Een nieuw paard kopen deel II

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:31

Torius16 schreef:
@Floortje_89 Sandro Hit was oa Wereldkampioen bij de 6-jarige dressuurpaarden in 1999, heeft meer dan 90 goedgekeurde zonen, is de vader van Poetin (merrie) en Salieri (GP van Silvia Max-Theurer google deze maar eens) en de ruin Versace (mv ULft zie ook Jazz) was in 2008 de duurste ruin voor 315.000!..
Hij heeft 14 nakomelingen in de Internationale dressuursport lopen en 19 nakomelingen die een keur/elite/prest of pref hebben behaald.
Wellicht drukt hij minder de stempel erop als Ferro of Jazz, maar dat heeft ook met 'koudwater' vrees van veel fokker te maken.

Weet je hoeveel dekkingen SH (overigens tegen absurd hoog dekgeld) heeft gehad en hoeveel daarvan daadwerkelijk in de (TOP) sport te vinden is :7

Vergelijk dat maar eens met de aantallen van Ferro en Jazz, dan is er maar 1 conclusie: Sandro Hit = Sandro S*HIT :7

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:34

Ze moeten er voor willen gaan, ook als het moeilijker wordt. In de basissport kun je best een grote trage beweger hebben, maar daarboven hebben ze een achterbeen nodig wat altijd komt, en geen grote trage beweger. Ik denk dat het bij SH daar op vastloopt.
Koudwater vrees van de fokkers, hij heeft meer dan genoeg kansen gehad. Misschien had hij ''vluggere'' merries nodig, maar als je een vlugge merrie hebt zet je daar geen SH op, omdat je graag wilt dat het achterbeen behouden blijft.

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:39

Torius16 schreef:
@Floortje_89 Sandro Hit was oa Wereldkampioen bij de 6-jarige dressuurpaarden in 1999, heeft meer dan 90 goedgekeurde zonen, is de vader van Poetin (merrie) en Salieri (GP van Silvia Max-Theurer google deze maar eens) en de ruin Versace (mv ULft zie ook Jazz) was in 2008 de duurste ruin voor 315.000!..
Hij heeft 14 nakomelingen in de Internationale dressuursport lopen en 19 nakomelingen die een keur/elite/prest of pref hebben behaald.
Wellicht drukt hij minder de stempel erop als Ferro of Jazz, maar dat heeft ook met 'koudwater' vrees van veel fokker te maken.

Maar goed dit allemaal even terzijde, mijn ervaringen zijn tot nu toe goed, maar zal zeker met de merrielijn te maken hebben.

@Pollux met een gewoon paard bedoel ik eentje die netjes aan de hulpen de proef doorloopt en het Z kan halen zonder spectaculaire bewegingen (zijn knieën tot aan de neus hihihihi) en die wellicht wel even opkijkt als 'ie iets vreemd in de bak ziet, maar daarna gewoon netjes doorgaat.
Geen hittepetit die ogen en neusgaten wijd openheeft en waarbij je elke seconde op je hoede moet zijn.
Helaas zijn deze karakterpaarden (uitzonderingen daargelaten) wel vaak de beste paarden. Ze moeten nl. net ietsje meer hebben (zowel de dressuurders als de springers) om op een bepaald niveua te 'acteren'.

Ik zag dat je een wat kleiner paardje zoekt (tussen de 1.55 en 1.60??) en helaas vraagt de markt (tenminste waar wij in opereren) om paarden tussen de 1.68 en 1.72 dus helaas kan ik je niet helpen, sorry!
Maar ik weet zeker dat je voor een budget van rond de 5000,00 zeker datgene moet vinden wat je zoekt.

Dat is precies wat ik bedoel :D
Als je jongepaarden wedstrijden wil winnen moet je een SH nemen. Maar ik neem aan dat als je een sportpaard koopt je sport wil rijden op niveau. En daar zijn SH per definitie ongeschikt voor. En veel van de SH kwamen bij top ruiters terecht en geen van alle kregen ze ze klaar. Ik denk dat er serieus geen 2 te vinden zijn die GP lopen.
Laatst bijgewerkt door Tjappie112 op 24-01-12 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:40

Precies Floortje89...

En zoals een KWPN inspecteur laatst treffend tegen me zei: "Voor een Sandreo nakomeling (keuring/ibop) plannen we twee keer zo veel tijd in het programma" :')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:47

Tjuppie schreef:
Precies Floortje89...

