Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:01

jeetje nooit geweten dat die wilde vogels en ganzen voor zoveel problemen konden zorgen

vencedor

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 07:56

Nee inderdaad. Ik ook niet . sterkte met je veulen. Wat zielig...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:51

Jeetje zeg wat sneu van je veulen Yentle. Hoop dat ie het gaat redden idd. Is hij de enige die ziek is.?

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:12

Ja, ze staat in een koppeltje en de andere heeft nergens last van. Het schijnt wel besmettelijk te zijn, maar het ene veulen is gewoon sterker dan het andere veulen. Het kan ook zijn dat de besmetting al bij de fokker is opgelopen en dat deze zich nu pas heeft ontwikkeld omdat ze na het afspenen toch iets zwakker zijn en de staat sinds 2 weken op stal. Ik had hier ook echt nog nooit van gehoord, maar er schijnen toch echt wel wat veulens aan dood te gaan elk jaar..

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:37

yeentll schreef:
Ja, ze staat in een koppeltje en de andere heeft nergens last van. Het schijnt wel besmettelijk te zijn, maar het ene veulen is gewoon sterker dan het andere veulen. Het kan ook zijn dat de besmetting al bij de fokker is opgelopen en dat deze zich nu pas heeft ontwikkeld omdat ze na het afspenen toch iets zwakker zijn en de staat sinds 2 weken op stal. Ik had hier ook echt nog nooit van gehoord, maar er schijnen toch echt wel wat veulens aan dood te gaan elk jaar..

Deze besmetting schijnt volgens mijn DA nogal eens gepaard te gaan met een wormbesmetting.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:49

Toch heeft ze een maandje geleden nog een mestonderzoek gehad en dat zag er goed uit. We krijgen vandaag als het goed is de uitslagen van het bloedonderzoek en nogmaals een mestonderzoek, dus ben benieuwd. Misschien dat ze vorige keer mest door elkaar hebben gehaald.. Geen idee!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:51

Hmmm, ik blijf toch liever bij de "ouderwetse" manier van ontwormen, zeker bij veulens.
Hoe vaak ik niet heb gezien dat het mestonderzoek geen wormen aangaf, die er wel zaten....

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:51

Hopen maar dat het er gunstig uitziet yeentll

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:52

Babootje schreef:
Hmmm, ik blijf toch liever bij de "ouderwetse" manier van ontwormen, zeker bij veulens.
Hoe vaak ik niet heb gezien dat het mestonderzoek geen wormen aangaf, die er wel zaten....

Mijn idee ook!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:42

Ja, ze worden bij ons op de opfok ook ouderwets ontwormd. Maar wel 1x in t jaar een mestonderzoek vlak voor ze naar stal gaan om te controleren. Het lijkt vandaag wel al een stuk beter te gaan, ze trekt geen baan meer in d'r buik en d'r mest is ook al wat dikker an t worden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:28

Gelukkig maar.

Vos was wat fris vandaag maar deed het verder eigenlijk goed. Bak niet meer hermetisch afgesloten gehad dus was even afwachten of hij rond ging blieken helemaal met onze witte grote herder in zicht maar dat deed hij eigenlijk niet echt. Bleef netjes opletten.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 20:03

Altijd fijn als ze wel met de kop bij jou blijven Vencedor. Ik heb er vandaag voor t eerst bijna naast gelegen, haha. Ze staat op extra brok omdat ze wat schraler werd en nu natuurlijk ook een stuk kouder. Daarbij ging het keihard hagelen en dat kletterde flink op t dak, al die factoren bij elkaar zorgde er denk ik voor dat ze even explodeerde. Gelukkig kon ik d'r na een paar idiote sprongen omtrekken en stond ze te trillen als een rietje van schrik. Heb haar even gerust gesteld en toen kon ze gelukkig weer uitblazen en hebben we nog fijn kunnen rijden.

