Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:08

ik vind dat het topic helemaal stilgevallen is :(

wie is er nu allemaal nog op zoektocht en zeg de eisen nog eens!

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:14

nathe schreef:
ik vind dat het topic helemaal stilgevallen is :(

wie is er nu allemaal nog op zoektocht en zeg de eisen nog eens!

Misschien handig om die in de beginpost (ik weet niet of dat nog kan) te zetten want nu moet je 87 pagina's doorspitten ;)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:17

Ik ben op zoek naar:

Een klein paard (160-165), merk dat de voorkeur uitgaat naar merrie.
Liefst geen vos of schimmel.
Liefst ook onbeleerd, paard zonder gebreken.
Stamboek maakt niet zoveel uit of het erbij zit of niet, voorkeur gaat uit richting oldenburger.
Paard wat koel in de kop is.
Ik zoek nu tot 2.500e.
Gebruiksdoel is inrijden en over jaar of 1,5 a 2 starten.
Hoop snel in het L te zitten zodat ik Orun met hem/haar kan doen.
Springen wil ik ook gaan doen, veel buitenrijden en ik zoek vooral een maatje voor de rest van zijn/haar leven.
Ik wil het paard laten keuren, misschien ook rontgologisch. Laatste ligt aan de prijs van het paard.

Waarom mag je hier geen advertenties meer neerzetten?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:21

guccio schreef:
Gebruiksdoel is inrijden en over jaar of 1,5 a 2 starten

Wat klopt hier niet :+

Wel een erg laag budget dan ben je snel uitgereden in het L vrees ik, voor dat budget heb je denk ik L = levenslang :')

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:29

Nee dat klopt indd niet :+

Maar voordat bedrag kun je best een onbeleerd paard kopen hoor, die kosten tegenwoordig niet meer zoveel ;)

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:32

*meelezer voelt zich aangesproken* :o
Voor mijn eisen: zie profiel.

Heb inmiddels zo'n 8 paarden gezien (waaronder een paar die hier ook in het topic zijn voorbijgekomen) en moet zeggen dat ik het tot nu toe leuk vind, paarden kijken. Natuurlijk is het ontzettend spannend, maar ook erg leuk om op plekken te komen waar je anders nooit kom. Inderdaad ben ik ook wel eens 100+ km gereden voor niks, maar door dat te combineren met een bezoek aan een verre vriendin of leuke uitverkoop (tentenkamp!) heb ik dan gelukkig niet het idee dat ik voor niks heb gereden. :D

Sinds gisteren heb ik een paard op het oog waarvan ik denk dat het m wel eens zou kunnen worden. Ik heb tot morgen om te beslissen... spannend!

Graag zou ik ook nog even inhaken op de voorgaande discussie mbt wensen/eisenlijstje. Ik mis in die hele discussie DE klik. Er zijn zóveel paarden, maar er zijn er altijd maar een paar die je op papier/foto aanspreken. En als je dan gaat kijken is de kans alsnog heel groot dat er geen klik is. Wordt het paard waar je wel een klik mee hebt dan afgekeurd, dan kan het gewoon weer even duren voor er weer iets voorbij komt dat je aanspreekt. Niks mis mee, maar daardoor kan de zoektocht wel wat lang duren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:35

_Jody_ schreef:
Nee dat klopt indd niet :+

Maar voordat bedrag kun je best een onbeleerd paard kopen hoor, die kosten tegenwoordig niet meer zoveel ;)

Daar hebt je best een onbeleerd paard voor, ZEKER....maar echt veel soeps (gezien haar wensen) zal het niet zijn vrees ik :o zeker niet als je de sport in wil!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:36

Ik verbaas mij in dit topic met name dat mensen die de paarden zochten aangeven dat met elk paard wel wat is.
Ben ik (samen met mijn familie) dan de enige gelukkige dat wat we ook fokken (allemaal 100% ggk op foto's sport en PROK) alsmede aankopen (ggk + PROK) echt nooit, maar dan ook nooit wat mee hebben gehad? Mijn pony's zijn 33, 32 en 31 geworden in goede gezondheid en de fokmerries van 19, 17 en 14 verkeren nog in blakende gezondheid. En we hebben er nu totaal 40 staan (en dan kan er altijd wat gebeuren c.q. een misser tussenzitten), maar de DA komt eigenlijk alleen om te enten, mestonderzoek te doen en heel af en toe kijken bij een veulentje.
Ik weet ook heus wel dat er veel verrot spul te koop is, maar als ik een advertentie lees die te mooi is om waar te zijn (bijv. zwarte, 10 jarige elite, Z2 sportmerrie, gekeurd vraagprijs 3950,00) dan gaat er bij mij echt een alarmbelletje rinkelen want daar moet iets mee zijn. Als ik dan zie dat 7 maanden later dit gouden kansje toch nog op MP staat dan wordt mijn vermoeden alleen maar bevestigd.....
Ik denk als je daar al een beetje kritischer mee omgaat dat je je dan veel tevergeefse reizen alsmede teleurstellingen bespaart.
Al het waar is nl. naar z'n geld.......
En ik begrijp best dan niet iedereen een groot budget heeft, maar ik vraag mij dan af of je een eigen paard moeten willen. Immers 100% ront gekeurd zegt niks over hart, longen, bloed etc. We hebben het van de week nog kunnen zien, een topsportpaard als Hickstead zomaar weg. Ook jouw paard kan behalve kreupel ook andere aandoeningen krijgen of (ernstig) gewond raken in stal of weiland en ben je dan financieel in staat om de zorg te kunnen bieden die nodig is?
Keuzes maken is het lastigste wat er is, zeker met een paard, maar een beetje (zelf)kritiek kan geen kwaad hoor!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:37

