Een nieuw paard kopen deel VI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:16

Bij fokken, zou ik een behoorlijk uiterlijk en fundament wel belangrijk vinden. Daarbij zijn prediakten in de merrielijn ook een vereiste. Tenzij je voor jezef wilt fokken....

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:21

WinBinChes schreef:
Bij fokken, zou ik een behoorlijk uiterlijk en fundament wel belangrijk vinden. Daarbij zijn prediakten in de merrielijn ook een vereiste. Tenzij je voor jezef wilt fokken....

Inderdaad. Daar heb ik me wel in verdiept, en dat is ook wat ik dus zoek.
Uiterlijk gezien vind ik bijvoorbeeld kleur niet belangrijk maar schimmel of zwart is natuurlijk wel mooier. Bouw daarintegen zegt voor mij erg veel. Eventueel zou ik wel een bijrijder zoeken die hem dan zou kunnen starten. Staat ook weer beter, maar beleerd hoeft niet, er zou geen mega budget zijn. Een bijrijder zou trouwens hier wel goed te vinden zijn.
Maar dat is allemaal toekomst werk hoor, momenteel nog niet aan de orde maar ik ben aan het orienteren, ook op de fokkerij. :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:27

ship schreef:
nou voor een proef tijd hoef je niet onzeker of onkundig te zijn ik heb de proeftijd ook gekregen door domweg te vragen oke ik heb mazzel dat dit kan en ben er blij mee...en ja mijn budget was ook niet hoog..

Nou Ship als je je eigen quotes even terugleest dan spreek je je hier toch wel aardig tegen en ben je zeer zeker wel een onzekere ruiter wil niet zeggen dat je daardoor een slecht mens bent,maar had het niet over jou specifiek maar in het algemeen over bepaalde kenmerken bij bepaalde paardenkopers.

Wanneer je ervaren bent in de paarden weet je aan de hand van een mail of telefoongesprek al wat voor "type' koper je voor je hebt en zo als verkoper al een selectie kan maken om wel of niet af te spreken,omdat je met verschillende segmenten te maken hebt.

Vele potentiele doorsnee kopers weten vaak zelf niet waar ze naar opzoek zijn en kijken alleen naar hun budget wat ze op dat moment tot hun beschikking hebben,die kunnen dan inderdaad beter naar een handelaar gaan die van alles wat heeft staan,en meerdere paarden uitproberen.

ship

Re: Een nieuw paard kopen deel VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:40

Ja Oke op die manier en opzich onzeker was ik niet ben er wel achter wanneer paarden boven de 165 uitkwamen ik bang werd maar alles daaronder reed ik zo mee weg... tis Bij mij echt de hoogte waar ik benauwd van werd..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 00:03

@Ship dat is ieder voor zich natuurlijk,kan zijn dat het tussen je oren zit want je merkt echt geen verschil wanneer je aan het rijden bent of je paard nu 1.62m is of 1.68 en dan heb je ook nog verschil wat voor paard je onder je hebt,de ene van 1.62m kan zich net zo groot tonen als een van 1.68m.

Ik heb een paard gehad van 1.65m maar die leek wel in de 1.70m zo groot als hij zich kon maken,daarentegen een paard gereden van 1.65m die heel anders gebouwd was en waarvan je de indruk kreeg dat je op een diertje van 1.60m zat,het is maar net hoe ze gebouwd zijn,stevig of rank,compact of lang en hoe ze zich tonen in front.

Persoonlijk vind ik de paarden van rond de 1.70m-1.72m toch wel het mooist om te zien met die mooie lange benen, maar dat is niet echt een combinatie voor mijn lengte aangezien ik zelf maar net 1.65m meet is een paard tussen de 1.62m-1.68m de beste match anders krijg je zo'n klein duimpje met de grote reus effect.

Anyway hoop dat je nu een paardje naar tevredenheid gevonden hebt,succes ermee.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 06:47

Hmm, wat je zegt Paddenpad 'vaak de echte paardenmensen'. Ik wil hier toch even vanuit een persoonlijk oogpunt op reageren zonder een discussien aan te wakkeren want ik wil niet aanvallend overkomen. Mijn vriend en ik zijn zeker wel 'echte' paardenmensen echter hebben wij mede door pech (paard onverwacht verloren immigratie en nu door ons voorgenomen huwelijk) gewoon even niet meer geld te besteden. Maar dat betekend toch niet dat we daar geen leuk 'kwaliteits' paard voor kunnen vinden. Wij hebben gewoon echt geen haast en afstamming keur prok etc etc maakt mij geen bal uit.

