Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:18

We moeten zometeen inderdaad naar de kliniek! Vind het fijn dat jullie aan ons denken, ik ben al aardig nerveus aan het worden en dat wil ik eigenlijk niet! Ga rond tien voor 2 naar stal toe, dan zal het weer over zijn. Anders staat Romy straks ook op d'r achterbenen, ze reageert altijd heel erg op gedrag. Ben erg benieuwd maar tegelijk ook een beetje bang.

We zullen zien wat er met mijn roomsje is :)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:22

@ Nemurin, omdat ze er wel aan kunnen snuffelen als mama dat goed vindt via de omheinig en het vriendje wat er naast staat mijn oude shet het veulen gewoon kan zien en kan besnuffelen als ze op stal staan. Zodra het veulen buiten komt rennen ze allemaal naar beneden om zo dicht mogelijk vooraan te staan en een glimp te kunnen opvangen, daarom zeg ik ze zijn vol ongeduld en erg nieuwsgierig.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:24

Haha vandaar! Ja dat hekkie staat wel in de weg natuurlijk. :=

Lonniej, ben je alweer terug?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:59

Nou, we zijn weer terug hoor! Waren pas rond half 6 klaar. Pfoee!

Goed, het komt er op neer dat we geen 100% zekerheid hebben waar het vandaan komt. Het is wél in iedergeval vanuit de knie. Haar meniscus is kapot, samen met een van de banden die hem vasthoudt. Het vermoeden is ook dat de kruisbanden zijn aangetast, maar dat konden ze niet zien op de echo.

Het was best nog een hele klus om erachter te komen waar het vandaan kwam, Romy reageerde op de buigproeven allemaal positief, dus op de kogel, op de sprong en op de knie.. Kogel is toen uitverdoofd en daarna liep ze nog steeds slecht, dus het was niet de oudere blessure. Daarna verder gekeken, kwamen nog 2 dierenartsen bij kijken omdat ze er niet echt de vinger op konden leggen wat het nou was.

Ondertussen begon Romy zich ook flink te misdragen, er was een mini-ezeltje aanwezig en dat vond ze wel waardig genoeg om zichzelf even te laten zien.
Dus, met 3 dierenartsen verder weer gekeken, kwamen ze er toch op uit dat het mogelijk de knie was. Wat gevoeld en gedaan. (En Romy inmiddels flink pissig van al dat gesleur aan d'r benen!) Toen voelde de meest ervaren dierenarts toch wel dat haar knie knakte en dat het kraakte etc. Dus toen die echo gemaakt en inderdaad kwam daar wat letsel naar boven.

Nu is ze ingespoten met ontstekingsremmers en moet ze weer op de verplichte rust met pijnstillers. Over een week belt de dierenarts even om te kijken hoe het met haar gaat. Over 2 weken zijn de pijnstillers weer afgelopen en ook dan hebben we weer contact.

Het is in iedergeval wel dusdanig dat het echt neer meer helemaal zal genezen. Daar gaan we niet meer vanuit. Ze scoort nu een 3 á 4 uit 5 kreupel en ons doel is om terug te gaan naar een 1 á 2 uit 5.

Dus het is weer afwachten! :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:45

Is de knieschijf echt door, of alleen een scheur? Hopelijk geneest ze in ieder geval genoeg dat ze er zelf geen last meer aan heeft.

Wat gek dat het in de knie zit terwijl je die overvulde en warme sprong steeds vond!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:06

Het was niet helemaal door. Het waren meerdere scheuren voor zover ik kon zien. Maar hij zou nog een mailtje sturen met alle bevindingen. Het was ook niet helemaal zeker of het puur alleen dat was. Eigenlijk maar een beetje een halve diagnose. Maar het was echt lastig te vinden, omdat ze de buigproeven heel slecht deed, maar verder nergens geen pijnreactie gaf.

