Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:17

mirjamalvaro schreef:
Hmm leeftijden 9 en 14. 11.5 jaar :P

Die van Sterre is met mijn mobiel. Rest van de filmpjes met moeders mobiel. Ga haar nu steeds mijn mobiel geven hoor. En erbij zeggen dat ze hem plat moet houden, anders blijft ze rechtop filmen. Zucht.
Ach heb iig beeld hihi.

Kyara is echt super braaf. Ga de galop er maar opzetten aan de longe.
Hoofd/hals houding word nog niets aan gedaan. Hoewel ik vandaag gekeken heb of ze mijn hand wat meer naar beneden wou volgen.

Die van mij wou echt galop niet snappen onder de man (aan longe wel) dus 11e x erop was bewust in het bos met Toobs mee en nog een paard..
Was echt hilarisch.. ik iedereen op paard geholpen, stond ik nog op de grond met mijn kleuter, die moest van mij voorop dat ging wel , maar in galop mocht ze achter Toobs en toen viel het kwartje!
Je kan toch galoperen onder de man!!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:29

Ook ik doe mee met de nieuwe training

Foto's of filmpjes is nog lastig. Ik heb niemand die ze voor me kan maken

Dus ik heb maar oude foto's bekeken. Daar zat nog flink wat te verbeteren aan. Ik denk dat het nu beter gaat maar bewijs heb ik niet

Op deze foto stoort me vooral de aanleuning. Ze loopt te diep en ik rijd niet voldoende naar mijn hand toe

Afbeelding

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:55

Sjolvir wat leg je dit trouwens duidelijk uit met de bewerkte foto's

In jouw geval zou ik voor foto 2 gaan. Die heeft meer met de challenge te maken

Lanoca

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 01:28

Mijn complimenten @Sjolvir fantastische uitleg. Kan iemand mij nu vertellen of ik het nu goed of fout begrepen heb dat voor het ideale plaatje die roze driehoeken elkaar raken in arbeidsdraf? Ik heb dat op een cursus in Duitsland zo begrepen, maar dat was met levende paarden en in een vreemde taal. Het paard dat als voorbeeld gebruikt werd had dit wel, maar bedoelden ze dit nu of moesten de driehoeken zoals hier boven nu gewoon gelijk zijn? Dat is voor mijn paard met korte beentjes veel makkelijker te bereiken. Misschien dat op dat moment in Dillenburg meer een fokdoel besproken werd? Kan iemand mij hierbij helpen?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:04

@Joki, ik denk dat je die hoofdhalshouding niet zo letterlijk moet nemen hoor. Het ligt er maar net aan wat je aan het doen bent en hoe je paard gebouwd is. Als je naar de paarden van Rien kijkt dan lopen die ook regelmatig achter de loodlijn.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:03

Lanoca schreef:
Mijn complimenten @Sjolvir fantastische uitleg. Kan iemand mij nu vertellen of ik het nu goed of fout begrepen heb dat voor het ideale plaatje die roze driehoeken elkaar raken in arbeidsdraf? Ik heb dat op een cursus in Duitsland zo begrepen, maar dat was met levende paarden en in een vreemde taal. Het paard dat als voorbeeld gebruikt werd had dit wel, maar bedoelden ze dit nu of moesten de driehoeken zoals hier boven nu gewoon gelijk zijn? Dat is voor mijn paard met korte beentjes veel makkelijker te bereiken. Misschien dat op dat moment in Dillenburg meer een fokdoel besproken werd? Kan iemand mij hierbij helpen?

Als de driehoeken elkaar raken, betekent dat dat je een ruime (midden)draf hebt, waarbij de achterhoeven verder reiken dan de afdruk van de voorhoeven. Dat heeft volgens mij niet zo zeer met het doel te maken, wel met de gang en de mate van verzameling (of verruiming) die je rijdt. Denk ik!

Voor in het arbeidstempo wil je vooral dat beide driehoeken gelijk zijn, omdat dat betekent dat de achterbenen net zo goed ondertreden als het voorbeen vanuit de schouder naar voren reikt. Volgens mij is het minder kwalijk als de achterste driehoek groter is; dan heb je gewoon een paard wat mega gedragen loopt van achter. De voorste driehoek te groot is een signaal van een paard dat achter onvoldoende draagt en dus meer stuwt (zoals de merrie die ik rijd).

Bedankt voor de bewerking Sjolvir, heel leuk! Dat de beenzetting niet goed is door die taktfout (want dat is het, toch?), weet ik. Maar hoe op te lossen? Lager tempo, rechtrichten of langdurige training om sterker te worden daar?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:15

Of de driehoeken elkaar raken heeft inderdaad alleen met paslengte te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Op beide foto's is de beenzetting goed volgens mij. Bij de 2e zie je wel dat hij wat op de voorhand is. het voorvoetje is nog meer aan de grond en de achtervoet is al verder van de grond. Dat klopt ook want we zijn nog een het pielen met verruimen zonder te duikboten. De neus is er iets achter op de 2e foto maar dat soort mij eigenlijk niet. Wel een teken voor mij dat ik het iets subtieler moet aanpakken en rustiger naar de verruiming toe moet gaan. Maar soms moet je even keuze maken. Hier was de keuze dat hij beter moest reageren op mijn been. En dan ga ik soms toch even voor de 'knal' modus.

