Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 13:43

Yom: pff.. lekker slim bezig zeg die mensen!

Jury: klinkt allemaal goed! :D Snap dat het lastig is dat ze weer verkocht moet worden, helemaal als je een band met zo'n beessie hebt. In zo'n geval zou ik ook het paard wegbrengen om te kijken waar ze terecht komt!

Pff.. nog 2 uurtjes voordat hij gekeurd wordt. Ik word gebeld zodra hij van het erf af is of eerder indien hij niet goed is gekeurd. Zenuwslopend :')

lisch

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:45

ik ben ook eigen veulen fan!! haha vriend en ik zeiden al moeten we hem wel verkopen maar ja! ik wil graag een merrieveulen... als opvolger van de moeder.

spannend monica!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:45

Romanoff schreef:
@ Nathalie; Zuur zeg.. zo gevalletjeh eb ik ook gehad. Ineens wist madam niet of ze wel afstand kon doen van haar peerd.
Toen heb ik Toedeloe :evaw: gezegd ;), dag voordat mijn paard werd gekeurd belde ze op dat ze hem toch wel wou verkopen.
Toen ik haar vertelde dat ik een ander paard liet keuren.. poeeh hadj e haar moeten horen :\

daar ben ik dus ook bang voor dat ze straks op de dag dat mijn twenter welshje verkocht word dat ze dan in ene gaat zeggen van ja kom em maar ophalen ik verkoop em toch...

maja vind t gewoon beetje raar
maar heb nu ook ff zoiets van je zoekt t maar ff uit met je gelul over schulden enzo en dat je em wel moet verkopen en vervolgens bijna eind van de maand dat ik em kom ophalen en in ene van ja ik kan em niet weg doen

maar we gaan gewoon verder met een leuk paard zoeken enkel de motivatie is op dit moment ver te zoeken na zo een domper

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:50

Ik ga dit jaar op IJsland zoeken naar mijn nieuwe topper :D! Onwijs veel zin in!!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:53

@ Nathalie; Begrijpelijk. Dat had ik ook. Maar daarna ben ik wel mijn topper tegen gekomen ;)!

@ Merel; Gaaf!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:55

Merell123 schreef:
Ik ga dit jaar op IJsland zoeken naar mijn nieuwe topper :D! Onwijs veel zin in!!

dat zal je lokale visboer waarderen, elke week een pondje vis in je paard.........

edit: typo
Laatst bijgewerkt door ikke op 17-08-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:56

Jeetje even teruggelezen.. NathalietjeB wat rot voor je.. Altijd vervelend zulke dingen! Ben je helemaal happy eindelijk die keuze gemaakt en dan dat.. Hoop dat je snel een ander (misschien nog wel veel leuker?) paard vindt!

@ikke: is het een grapje of 1 of andere sarcastische opmerking ? :p

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:03

Op Ijsland eten de paarden inderdaad ook vis :+

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:07

Als ze dat bedoelt weet ik hoe ik m op moet vatten :p . Dat gaat ie uiteraard niet krijgen hier (à) ik wist trouwens helemaal niet dat ze dat kregen! Ga groot gedeelte van dit jaar werken op een stal in IJsland dus zal het dan wel merken :p

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:23

Merell123 schreef:
Als ze dat bedoelt weet ik hoe ik m op moet vatten :p . Dat gaat ie uiteraard niet krijgen hier (à) ik wist trouwens helemaal niet dat ze dat kregen! Ga groot gedeelte van dit jaar werken op een stal in IJsland dus zal het dan wel merken :p

Dat vind ik een beetje zielig. Raakt ie al z'n vertrouwde dingen kwijt en het enige wat dan nog vertrouwd is, gun je 'm niet.
Als je ook in de winterperiode op IJsland gaat werken, zul je vanzelf tegenkomen dat de paarden er soms vis gevoerd krijgen.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:33

Ja ben benieuwd! En ik ken geen enkele IJslander hier in Nederland (ookal zijn ze geïmporteerd) die vis gevoerd krijgt.. En is ook niet bepaald een kwestie van gunnen.. Ben benieuwd naar hun argumenten ervoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:42

Merell123 schreef:
Ja ben benieuwd! En ik ken geen enkele IJslander hier in Nederland (ookal zijn ze geïmporteerd) die vis gevoerd krijgt.. En is ook niet bepaald een kwestie van gunnen.. Ben benieuwd naar hun argumenten ervoor

Een goede bron van vetten, mineralen en andere voedingsstoffen. Hooi en brok zijn er relatief duur.
Het is ook niet zo dat ze niks anders te eten krijgen, maar het maakt wel vaak deel uit van het menu.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:46

Dat snap ik maar jij had het over dat het 'zielig' is als ik dat vertrouwde ook nog weg laat.. Daarom doelde ik meer op argumenten over de meerwaarde om het hier te blijven voeren. Anyway lijkt me niet een discussie voor in dit topic :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:55

Merell123 schreef:
Dat snap ik maar jij had het over dat het 'zielig' is als ik dat vertrouwde ook nog weg laat.. Daarom doelde ik meer op argumenten over de meerwaarde om het hier te blijven voeren. Anyway lijkt me niet een discussie voor in dit topic :)

Zo af en toe moet je eens ergens een vuurtje onder stoken }:) Ik denk ook dat je best wat geshockkeerde reacties krijgt als je je paard een mootje vis voorzet, ondanks dat ie het wellicht met smaak naar binnen werkt.

