Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 07:49

Dit gaat over wilde zwijnen, maar die geven al een poos overlast.
En daar is de leugenfabriek ook actief.
Artikel 1, het verstoord wild door drukte door corona.

Artikel 2, de groeiende populatie. Dee klopt wel.

Zwijnen mogen wel bejaagd worden, er zou zelfs een nulstand zijn behalve bij de Meinweg en Veluwe.
Maar dat word bij lange na niet gehandhaafd.
Dit is niet de eerste keer dat ze aanvallen.
Bij een kennis in de buurt zijn ze door een hekwerk van gaas gegaan en de paarden de stuipen op het lijf gejaagd. Gewoon overdag, voor corona.
Maar ook voor deze dieren is er te weinig plek en komen ze steeds meer aan de randen.
Nederland is voortaan te soft geworden, want de ooohhh jagen voor aantallen in stand te houden is zielig, dat wint van verstand.


https://www.limburger.nl/cnt/dmf2021092 ... qsaBDQxjYA

https://www.nederweert24.nl/2021/09/22/ ... ent-142617

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:30

Eerlijk? Ik kom uit Limburg en sta nu op de Veluwe met mijn paard.. Ik kom dus zeer geregeld wild tegen..

Het grote verschil tussen de Veluwe en de bossen in limburg, is dat op de Veluwe alle bossen veel meer bij elkaar zitten en in limburg de bossen meer versplinterd zijn, waardoor er minder ruimte is voor het wild om zich terug te trekken.. Maar ook de omgang met het wild door wandelaars is op de Veluwe merkbaar anders dan in limburg.. Op de Veluwe is er (over het algemeen) meer respect voor het wild en wordt meer afstand gehouden..

Wellicht doordat er op social media meer gesproken wordt over het wild op de Veluwe, dan op andere plekken in NL? Ik weet het niet.. Maar het verschil valt me wel duidelijk op..

mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:57

Nou...ik weet niet of het nog zo is maar tot een paar jaar geleden werden de zwijnen aan de rand van het kroondomein 's avonds gewoon gevoerd door passanten. Stond de berm vol met auto's.
En op de Dellen liepen de vossen bedelend tussen de geparkeerde auto's.

Popstra
Berichten: 13982
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:13

Belgische topruiters maken vuist tegen de wolf nu er zo veel aanvallen zijn geweest in Belgie las ik op fb (Bit)

Ik hoorde overigens het verhaal van een schaapherder in Belgie. Die loopt daar heel de dag op de hei en heeft 3 of 4 honden bij om de kudde te drijven. Die wolven zijn zo verschrikkelijk sluw, die wachten tot eind vd middag die honden moe zijn en slaan dan toe...
Gewoon waar hij bij stond. Hij is er nu mee gestopt.

dierenfan
Berichten: 9730
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:29

Popstra schreef:
Belgische topruiters maken vuist tegen de wolf nu er zo veel aanvallen zijn geweest in Belgie las ik op fb (Bit)

Ik hoorde overigens het verhaal van een schaapherder in Belgie. Die loopt daar heel de dag op de hei en heeft 3 of 4 honden bij om de kudde te drijven. Die wolven zijn zo verschrikkelijk sluw, die wachten tot eind vd middag die honden moe zijn en slaan dan toe...
Gewoon waar hij bij stond. Hij is er nu mee gestopt.


Dat dus. Schuw maakt ze sluw en aanvallen doordacht. Veel mensen denken echter dat schuw een ander woord is voor angst en daardoor onderschatten ze het hele dier "de wolf"

tones

Berichten: 5296
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:53


mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:57

Ben benieuwd wie die lezing gaat geven.

Loretta
Berichten: 8900
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:39


nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:04

mysa schreef:
Nou...ik weet niet of het nog zo is maar tot een paar jaar geleden werden de zwijnen aan de rand van het kroondomein 's avonds gewoon gevoerd door passanten. Stond de berm vol met auto's.
En op de Dellen liepen de vossen bedelend tussen de geparkeerde auto's.



Daarom zeg ik over 't algemeen.. Ik heb 't niet over de toeristische plekken, want bij radio kootwijk is 't ook altijd prijs, en dan inderdaad vaak vanuit de auto.. Maar gewoon zo in 't bos zie ik niet veel hele gekke dingen..

tones

Berichten: 5296
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:54

Loretta schreef:
tones schreef:
https://www.hagedoornsplaatse.nl/events ... 0hFzs5CT10

Hier in de buurt zaterdag een lezing over de wolf.
Misschien ga ik het wel even aanhoren.


Zeker weer helemaal pro wolf


Dat denk ik ook.
Er zal ook wel n kraampje met gele sliertjes staan die je aan je hek moet hangen om de wolf bang te maken. :')


mysa schreef:
Ben benieuwd wie die lezing gaat geven.


Ik ook. Jammer dat het er niet bij staat.
Kon ik voor onderzoek doen.

