag vond ik hem al geweldig.
Mn bruintje die ik nu 3,5 jaar heb vond ik zo lief de eerste keer dat ik hem zag,
dat koppie, waarmee hij over de staldeur naar buiten keek <3
En mijn nieuwste, ook weer zo´n lief dier! Heel erg mensgericht en het totaalplaatje
daarbij sluit aan bij wat ik zocht.

Met mijn schimmel had ik niet specifiek een klik, dat is meer gegroeid in de jaren. En toen had ik absoluut
wel een klik. Maar niet vanaf het eerste moment! Toch was hij vanaf het eerste moment wel leuk genoeg om
te kopen :)

Wel vind ik dat je veel contact met je paard(en) moet hebben om de band
te versterken. Het rijden doet daarin ook veel met mij. Evenals de dagelijkse omgang en verzorging.
Je kunt en moet er dus ook aan werken.

Als je twijfelt moet je heel goed afwegen en evt een keertje vaker gaan kijken of uit proberen.
Je moet uiteindelijk wel zeker dat je het paard in kwestie wilt!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:52

het is geen maaien wat ie doet hoor dat deed mijn vorige paard, het hele been zwaait naar buiten als ie stapt, meer een soort schaatsen.
Hij is heel braaf en idd niet gek te krijgen, precies wat ik zoek dus dat is voor mij alleen maar mooi maar ik heb geen zin om een " probleem te kopen

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:59

na klinische en röntgenologische keuring weet je toch al meer he...
als er niet veel mee gedaan is, is het toch normaal dat hij wat slap is vanachter.
Ik zou nog niet direct panikeren, kijk naar het karakter en laat hem keuren!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:03

Het is jammer dat het vooraanzicht van de stap er niet op staat want dat is het enige waar ik over twijfel. Slapheid etc vind ik gezien zijn maat en leeftijd niet erg

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:51

mijn lesgeefster vertelde me dat ik het driect ging weten wanneer ik hét paard vind... is dat zo xD Ik heb nog nooit zelf een paard "gezocht". Mijn eerste pony heb ik gekregen en de draver die we hadden, had mijn zus uitgezocht. De jaarling stond bij ons op stal en die kende ik dus goed.

Ik wil echt een paardje waar ik verliefd op kan zijn, bijwijze van spreken. Ik zeg altijd tegen mijn vriend dat het paard ons kindje gaat zijn, aangezien ik geen kinderen wil (voorlopig.) Maar een kind ga je meestal niet uitproberen xD

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:00

@Adin, ik zie vooral een groot en slap paard. Het 'schaatsen' of 'maaien' hoeft niet erg te zijn, en wordt vaak minder als ze sterker worden en meer in balans. Ken een paard wat een hele erg maaierd was (en ook ongelofelijk groot), en nu hij ZZ-Z loopt, is het zo goed als verdwenen. Voor het paardrijden zelf heb je er dus geen last van, maar als het medisch niet in orde is natuurlijk wel. Mijn advies: geef het aan bij de dierenarts bij de keuring, dat hij er even extra naar kijkt. Als hij klinisch in orde is en de röntgen zijn ook ok, zou ik me er niet meer druk om maken.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:34

Net terug van een paardje, het is wel een heus twijfel geval en op het moment leun ik meer aan bij nee, maar ik ga er eens een nachtje over slapen.

Het is een schat van een dier, maar mager... verschrikkelijk mager. "Ondervoed" was het excuus van de eigenaar die het paard nog maar twee weken had., maar ze kregen wel geen hooi :(

Met het rijden was het paard erg leuk. Mooie, ruime gangen en hij stapte mooi in. Mijn instructrise heeft er mee gegalopeerd en wel... het is crossen. (is een draven en kan sinds kort pas "galoperen"). Toen hgj niet verde rmocht en moest blijven stilstaan, ging hij in protest en gingen zijn voorste benen van de grond... daar begon het twijfelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:47

Aprella schreef:
Net terug van een paardje, het is wel een heus twijfel geval en op het moment leun ik meer aan bij nee, maar ik ga er eens een nachtje over slapen.

Het is een schat van een dier, maar mager... verschrikkelijk mager. "Ondervoed" was het excuus van de eigenaar die het paard nog maar twee weken had., maar ze kregen wel geen hooi :(

Met het rijden was het paard erg leuk. Mooie, ruime gangen en hij stapte mooi in. Mijn instructrise heeft er mee gegalopeerd en wel... het is crossen. (is een draven en kan sinds kort pas "galoperen"). Toen hgj niet verde rmocht en moest blijven stilstaan, ging hij in protest en gingen zijn voorste benen van de grond... daar begon het twijfelen.

Bij twijfel niet inhalen......
Dravers is een tak apart. Niks mis met Dravers, maar het moet je liggen en je moet ermee om kunnen gaan.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:50

ikke schreef:
Aprella schreef:

Bij twijfel niet inhalen......
Dravers is een tak apart. Niks mis met Dravers, maar het moet je liggen en je moet ermee om kunnen gaan.

Inderdaad. Morgen vroeg ga ik naar een ander paardje kijken en ik denk dat deze gaat afvallen want ik zoek er eentje dat op een beheerst tempo door het bos gaat en niet als een zot zit te crossen. Spijtig eigenlijk, want het is een enorm mooi dier (behalve dan dat hij te mager is).

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:33

@Adin; zo op film zie ik niks, maar is ie ook iets frans in z'n voorbeenstand? Zet 'ie zijn voeten iets naar buiten gedraaid of is het toch een klein beetje maaien? Wel een leuk paard!

Mijne is gisteren goedgekeurd! Hou nog even een slag om de arm, de PROKcommissie moet nog naar de foto's kijken, maar de veearts verwacht geen problemen, allemaal 1tjes en 2tjes :).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:03

Lets heb je een sportkeuring laten doen of heb je Prok-foto's laten maken want dat zijn 2 verschillende manier van rontgen.

Sommige mensen vinden prok strenger en andere sport dus heb ik het maar aan de arts gevraagd.. Sportkeuring is altijd strenger als ie daar doorheen komt is altijd Prok ook goed alleen de foto's van sport zijn niet geschikt voor Prok die worden vaak uit andere hoeken genomen

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:28

Beide. Maar als 'ie sport goed is wil niet zeggen dat de PROKcommissie ze goed vindt, de veearts zei dat ze er soms nog wel anders over dachten dan hij.. Vandaar dat ik nog even terughoudend ben zolang er geen definitieve uitslag is.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:29

kan iemand mij zeggen hoeveel foto's er normaal getrokken worden en van wat allemaal?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:44

Lets dan is er niks aan de hand.. mij was verteld dat prok niet goed was voor sport zo mag er voor kogelartrose voor prok een 3-tje hebben en voor sport is dat dan afgekeurd.

Nathe dat ligt er aan volgens mij had Door voor de prok 27-28 fotos en voor de sporkeuring waren er 38-42 foto's incl het ruggenwervel en hals (volgens mij voor 32 betaald)

Normaal rontgen is enkel benen voor de hals en rug moet je extra aanvragen dat is niet standaard volgen mij kostte dat 350 excl btw.. de arts vertelde me dat momenteel 1/15 paarden afgkeurd wordt in gebreken in de hals of rug