Klik geloof ik niet in, ik stuur met alles prima weg, beleerd of onbeleerd, als ie maar leuk eruit ziet en correct beweegt :)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:41

Ik zoek een PRE, van een jaar of 3 t/m 5, stokmaat 1.60-1.65.
Liefst al zadelmak, maar hoeft niet.
Liever geen schimmel, geslacht maakt mij niets uit.
Gangen graag ruim en niet te hectisch.
Laatst bijgewerkt door Cath op 10-11-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:58

listiglistje schreef:
Klik geloof ik niet in, ik stuur met alles prima weg, beleerd of onbeleerd, als ie maar leuk eruit ziet en correct beweegt :)

Dat kan, ik ben voor mezelf op zoek naar een maatje voor langere tijd en is de klik wel belangrijk. En dan bedoel ik niet alleen "goh wat een leuke oogopslag" maar ook, hey wat matchen wij goed onder het zadel. Een rillerig ding kan me enorm aanspreken in stal, maar ik weet dat ik daar qua rijden niet aan moet beginnen. Daar heb ik het geduld niet voor :D

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:35

listiglistje schreef:
guccio schreef:
Gebruiksdoel is inrijden en over jaar of 1,5 a 2 starten

Wat klopt hier niet :+

Wel een erg laag budget dan ben je snel uitgereden in het L vrees ik, voor dat budget heb je denk ik L = levenslang :')

Ik snap hem niet :o
Ik hoef geen sportpaard, wel eentje die L kan omdat ik heel graag de Orun wil doen met hem/haar.
Ben vooral op zoek naar een maatje en niet naar totilas. Heb afgezien van de L die ik wil behalen geen wedstrijdambities.
En ben ook helemaal niet van het snel doorrijden van jonge paarden en het kapot maken van paarden :n

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:49

ik zoek er eentje van 2,5 met flinke wat maat.
Dressuurtype maar hoef geen top afstammeling
braaf en eerlijk karakter.
Liefst halstermak, mag voor de rest geheel groen zijn.
Moet gekeurd zijn of gekeurd morgen worden.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:53

ik zoek
een grote E pony of klein paardje tot 1.63 Kleur maakt niet uit ruin of merrie ook niet.Wat ik wil is lekker buiten rijden en soms in de bak dressuur rijden.Leeftijd tot 10 jaar maar wel al lekker doorgereden.
En een mensgericht paard.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:57

ingetje3012 schreef:
ik zoek er eentje van 2,5 met flinke wat maat.
Dressuurtype maar hoef geen top afstammeling
braaf en eerlijk karakter.
Liefst halstermak, mag voor de rest geheel groen zijn.
Moet gekeurd zijn of gekeurd morgen worden.

budget in pb? ;)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:01

Guccio: ken mensen (niet meer op twee handen te tellen) die voor een schijntje een paard kopen en na 2 á 3 jaar en meer dan 50 wedstrijden verder nog in de B rondhobbelen. Als je ORUN wilt doen, richting dressuur heb je wel een beetje kwalitatief goed paard nodig. Veel mensen denken wellicht: 'die B dat doe ik zo even', maar dat valt vaak nog vies tegen 't Is maar een tippie hoor....!!

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:13

Torius, dat snap ik wat je daar zegt. Mocht het paard niet makkelijk een wedstrijd lopen. Of mocht het mij niet meer lukken dan is het jammer maar helaas en stel je je doelen bij.
Maar op zoek gaan naar zo'n paard kan wel ;)

Ik vind het raar dat ik meteen afgeschoten/belachelijk wordt gemaakt hier. Had ik niet verwacht..
De markt ligt momenteel zo op zn gat, ik hoef niet voor een dubbeltje op de 1e rij te zitten maar het zou wel leuk zijn :=

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:16

ik ben al enkele weken opzoek naar een onbeleerde 3 jarige met iets op wat kansen in de toekomst op dressuurwedstrijden (M a Z niveau) en ik schiet met mijn 6000 euro budget niet op ;)

Het is maar een tip over de zogezegde "markt op zijn gat"

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:30

Torius16 schreef:
Guccio: ken mensen (niet meer op twee handen te tellen) die voor een schijntje een paard kopen en na 2 á 3 jaar en meer dan 50 wedstrijden verder nog in de B rondhobbelen. Als je ORUN wilt doen, richting dressuur heb je wel een beetje kwalitatief goed paard nodig. Veel mensen denken wellicht: 'die B dat doe ik zo even', maar dat valt vaak nog vies tegen 't Is maar een tippie hoor....!!

Ligt dat dan aan het paard of meer aan de ruiter? Ik denk dat L voor bijna ieder paard haalbaar moet zijn. Met goede training, dus ik denk dat dat grootste probleem bij de ruiter ligt.

Mijn wensenlijstje:

Nuchter en koel
Stevig en boven de 165.
Moet alleen naar buiten kunnen en een braaf rondje in de bak kunnen doen.

Niet zo veeleisend dus. Hoop dat ik mijn paardje al gevonden heb. Maandag nog een keer kijken.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:44

Heb nog een hele leuke andere Andalusier op het oog. Zit hier ook alweer dichtbij dus dat is wel fijn.
Verder heb ik nog een afspraak met baroquehorses staan dus kan nog even voorruit.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:47

Hoi Wreckh, is een combinatie van denk ik. In principe zou elk paard een proefje moeten kunnen lopen en een sprongetje moeten kunnen maken. Echter er zijn mensen die a: hun eigen beperkingen niet kennen (las net een stukje van een shorttrackerster die nooit een topper zou kunnen worden omdat ze haar enkel niet ver genoeg kan buigen om meer te kunnen gaan zitten om zo snelheid op te bouwen is dus gestopt als prof, wel mentaliteit maar fysiek niet in staat tot!) b: stront eigenwijs zijn (na 20 manegelessen pretenderen ik kan héééééél goed paardrijden) c: besparen op instructie (kan ik mij iets bij voorstelen als je budget 1500-2000 dan is 30,00 of meer voor privéles ook een hoop geld!) d: sommige paarden, net als de shorttrackster, niet goed genoeg gebouwd zijn om oefeningen in combinatie met de gangen correct te kunnen uitvoeren (bijv. zware onderhals, overbouwd, ongelijke hoeven en wat je al niet meer kunt bedenken!) Niet om eigenwijs over te komen maar 1 en 1 is niet altijd 2. Als je nagaat dat een dekking tussen de 750,00 en 1000,00 kost, opfok van een veulen tot 3 jarige ong. 1000,00 per jaar, het beleren ruwweg 150,00 per week. Tel daarbij op het voer, stalling, training vanaf 3 jaar, dan vind ik het heel logisch dat je naar alle waarschijnlijkheid van een budget van 1000/1500 spul krijgt wat eigenlijk naar de slager had gemoeten (maw katsverrot is)
Zolang ik mensen ook op de markt zie staan met fries dwergveulen (aan de straatstenen niet te slijten), shetlandveulens (gingen voor tussen de 7.50 en 15,00 weg!!) dan vraag ik mij echt vertwijfeld af of ik nu gek ben of dat het inderdaad waar is dat Nederlanders altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, niet realistisch zijn en zeker enige vorm van zelfreflectie/zelfkritiek ontberen en al helemaal niet kritisch kunnen kijken naar hun eigen paard en koste wat het koste daar nog wat voor willen hebben ook al is het beest allang afgeschreven (en dus een mede landgenoot daar graag voor oplichten).
Mijn opa (ja paardenhandelaar) zei altijd: As 't niks kost, ken 't ook niks wezen :D (maar ja natuurlijk zijn er gelukkigen die her en daar dat diamantje vinden!)
Nathe: Idd ons 3 jarige merrie, ront ggk, uit internationale ster moeder en int oma (keur, pref, prest) gaat ook voor dat bedrag niet weg, sorry!
Laatst bijgewerkt door Torius16 op 10-11-11 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:54

Hier mijn nieuwe aanwinst! Fotoploeg arriveerde toen madam al in het land stond, en daar was ze een beetje druk omdat alles natuurlijk nieuw was en andere paarden even moesten laten zien wie de baas was, dus dit is eigenlijk de enige gelukte foto :P En heel erg klein want ik wist even niet hoe ik er een normaal formaat van moest maken :+

Afbeelding

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:02

Maar is het niet zo dat wat voor de één een diamant is, voor de ander een stuk oud ijzer is. Je hebt toch een boel paarden die niet bijzonder zijn, of niet moeders mooiste zijn en niet de mooiste gangen hebben. Maar nog steeds een l-proefje kunnen lopen en een prima karakter hebben. Die hoeven toch niet hetzelfde te kosten omdat ze een dure dekking hebben gekost en omdat voer, stalling, training e.d. erin zijn gestopt?

@sneeuw: Wat een mooi koppie! Gefeliciteerd met je aanwinst.
Laatst bijgewerkt door wreckh op 10-11-11 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:06

Mooi koppie heeft ze sneeuw!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:36

nathe schreef:
ik ben al enkele weken opzoek naar een onbeleerde 3 jarige met iets op wat kansen in de toekomst op dressuurwedstrijden (M a Z niveau) en ik schiet met mijn 6000 euro budget niet op ;)

Het is maar een tip over de zogezegde "markt op zijn gat"

Voor dat budget staat er hier eentje van 3 die toevallig nu wel al beleerd is.
Dus je kan nog ervaren hoe fijn je erop weg kunt rijden ook :D
Kijk maar in mijn profiel voor de 3 jarige.