Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:24

Aangezien mijn bijrijdster een weekje van de Griekse zon aan het genieten is, heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en ben zelf weer een keer op Joy gestapt. Niet te lang, gewoon om te voelen hoe hij vordert. Nou, vorderingen maakt hij. Wat luistert hij al ontzettend goed naar de zit en de benen in zo'n korte periode. Hoewel mijn bijrijdster al een paar keer gegallopeerd heeft was het voor mij voor het eerst dat ik met hem gedraafd heb, tenminste, meerdere rondjes achter elkaar. Galopperen durfde ik nog niet aan aangezien er niemand anders op stal aanwezig. Alles op zijn tijd. Het bitloos rijden is nog wel erg wennen voor mij. Ik weet dat het puur tussen mijn oren zit maar als je al zo'n 40 jaar met bit hebt gereden, schakel je dat niet zomaar uit. Maar ook dat komt helemaal goed. Ik verheug me op onze toekomst samen.

Lily_Fee

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:41

Elke keer als ik dit topic open zijn er weer nieuwe paardjes en zulke mooie verhalen. Ik zou het eigenlijk beter bij moeten houden. Maarja druk leven en te veel andere dingen om bij te houden.. Haha.

Wat komen er ook mooie foto’s voorbij en wat blijven de meeste nog steeds groeien. Het worden echt volwassen paarden om te zien.

Met Lily-Fee gaat het nog steeds heel goed. 1 juni wordt ze opgehaald om zadelmak gemaakt te worden. Ik vind het heel spannend, maar het paard lijkt het helemaal prima te vinden. Haha. Soms lijken ze er gewoon aan toe ofzo. Mijn hoefsmid zegt dat ook telkens. Begin nou maar, ze is er aan toe. Zegt hij dan.

Momenteel doen je redelijk veel longeerwerk met haar. Zo drie keer in de week. Vooral om lekker haar spieren te trainen als straks het zadel er op moet. Dat ze wat sterker is om te dragen. Dit doe ik aanwisselend met bijzetten en balkjes. Balkjes vindt Lily het leukste, wordt ze helemaal enthousiast van en dan heeft dat koppie ook wat meet te doen. Ben niet zo goed met foto’s maken, maar heb het geprobeerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:47

Spannend dat ze opgehaald gaat worden. Dat komt vast goed. :D

@orchidee, wat fijn dat het met jouw Joy ook heel goed gaat. Waarom rij je eigenlijk niet vaker en is het vooral je verzorger die het beleren doet?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 17:05

Zo die kan lopen Isabel_k! :wow: En spannend is het zeker, maar een goede voorbereiding is het halve werk! *\o/*

Goedzo Orchidee! En dezelfde vraag als hierboven eigenlijk :D

Hier vandaag voor de vierde keer onder het zadel. En nu ook los alle gangen gedaan op allebei de kanten. Jeutje wat is ze toch braaf! <3

Hier nog wel even een lijntje, maar alle overgangen het sturen doe ik nu zelf
https://youtu.be/lxbfqQ_48dQ

Hier los rechtsom. Linksom hadden we al gedaan. Helaas alleen een stukje stap, maar wel met insturen.
https://youtu.be/_WP_jVMAU2U

Het voelt zo vertrouwd en stabiel! Hopelijk nog 1 keer in de roundpen en daarna in de binnenbak! *\o/*

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:15

Wat een topper zeg :):)

Hij kan zeker lopen, als hij een beetje zijn best doet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:36

Isabel_k schreef:
Spannend dat ze opgehaald gaat worden. Dat komt vast goed. :D

@orchidee, wat fijn dat het met jouw Joy ook heel goed gaat. Waarom rij je eigenlijk niet vaker en is het vooral je verzorger die het beleren doet?

Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt maar hij is er nu aan toe om regelmatiger en langer bereden te worden. Ik vind mezelf hier momenteel te zwaar voor en wil eerst de nodige kilo's kwijt. Zo af en toe een kwartiertje vind ik niet zo erg maar 3x in de week intensief trainen vind ik niet eerlijk tegenover hem. Ik doe wel alle andere leuke dingen met hem en als mijn bijrijdster hem rijdt ben ik er ook altijd bij.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:11

Wat goed dat je dat zo doet! Heel begrijpelijk. Kunnen veel mensen wat van leren. :j

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 20:09

Knap hoor Gimme-joy! Lijkt me wel handig zo’n roundpen (zo heet dat toch? := )

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:10

Robijntjah: Het is gewoon niet de gewoonte om paarden bij elkaar te zetten hier. Niet alleen op deze stal, maar ook op de andere stallen in de omgeving (die ik weet). Er staan 2x twee paarden samen en dat zijn paarden van dezelfde eigenaar. Al de rest heeft zijn stukje weide en gebruikt dit enkel voor eigen paarden. De stukken weide zijn echt heel klein, veel ruimte om elkaar te ontlopen is er niet, waardoor de meesten het ook niet aandurven om even paarden samen te gooien. := Ideaal vind ik het niet, maar Aliaa kan contact maken met de paarden links en rechts van haar, dus voorlopig is het maar even zo.