Loretta
Berichten: 8900
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:43

Meestal vertellen ze in dat soort lezingen enkel maar het inmiddels bekende eenzijdige verhaal over hoe geweldig de wolf wel niet is. Bezocht door een hoop "natuurmensen" die er graag bij willen horen en vooral niet verder komen dan mensen als Glenn Lelieveld, en Jan Loos na papegaaien.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 23-09-21 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:45

Idd
En dat ze achter een stroom draadje van 120 blijven

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:51


tones

Berichten: 5296
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:29

Misschien wil mijn zoon wel mee.
Die is niet vies van een discussie en weet zijn argumenten altijd zo goed te onderbouwen, terwijl ik een beetje sta te schutteren en uren daarna pas goed uit mijn woorden kom.

mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:31

Haal hem maar over, als je kunt. Aan mij heb je niets want ik hoor te weinig.

tones

Berichten: 5296
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:47

Ik heb m overgehaald.
Hij heeft ook zijn opnameapparatuur van zijn opleiding bij dus ik ben benieuwd wat het gaat worden.

mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 07:49

Oh goed zeg! Je houdt ons wel op de hoogte toch? En handig die opname-apparatuur. Kan hij er mooi een artikeltje over schrijven. ;)

pien_2010

Berichten: 44019
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:21

Misschien is het wel een heel boeiende uitgebalanceerde lezing waarin de wolf als het prachtige dier wordt gezien wat hij ook is, en waarbij ook eerlijk gesproken wordt over de risico's.
Dus een beetje open mind mag best ipv dat "het gabbertje moet hangen, waarvoor zelfs opname apparatuur is meegenomen ". Dat vind ik niet zo aardig eerlijk gezegd.

mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:42

Snap ik. Maar ervaringen met eerdere lezingen leert dat er meestal vooral gejubeld wordt en de negatieve kanten gebagatelliseerd worden.
Bovendien is het in het museum en vormt het een item in een aantal andere lezingen over onderwerpen waar het soort publiek dat erg blij is met de wolf op af komt.

Ik heb trouwens al iemand van wolf fencing gesproken, die kwam mee met de wolvendeskundige die hier onderzoek kwam doen, en volgens haar zullen wolven geen paarden aanvallen. Toen ik refereerde aan het buitenland zei ze: ja okay, in Portugal en zo. Maar die paarden zijn wild dus onbeschermd. Waarop ik Duitsland aanhaalde. En toen wist ze het even niet meer.

Loretta
Berichten: 8900
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:51

mysa schreef:
Ik heb trouwens al iemand van wolf fencing gesproken, die kwam mee met de wolvendeskundige die hier onderzoek kwam doen, en volgens haar zullen wolven geen paarden aanvallen. Toen ik refereerde aan het buitenland zei ze: ja okay, in Portugal en zo. Maar die paarden zijn wild dus onbeschermd. Waarop ik Duitsland aanhaalde. En toen wist ze het even niet meer.


En op het moment dat de wolf wel paarden aan valt zegt dezelfde persoon dat het volstrekt natuurlijk gedrag is.
Nu is toch wel duidelijk dat deze "deskundigen" niet zo deskundig zijn.
Op het moment dat de wolf een fietser aan valt dan krijg je als antwoord. "Dat doet die anders nooit"

FrNo

Berichten: 3683
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:52

En wat is voor de wolf het verschil tussen een tam paard en een wild paard, behalve dat de ene makkelijk in een wei te vangen is.

Loretta
Berichten: 8900
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:03

FrNo schreef:
En wat is voor de wolf het verschil tussen een tam paard en een wild paard, behalve dat de ene makkelijk in een wei te vangen is.


Geen enkel verschil. De mensen achter wolf fencing kramen onzin uit. Genoeg bewijzen die hun verhalen weerleggen.

pien_2010

Berichten: 44019
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:33

Loretta schreef:
FrNo schreef:
En wat is voor de wolf het verschil tussen een tam paard en een wild paard, behalve dat de ene makkelijk in een wei te vangen is.


Geen enkel verschil. De mensen achter wolf fencing kramen onzin uit. Genoeg bewijzen die hun verhalen weerleggen.


Dat maakt het zo ernstig dat de mensen die van wolven houden, niet in staat zijn het echte eerlijke verhaal te vertellen. Maar we blijven hopen.

Loretta
Berichten: 8900
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:48

pien_2010 schreef:
Dat maakt het zo ernstig dat de mensen die van wolven houden, niet in staat zijn het echte eerlijke verhaal te vertellen. Maar we blijven hopen.


Als ze het eerlijke verhaal hadden verteld bij hun lobbywerk dan had de habitatrichtlijn er wel iets anders uit gezien dan nu. Ik zeg niet dat er dan geen wolven waren geweest maar dan was er wel beter mee te leven geweest dan dat nu het geval is. Het grootste probleem is dat de meeste natuurorganisaties door de verkeerde mensen worden bestuurd.

tones

Berichten: 5296
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:52

pien_2010 schreef:
Misschien is het wel een heel boeiende uitgebalanceerde lezing waarin de wolf als het prachtige dier wordt gezien wat hij ook is, en waarbij ook eerlijk gesproken wordt over de risico's.
Dus een beetje open mind mag best ipv dat "het gabbertje moet hangen, waarvoor zelfs opname apparatuur is meegenomen ". Dat vind ik niet zo aardig eerlijk gezegd.


Hoezo zou het gabbertje moeten hangen?
Ik neem hem juist mee omdat hij wel netjes kan discussiëren in tegenstelling tot ikzelf.
Hij vraagt altijd netjes toestemming om op te mogen nemen, en stuurt zelfs het bestand nog door aan degene die hij heeft geïnterviewd of die akkoord gaat met een evt. plaatsing.

Lekker belerend Pien.