Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:10

Selina schreef:
Dat jullie überhaupt nog ergens kunnen kijken. Ik krijg alleen maar ‘er komen al zoveel dus je kan niet kijken’
En dan zit ik dagelijks op alle sites..
Zou haast overwegen een bijrijdpaard te zoeken :=

Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.

Ooit doelbewust iemand gevraagd om ex-mijn-Welsh-Cob bij te rijden.
Juist, die is nu eigenaar van die Welsh-Cob }:)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:11

StalDiefdijk schreef:
Ik als hobbyfokker ga ermee stoppen omdat het me gewoon teveel geld kost. Ik fok echt goede, gezonde paarden, maar als ik het uit ga rekenen, leg ik er bij iedere verkoop een som geld bij neer. Degene die het geld verdient zit na mij, die ze van onbeleerd of net zadelmak iets verder door rijdt en die een goed netwerk heeft om te kunnen verkopen. Ik ben commercieel ook niet zo handig, maar dat wassen en vlechten voor foto's en kijkers is zó niet mijn ding. :o
Mooi voorbeeld zag ik vandaag weer: 1,5 week(!) geleden een goede merrie verkocht voor 'weinig', die staat nu netjes geschoren/gewassen en met een leuke vrijspringvideo alweer te koop. Ik durf het niet te vragen, maar het zou me niets verbazen als dat voor het dubbele is. Pijnlijk...

En zo denk ik dat meer goede, gezonde paarden in een prijsklasse van 4 cijfers door hobbyfokkers worden gefinancierd. Vroeger al en nu ook.

jeetje, dat is pijnlijk inderdaad... dan snap ik wel dat je het plezier erin verliest en denkt aan stoppen.
Wat het opstellen betreft, lijkt me inderdaad nog wel dat je daar een 'pennymeisje' en fotograaf voor kan strikken? Een vriendin van me doet niks liever dan vlechten bijvoorbeeld, en tegenwoordig toch zat fotografen die shoots aanbieden ter uitbreiding van portfolio etc. Allicht valt er wel iets te regelen. Ik ben bijvoorbeeld ook vaste huisfotograaf op een stal, uit sympathie :+ Maarja dat is nu wel een beetje vijgen na pasen misschien.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:14

MyWishMax schreef:
Waar zit je? Heb je niet iemand die je daarmee wil helpen? Dat vlechten, wassen, scheren en foto's maken vind ik juist het leukste :') daar moet je toch wel iemand voor kunnen vinden?

Zijderveld (ligt vlak bij Culemborg). Ik ken ze helaas niet die dat leuk vinden. :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:15

Haha kiwiaa ik dus ook en vlecht ook de paarden van vriendinnen voordat ik ze op de foto zet, omdat ik daar blijkbaar handiger in ben en het niet erg vind. Paar achter elkaar vlechten en poetsen en dan 1 voor 1 op de foto. Heb het ooit ook voor een stal gedaan.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:18

Selina schreef:
Dat jullie überhaupt nog ergens kunnen kijken. Ik krijg alleen maar ‘er komen al zoveel dus je kan niet kijken’

Tot je daar dan naar op zoek gaat :+ Ik dacht toen ik mijn paard op pensioen zette, ik zoek een leuk bijrijdpaard en als hij zijn hoofd legt ga ik op zoek. Maar ik was het snel beu om eerlijk te zijn, ze stellen heel hoge eisen aan je als ruiter en als ik dan nog iets zou kunnen leren van het paard tot daar aan toe, maar vaak is daarbij zelfs de basis niet in orde. En dan moet je ook al blij zijn dat je mag rijden :+ sommige mensen kennen echt geen schaamte en vragen zelfs geld om met een revaliderend paard te komen stappen aan de hand... Ik werd er echt moedeloos van.

Nu, van een eigen paard zoeken zakte de moed me ook wel een beetje in de schoenen toen ik de prijzen zag en hier dan ook nog eens gezegd werd dat het moeilijk ging worden voor mijn budget. Het is wat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:19

StalDiefdijk schreef:
MyWishMax schreef:
Waar zit je? Heb je niet iemand die je daarmee wil helpen? Dat vlechten, wassen, scheren en foto's maken vind ik juist het leukste :') daar moet je toch wel iemand voor kunnen vinden?

