Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:52

Ponytante schreef:
_San87_ schreef:

Ik zie niks raars aan de kleuren van de frontriem. De ligging van het bit is raar en op de foto zie ik een pain face. Ik kan alleen die foto niet rijmen met het beeld dat ik zag op de OS.

Ik ga hierin mee en volg verder het hele IW foto-debacle niet helemaal. Hierboven word oa over prijsuitreiking geschreven, waarom?

Omdat dat paard de hele kür (en de andere proeven ook) keurig met de neus voor de loodlijn heeft gelopen, zoals het hoort. Het is dus niet mogelijk of geloofwaardig dat er tijdens het rijden van de kür slechte foto's zijn gemaakt van de hoofd-halshouding van dat paard. Er is bij het verlaten van de wedstrijdbaan in de mond gekeken om te controleren en daar is niks bij opgemerkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:59

Fika schreef:
Een oprechte vraag, denk jij dat het grootste deel van professionele dressuurruiters/amazones een voor het paard eerlijke manier van trainen heeft?

Dat ligt er aan, gebaseerd op ervaring en niet op denken heb ik ze aan beide kanten gezien. De 'slechten' die vooral voor snel, snel gaan. Slof er aan, druk er op. En de mensen die daar niet aan meededen en op een eerlijke (en langzamere manier opleidde)

Welke in de meerderheid zijn weet ik niet. Voor mijn gevoel is het een beetje 50/50.

Fika

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:12

Bedankt voor je antwoord. :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:31

lies schreef:
Waarom zou iemand foto’s gaan shoppen om de sport kapot te maken? De ruiters leveren zelf het bewijs aan, door als een idioot met een zweep tekeer te gaan. Meer is niet nodig lijkt me, ze maken zelf de sport kapot.

Omdat er hele rare mensen rondlopen op aarde.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:01

Veronica2 schreef:
Omdat dat paard de hele kür (en de andere proeven ook) keurig met de neus voor de loodlijn heeft gelopen, zoals het hoort. Het is dus niet mogelijk of geloofwaardig dat er tijdens het rijden van de kür slechte foto's zijn gemaakt van de hoofd-halshouding van dat paard. Er is bij het verlaten van de wedstrijdbaan in de mond gekeken om te controleren en daar is niks bij opgemerkt.

Eer dat ze de grote ring uit zijn en bij de stewards zijn, is de tong alweer een normale kleur, want dat duurt sowieso een minuut en er is geen tot weinig druk op de teugels.

Plus de stewards check stelt echt niets voor. Je zag het een paar keer op de livestream voorbij komen. Neusriem control zou 2 vingers bovenop het neusbot moeten zijn. Ik zag hier keer op keer 1 vinger aan de zijkant van het neusriem. Maakt niet hoe los of strak je een neusriem hebt, je krijgt altijd wel 1 vinger zo aan de zijkant erin.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 19:50

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:21

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:28

Veronica2 schreef:
Ponytante schreef:
Ik ga hierin mee en volg verder het hele IW foto-debacle niet helemaal. Hierboven word oa over prijsuitreiking geschreven, waarom?

De check stelt weinig voor. De foto waar ik over schreef (op fb Bas de Recht) is van tijdens de proef (paard heeft geen achterlijke zwachtels om zijn benen :') ).

Elisa2 schreef:
Ze bedoelen dat er maar tien paarden goed genoeg zijn om door te gaan bij de hengstenkeuringen. De overigen worden verkocht als sportpaard. Niks raars aan. ;-)

Nee, dat bedoelden ze niet. Ze noemden een naam en details maar omdat dat idd van horen zeggen is (wat niet betekent dat ik er niet in geloof, dat ze de waarheid vertelden) ga ik het hier niet verder uitweiden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:29

Wat beweer je dan? Dat die overige paarden dood zijn gegaan?

Zoja, hoe economisch rendabel is dat?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:44

Elisa2 schreef:
De 'slechten' die vooral voor snel, snel gaan. Slof er aan, druk er op. En de mensen die daar niet aan meededen en op een eerlijke (en langzamere manier opleidde)

Welke in de meerderheid zijn weet ik niet. Voor mijn gevoel is het een beetje 50/50.