Dit paard is lastiger op de juiste manier te rijden
Afbeelding
Ik vermoed dat ik hier net terug rijd oid gezien het gewring in mijn houding. Maar beenzetting is niet juist en rug ook te veel naar beneden.

Hij (ik) kan het wel overigens
Afbeelding

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:53

Joki schreef:
Ook ik doe mee met de nieuwe training

Foto's of filmpjes is nog lastig. Ik heb niemand die ze voor me kan maken

Dus ik heb maar oude foto's bekeken. Daar zat nog flink wat te verbeteren aan. Ik denk dat het nu beter gaat maar bewijs heb ik niet

Op deze foto stoort me vooral de aanleuning. Ze loopt te diep en ik rijd niet voldoende naar mijn hand toe

[ [url=m/i421fw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het te diep lopen op zich niet zo erg, maar denk dat ze ruimere passen kan maken als ze van voren meer ruimte krijgt. Je ziet nu dat ze vrij korte en vlakke drafpassen maakt.

(Maargoed, ik weet de theorie wel enigszins, maar de praktijk...... :) )

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:04

Leuk om te zien al die foto's zo!
Heb geen duidelijke foto's van Zorro. Ben nu wel 2 filmpjes aan het uploaden, zijn gefilmd met mijn mobiel. Dus hopelijk geen haperend beeld dit keer. :P
Duurt alleen nog paar uur geloof ik dat de upload klaar is ^)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:50

Nou dan maar stils uit filmpje. Krijg het op mobiel helaas niet voor elkaar om due leuke driehoekjes in te tekenen. }:0

Gewoon wat momenten door de training heen gekozen.

Afbeelding
V voorbenen lijkt groter?
Neusje wat achter de loodlijn, al stoort mij dat niet heel erg hier
Achterbeen komt later op de grond, dus valt meer op de voorhand.

Afbeelding
Beenzetting oke?
Verder zelfde als foto 1

Afbeelding
Beenzetting ok
Nek hoogste punt
Neusje mooi voor loodlijn
Achterbeen nog aan grond, voorbeen los. Dus loopt dan op achterhand?

Afbeelding
Helaas weer achterbeen los, voorbeen op grond.
Wel goede beenzetting en neusje/nek goed.

En nu weet ik weer dat ik niet rijden kan. Zucht.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:58

Hé, niet zo negatief. Vind het er helemaal niet zo slecht uitzien. Ik zou dit weekend een filmpje of foto's laten maken op wedstrijd. Maar heb mij daar afgemeld, ivm de Rhino die daar hemelsbreed niet zover vandaan heerst. Plus dat er ook nog eens mensen uit die omgeving wel doodleuk op wedstrijd gaan. Liever startgeld kwijt. Dan straks een paard eventueel ziek, omdat ik zo nodig op wedstrijd wil gaan.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:02

He balen. Stomme ziektes ook.
Hier zondag wel wedstrijd, mooie tijden 13.25 13.46. Proeven vandaag geoefend en volgorde klopte, altijd fijn. :')

Ennnnn 5 uur later heb ik 1 filmpje jaja. En dat voor 1.42 minuten :wow:
https://youtu.be/7WPMZZjCnOg

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:10

Ja, inderdaad balen. Had anders ook mooie tijden gehad. Zat redelijk aan het eind van de rubriek. Dus had dan ook niet lang hoeven wachten op de prijsuitreiking. Nou ja, dan over een dikke 14 dagen maar weer op pad. Voor de punten hoef ik het niet echt meer te doen. Want we mogen al een klasse hoger. Maar ze heeft gewoon weer even kilometers in de ring nodig. Omdat we deze winter weinig op pad zijn geweest.

Even je filmpje bekeken. Wat vind jezelf van het draftempo? Ik vind het namelijk iets te snel. Lijkt wel alsof hij zijn passen zo niet goed af kan maken. Het stukje waar je aan het doorzitten was, maakte hij zijn passen net iets beter af.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:18

Filmpje 2 , iets rustiger tempo geprobeerd. Voor mijn idee is het nu alleen euhmmm te braafjes, te loom. :o
https://youtu.be/6SUXvBjwhVA

Tijdens filmpje 1 had ik ook ernstige discussie met hem over het tempo. Hij liep daarvoor nog harder en hij vond het echt de grootste onzin om onder mij te komen. Dus dat heb je goed gezien. :))
Sowieso was hij in het begin onuitstaanbaar, alles was leuker dan op mij letten. >;)
Edit: filmpje nog keer gekeken. Qua beeld vind ik hem niet eens zo hard lopen, maar had dus wel dat gevoel. Hij zou wel nog meer hand mogen volgen van mij.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:29

Daar is het tempo inderdaad beter.