Leuke foto van de twee paardjes samen! :D

goldenarrow: Fijn dat het trainingspaardje goed gaat! :D Een geschikte ruiter vinden voor een kleinere pony lijkt me niet zo makkelijk. :') Maar gelukkig heb je iemand gevonden.

Orchidee14: *\o/*
De bok knop is niet boven gekomen? :D

Lily_Fee: Lily-Fee ziet er goed uit hoor! De datum om haar zadelmak te maken komt ook al heel dichtbij! :))

Gimme_Joy: Joy gaat als een speer! :D Ben benieuwd wat ze in de binnenbak gaat doen. Maar als het van Joy afhangt, zal ze het vast niet zo spectaculair vinden. :P

Ik was eigenlijk van plan om te longeren vanavond (geen regen gehad *\o/* ), maar toen zag ik het zadel op Aliaa liggen en begon het te kriebelen. :') Nou ja, plannen omgegooid dan maar, eerst wat opgewarmd en spelenderwijs grondwerk gedaan. Aliaa deed zo haar best, we zaten echt op 1 lijn, geweldig hoe je samen zo in harmonie kan samenwerken. :D Ze voelde heel goed aan op de grond, dus ben ik rustig opgestapt.
Het was de eerste keer dat ik met bit opgestapt ben. Aliaa hing heel erg op het bit, hoewel ik geen druk op de teugels had. Ik heb het inplooien wat geoefend, eerst werkte ze tegen, maar als snel begreep Aliaa dat niet tegen de druk vechten beloond werd en de druk weg ging. :P

Stinkvoeten... _O-
Afbeelding

<3
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:16

Orchidee14: *\o/*
De bok knop is niet boven gekomen? :D

In de galop heeft hij hem gevonden. Daarom heb ik me daar nog niet aan gewaagd. Ik was alleen op stal en wilde niet het risico lopen dat hij dat zou gaan doen. Mijn bijrijdster is iets soepeler :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:11

Zo he, topic gaat snel! Heb alles bijgelezen maar om overal op te reageren wordt wat veel!

Maar iedereen gaat goed, dat zag ik wel! Ook mooie foto's van knappe paarden!
En natuurlijk Granoek die er voor het eerst op zat *\o/*

Wij hebben gisteren weer les gehad, ging goed! Nu we door de koppige boze fase heen zijn gaan we met sprongen vooruit!
Begin gemaakt met de allereerste beginselen van travers en schoudervoor, aan de hand. Ook geoefend met haar van mij af sturen en weer terug halen aan de longe.
Het begint zowaar op werken te lijken :+

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:16

Wat leuk!

Ik heb vandaag gelongeerd met het zadel. De vuurproef, maar zelfs in de mini galopjes die hij inmiddels kan, bleef het liggen. *\o/* Nu snel een echte passer erbij en dan kunnen we echt starten.

Afbeelding
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 05:47

Retjet, wat goed :D prachtig tuig ook! Maakt haar helemaal compleet zo!

Fransje, wat fijn zeg dat jullie nu grote stappen in de goede richting zetten :j

Isabel, klinkt veelbelovend, wanneer komt de zadelpasser?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:43

Orchidee: wat fijn zeg, zo zelf eens op je paard klimmen <3

Lily_Fee: wat een knapperd zeg, spannend, 1 juni opgehaald!

Wat gaan jullie goed gimme_joy!

Retjehorse: wooooow ik ben verliefd op jouw tuig :oo

Isabel: fijn dat het zadel ook bleef liggen in galop, altijd handig!

Ik ga vanmiddag weer fijn aan de slag met de dames!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:45

linda2008 schreef:
Retjet, wat goed :D prachtig tuig ook! Maakt haar helemaal compleet zo!

Fransje, wat fijn zeg dat jullie nu grote stappen in de goede richting zetten :j

Isabel, klinkt veelbelovend, wanneer komt de zadelpasser?

Ik heb nog geen idee eigenlijk. Ik gok dat het nog wel even duurt. Ik heb de sessie namelijk gewonnen en ze komt bijna nooit in mijn omgeving. :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:36

Ziet er een heerlijk zadel uit isabel! Ik vind suéde altijd zo lekker zitten :)

Retjet, wauw dat hoofdstel <3

Lilyfee ziet er ook goed uit zeg!