Maar eerlijk: als 50% van de ruiters het niet op een paardvriendelijke manier doet, hebben degenen die paardensport als dierenmishandeling betrachten dan daarmee geen overschot van gelijk?
50% die het niet goed doet vind ik echt heel erg veel en dat kan je zeker niet meer als uitzonderlijk afdoen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:11

Snel staat niet gelijk aan mishandeling, het ligt alleen wel eerder op de loer.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:40

Elisa2 schreef:
Snel staat niet gelijk aan mishandeling, het ligt alleen wel eerder op de loer.

Eens. Het hoeft niet gelijk te staan aan mishandeling, maar het gevaar dat de grenzen/kapaciteiten van het paard een keer of meerdere keren overschreden worden ligt wel erg op de loer. En ik denk dat het ook dat is wat me anders heeft doen denken over topsport met paarden; het risico dat het het uitloopt op dieronvriendelijke training of mishandeling is (imo)
te groot.

Ik lees veel mee, meer dan ik reageer. Ik begrijp je grote liefde voor de topsport denk ik wel, Elisa2, ik lees veel liefde voor de paarden en ik vind ook dat je vaak sportief reageert. Soms met een sneer naar het recreatieve rijden. Als ex-recreatieve ruiter moet ik je helaas gelijk geven: daar zijn volgens mij niet minder misstanden te vinden. Dus ik snap wel een beetje dat je zegt dat men vanuit die hoek niet met de vinger hoeft te wijzen.

Objectief gezien denk ik dat we als paardenliefhebbers allemaal met een probleem zitten. Want we doen veel dingen vanuit eigenbelang en traditie, zonder er over na te denken welke consequenties onze handelingen voor onze paarden hebben. En degenen die er over gaan nadenken, en dat zijn gelukkig steeds meer mensen, komen tot de conclusie dat veel toch nog in het belang van de mens is en weinig in het belang van het paard.

Zelf ben ik een beetje klaar met de paardensport. Mijn paard is op verdiend pensioen en er komt ook geen nieuwe. Heeft ook zo zijn financiele voordelen. :)) Maar uiteraard ken ik nog het gevoel van enthousiasme dat ik eens had. De drang om veel te bereiken en er voor te gaan. Samen met je partner paard. Dat gun ik iedereen. Maar ik denk wel dat er heel veel moet veranderen als je wil dat misstanden grotendeels verdwijnen, paarden niet meer overvraagd worden, mensen hun ongeduld of te hoge ambities niet meer op hun paard afreageren en (top)sportpaarden allemaal een paardwaardig bestaan met voldoende vrije beweging en sociale contacten hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:46

Dankjewel :-), mooie en genuanceerde post.

Ik denk dat jouw bericht sowieso iets is wat in het hele paarden houden mag veranderen. Meer vanuit het paard gaan denken en wat goed, leuk en ook fijn is voor het paard (ook op langer termijn) en zorgen dat ieder gebruik niet ten koste gaat van het paard. Op wat voor een manier dan ook.

Ik hou van de sport maar niet als het paarden schaadt. Ik hou van de ultieme samenwerking.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:52

Ja, die samenwerking met het paard, dat gevoel bijna één te zijn met je rijdier en het met een idee of voorstelling te kunnen sturen. Dat is werkelijk prachtig aan paardrijden. Ik ben mijn paard heel dankbaar dat ik dat heb mogen beleven met hem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:07

...ik zit ook net niet in de "echte" sporthoek.

Ik heb eerst bij mensen geleerd dat je pas ontspannen kunt bewegen als er balans is. (En zo nee, ga je je schrap zetten, schouders optrekken, compenseren etc etc etc.)
Een notie die de klassieke dressuur ook kent.

En bij natural horsemanship kwam ik de opmerking tegen 'dat paarden hetzelfde leuk vinden als mensen: samen wandelen, een sprintje trekken en/of dansen'.

Ik rijd klassieke dressuur vanuit zit, zwaartepunt en met nadruk op balans. Ik voel vooral met mijn handen ("luisteren ipv praten"), rijd allerlei oefeningen en spelletjes om één en ander te verbeteren.
En ik geniet van het contact: je voelt dat je dier verbaasd is, twijfelt, blij is, noem maar op.
En mijn taak is om te zorgen dat het 'lekker gymnastieken' en dansen is in de bak, of netjes in balans buiten rijden.