Zijderveld (ligt vlak bij Culemborg). Ik ken ze helaas niet die dat leuk vinden. :=

Ik doe dit ook wel voor een kennis
Helemaal oppoetsen knotten fotos ( alleen scheren doe ik niet voor andere)
Ik zit ook in Brabant
Stuur even pb ik wil wel prijs opvraag doen voor je hoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:27

Kiwiaa schreef:
Selina schreef:

Tot je daar dan naar op zoek gaat :+ Ik dacht toen ik mijn paard op pensioen zette, ik zoek een leuk bijrijdpaard en als hij zijn hoofd legt ga ik op zoek. Maar ik was het snel beu om eerlijk te zijn, ze stellen heel hoge eisen aan je als ruiter en als ik dan nog iets zou kunnen leren van het paard tot daar aan toe, maar vaak is daarbij zelfs de basis niet in orde. En dan moet je ook al blij zijn dat je mag rijden :+ sommige mensen kennen echt geen schaamte en vragen zelfs geld om met een revaliderend paard te komen stappen aan de hand... Ik werd er echt moedeloos van.

Nu, van een eigen paard zoeken zakte de moed me ook wel een beetje in de schoenen toen ik de prijzen zag en hier dan ook nog eens gezegd werd dat het moeilijk ging worden voor mijn budget. Het is wat.

Kwestie van vraag en aanbod en als de penny-meisjes in rijen van drie opgesteld staan, kun je het je permitteren om ook daar geld voor te vragen en nog te krijgen ook!

Precies hetzelfde als dat 80% van de kopers lijkt te kijken op 10% van de markt. Dan gaan daar de prijzen omhoog, niet in de laatste plaats door de berichten van belanghebbenden op diverse fora waardoor men het nog gaat geloven ook.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:32

ikke schreef:
Kwestie van vraag en aanbod en als de penny-meisjes in rijen van drie opgesteld staan, kun je het je permitteren om ook daar geld voor te vragen en nog te krijgen ook!

Precies hetzelfde als dat 80% van de kopers lijkt te kijken op 10% van de markt. Dan gaan daar de prijzen omhoog, niet in de laatste plaats door de berichten van belanghebbenden op diverse fora waardoor men het nog gaat geloven ook.

Dat is zeker waar! Ik verbaas me elke keer dat zo'n berichten serieuze interesse krijgen.

En ja ik heb ook wel het gevoel dat ik het typische paard zoek dat iedereen zoekt + ik zat/zit met prijzen van 15 jaar terug in mijn hoofd waar ik wat bij had geteld maar duidelijk niet genoeg :o Na de reacties hier snap ik het nog wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:37

StalDiefdijk schreef:
Ik als hobbyfokker ga ermee stoppen omdat het me gewoon teveel geld kost. Ik fok echt goede, gezonde paarden, maar als ik het uit ga rekenen, leg ik er bij iedere verkoop een som geld bij neer. Degene die het geld verdient zit na mij, die ze van onbeleerd of net zadelmak iets verder door rijdt en die een goed netwerk heeft om te kunnen verkopen. Ik ben commercieel ook niet zo handig, maar dat wassen en vlechten voor foto's en kijkers is zó niet mijn ding. :o
Mooi voorbeeld zag ik vandaag weer: 1,5 week(!) geleden een goede merrie verkocht voor 'weinig', die staat nu netjes geschoren/gewassen en met een leuke vrijspringvideo alweer te koop. Ik durf het niet te vragen, maar het zou me niets verbazen als dat voor het dubbele is. Pijnlijk...

En zo denk ik dat meer goede, gezonde paarden in een prijsklasse van 4 cijfers door hobbyfokkers worden gefinancierd. Vroeger al en nu ook.

Dat is ook mijn ervaring StalDiefdijk. De professionele fokker verdient er misschien iets meer aan, maar ook daar zit het grote geld niet echt of ze moeten een goede samenwerking hebben met een vaste handelaar en ruiter. .
Het zijn inderdaad degenen die zadelmak kunnen maken en kunnen doorrijden. Maar ook daar zitten grote risico's want het kan zijn dat een paard het onder belasting gewoon niet doet of RX van niks naar klasse 3 of 4 gebreken gaan.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:39

Kiwiaa schreef:
Maarja dat is nu wel een beetje vijgen na pasen misschien.

Geweldige uitdrukking, nog nooit gehoord! :D

Maar Kiwiaa, MyWishMax en StalNollie, zo gauw er weer een opgetut op de foto/video moet ontvangen jullie allemaal bericht van mij. *\o/* :D

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:42

StalDiefdijk schreef:
Kiwiaa schreef:
Maarja dat is nu wel een beetje vijgen na pasen misschien.