Kun je inderdaad wel zien dat hij het tempo graag wil overnemen. Heeft die van mij ook wel een handje van. Die denkt dan zelf al dat ze langzamer of sneller moet. En aandacht overal en nergens bij, dan bij mij. Heeft zij soms ook wel een handje van. Vooral als ze daar onder haar werk vandaan kan komen. Ach, zo blijven wij ook alert op alles wat ze willen doen. Hahahaha.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:34

Jaaaa pffff. Vandaag ook, huuuhhh laag, rond, geeeeen zin in. Ga ik wel rennen, van achter been af. Is toch veeeel makkelijker. Oh oliebol ze zet mij terug in tempo, kop omhoog!!!
ZUCHT
:')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:55

Hahaha, zo kan die van mij inderdaad ook doen. Vooral als ik met iets, wat volgens haar heel moeilijk is, bezig ben.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:30

Mirjam zoals ik het zie lijk je op filmpje 2 omdat je het gevoel hebt dat het braafjes is heel erg rijden. Terwijl ik denk dat als je het tempo nog net wat lager legt en van daaruit mini schakelingen naar voren en terug maakt je paard zijn passen meer af kan maken en meer op het achterbeen kan blijven.

Uit je sb op filmpje 2 heb je dat een stuk en dan wordt de draf ook sprekender en meer van de grond

Halshouding vind ik netjes

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:06

Wacht even joki, even kijken of ik je begrijp. :P
Jij zegt dus eigenlijk nog een fractie rustiger en daarin dan keine schakelingen maken? Of begrijp ik het verkeerd? :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:19

Helemaal met mooi eens. Je gaat nog ruim snel zet in de 2e video Mirjam.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:40

@ Mirjam hier ook nog even een duit in het zakje :-)
Ik vind dat over het geheel genomen hij zoveel soepeler loopt dan eerder en dat hij op de worstelstukjes na een mooie hoofd-halshouding heeft gekregen.
De tip die ik zou geven voor het te hard willen gaan is dat je wat je wilt niet afmaakt. Dus je zegt met je ophoudingen dat hij langzamer moet gaan maar zet je vraag niet door met als gevolg dat hij weer verder rent. Dus ik zou ophoudingen en als nodig zelfs aanhoudingen maken ( zonder terug te werken natuurlijk ) en die aanhouden totdat hij niet alleen in een flink lager tempo loopt, maar daarin ook nog eens zijn lijf loslaat, dus nageeft. Pas dan heb je het gevraagde antwoord gekregen en kan je met behoud van contact weer met je handen naar voren gaan of eerst de achterhand eronder drijven als je die bent kwijtgeraakt en dan gecontroleerd naar voren rijden. Rent hij daarop meteen weer van het achterbeen af dan herhaal je het hele verhaal, iedere keer tot het hele antwoord gegeven is. Pas dan denk ik dat het werken gaat. Dus: zet je vraag door en wacht op het juiste antwoord. Nu zeg je in feite steeds tegen hem na een hele kleine reactie al dat het goed was wat hij deed. Dat is niet duidelijk voor hem. Bovendien wil je ook dat hij zich geeft, dus loslaat, zodat hij zijn lijf weer goed gebruikt, jij bij zijn achterbeen kan en hij zich dus weer laat rijden.

En een tip voor de hoeken, nu raced hij er een beetje doorheen waardoor je in de problemen komt met de oefeningen die daarna komen. Zoals het uitstrekken. Dan heb je hem na de hoek al van het achterbeen af en moet je vandaaruit uitstrekken. Dat is onmogelijk. Juist de hoeken zijn super plekken waarbij je hem iedere keer wat op het achterbeen kunt zetten, zodat je mooi vanuit het achterbeen je oefeningen in kan zetten. Nu moet je eerst herstelwerk verrichten.
Ik weet dat de hoeken lastig waren voor hem maar hij neemt ze al zoveel beter, dus ik denk dat dat makkelijk kan. Je bent echt super op de goede weg!!! Heel leuk om te zien.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:41

Inderdaad mirjam. Het achterbeen loopt er voor mijn gevoel wat achteraan. Door het tempo te verlagen en daarin wel activiteit te behouden door de mini schakelingen zal het achterbeen veel meer tot dragen kunnen komen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:27

Dank jullie. We kunnen weer even flink aan het werk dus. :))

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:28

Goede tips hier. Ga ik ook eens proberen, als ik weer aan het trainen ben. Omdat ik soms ook tegen dit probleem aanloop.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:41

Zit net nog keertje naar foto's Rien te kijken. En ook bij hem is achterbeen nog los, terwijl voorbeen op grond staat. En dat is goed goed drafmoment staat erbij. B-)

Edit: ook wel jammer dat het booral via instagram lijkt te gaan. Dat heb ik niet. :+