996981 schreef:Als je niet kunt uitleggen wat je doet, begrijp je niet voldoende wat je doet. Slecht eens heel enkele keer, bij mensen met extreem talent, kunnen ze dan alsnog “per ongeluk” exact het juiste op het juiste moment doen, zonder dus precies te weten hoe en waarom. Je kan voelen tot je een ons weegt. Als je vervolgens niet weet wat je moet doen op dat wat je voelt, schiet je niks op.
In de meeste andere gevallen denkt men vooral het juiste te doen.
Als je pretendeert zijgangen op je dijbeen te rijden, is het logisch dat men uitleg vraagt. Dat is immers significant anders dan hoe het “klassiek” geleerd wordt. Als die uitleg dan maar niet komt, blijf ik lekker zijgangen rijden op het onderbeen. Werkt immers prima en belemmert het paard in mijn optiek een stuk minder dan wanneer je bovenbeen gaat gebruiken. Die hoort zoals ik geleerd heb los te zijn. Dat je dan een ruiter bent die om te huilen is, omdat je dingen anders doet dan Janneke; prima
praat je nu vanuit ruiter of instructie??
wezenlijk verschil, ruiter kan ik begrijpen dat het iets niet weet, instructie zou te kort schieten ja zeker.
primair is voor mij een soepel en los paard wat fysiek en mental goed is balans is, dan is het simpel oefeningen te leren , vanuit welke "school" hoe legt deze combinatie de verbanden,
daarom kan ik het alleen in de praktijk aangeven, dan kan ik a.d.h.v. iets op papier de pkrijktijk ondersteunen, ja zeker soms kan het ook anders om maar dan - dat is mijn ervaring - is het per ruiter/paard verschillend hoe het opgepakt wordt
dan moet ik eerst weer even kijken
https://www.horseinmind.nl/hoe-groot-co ... -deurinck/
Bij dieren en mensen gaat het eigenlijk vooral om de vraag: Hoe wordt er gereageerd op informatie van buitenaf?” Bij cognitie gaat het gedeeltelijk om de intelligentie, maar ook over verwerking.
Zo kan een dier of mens goed zijn in het oplossen van problemen, maar juist minder in het onthouden van dingen.
Cognitie heeft alles te maken met het leggen van verbanden. Dit kan worden getraind door middel van zowel positieve als negatieve bekrachtiging. “Paarden onthouden iets sneller en ook langer wanneer het wordt aangeleerd met positieve bekrachtiging”, legt Suzy uit. Bij mensen en paarden hoor je vaak dat zij een olifantengeheugen hebben voor negatieve ervaringen, maar dat geldt dus ook voor positieve ervaringen.
Laatst bijgewerkt door mce op 11-08-24 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt