de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:22

Gezellig pradadaan!
Je merrie heeft echt een typisch sandreo koppie.
Knapperd hoor.

En wat goed Picassox!
Zo in de bak met zoveel andere paarden.
En als je knapperd zich dan ook nog zo netjes gedraagt is het natuurlijk helemaal super.

Batlow

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:53

Vandaag voor de 3e keer het bos in en ben alleen gegaan. Wat heerlijk!! Veel korte stukken gegaloppeerd. Ook over grote weiland lekker galoppie gedaan. Genoten vandaag! Nu lekker vaak alleen het bos in en kilometers maken :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:57

Picasso wat braaf van George, ziet er goed uit! :j

Heerlijk Batlow! Zaterdag de 28e verhuis ik naar een stal bij het bos, kan niet wachten totdat ik ook zo het bos in kan! :j

Gisteren Gibbie even gelongeerd, was heerlijk aan het sjouwen totdat een vriendin met haar paard de bak uit kwam. Dat greep ze even als kans aan om met de voetjes van de vloer te gaan. Een paar bokken en toen ging ze weer lekker sjouwen. :+ Vanavond weer even rijden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:11

Wat lijkt me dat ook heerlijk Batlow! Ik vrees dat ik daarvoor iets tekort kom in lef :o. Voor van het voorjaar staat het buiten rijden in de planning onder leiding van een ervaringsdeskundige :D.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:09

Ja inderdaad heerlijk Batlow! Ik moet eerlijk gezegd ook zeggen dat ik niet zo'n waaghals ben... :o Ik ga na de jonge paarden competitie starten met buitenrijden. Stuur achter een hele brave aan, maar daarvoor misschien eerst paar keer langs de weg wandelen. Ik denk dat in het bos rijden zelf niet zo'n probleem is, maar die paar honderd meter die ik langs de weg moet zouden wel een probleem kunnen worden...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:17

Zijn jullie paarden dan nog helemaal niet of bijna niet buiten geweest? :o
Toen ik Gibbie kocht met 2.5 ben ik gewoon stukjes gaan wandelen en dan moest ik eerst de weg over voordat ik bij het pad waar ik over ging uitkwam. De eerste paar keer met andere paarden die zich niet druk maken om verkeer etc. maar ik ga nu ook rustig langs de weg een stukje uitstappen. Alleen heel groot verkeer vindt ze wat spannend maar doet ze niet gek mee. Hier op de stalling lopen we bijna dagelijks langs tractors en grote aanhangers, ook als die aanstaan. En als we aan het rijden zijn rijden ze geregeld over het erf met tractors en hogen ze de mesthoop op met een bak die over de stenen schraapt etc. Daar reageert ze ook niet op, scheelt wellicht dat ze het hier op stal geregeld ziet dat grote verkeer.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:20

Ik heb mijne net twee maanden, vanaf het begin wel gelijk geprobeerd verkeersmak te maken door uit te stappen langs de weg, aan de hand. Helaas werd George echt levensgevaarlijk. Dus nee, dan is het niet logisch om door te pakken en wilde ik er eerst professionele hulp bij. :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:23

Er is vast wel een Mod die de topictitel wil aanpassen?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:25

Ik ben met Gio ook nog niet naar buiten geweest. Ik heb nog niet het gevoel 100% controle te hebben en zolang ik dat niet heb ga ik niet naar buiten. Hij ziet vaak genoeg groot verkeer en auto's enzo, dus denk dat hij niet heel schrikkerig is, maar neem geen risico

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:26

Picassox schreef:
Ik heb mijne net twee maanden, vanaf het begin wel gelijk geprobeerd verkeersmak te maken door uit te stappen langs de weg, aan de hand. Helaas werd George echt levensgevaarlijk. Dus nee, dan is het niet logisch om door te pakken en wilde ik er eerst professionele hulp bij. :)

Logisch. :j
Was ook niet aanvallend bedoeld hoor, maar vroeg het me af. Weet natuurlijk ook niet hoelang iedereen haar paard al heeft en hoe ze reageren op dingen. :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:33

Ik ben met Gideon wel regelmatig buiten aan het stappen over de dijk, langs het kanaal en dan is hij superbraaf. Het nadeel bij ons is dat je niet zomaar in een bos komt. Je moet 90% rijden daar waar ook auto's, motoren, landbouwvoertuigen etc. komen en dat zie ik in mijn eentje met een jong paard niet zitten en ik sta niet op een stal waar fanatieke buitenrijders staan. Ik hoop in het voorjaar gewoon een keer met de trailer op pad te gaan naar een mooi bos waar je lekker 'relatief veilig' kan rijden. En dan vind ik het ook wel fijn dat er iemand meegaat met veel buitenrij-ervaring en die persoon heb ik al gevonden :Y).

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:34

KarinvdM schreef:
Er is vast wel een Mod die de topictitel wil aanpassen?

Vast! ik zal eens een pb-tje sturen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:46

Kaitlyn schreef:
Picassox schreef:

Logisch. :j
Was ook niet aanvallend bedoeld hoor, maar vroeg het me af. Weet natuurlijk ook niet hoelang iedereen haar paard al heeft en hoe ze reageren op dingen. :)

Zo vatte ik het ook niet op! :D Maar het ligt inderdaad aan veel factoren, het ene paard is het andere niet. Helaas reageert George niet zoals ik hoopte dat hij zou reageren. Ik ga er na de jonge paarden competitie weer mee aan de slag. Hij groeit steeds meer naar mij toe, in de zin dat hij steeds meer vertrouwen in mij heeft. Ik ben al heel blij wat ik al wél kan (opstappen zonder eerst te longeren, rijden, met andere paarden in de bak, clubles, verschillende locaties, gemakkelijk trailerladen, rijtechnische vooruitgang, etc.). Het buitenrijden vind ik heel leuk voor de afwisseling, en ik woon in een prachtig gebied, maar heeft nu geen prioriteit omdat ik geen ongelukken wil maken. Liever iets langer de tijd nemen voor een goede ervaring, dan één keer een slechte ervaring...

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 13:07

Als ik in de rijbak van onze vereniging ga rijden ga ik vrijwel altijd onder de man. De eerste paar keer nemen we dan altijd een ander paard mee zodat ze daar maar achteraan hoeven lopen. Hierdoor zijn onze paarden altijd heel snel verkeersmak.

Ander voordeel is dat ze mooi al ingestapt zijn als je bij de bak aankomt en weer uitgestapt en droog zijn als je thuis komt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:10

Ik ben ook erg jaloers op mezelf dat ik dit kan doen... Ik moet dus wel eerst 50-100 meter weg over. Wanneer er een auto komt ga ik standaard midden op de weg lopen en gebaar met mijn hand om langzamer te gaan rijden. Op deze manier dwing ik het af omdat ik niet wil dag ze mijn paard voorbij sjezen!

Wat betreft met het volgend van een ander paard, heb ik de eerste keer ook gedaan maar merkte dat dat andere paard helemaal geen toegevoegde waarde had.. Hij ging gewoon zijn eigen weg en volgde niet lomp dat andere paard. Als die ging draven bleef hij gewoon stappen. Ander paard is het weiland op gegaan en ik bleef gewoon het pad volgen. Allemaal geen probleem! Heerlijk!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:15

Wij wonen aan de bosrand, maar ik moet 200 meter langs een 80 km weg (wel over het fietspad) tot het ruiterpad. Helaas bleek al eerder dat George het na 50 meter niet echt tof meer vond, dus dan is nog eens 150 meter best lang! Over de 80 km weg rijden vrachtwagens, veel auto's, trekkers, maar ook tanks, grote colonnes en dergelijke. Wij wonen namelijk naast de legerbasis. Hopelijk heeft het voor George wel een toegevoegde waarde om met een ander paard mee te gaan...