(Maar zowel de meeste manegeruiters |( als de meeste van mijn stalgenoten |( zijn hier ver van verwijderd...)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:10

een paard als atleet te zien en dat ik als trainer/coach
- zoals bij de humane sporter - zorgvuldig moet proberen het beste -bij ruiter en paard - boven te krijgen maar dan wel op een natuurlijke manier is primair de taak van elke persoon die gaat paardrijden, denk ik

heel jammer dat veel mensen dat missen, en wat je zelf niet kent of geleerd hebt kun je ook niet overbrengen, er is in de basis al veel mis, dan heeft Janneke gewoon gelijk (Maar zowel de meeste manegeruiters |( als de meeste van mijn stalgenoten |( zijn hier ver van verwijderd...)

als je met paarden bezig bent, ben je nooit uitgelerd ondervind ik steeds weer, maar aanpassen/veranderen dat is voor vele lastiger ontdek ik steeds meer
Laatst bijgewerkt door mce op 11-08-24 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:16

Jammer dat die ruiters als Janneke afhaken als je vraagt hóe ze dat dan precies doen. Immers zouden dan die ruiters die om te janken zijn kunnen leren hoe en wat ze wel moeten doen.

Concrete uitleg krijg je helaas niet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:33

996981 schreef:
Jammer dat die ruiters als Janneke afhaken als je vraagt hóe ze dat dan precies doen. Immers zouden dan die ruiters die om te janken zijn kunnen leren hoe en wat ze wel moeten doen.

Concrete uitleg krijg je helaas niet.

dat is helaas in mij geval ook heel lastig om op papier te zetten wat je moet doen,
je kunt het alleen in de praktijk laten zien, en dan maar hopen dat mensen er naar vragen hoe en waarom je iets doet

Kijk soms wel eens mee met instructievideo's - leuke business - maar het gevaar is dat veel mensen het op hun paard gaan uitvoeren zonder te weten wie wat en waarom dat bij hun paard iets goed zou doen, die praktijkbegeleider kun je niet op papier zijn,

het ruitergevoel kan ik wel omschrijven op papier maar het ruitergevoel kan ik je op papier niet laten voelen, dat heeft ook meer facetten die bijeenkomen in dat ultime ruitergevoel
Laatst bijgewerkt door mce op 11-08-24 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:58

Eens met de post van Soesita.
Ik denk ook dat Elisa2 in principe hetzelfde bedoelt, maar een ander beeld heeft van de omvang van onrecht dat veel paarden wordt aangedaan.

Ik heb wel het idee dat er langzaam een verschuiving plaats begint te vinden.

Paardenrijden is toch voornamelijk 'voelen' in plaats van 'doen', ongeacht welke richting je hebt gekozen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:02

Als je niet kunt uitleggen wat je doet, begrijp je niet voldoende wat je doet. Slecht eens heel enkele keer, bij mensen met extreem talent, kunnen ze dan alsnog “per ongeluk” exact het juiste op het juiste moment doen, zonder dus precies te weten hoe en waarom. Je kan voelen tot je een ons weegt. Als je vervolgens niet weet wat je moet doen op dat wat je voelt, schiet je niks op.

In de meeste andere gevallen denkt men vooral het juiste te doen.

Als je pretendeert zijgangen op je dijbeen te rijden, is het logisch dat men uitleg vraagt. Dat is immers significant anders dan hoe het “klassiek” geleerd wordt. Als die uitleg dan maar niet komt, blijf ik lekker zijgangen rijden op het onderbeen. Werkt immers prima en belemmert het paard in mijn optiek een stuk minder dan wanneer je bovenbeen gaat gebruiken. Die hoort zoals ik geleerd heb los te zijn. Dat je dan een ruiter bent die om te huilen is, omdat je dingen anders doet dan Janneke; prima

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:07

Gevoel had ik wel. Maar het ontbrak me aan geduld. Eigenlijk ben ik ergens wel blij dat ik niet meer rijd, zeker in deze tijd. Verder eens met de mooie post van Soesita.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:08

996981 schreef:
Als je niet kunt uitleggen wat je doet, begrijp je niet voldoende wat je doet. Slecht eens heel enkele keer, bij mensen met extreem talent, kunnen ze dan alsnog “per ongeluk” exact het juiste op het juiste moment doen, zonder dus precies te weten hoe en waarom. Je kan voelen tot je een ons weegt. Als je vervolgens niet weet wat je moet doen op dat wat je voelt, schiet je niks op.

In de meeste andere gevallen denkt men vooral het juiste te doen.