En zoals een KWPN inspecteur laatst treffend tegen me zei: "Voor een Sandreo nakomeling (keuring/ibop) plannen we twee keer zo veel tijd in het programma" :')

ach het scheelt ook weer tijd want nadat SH-bloed de baan in is geweest, hoef je daarna de bak niet meer te slepen :')

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:51

Hoeveel mensen kunnen op een Ferro en Jazz rijden?
Hoeveel mensen kunnen er omgaan met deze karakters?
Hoeveel mensen bereiken de absolute top?

Met alle respect maar dit forum gaat naar mijn mening over ruiters die een paard zoeken op een 'gewoon' niveau in een 'gewone' prijsklasse.
Wel geef ik toe dat de paarden die wij fokken en hebben staan (1 daargelaten) hier niet onder vallen, maar goed dat is een ander verhaal.

Ik volg dit forum omdat ik het interessant vind hoe men kijkt en zoekt en het jammer vind dat men zich laten leiden door horen/zeggen etc.
Je moet afgaan op je gevoel bij een paard en het doel waarvoor je deze aanschaft lees gebruiken.
Een mooi paard is mooi, maar als deze alleen in het land staat omdat er niet op te rijden is heb je er niks aan.

En dan zijn er genoeg paarden (lees vaders) die wellicht geen toppers in de Internationale sport hebben lopen, maar veel nakomelingen die het hartstikke leuk doen in de basiswedstrijdsport en van de 500.000 leden die de KNHS telt is dat met 456.000 ruiters toch écht de grootste groep.

O,ja nog even wat getallen (als Noorderling :D ) wisten jullie dat tijdens de OS van 1988 maar liefst 9 paarden deelnamen die in Noord Nederland waren gefokt? Ook Okidoki, Ferro, Jazz, Totilas komen uit het Noorden......(Jazz is officieel Jacob vernoemd naar Jacob Melissen hahahaha!)
Wellicht een tip om toch eens in de auto te stappen en omhoog te klimmen voor een leuk paard....

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:56

De meesten mensen, die in dit topic opzoek zijn naar een paard, zoeken toch een paard voor de basis sport? Een paard met veel kwaliteit kost eenmaal wat meer. Of je moet echt veel geluk hebben. En dan nog kom je er niet zomaar natuurlijk.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:59

Ik ben in het topje van Friesland geweest voor een paardje. Wat voor mij de zoektocht erg moeilijk maakt is de prijsklasse. Paarden waar bijvoorbeeld bij staat 'prijs op aanvraag' reageer ik niet op. Die zijn toch wel te duur. Afstamming doet er niet toe. Net als geslacht (het liefste een merrie, maar een ruin/hengst is ook welkom). Verder zoek ik een jong paard. Hoeft niet beleerd te zijn. De enigste eisen die ik stel zijn dat het paard jong moet zijn, minimaal 160cm is, hij/zij moet goed opgevoed zijn en dat het paard in lage prijsklasse valt. Ik heb geen haast met zoeken. Hoe langer ik wacht, hoe hoger mijn budget wordt. Al zou ik nooit 4000 of meer voor een paard uit gaan geven. Het is maar een hobby en het moet wel finacieel leuk blijven.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:00

Ik heb precies gekocht wat ik zocht (alleen beetje kleiner haha)
En dat is inderdaad gewoon een basispaard voor een basis prijs. Ik hoef geen totilas ik rij het er toch niet uit haha

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:11

Nou er zijn aardig wat leuke paardjes langsgekomen de afgelopen pagina's :D Helaas kosten ze ook wat meer dan ik ooit zou willen betalen voor een paard (tenzij ik een rijke vent trouw of de staatsloterij win, dan heb ik er niks op tegen :P ). Maar ik weet ook dat er hele leuke paarden zijn voor nog geen 10.000 euries, vaak nog niet bereden maar goed dat is logisch vind ik dan. Je moet ze alleen tegenkomen, en dat gebeurd je vaak via via (mijn ervaring dan en die van vrienden en kennissen die fulltime met de paarden bezig zijn).

Zo zag ik enkele jaren terug op een veiling in de buurt best leuke jonge paarden weggaan voor rond de 5000 euro, en mijn toenmalige werkgever zei nog tegen me: ik heb al een aantal leuke paarden gezien voor rond de 5000/6000 waar jij wel verder mee zou kunnen komen dan alleen de basissport. Het is was dat ik me toen en nu nog helemaal geen (nu nog) 3e paard kan veroorloven en er geen tijd voor heb. (en deze man maakt en verkoopt wel paarden die getraind worden t/m GP niveau/ ook combinaties) Sommige wel, sommige niet....hangt er natuurlijk vanaf wat erin zit.