Die warme sprong was inderdaad ook heel typerend, maar ze vonden het toch meer een kreupelheid vanuit haar knie dan vanuit de sprong! Hij was vandaag ook weer warm, maar niet overvuld. Ze konden er echt niks aan ontdekken wat niet zou kloppen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:11

Tja... ik moet ook nog leren he... := Maar misschien overbelasten van de sprong omdat ze de knie probeerde te ontzien.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:24

Ik bedoel het niet aanvallend ofzo hoor! Sorry als het zo overkwam! :)

Ik zit ook inderdaad te denken dat ze misschien dan toch overbelasting had in haar sprong. Vind het een beetje moeilijk, omdat ze toch niet met 100% zekerheid kunnen zeggen waar het nu vandaan komt. -O-

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:27

Oh, nee hoor! Ik zeg het er altijd even bij dat wat IK zeg juist niet per se voor waar aangenomen moet worden. Maar omdat we allebei zaten van JA DUIDELIJK DE SPRONG. :') Shows what we know.

Kreupelheden zijn echt lastig te diagnosticeren hoor... Juist daarom trekt het me wel.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:34

_O- We zaten er inderdaad aardig naast, achja! _O-

De dierenarts baalde zelf ook vreselijk dat hij het niet voor elkaar kreeg om voor 100% het probleem te kunnen vinden. Vond hij echt niet leuk.

Hij heeft er wel weer een mooie creatie van gemaakt:
Afbeelding

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:17

Dat IS ook niet leuk... Vind trouwens netjes geschoren! Geen haastwerk. :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:42

*klaagstand aan*

bobje had me goed te pakken vandaag,ik ben gelijk weer 3 kilo lichter.
zijn koker is de laatste tijd weer aardig vol met vocht en vandaag liep zijn hoofd vol,druk op 1 oog [rood oogwit]
gewrichten op spanning met dikke aders,struikelen op zijn voorbenen aankomende koliek verschijnselen en grote happen met mest.
ik kreeg wat!
hij staat er inmiddels weer aardig bij en herstelde vandaag redelijk snel maar is nog wel wat benauwd. zijn hals en kaken zijn redelijk gezwollen.

vraagje aan jullie;
het valt mij op dat zeker de laatste 2/3 weken mijn paard steeds zwaarder word.
hij oogt als een paard die gewoon 150/200 kilo! te dik is en dik is hij zeker maar nu lijkt hij gewoon op te blazen.
ook heeft hij echt steeds honger.
normaal als hij zijn slobbertje heeft gekregen is het goed maar nu niet en schooit ook echt je zakken leeg.
iemand een idee waar dit op kan duiden?

* klaagstand uit*

hoe gaat het nu met romy?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:54

Vocht in de buik...? Zeker omdat hij een neiging heeft tot vocht in z'n hoofd/benen/koker.
Weet je überhaupt waarom hij dat vocht krijgt?

Als je dat al niet weet zou ik helemaal een dierenarts roepen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:50

ja hij heeft vocht en ik weet ook waar dat vandaan komt.
waar ik nu over praat is deels vocht maar is meer dan dat.
hij lijkt echt op te blazen en een onverzadigde honger en hoop dat hier iemand een idee heeft.
een DA kan niets meer voor hem betekenen en kan ik het alleen nog maar zo makkelijk mogelijk maken voor hem.
dat het een aflopende zaak is weet ik zelf donders goed maar niet zolang hij er nog zin in heeft.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:32

Waar komt het vocht dan vandaan? Want als het al een tijd in de rest zit kan het uiteindelijk ook gewoon los in de buikholte terecht komen, maar dat merk je vooral bij hartproblemen (geloof ik).

Wat ook nog kan is omdat hij zo'n enorme eetlust heeft dat hij zo snel eet dat er gasvorming in zijn caeca... waarvan ik even het Nederlandse woord niet weet... nou ja de blinde darm? optreedt. De bacteriën die de plantencelwanden afbreken produceren namelijk gas. Als ze heel hard moeten werken komt er dus meer gas.