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:41

Ik helaas ook nog niet gaan buitenrijden... Ook een hele drukke, gevaarlijke baan, en dan nog vlakbij de oprit van de autostrade.
Nadien is het ook vrij 'saai' om wandelen, geen leuke bospaden ofzo.
Ga toch ook in het voorjaar eens naar buiten onder begeleiding...
Wil graag eens naar de zee :)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 13:41

Picassox schreef:
Wij wonen aan de bosrand, maar ik moet 200 meter langs een 80 km weg (wel over het fietspad) tot het ruiterpad. Helaas bleek al eerder dat George het na 50 meter niet echt tof meer vond, dus dan is nog eens 150 meter best lang! Over de 80 km weg rijden vrachtwagens, veel auto's, trekkers, maar ook tanks, grote colonnes en dergelijke. Wij wonen namelijk naast de legerbasis. Hopelijk heeft het voor George wel een toegevoegde waarde om met een ander paard mee te gaan...

Dat kan vaak echt schelen. Gelukkig heb ik er ook één die makkelijk alleen op pad gaat maar zeker in het begin om vertrouwen te krijgen kan het heel veel schelen als je een braaf paard meeneemt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:54

Voor sommige paarden werkt een braaf paard inderdaad heel goed. Vooral bij enge dingen. Mijn paard is heel makkelijk ergens voorbij te loodsen. Hij doet eerst een paar stapjes naar achteren maar geef hem dan de ruimte van voor en spoor hem aan. Dan gaat hij er gelukkig gewoon langs. Lijkt me een ellende als je een paard ergens niet voorbij kan krijgen. Dat heb ik dus met mijn pony... Dan moet ik dus afstappen en er voorbij lopen maar het scheelt dat hij maar 1,40 is..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:03

pradadaan leuke merrie ziet er goed uit!
Lizzy: gefeliciteerd!
picassox. leuke foto's denk dat ik hem ook met wat meer lengte zou willen laten lopen.

kan me ook wel voorstellen dat sommigen zich nog niet wagen aan een buitenritje. Zoals bij sommigen de situatie wordt geschetst zou ik me daar ook nog niet aan wagen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:10

Ja, klopt Persevero. Hij loopt graag achter loodlijn en opgekropt, hij heeft heel fijn bekkie dus hij is makkelijk nagevelijk te rijden. Ik zoek elke keer weer lengte in het lijf op, van achter naar voren, naar de hand toe. Helaas sloot de clubles daar niet zo op aan, dus volgende keer maar weer m'n eigen instructie. :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:30

Met Gigi probeer ik minstens 2 keer per week even een rondje buitenom te wandelen. Meestal gaat dit wel goed maar ze begint alleen te dansen bij snelle auto's (moet een stukje over een 60 weg) en andere paarden, maar aan de hand nog altijd controle :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:45

Ik waag me er nog niet aan om buiten te rijden. Mij te druk hier :o
Doe wel regelmatig een rondje buitenom over het erf, dat gaat prima ;)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:59

Toen Haydn 1 jaar was en ze vanaf het land weer op stal gingen ben ik ook met hem langs de weg gaan wandelen, gewoon lekker alleen omdat ik geen paard wil wat straks niet alleen het erf af durft ;)
Nu loopt hij alsof het de normaalste zaak van de wereld is achter me aan :)
Hij gaat de 28e verhuizen vanuit de opfok, dan komt hij wel aan een 80 km weg, maar daar ga ik ook buiten wandelen ( eerst maar op zondag ochtend ;) ) en als hij heeft leren paardrijden wil ik ook onder de man langs de weg :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:46

Ik heb me opgegeven voor een schriktraining. Gewoon omdat het eens iets anders is en het mij wel leuk lijkt. Kijkerig of bang is hij namelijk helemaal niet. Hier toevallig mensen die dat wel eens gedaan hebben?