Ik kan me voorstellen dat wanneer hij vanuit IJsland gewend is regelmatig vis te krijgen (sommige stallen voeren meer dan anderen), dat je de overgang naar hier iets eenvoudiger maakt.
Ik blijf erbij, hoewel het lastig te bewijzen is, dat een behoorlijk deel van de eczeempaarden vanuit de import terug te voeren is op eten en dan vooral de verandering daarin. Wellicht dat een regelmatig maaltje vis dat probleem aanpakt??

En los van dit alles: mijn vorige paard vrat Mars, Snikkers en broodjes fricandel-met........... tja..........

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:59

Hahaha :P , als een visje op z'n tijd eczeem wellicht tegen kan gaan is het het proberen zeker waard! Zal als ik de perfecte gevonden heb hem/haar eens voorstellen op bokt misschien wel een foto met een lekker mootje zalm, ben benieuwd naar de reacties! :p

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:00

Hoe eerlijk is het eigenlijk om een dier te importeren naar een land waar het gemiddeld 15 graden warmer is?

Een overgang naar een kouder land is nog wel te doen, maar naar een warmer land?
Waarom laat je het IJslandse beestje niet lekker daar en koop je niet een in NL geboren IJslands beestje?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:10

Dieren passen zich er erg goed aan.. Als ik om me heen kijk is dat in ieder geval iets waar ze geen last van hebben. Het was trouwens de afgelopen weken in IJsland een stuk warmer dan hier.. En als ze het warm hebben kun je ze altijd nog een handje helpen door te scheren. En veel van de IJslanders hier in nl (nu in leven) komen oorspronkelijk ook van IJsland hoor! :) (sterker nog ooit zijn ze hierheen gekomen!)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:23

Tja... Jij wilt het heel graag.
Maar ik denk dat de beoogde ijslander in kwestie zelf liever gewoon op IJsland blijft.
Want mocht het hier 's winters een blauwe maandag -18 worden, daar is het maandenlang -30. Daar is dat beestje aan gewend.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:26

Dees hier op het vaste land zijn altijd de (Wereld) kampioenschappen of grote wedstrijden,
en het is zo dat deze ruiters hun ijslanders niet meer terug mogen invoeren nadat ze hier voet aan de bodem hebben gezet!

Dus veel (sport)ijslanders blijven hier op het vaste land, dat is wat ik begrijp van een collega die in de (sport)ijslanders zit.

En zoals de buitenlanders hier KWPN'ers komen halen, halen ze de goede Ijslandse paarden en bloedlijnen uit Ijsland :)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:35

Dat klopt inderdaad! En het is in IJsland niet maandenlang -30...;P maar zoals de post hierboven zegt.. Het is echt geen probleem het temperatuurverschil (wat trouwens ook wel meevalt, zoek maar eens op Google ;)) het is niet zo dat dit 1 of ander wild idee is.. Er komen minstens wel 30 paarden uit IJsland naar nl ieder jaar..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:00

Er komen inderdaad genoeg paarden uit IJsland naar NL en voor zover ik kan nagaan krijgen die allemaal last van jeuk. De Ijslanders die in NL geboren zijn hebben daar een stuk minder last van, kennelijk zit er een verband met waar je mee opgroeit en is het niet (puur) genetisch.
Dat zou voor mij toch een heel belangrijke reden zijn om liever niet een paard te importeren (zelfde probleem zie je ook in enige mate met Tinkers en PRE's) uit een ander klimaat.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:12

Voor de kenners, wat is normaal mbt handgeld ? Zeg maar hoeveel voor welke termijn ? Misschien iets om in mijn achterhoofd te houden de volgende keer, aangezien de paarden die ik leuk vind voor me neus weggekocht worden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:19

Kunnen jullie wel berichten versturen via SH??

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:20

10 % van het overeen gekomen bedrag is het handgeld.
Ik houd geen enkel paard vast tot er hand geld is. Zodra er handgeld wordt betaald spreken we een vanaf datum af en ook een uiterlijke datum af dat het dier moet worden afgehaald.
Ik zie het handgeld als reserverings geld. Ik weet zeker dat het dier verkocht is, de nieuwe eigenaar weet dat ik m vasthoud voor ze. komen ze hun afspraken niet na dan zie ik het ter compensatie dat ik het dier niet meer kon verkopen. Spreek goed af dat je bij afkeuren bij een keuring of het oplopen van letsel voor aflevering je het handgeld terug krijgt. Ik zet datum van aanbetalen, afleveren en die afspraak altijd op de rekening en laat het handgeld aftekenen bij contant betalen.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:20