Dat zijn dus twee mogelijkheden.
Je kunt 't testen: leg je hand aan de ene kant van zijn buik (bv. links), en iemand anders moet dan even met de vingers zo PLOK tegen de andere kant van zijn buik tikken. Als je dan de golf tegen je hand aan voelt komen is het waarschijnlijk vocht in de buik.

Voor het testen of het gas is heb je een stethoscoop nodig ben ik bang, maar dit kun je mooi zelf doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:03

mariska32

heb je een bloed onderzoek laten doen?
ik weet van de fries van mijn stalhoudster dat zijn lever het niet goed deed en ook zijn nieren niet
op het laatst ging het vocht niet meer weg hij had een dubbele buik gekregen
daar kon je een duik in prikken die dan bleef
hij had als veulen darm problemen [ dunne darm en is met 9mnd geopereerd aan een verkleving aan de buikwand]
zijn stofwisseling werkte niet goed meer en hij kreeg ook koorts

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:12

thanks,dat ga ik morgen even testen.

ik heb wel eens begrepen dat juist de toenemende eetlust kan komen uit maagproblemen maar ik weet dit niet zeker.
zo houd bob niet van buitenstaanders maar nu gaat hij zelfs mijn vader kusjes geven om snoep te scoren. :?
op het gras neemt hij wel zijn pauzes maar hij zou echt gaan zitten en pootjes geven voor een bak voer en ook hooi gaat met grote plukken tegelijk naar binnen [echt schrokken]
echt winderig is hij weer niet.
de oedeem zelf is een echte lyme kwaal en heeft o.a. te maken met afval stoffen.
ik denk dat ik idd maar eens ga vragen of ze zijn hartje willen luisteren zeker omdat het bekend is dat beetje bij beetje de organen aangetast gaan worden,ook het hart.
hij heeft zijn dips maar toch is het nog steeds een vrolijk paard.

*steekt kop weer in het zand*

edit; lever werkt niet goed meer en ik ben bang dat de stofwisseling ook niet je van het meer is.
bloed is regelmatig geprikt.
heb een afspraak staan met mijn DA,geen grote inversteringen meer.
een poedertje,pilletje mag maar geen onderzoeken meer.
te veel klachten is einde verhaal. [lang verhaal om uit te leggen]

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:16

Oh ja Lyme, Bob had Lyme. :j

Ik denk dat het dan eerder vocht in de buikholte is. Leverproblemen kunnen daar nu eenmaal voor zorgen, en zo ook de verhoogde eetlust ben ik bang. Hart kan inderdaad ook uiteindelijk aan de beurt zijn nu, weetnie.

Snap wel einde verhaal ja... uiteindelijk is het een aflopende zaak helaas. :(:)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:22

lever veroorzaakt dus ook verhoogde eetlust....
ik ga echt deze week maar eens in overleg met de DA.

thanks voor het meedenken.
helpt echt. :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:35

Nou ja dat weet ik niet zeker. Wanneer de alvleesklier aangetast wordt zou ik eerder een hoge eetlust verwachten. Wanneer de lever stukgaat een lage (vanwege misselijk gevoel).

Als de alvleesklier aangetast is kan het lichaam "denken" dat er niet genoeg energie is (gebrek aan insuline dus de suiker komt niet vanuit het bloed in de weefsels) en dan moet ie meer eten en worden er vetten afgebroken.

Met leverproblemen kan ik me zo geen verhoogde eetlust bedenken...