Zo heb ik bij hem ook o.a. een SH getraind, leuk paard, met GO en geen slap achterbeen, liep wel wijd trouwens. Weet helaas niet meer wat er verder nog achter zat aan moederskant. Dit was een leuk paard om B t/m Z snel door te wandelen, wss zat er nog wel meer in, maar helaas was hij lichamelijk niet fijn in orde.

Ach ja, ik kijk zelf ook altijd naar de combinatie. Vind de bloedlijn nl ook wel belangrijk omdat ik met mijn 'nieuwe paard in de toekomst' ook nog zou willen fokken. Soms maakt het helemaal niks uit, want als er een klik is is er een klik en als je toch niet wilt fokken. Maar goed, ben het er wel mee eens dat je natuurlijk niet alle SH over 1 kam kunt scheren. Ach zo heeft iedereen zijn/haar eigen mening en wensen in een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:16

Pollux schreef:
@[***]: hoeveel te klein is deze gebleven? Ik heb gister namelijk aan den lijve ondervonden dat ik toch wel minimaal 1.60 moet hebben, kleiner vind ik toch te ponyachtig. Ben benieuwd naar afstamming en ik word graag op de hoogte gehouden over dit paard, dank je!

Hij is zeker niet ponyachtig, maar zit momenteel (3 jaar) denk ik rond de 1.58. Zal ook nog enkele cm's groeien natuurlijk. Afstamming: volgens mij is het er één van Wup, maar dat weet ik niet zeker. Hij is bij ons geboren iig, en op een gegeven moment ga je die dieren een beetje door elkaar halen :+

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:21

Torius16 Komen we over ongeveer een half jaar bij je kijken.

Volg dit topic al een tijdje omdat onze dochter dit jaar 18 word.
Wij zoeken straks toch een paard met wel kwaliteit voor de dressuur.
Ze rijdt nu pony`s die zeer goed kunnen bewegen en waar niet elke ruiter op weg rijdt.
Begin nu door te krijgen dat onze zoektocht wel eens lang kan duren.

MyWishMax

Re: Een nieuw paard kopen deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:25

@ loriene; als je een toereikend budget hebt, voor het type paard dat je dan zoekt, dan hoeft het niet moeilijk te zijn. Wij zochten een goed bewegend paard, fijn meewerkend karakter, een die sowieso de subtop in kon, goed op de foto's ook van rug en hals. 3e paard dat we bekeken is het geworden.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:26

en vooral veel geld gaat kosten ;-)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:28

We hebben eerst ook nog 2 pony`s te verkopen. :D
Maar dezen lopen dan hopelijk alletwee Z2. :o

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:28

nathe schreef:
en vooral veel geld gaat kosten ;-)

Dit is toch wel t minst leuke eraan :P

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:30

Dan nog is het lastig MyWishMax, maar je moet ook een beetje geluk hebben.. misschien is ''the one'' nummer 3 die je bekijkt, maar het kan voor hetzelfde geld ook nummer 20 zijn.
Iets extra's qua kwaliteit + werkwillig + gezond klinkt misschien best simpel maar kan behoorlijk tegenvallen als je kritisch opzoek gaat.
Laatst bijgewerkt door Floortje_89 op 24-01-12 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:32

Mijn dochter struint internet ook af naar een paard.
Ja.....zij zoekt dus paarden van 25000 of meer uit. ;)
Heb geen geldboom . :7

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:35

Fijne paarden in het hoge noorden? Daar weet ik nog wel een adresje voor.

Ik heb een heel leuk paard met een fijne uitstraling en goede bewegingen (althans, dat vind ik) en kan haar redelijk handelen. :P
Tis een beetje een tutje, ene dag aanstellerig en schieterig, andere dag doodbraaf. :roll:
Een beetje karakter is prima, maar dan heb ik ook genoeg in handen.

Soms zie ik wel eens een paard lopen, echt heel gaaf, maar daar zie ik mezelf niet op wegrijden.
Net als de hier genoemde Duc Sinclair, heel gaaf maar kan ik er op rijden? Waarschijnlijk niet. :+
Hoewel, ligt er natuurlijk aan hoe 'koel' ze zijn.
Deze lijkt een stuk koeler en met een extra beweging, hoewel, vanaf de foto kun je dat natuulijk niet goed zien. Daar heb je een filmpje voor nodig.
http://www.patrickschutte.nl/horses_extra.php?id=36

Je eisenlijst op gelijke golflengte brengen met je budget scheelt heel veel in je zoektocht.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 24-01-12 18:51, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:38

Floortje_89 schreef:
Dan nog is het lastig MyWishMax, maar je moet ook een beetje geluk hebben.. misschien is ''the one'' nummer 3 die je bekijkt, maar het kan voor hetzelfde geld ook nummer 20 zijn.
Iets extra's qua kwaliteit + werkwillig + gezond klinkt misschien best simpel maar kan behoorlijk tegenvallen als je kritisch opzoek gaat.

