Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisch

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:38

dat vind ik ook pletje :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:41

Pletje123 schreef:
Ik vind dat het je goed recht is om het dier te keuren :j maar voor een laag bedrag zou ik niet verwachten dat de verkoper altijd mee wil betalen.

idd, voor mij is het ook, vanaf de 4000 dat ik verwacht dat het bij afkeuren de kosten voor de verkoper zijn
, voor minder is keuren op eigen risico, maar zullen er beesten tussen zitten die al een afgekeurd zijn geweest.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:48

Ik heb het afgelopen jaar voor 2 mensen een paard gekocht voor 1500 euro. Beleerd, met papieren en goed gezond. De één was wat klein, de andere wat dik, stonden niet zo voordelig op MP (slechte foto's). Stonden beide al langer te koop.

Ze hebben er nu echt superfijne paarden aan en de paarden kunnen beide heel best bewegen ook nog. Gewoon goed zoeken en niet alleen naar paarden gaan kijken die gebandageerd op de foto staan (bandages zijn duur zeg ik altijd en je krijgt ze er niet eens bij), maar juist ook eens gaan kijken naar een paard waarvan de advertentie (oftewel de foto's) niet direct aanspreken, maar op zich wel zou kunnen voldoen met een beetje geluk. Dat is mijn tip en dan goed laten keuren natuurlijk; daar heb je dan nog wel een potje voor als je voor zo'n budget koopt! ;)

Er zijn nu veel mensen die met spoed het paard kwijt willen/moeten vanwege financiële nood, als je dan een goed tehuis kunt bieden zijn paarden vaak niet duur.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:52

dat zal vast gebeuren! maar ook genoeg die niet of alleen klinisch gekeurd zijn...

kennis heeft pas een merrie v.ulft 16 jaar gekocht z dress m spring (vraag me niet hoe!)
zou een super beginners paard zijn :') dit is zeker niet het geval! ik rijd er af en toe ook op maar phoe.. daar heb je je handen wel vol aan! niet gemeen hoor.. maar geen rem die werkt bit vastpakken en alleen maar hard willen.. buiten zelfde.. ik pak af en toe een boompje mee :+
maar koste 1000 euro niet gekeurd maar wel hard beenwerk :j 1 klein vochtbultje achter boven kogel..
loopt verder goed geen gebreken :) en die mensen hebben haar zelf gefokt! maar stallen vol wegens aanfok moeder was daar ook nog en veulen van 9 maanden liep er nog bij.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:53

.
Laatst bijgewerkt door tita op 19-07-12 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:04

cids schreef:
Daar heb je gelijk in, maar waarom hier zo afgeschoten worden als je om risico's uit wil sluiten toch een een wat goedkoper paard op de foto wil? Ik verwacht voor dat bedrag geen bewegingsmonster, maar ik wil er in de toekomst er toch wel een leuke proef mee kunnen rijden.

Wil je daar een ongezouten antwoord op?

Dat is simpel; de kennis onder paardenkopend nederland is nagenoeg gedaald tot nul. Om dat gebrek te compenseren gaan we op allerlei wijzen proberen (schijn)zekerheid te krijgen over de gezondheid van het paard. Steeds strengere keuringen (met dito risico's op interpretatiefouten) en steeds hogere eisen vooraf maken dat de eenvoudigere paarden niet meer serieus genomen worden.

Vervolgens wordt dat streng gekeurde en erg goed bevonden paard in enkele jaren vakkundig de vernieling in gereden........

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:09

Je kan keuren wat je wil, maar garantie tot aan de deur van de kliniek :7

Je moet gewoon geluk hebben met een paard, gezond of "niet" gezond :Y) dat leert mijn ervaring van 35 in de paarden....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:09

das ook waar listinglistje, en aan een doses pech ontkomt ook niemand als je langer paarden hebt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:16

Precies! Ik kan hier tientallen voorbeelden neerzetten van 100% gezonde die naar de eeuwige weides zijn gegaan, maar ook tientallen "frikadellen"die het tot op hoge leeftijd leuk gedaan hebben!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:18

fokfanaat schreef:
das ook waar listinglistje, en aan een doses pech ontkomt ook niemand als je langer paarden hebt.

Mwah de mijne is nu 29 jaar jong en nog maar 1x in de kliniek geweest ik rij er nog zeker 3x per week mee.

Best een koopje dus :) oja heb hem nu 20 jaar

oja := niet laten keuren zelfs niet klinisch

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:23

maar je hebt nog nooit pech met een paard gehad?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:28

Inderdaad, je hebt pech of je hebt het niet. Met de vorige 2 paarden hebben wij eigenlijk geluk gehad, want op basis van de (later genomen) foto's, hadden ze het minder lang gered. Huidige paard was helemaal super met keuring, maar door pech toch blessures door zoiets stoms als vastliggen en het niet kunnen ontdekken van werkelijke blessure.