Maar Kiwiaa, MyWishMax en StalNollie, zo gauw er weer een opgetut op de foto/video moet ontvangen jullie allemaal bericht van mij. *\o/* :D

Belgje hier, vandaar misschien :D
Als je nu wat dichter in de buurt zat..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:42

Het zou nog een leuk experiment zijn ook, staldiefdijk ;) helpt een knappe foto, wat vlechten en eventueel bandages nu echt.

Eigenlujk heb ik dat al eerder gezien bij een andere stal, verschil tussen net uit de opfok en paar weken of maanden later geschoren, gevlochten en de prijs en interesse ging omhoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:44

Kiwiaa schreef:
StalDiefdijk schreef:

Belgje hier, vandaar misschien :D
Als je nu wat dichter in de buurt zat..

Nou heb ik aardig wat jaren vlakbij de Belgische grens gewoond en best wat naar de BRT geluisterd en gekeken, maar die uitdrukking ken ik daar toch ook niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:47

Babootje schreef:
StalDiefdijk schreef:

Dat is ook mijn ervaring StalDiefdijk. De professionele fokker verdient er misschien iets meer aan, maar ook daar zit het grote geld niet echt of ze moeten een goede samenwerking hebben met een vaste handelaar en ruiter. .
Het zijn inderdaad degenen die zadelmak kunnen maken en kunnen doorrijden. Maar ook daar zitten grote risico's want het kan zijn dat een paard het onder belasting gewoon niet doet of RX van niks naar klasse 3 of 4 gebreken gaan.
Maar tegelijkertijd: als iemand na anderhalve week en een was- en knipbeurt een paard al voor (veel) meer kan verkopen, dan ben je zelf wel een bar slechte ondernemer als je dat geld laat liggen. :D Zeg ik overigens met een knipoog! Ik heb ook niets met wassen en vlechten, maar als dat uurtje werk me een paar duizend euro oplevert, is dat ineens mijn favoriete hobby hoor! Al willen ze de manen in zes verschillende kleuren en een paard dat geparfumeerd is met Chanel No. 5. :')

En daarbij: je krijgt waar je om vraagt, dus als jij je eigen paarden standaard onder hun marktwaarde op de markt brengt, is dat ook wat je ervoor krijgt. Een slimme handelaar ziet dat, koopt het dier en verkoopt het voor een meer realistisch c.q. hoger bedrag. Er is niemand die je dat geld komt brengen als je er niet om vraagt. :) Maar feit blijft inderdaad dat de grote, professionele fokkers meer mogelijkheden hebben om de verliezen te compenseren met die paar uitschieters die ze voor veel kunnen verkopen. :j

Silly1972

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:05

Vaak hebben zij ook een breder netwerk

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:13

Tsja, in dit geval heb ik ook (nog) niet de faciliteiten om een mooie vrijspringvideo te maken, maar in principe heb je verder helemaal gelijk. Ik ga mijn paarden duurder te koop zetten! ;-) Nee hoor, maar ik ga er wel een experiment van maken bij de volgende verkoop, met wat hulp even de boel mooi maken.

En wat betreft marktwaarde: ik vind het absoluut moeilijk om er een prijskaartje aan te hangen; ik weet wat het mij heeft gekost, ik weet dat de discussie altijd is dat paarden 'te duur' zijn en ik zie ook advertenties waarin ik vind dat er belachelijke bedragen worden gevraagd. Plus zoals gezegd, ik denk dat een goed verkoopnetwerk enorm helpt. En aan het einde van de dag wil ik ook dat het paard waar ik naast het geld ook heel veel aandacht en liefde in heb gestopt, gewoon op de juiste plek terecht komt.

Anyhoe, ik kaap jullie topic niet verder, go find your horse! :D

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:13

Ik scroll juist heel hard verder als ik gewassen en gevlochten ponys zie haha.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:14

Wat vervelend staldiefdijk! Ik sluit me wel een beetje aan bij Mkango, misschien een tikje meer marketing en sales in de mix gooien? Wel naar voor je als steeds moet bijleggen! Hopelijk vind je wat inspiratie uit dit topic en komt het nog goed allemaal :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 22:16

Stal Diefdijk, ik denk dat je je paarden heel realistisch prijst. :)

Heb je ook niet een handig iemand die een start kan maken met het zadelmak maken en doorrijden?