Oh, dat zeker hoor! Wij hebben geluk gehad. Paard 3, die het dus uiteindelijk geworden is, wilde wij helemaal niet naar gaan kijken. Sprak niet aan :+ Maar we kregen de tip van instructeur om op die stal te gaan kijken en bij onze wensen kwam paard 3 ook naar voren.

Ik geloof er wel in, als je zo'n paard zoekt, dat je vaak via via wel ergens terecht komt. Door de ene word je doorgestuurd naar de andere, of je hoort via instructeur oid een goede stal/fijn paard. Ik bedoelde niet dat je 1,2,3 zo'n paard vind, maar dat dat te doen moet zijn. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:39

JoannevZ schreef:
Ik ben in het topje van Friesland geweest voor een paardje. Wat voor mij de zoektocht erg moeilijk maakt is de prijsklasse. Paarden waar bijvoorbeeld bij staat 'prijs op aanvraag' reageer ik niet op. Die zijn toch wel te duur. Afstamming doet er niet toe. Net als geslacht (het liefste een merrie, maar een ruin/hengst is ook welkom). Verder zoek ik een jong paard. Hoeft niet beleerd te zijn. De enigste eisen die ik stel zijn dat het paard jong moet zijn, minimaal 160cm is, hij/zij moet goed opgevoed zijn en dat het paard in lage prijsklasse valt. Ik heb geen haast met zoeken. Hoe langer ik wacht, hoe hoger mijn budget wordt. Al zou ik nooit 4000 of meer voor een paard uit gaan geven. Het is maar een hobby en het moet wel finacieel leuk blijven.

je hebt PB!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:46

Ik heb mijn paard ook in het noorden gehaald, maar waar veel (en goedkopere) grond is, zijn veel paarden en wordt dus ook veel gefokt :7
Tel daarbij op dat het KWPN een groot stamboek is met zo'n 15 à 16000 dekkingen per jaar en als 1 van de beste ter wereld te boek staat,
dus dat is niet zo'n moeilijk rekensommetje....geen wonder dat er in 1988 veel paarden uit het noorden op de OS liepen ;)

Maar Jazz komt toch echt uit Brabant bij Huub vandaan hoor :D
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 24-01-12 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:48

@Loriene: dat 'probleem' lijk ik ook te hebben, haha.

@Torius: Mijn merrie was errug onvoorspelbaar en kon vreselijk lastig zijn. Dus zo'n karakterpaard waar jij het over hebt, is minder geschikt voor mij. Maar net als Tjuppie wil ik wel een looplustig paard, deins ik niet terug voor eens schrikken of verschieten. Maar, een iets stabieler karakter dan mijn merrie zoek ik wel. Mijn minimum schofthoogte is toch wel 1.60 (Ambre zoekt nog kleiner). Mijn budget is ook wel hoger dan 5000,- dus er moet vast een paard rondlopen die net iets beter is dan 'gewoon' met een stabiel karakter. Mocht je toch iets weten of horen, dan houd ik mij aanbevolen!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:55

Hoeveel ben je eigenlijk kwijt voor een klinische + röntgenologisch keuring? En welke is eigenlijk het belangrijkst? Beetje domme vraag misschien :o

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:04

Er bestaan geen domme vragen hoor! :n

Een klinische keuring is over het algemeen het belangrijkst en wordt het paard niet heel grondig onderzocht, maar wordt wel gecontroleerd of het paard niets mankeert in de vorm van bijvoorbeeld artrose in de benen (buigproef), hartslag, longen, enz. Een röntgenologische keuring wordt meestal gedaan bij duurdere paarden en daarbij worden de benen en gewrichten op de foto gezet zodat ook botten en pezen globaal gecontroleerd kunnen worden.. als ik het zo fout zeg, verbeter me aub! :)

Informatie over klinisch keuren; http://www.dapmoergestel.nl/artikelen/i ... S20_Ad.pdf

Klinisch keuren kost rond/iets meer als 100 euro, kun je het beste gewoon even rondvragen bij klinieken/je dierenarts. Röntgenologisch kost volgens iets rond de 500 euro.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 24-01-12 21:12, in het totaal 3 keer bewerkt