Ze gaan er over het algemeen allemaal heel 'klaar' uitzien nu hé :D Zelfs die schrale den van mij krijgt wat vorm :o Eindelijk van dat kippenekje af haha
Ik heb zondag geprobeerd hem te longeren en dacht 'doe eens met de dubbele longe'. Maar hij kent dat niet, ik ken dat niet dus dat was weinig succesvol te noemen :')
Maar dan ben ik achter hem gaan staan en dat liet hij wel flink toe! Als we maar wel stil bleven staan en niet moesten stappen, dat was dan wel weer heel gek.
En hij ging af en toe fijn naar links en rechts met zijn hoofdje dus dat komt vast wel goed!
Uiteindelijk maar bij normale enkele longe gehouden en toen hij dat door had moest hij eerst even flink aan de kletter natuurlijk :=
Ik heb met prikpaaltjes en een stroomdraadje van 2mm waar geen stroom op staat een 'longeercirkel' geïmproviseerd, maar voorlopig lijkt hij het wel te snappen :D Hij moet alleen even niet door krijgen dat er geen stroom op staat :P

Dit is dan weer niet zijn meest charmante foto :') Maar je ziet wel mijn geïmproviseerde cirkel

Afbeelding

Hoofdstel passen! Even kijken hoe hij er op reageert maar mijn beide paarden lijken niet bepaald blij te zijn met sidepull. Dexter houdt niet van die druk op de neus, maar Duke vond het precies ook niet zo prettig
Afbeelding

Na een kwartier hadden we het wel gezien :+

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:40

Blijven gave dieren Granoek, fijn dat je hem ziet groeien, leuk is dat he!

Oohja, als je nog eens Modesta op de foto wou zetten, misschien extra leuk nu er nog een PRE bij loopt dus :P
We verhuizen wel rond juli waarschijnlijk, richting helden! Komen ze aan huis <3

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 09:48

Knappe Duke! Ik heb ook een sudepull voor Joy, maar volgens mij denkt ze er net zo over als de D's >;) Uiteraard ga ik het wel proberen natuurlijk. Ik moet alleen even les in hoe je longeert met een sidepull :=

Fijn dat zadel bleef liggen bij Joep! +:)+ Wat een zoektocht is het toch bij jonge paarden := Ik ben straks ook weer aan de beurt.

Haha Retjet, ik denk inderdaad dat Joy het allemaal niet zo spannend vindt (ik wel! := ) Ik had ook nooit verwacht dat we zo snel zouden gaan eigenlijk. Maar Joy vindt de werkjes erg leuk en is erna "heulemaal niet moe hoor!" Gister had ik haar lekker gedoucht en daarna nog even droog gestapt. Laten rollen in de paddock en toen het land op. Tijdens dit hele proces stonden haar oren erop en liep ze bijna dansend over het erf... Eem brok energie en vrolijkheid *\o/* . Toen ik haar losliet in het land ging ze er in een hele dramatische galop vandoor :') . Dus nee, een kleuter die staat te gapen na 15 minuten longeren en erop? Not so much :o
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 30-04-19 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:48

Wat spannend Robijntjah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:52

Heel spannend! 31 mei de sleutel en ga meteen in de paddock rommelen hahaha!Afbeelding
Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 09:56

*\o/* _/-\o_ *\o/*

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:05

Wauw wat een prachtig plekje heb je daar. Spannend hoor! Ga je een eind weg uit je huidige woonplaats?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:28

Mwah, half uurtje rijden. Woon hier ook nog niet zo lang want ben in oktober gaan samenwonen met vriendlief, maar meteen een huis samen gekocht om de paarden aan huis te gaan houden _O-

Afbeelding

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:58

Gimme_Joy schreef:
Knappe Duke! Ik heb ook een sudepull voor Joy, maar volgens mij denkt ze er net zo over als de D's >;) Uiteraard ga ik het wel proberen natuurlijk. Ik moet alleen even les in hoe je longeert met een sidepull :=

Fijn dat zadel bleef liggen bij Joep! +:)+ Wat een zoektocht is het toch bij jonge paarden := Ik ben straks ook weer aan de beurt.

Haha Retjet, ik denk inderdaad dat Joy het allemaal niet zo spannend vindt (ik wel! := ) Ik had ook nooit verwacht dat we zo snel zouden gaan eigenlijk. Maar Joy vindt de werkjes erg leuk en is erna "heulemaal niet moe hoor!" Gister had ik haar lekker gedoucht en daarna nog even droog gestapt. Laten rollen in de paddock en toen het land op. Tijdens dit hele proces stonden haar oren erop en liep ze bijna dansend over het erf... Eem brok energie en vrolijkheid *\o/* . Toen ik haar losliet in het land ging ze er in een hele dramatische galop vandoor :') . Dus nee, een kleuter die staat te gapen na 15 minuten longeren en erop? Not so much :o

Met longeren kun je beter een kaptoom pakken, een sidepull is daar niet geschikt voor, daarmee trekt je aan 'the side', en krijg je een stelling die men juist niét wil. Gekanteld hoofd ed

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:02

Of je pakt een bitstukje en klikt dat aan beide kanten vast waardoor je onder de kin 1 ringetje krijgt.

Maar meestal gebruik ik een touwhalster of kaptoom (Rambo Mickhelm hoofdstel). Met Joep moet ik alles oefenen dus zelfs draven met zijn Rambo was de eerste keer heel raar. "Dat doen we toch alleen met een touwhalster?" :+