En ik wil me ook niet gebonden voelen aan 2 keer rijden en dan inpakken en wegwezen. Als ik een paard koop is het wel voor het leven dus ik moet er wel zeker van zijn dat het de juiste is. Dat kan natuurlijk na 1 of 2 keer rijden maar ik neem daar, indien mogelijk, gewoon liever langer de tijd voor omdat het dier bij ons gezin moet passen. Is dit niet mogelijk is het ook prima maar dan gaan we gewoon op naar de volgende. Buiten om het budget voor hetpaard trek ik (en ik neem aan ook anderen) ook een bedrag uit voor een goed passend zadel wat toch ook al gauw tussen de €750 en de €1500 kost.

Ik vind grotere paarden trouwens ook mooier maarja dat is ook een kwestie van smaak denk ik :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:08

willie10 schreef:
[naam] schreef:
Willie, als het dier aan je eisen voldoet zou ik gaan kijken!

Ik weet niet wat je eisen zijn?

Mijn 'ideale' paard zou ong. rond de 1.68 moeten zijn. Moet al wat dressuurwerk gedaan hebben, maar hoeft niet perse daverend te zijn. Moet wel betrouwbaar zijn en liefst ong 8 a 9 jaar. Mijn budget ligt rond de 3 a 4000 euro.

Dan is dit toch een prima keuze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:09

WinBinChes schreef:
Ik koop juist liever particulier.

Ik dus ook. Of bij een gerenommeerde handelaar.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:02

Ik heb mijn zwarte wel een week op proef mee gekregen , maar toen werd er wel een verzekering afgesloten voor die week.

Ik zelf zou het nooit doen, god weet hoe en door wie dat paard allemaal uitgeprobeerd wordt in die tijd....

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:13

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:15

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:25

Die merrie v. Obelisk is ook wel behoorlijk met haar staart aan het zwiepen op het filmpje := Ik vind de prijs (prijzen) ook een beetje aan de hoge kant!
Laatst bijgewerkt door Yelly op 19-06-12 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:28

Die merrie lijkt me best een leuk dier (de obelisk) maar word wat boven dr tempo gereden en in mijn ogen is ze daardoor wat geiiriteerd, zwaaid dus met dr staart.

Ben benieuwd hoe die is als ze rustiger word gereden

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:30

Er staat ook bij dat het een beetje een flegmatiek dier is. Houd ik sowieso niet zo van :D

Chelsea1691

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:39

Donderdag keuring!
Ben nu al zenuwachtig haha..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:45

Ik normaal ook niet maar ze oogt niet flegmatisch, obelisken kunnen wel wat stugger zijn op t been. Maar dat is ook wel te leren sneller te reageren. Maar als ik aan flegmatisch denk, denk ik aan een slome trapzak 1 die je letterlijk naar voren moet duwen of tikken om reactisch te krijgen zo oogt deze merrie niet. Ze oogt nog wat slap nog moeite te hebben met dr gangen weg te dragen en daardoor wat extra naar voren gereden.

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:19

friesiszwart schreef:
ship schreef:
@ pattypaard ze word idd in proeftijd door mijn eigen da gekeurt

kun je beter doen voor de proefperiode in gaat.

daar ben ik het niet mee eens, natuurlijk ga je je hechten in zo'n proefperiode en is het erg zuur als je paard dan alsnog weg moet. maar als je paard je niet past is dat keuringsgeld ook weggegooid geld. en wat ik wel fijn vind: als het paard bij jou zelf op stal staat kun je het in alle rust door je eigen dierenarts laten keuren. als je het paard aan de andere kant van 't land op moet halen vindt de verkoper dat over het algemeen geen goed idee :+

ik merk ook dat particulieren hun paard eigenlijk nooit op proef meegeven, wat ik heel goed snap maar wat ik soms wel jammer vind. ik ben van mening dat je sommige paarden met 2 of 3x rijden echt niet doorhebt dus een proefperiode kan zeker wel nuttig zijn en is gewoon een heel verantwoorde beslissing. wat dat betreft ben ik het met antoinetje eens:
antoinetje schreef:
En ik wil me ook niet gebonden voelen aan 2 keer rijden en dan inpakken en wegwezen. Als ik een paard koop is het wel voor het leven dus ik moet er wel zeker van zijn dat het de juiste is. Dat kan natuurlijk na 1 of 2 keer rijden maar ik neem daar, indien mogelijk, gewoon liever langer de tijd voor omdat het dier bij ons gezin moet passen. Is dit niet mogelijk is het ook prima maar dan gaan we gewoon op naar de volgende. Buiten om het budget voor hetpaard trek ik (en ik neem aan ook anderen) ook een bedrag uit voor een goed passend zadel wat toch ook al gauw tussen de €750 en de €1500 kost.