Je Sina merrie wordt denk ik ook meteen al een klap meer waard als je haar op een IBOP laat uitbrengen.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:22

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet volgens de regels van Bokt.nl is.
Laatst bijgewerkt door Ymor op 10-03-21 07:59, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Niet volgens de regels

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 22:24

Ja.. Lastige situatie is dat...
Qua lijntje zou ik haar interessant vinden voor de fok.. Maarja, je moet inderdaad maar net die ruiter op het erf krijgen die hem de sport in wil hebben en de predikaten niet interessant vindt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:30

In zo'n situatie word je ook niet echt geholpen door het hobbymatig op relatief kleine schaal fokken, dus ik snap dat dat inderdaad heel lastig is, en ook heel vervelend voor jou. De overweging om één merrie à 2000 euro IBOP klaar te maken, terwijl het zich mogelijk niet terugbetaalt, is heel anders dan wanneer je er 10 hebt staan en je hebt één persoon in dienst voor 4000 euro verspreid over die twee maanden (oké, komen nog wel wat andere kosten bij, maar je snapt hoop ik wel wat ik bedoel :D ). In het laatste geval heb je veel meer kans dat er een paar merries wel verkocht worden aan mensen die voor die IBOP meer geld neertellen, waardoor het zich allemaal wel terugverdient.

Mocht je trouwens een keer verkoopfoto's nodig hebben, geef maar een gil. :) Ik ben de komende paar maanden nog in Nederland en ik zit ook niet heel gek ver bij je uit de buurt. Kom ik ook nog eens buiten. :)) Ik wil zelfs nog voor je vlechten. _O-

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:18

Ik denk, wil niet banketstaaf doen, dat mensen ook onderschatten wat het verkopen van een paard is.

Het is niet alleen het vlechten en hij is ineens 3000 meer waard. Een goede verkoper zijn is ook gewoon 'een vak'

-Paard goed op de foto, voor die betreffende markt.
-Advertentie die die markt aanspreekt.
-Goede prijs inschatten
-Zelf naam maken als verkoper( ben je een betrouwbare verkoper? Kost ook geld)
-Het paard dusdanig klaar maken dat het die markt aanspreekt( dat kan zijn van goed kunnen vrij springen, tot nichtje van 3 kan 'm vlechten maar je moet wel weten wat degene die komt wil zien)
-Over de mail/telefoon goed luisteren, is het een match? Zorgen dat je hierin zelf ook het paard en jezelf reël presenteerd.
-Zorgen dat al je bovenstaande klopt als kijker voor het eerst komt.
-Proces netjes begeleiden( keuren, boze mensen afbellen die Pukkie al beloofd hadden aan hun kleindochter maar nu heb jij 'm al verkocht)
-Mensen die op de dag dat je 'm gaat brengen nog ineens andere voorwaarden willen in het koopcontract/afdingen/willen dat je hem 3 jaar vast houd kunnen bellen.
-After Care:
' Hij houd zijn oor steeds een kwart meer naar links, deed hij dat bij jou ook al? '
- 'Oh god, ze hebben me 3 keer gebeld in het afgelopen uur, hij heeft opzeker zijn been gebroken!' ' Hoi! Ik sta nu in de epplejack en weet zijn halster maat niet meer, weet jij dat? '

En dat is nog de leuke after care :')

Als hij bij een bepaalde stal staat stoppen die er soms ook meer werk en service in, dat moet ook betaald.

Alhoewel ik ook een stal ken die dravers omgeschoold verkoopt terwijl ik kan zien dat hij de dag ervoor nog koerste. Dan is hij in 1 dag 1500 euro duurder, dat mag wel een hele beste service wezen dan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:53

Ik weet niet of je (onder anderen) mij bedoelde, maar ik denk heus niet dat het zo simpel is als even vlechten. :+ Het is slechts om aan te geven dat het er in marketing (want dat is dit ook, zoals Danique al aanstipte) niet om gaat wat jij als verkoper wel of niet leuk vindt, maar waarmee je de mensen trekt in het segment waarin je wilt verkopen. Dat is geen garantie dat je meer geld krijgt, maar je maakt de kans wel groter dat je de mensen trekt die makkelijker afscheid kunnen nemen van dat geld. :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:34

Welke stal is dat ruitje?

Nou ik had vandaag een persoon die niet eerlijk was over de leeftijd van t paard, en een die niet eerlijk was over hoe lang ze m had.
Toch handig, dat je bepaalde dingen wel even kan nakijken online.