Als je pretendeert zijgangen op je dijbeen te rijden, is het logisch dat men uitleg vraagt. Dat is immers significant anders dan hoe het “klassiek” geleerd wordt. Als die uitleg dan maar niet komt, blijf ik lekker zijgangen rijden op het onderbeen. Werkt immers prima en belemmert het paard in mijn optiek een stuk minder dan wanneer je bovenbeen gaat gebruiken. Die hoort zoals ik geleerd heb los te zijn. Dat je dan een ruiter bent die om te huilen is, omdat je dingen anders doet dan Janneke; prima

praat je nu vanuit ruiter of instructie??
wezenlijk verschil, ruiter kan ik begrijpen dat het iets niet weet, instructie zou te kort schieten ja zeker.

primair is voor mij een soepel en los paard wat fysiek en mental goed is balans is, dan is het simpel oefeningen te leren , vanuit welke "school" hoe legt deze combinatie de verbanden,

daarom kan ik het alleen in de praktijk aangeven, dan kan ik a.d.h.v. iets op papier de pkrijktijk ondersteunen, ja zeker soms kan het ook anders om maar dan - dat is mijn ervaring - is het per ruiter/paard verschillend hoe het opgepakt wordt

dan moet ik eerst weer even kijken
https://www.horseinmind.nl/hoe-groot-co ... -deurinck/

Bij dieren en mensen gaat het eigenlijk vooral om de vraag: Hoe wordt er gereageerd op informatie van buitenaf?” Bij cognitie gaat het gedeeltelijk om de intelligentie, maar ook over verwerking.
Zo kan een dier of mens goed zijn in het oplossen van problemen, maar juist minder in het onthouden van dingen.

Cognitie heeft alles te maken met het leggen van verbanden. Dit kan worden getraind door middel van zowel positieve als negatieve bekrachtiging. “Paarden onthouden iets sneller en ook langer wanneer het wordt aangeleerd met positieve bekrachtiging”, legt Suzy uit. Bij mensen en paarden hoor je vaak dat zij een olifantengeheugen hebben voor negatieve ervaringen, maar dat geldt dus ook voor positieve ervaringen.
Laatst bijgewerkt door mce op 11-08-24 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:18

Suzanne F. schreef:
Gevoel had ik wel. Maar het ontbrak me aan geduld. Eigenlijk ben ik ergens wel blij dat ik niet meer rijd, zeker in deze tijd. Verder eens met de mooie post van Soesita.

Ik ben momenteel gedwongen gestopt ivm zwangerschap en bevalling. Paard wat ik had is verkocht. Merk dat ik ook serieus aan het overwegen ben of ik nog wel wil

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:25

Volgens mij is het hele probleem dat goed paardrijden zo enorm veel van de ruiter vraagt: een goede lichamelijke basisconditie, lichaamsbeheersing, zelfreflexie, de bereidheid om te blijven bijleren, empathie, fairness, voldoende intelligentie om de ingewikkelde theorie te begrijpen,... En dan ook nog eens voldoende geld om te blijven investeren in goede instructie, paardvriendelijke stalling en goed materiaal.

Voor mij was het dan op een gegeven moment zo, dat ik hoe langer ik reed en les nam, ik meer en meer ben gaan inzien dat ik dat allemaal niet voldoende kan opbrengen. En dat ik daardoor zelfs met goede wil niet in staat ben om paarden te geven wat ik vind dat ze verdienen. Velen zijn als ruiter goed genoeg. Een handvol zijn echt goed. Maar door wat ik in al die jaren geleerd heb over paarden en paardrijden weet ik dat er wat mij betreft te veel punten zijn waarin ik niet voldoende kan/wil investeren. Dat vind ik dan niet eerlijk naar de paarden toe. Dus heb ik voor mezelf beslist om het hoofdstuk paardrijden af te sluiten.

Een ander groot probleem zie ik in het opleiden van de ruiters, wat bijna onvermijdelijk tot lichamelijk ongemak voor de paarden leidt. Om een echt goede ruiter te worden, die zijn paard niet in de weg zit, heb je gewoon enorm veel uren ervaring en een enorm goede begeleiding nodig. En dat is realistisch gezien voor Jan-met-de-pet niet weggelegd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:41

Soesita,
daar valt of staat alles mee, kennis kunde, tijd en geduld

rijd geen westrijden meer, ben achter de schermen bezig ruiters/menner/paarden het primaire doel van paardrijden te helpen ontwikkelen of te herstellen, kan u zeggen dat geeft veel voldoening
kleinschalig maar het is wel een olievlekje wat in beweing blijft