ik mocht trouwens bij JvdH pas betalen ná de proeftijd van 2 weken en mocht het paard dus kosteloos uitproberen en terugbrengen. maar da's 2 jaar geleden dus misschien is dat inmiddels veranderd. ondanks dat raad ik iedereen af om daar een paard te kopen...

over afstanden rijden: ik heb ook een max van 1 uur rijden maar als het paard me perfect lijkt te passen ben ik ook bereid er veel langer voor te reizen. ik ben daarmee alleen zo vaak teleurgesteld weer thuisgekomen dat ik heb besloten dat écht niet meer te doen voor ieder paard: het gaat gewoon teveel tijd en benzine kosten om overal zomaar naartoe te rijden.
ik houd trouwens een excelbestandje bij van de kilometers die ik gemaakt heb, doen anderen dat ook?
ik zit nu aan >4600 km :\ ik durf nog even niet te berekenen hoeveel benzinegeld me dat gekost heeft, dat doe ik pas als ik mijn toppertje op stal heb staan... _O-

succes Welmoed en Chelsea! ik mag er morgen ook aan geloven dus duimen jullie ook voor mij..? :oo
gefeliciteerd met de goedkeuring Ship!

flegmatisch is toch gewoon koel in de kop en hoeft toch helemaal niet vervelend te zijn met rijden?
Laatst bijgewerkt door LindseyM op 19-06-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 14:26

Ik duim voor je lindsey!
Kunnen we morgen voor elkaar duimen, hoe laat moet je?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:28

Nou Lindsey, Welmoed en Chelsea; Heel veel succes met de keuring!

Flegmatisch is vaak dat ze wat traag(er) zijn. Voor de sport is een voorwaartse knol wel makkelijker dan 1tje die je behoorlijk moet aansporen om bij elkaar te rijden.

Voor reacreatie is een flegmatiek peerd wel makkelijk, ipv zo'n snelle jelle :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:30

LindseyM schreef:
flegmatisch is toch gewoon koel in de kop en hoeft toch helemaal niet vervelend te zijn met rijden?

Flegmatiek en een koele kop zijn twee héél verschillende dingen :j

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:31

ja welmoed, gaan we doen! +:)+
half 2 :r
jij?

stef schreef:
LindseyM schreef:

Flegmatiek en een koele kop zijn twee héél verschillende dingen :j

oh, dan is dat mij verkeerd uitgelegd. ik heb altijd geleerd dat flegmatisch één van de persoonlijkheidstypen is en weergeeft dat je kalm bent, niet zozeer traag. maar in de paardensport wordt dat woord dus weer anders gebruikt ;)
Laatst bijgewerkt door LindseyM op 19-06-12 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:35

Succes morgen Lindsey en Welmoed!
Chelsea: Succes Donderdag!
Hopelijk worden ze allemaal goed gekeurd. :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:36

Linni_ schreef:
antoinetje schreef:
Ok, ik houd dat zowieso in gedachten!

Ik heb de eigenaresse van dit paard ook een email gestuurd:

http://dieren.marktplaats.nl/paarden/57 ... n-oud.html

Dit paard ken ik wel, kom de combinatie regematig tegen op concours en ze wonen hier in de buurt.

Leuk! Wij kunnen over 1,5 week pas gaan kijken en ik hoop stiekum dat hij dan nog te koop staat. Lijkt me echt een leuk ding en heb van de eigenaresse ook een leuke email gekregen met verhalen over het paard!

Chelsea 1691, Succes! Snap dat je zenuwachtig bent :-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:39

Nouja, mijn twenter is een heerlijke koele kikker, maar ik hoop toch echt niet dat ze onder het zadel straks flegmatiek is, dan ben ik echt niet blij ;)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 15:22

Ik waarschijnlijk rond 11 uur, maar heb nog geen bevestiging gehad. :=