Zijn die van jullie ook wat heter nu?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:18

Fijn dat het goed afgelopen is, heb nog een tip om niet teveel brok hoeven voeren, seniores priores, is ideaal spul om ze wat vetter te krijgen en niet frisser.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 20:47

@ fokfanaat, ik voer ze nu Probreed bij van Cavalor, is mij toentertijd aangeraden door de fokker. Is dat vergelijkbaar met seniores priores? Ik begin nu na 6 weken eindelijk wat verschil te zien, ze wordt weer wat voller. Ze staat ook al op onbeperkt hooi.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:50

Fijn dat je bent blijven zitten Yentll! Hoe is het met je veulen? Gaat ze al een beetje beter?

Seniores Priores is inderdaad ideaal! Onze oudjes krijgen het i.c.m SpeediBeet.

Hier (helaas) geen frisser paard; hij vind het allemaal wel prima. Hij loopt wel aan de longe maar niet harder dan nodig. Er moet echt een bom naast hem ontploffen wil hij het de moeite waard vinden om zijn oor te bewegen. Mijn vorige merrie was juist extreem sensibel; heerlijk vond ik dat. Maar agh, zo braaf heeft ook voordelen.
Deze foto geeft wel goed weer hoe hij is :')
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56B0EDAC

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:57

yeentll schreef:
@ fokfanaat, ik voer ze nu Probreed bij van Cavalor, is mij toentertijd aangeraden door de fokker. Is dat vergelijkbaar met seniores priores? Ik begin nu na 6 weken eindelijk wat verschil te zien, ze wordt weer wat voller. Ze staat ook al op onbeperkt hooi.

Probreed is een merriebrok toch? Ik denk dat daar meer eiwit in zit dan in SP. SP is een compleet voer; kan dus ruwvoer vervangen als je er maar voldoende van voert. Ik weet er te weinig vanaf om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.... Ik gooi vaak ook een flinke scheut olie erbij, geen idee hoe zinvol dat is.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:00

Hahahaha Switt, wat een heerlijke foto! Met het veulen gaat het de goede kant op. Ik durf nog niet te zeggen dat het helemaal goed zal komen, maar we zien duidelijke verbetering.

Ja pro breed is wel eiwitrijk inderdaad. Ik ga is wat meer info opzoeken over de Senior Priores, ben toch wel nieuwsgierig nu.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:01

Onze inderdaad ook frisenfruitig. Probeerde ook wat rond te dollen in galop.

Leuke foto :7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:02

Die van ons ging gisteren ook even weer heeeeel hard. Het is wat drukker in de bak en hij schrok van een ander paard dus toen ging ie van kiet. Recht op de wand af en mijn dochter had geen idee welke kant ze op moest sturen want nergens kwam t uit, zeg maar. Toen heeft ze het m zelf uit laten zoeken om m niet teveel uit zn balans te halen want anders hadden ze samen gelegen denk ik. Hij ging echt plat de bocht door; ik heb m nog niet zo hard zien gaan. Dan is een 20x60 bak best groot. Na een paar rondjes kwam ie weer terug en daarna heeft ze nog fijn gereden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:03

Hahaha, wat een schatje Switt! Zit er trouwens al iets van verbetering in met Muis?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:27

Hmmm die van mij was juist ineens niet vooruit te branden vandaag. Raar peerd.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:54

Sjef wordt ook wat frisser. Maar 10 min even longeren van te voren en hij is weer een engeltje :D

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:52

Ik verwacht dat de paarden hier overmorgen fris zijn, morgen worden ze geschoren :)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:22

Hudson doet ook geen stap harder :') ik stap in de gang van de stal op er rij dan naar de bak.
Ook hier een 20x60 , hij heeft nu wel dat ie opeens denkt dingen te zien als je al even aan het rijden bent :+ .. Maar met wat overtuigingskracht gaat ie d'r weer voorbij .

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:33

Daminka staat hier met een dik achterbeen, dus voorlopig rust.. Maar we gaan wel langzaamaan beginnen met de 3,5-jarige ruinen :)
Ik ben heel benieuwd hoe die gaan reageren, ze zijn eigenlijk wel een maatje groter dan dat ik leuk vind :+