EDIT: Desondanks zou ik nog steeds uitgebreid keuren bij een volgend paard en dan hopen op geluk :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:28

Ik wel hoor....zelfs met mijn huidige heb ik heel veel geluk bij een ongeluk :D

Maar ik heb er ook met HKO gehad (F1 kruisingen :Y) ), toendertijd liet je een paard alleen klinisch keuren, toen had je nog geen rontgen :P

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:30

fokfanaat schreef:
maar je hebt nog nooit pech met een paard gehad?

:n
Enkel in 2007 toen stond ie 2.5 week in Utrecht
Een keer in 2001 toen liep ie licht onregelmatig..volgens lingehoeve slacht... volgens Visdonck lichte verbeening van hoefkraakbeen.
Op speciaal beslag en verder nooit iets op bijtwondjes na...

Maar nog nooit kreupel geweest in 2001 had ie alleen maar 1-tjes en toen was ie dus al 17 jaar.

Mijn jonkie is wel al 3x in de kliniek geweest binnen een jaar maar alles is betaald door de klinieken en paard is gewoon gezond bevonden :D maar die heb ik dus pas in sept een jaar en de ander heb ik in maart 20 jaar

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:45

dan heb je geluk gehad, maar met 2 paarden wil dat.

als je er meer gehad hebt loop je echt wel tegen een of ander aan hoor.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:51

Ik heb gewoon idee dat ik daar sowieso geluk mee heb met paarden en banen. :j

Kan zoiets...sommige mensen hebben altijd geluk met bepaalde dingen.

Ik heb bv altijd rare pech en dure pech met al mijn auto's gehad.... ff afkloppen want mijn italiaantje heb ik bijna 2 jaar en is zuinig, snel en nog niks duurs gehad (op distributie-riem na)

:D we zullen zien hoe het gaat lopen want er komen nog zeker meer paarden in mijn leven.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:03

@ budget of niet; ik vind dat je voor 3000 niet het toekomstige gp paard tegen zal komen.
Er komen soms lijstjes voorbij die gewoon niet reeel zijn :)

@ geluk of pech; het overkomt je en je leert er van :)
Jammer als je ineens hogere kosten hebt maar dat had je vn te voren moeten bedenken.
Ik heb met mn paardje de eerste 7 maand echt alleeen maar pech gehad. Frustrerend maar so be it. Het zal wel allemaal voor een reden gebeuren ;)
Ik ben nog steeds blij met mn knollie, al hoewel ik aan medische kosten wel n 2de peerd erbij had kunnen kopen :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:04

Ik heb alleen maar pech met paarden.
Maar ben eerlijk gezegd ook nog niet iets tegen gekomen waar ik wel geluk in heb. :')
Laatst bijgewerkt door Needje op 19-07-12 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:07

hier pieken en dalen, maar ben nu echt superblij met wat ik heb.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:07

Needje schreef:
Maar ben eerlijk gezegd ook nog niet iets tegen gekomen waar ik wel geluk in heb. ')

Dat is wel erg deprimerend :(:)
Ook geen geluk in werk, prive leven oid??? :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:11

Romanoff schreef:
@ budget of niet; ik vind dat je voor 3000 niet het toekomstige gp paard tegen zal komen.
Er komen soms lijstjes voorbij die gewoon niet reeel zijn :)

Toch weet ik dat het wel kán.
Alleen moet je dan een geluksvogel zijn. Helaas ben ik dat niet. Ik heb helaas ook altijd met alles pech.
Dus als ik nog eens wat koop, gaat ook alles op de foto, inclusief de rug, onafhankelijk van de prijsklasse.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:24

Romanoff schreef:
Needje schreef:
Maar ben eerlijk gezegd ook nog niet iets tegen gekomen waar ik wel geluk in heb. ')

Dat is wel erg deprimerend :(:)
Ook geen geluk in werk, prive leven oid??? :)

Eh... :=

Best triets. :')

O wacht! Ik heb komende week een weekje vrij! Da's geluk hebben toch?! :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:28

nou het wordt net deze week goed weer! geniet ervan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:30

Jaaa, ik plan ook nooit ver van te voren.
En ze zijn redelijk makkelijk bij ons op het werk.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:31

*knuffelt Needje*

Ik heb trouwens alleen pech met mijn eigen paard gehad, vroeger moest ik alleen rijden ... Ik had dan ook geen idee van handelen/kopen/... Enige wat ik deed was erop zitten :+
Hierdoor heb ik me dan ook laten ********

Eentje bij een handelsstal waar ik vaak terug op uitkom als ik surf, staat nog steeds te koop en is gezakt in prijs ... Wordt misschien nog interessant! :D