Er zijn nog wat andere organen die als ze te veel gestimuleerd worden een verhoogde eetlust geven maar dan moet je in de richting van tumoren denken en niet in de richting van kapot gaan, dus dat lijkt me ook niet logisch.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:51

vetten breekt hij nou niet bepaald af...integendeel. :P
mijn tante is overleden aan alvleesklier kanker en zij verdroeg juist geen eten,alleen hele vette dingen zoals vette vis.

ik ga in ieder geval maar een telefoontje plegen voor overleg van de week.
wie weet denk ik weer eens veel te moeilijk.
als het om bob gaat ben ik heeeeeeeeeeel erg OVER bezorgd. :o

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:30

Hm dat is ook wel logisch, als zijn lever stuk is. Correctie dan: hij ZOU dan vetten moeten gaan afbreken maar z'n lever is stuk dus dat kan ie niet.
Ik doe hier trouwens sowieso maar gokjes hoor maar het zou nu eenmaal voor een grote eetlust kunnen zorgen. Verder weet ik niets. :+

Overbezorgd weet ik niet - je wil toch gewoon weten waarom ie bol wordt?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:39

@ bienotje, ik ga zo je topic even bekijken! eerst even bijlezen haha!

vwb éénkennigheid, we hebben er lekker aan gewerkt in de les bij Chris Irwin, gaat best goedkomen, hoewel ik verwacht dat Zned altijd een voorzichtige pony zal zijn met bepaalde personen.

@ Esje dat klinkt goed zeg! puck gaat het helemaal redden!
dat voer klinkt wel interessant, is daar meer info over te krijgen? *gaat googlen*

@ lonniejj pfff het blijft voorlopig dus nog spannend. lijkt me echt vreselijk, A de machteloosheid maar ook de wetenschap dat het nooit meer 100% wordt. ik denk wel dat het hebben van 'een antwoord' in ieder geval wel een beetje rust geeft in je hoofd?

@ mariska, ik heb weleens gehoord dat een verstoring van de hypofyse er ook voor kan zorgen dat een paard ronduit vreetlust krijgt/ houdt ondanks dat hij genoeg krijgt. het signaal dat aangeeft dat er genoeg eten in het systeem gekomen is/ komt werkt dan niet, waardoor het paard constant 'denkt' dat hij meer eten nodig heeft.
bepaalde tekorten in de voeding kunnen een paard ook vraatzuchtig maken, ze blijven dan immers proberen om het tekort aan te vullen. meestal lukt dat niet omdat de voeding niet wordt aangepast. het tekort wordt dan hoe langer hoe groter.

nu denk ik niet dat dat tweede bij jouw paard erg voor de hand liggen is, aangezien hij ook Lyme heeft. ik denk dat je het dan toch in die richting moet zoeken, zoals je zelf ook al aangeeft. ik weet niet in hoeverre lyme van invloed is op de hypofyse, maar misschien zou dat nog wel ermee te maken kunnen hebben?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:42

Dergelijke verstoringen in de hypofyse zijn vooral tumoren, Merrieveulen. Volgens mij heeft Lyme daar weinig invloed op, maar ik moet toegeven dat ik Lyme nog niet volledig begrijp. Mensen met dieren of kennissen die het hebben weten er vaak veel meer van. :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:18

@ bienotje, ik heb je springfoto's even bekeken, superleuk! en ook een tikje hilarisch wel... ik heb wel als tip dat je Athleet wat meer ruimte zou kunnen geven in je handen. ik snap wel dat hij erg enthousiast natuurlijk, maar ik vind dat toch wel een punt van aandacht.

nou hèhè ik ben weer bij, haha! kan gewoon niet eens 4 dagen wegblijven...

wij hebben het weer superleuk gehad, Zned heeft vooral mentaal hard gewerkt (en ik ook, kwam een stukje 'oud zeer' bij kijken), met vreemden uiteraard! ging hartstikke goed, we hebben longeerwerk gedaan, aan de lange teugel gewerkt en ook in het tuig gewerkt. daar kwamen we zijn trauma (wat een naar woord, maar goed bij gebrek aan een beter) tegen, en hebben dat opgepakt. uiteindelijk liet hij in alle rust door meerdere mensen zijn staart optillen en bewegen, wat op zich al super was, maar ook met het simuleren van het lamoen voor de wagen zijn we een heel eind gekomen.
we hebben een lekkere smak huiswerk dus om ons voorlopig mee bezig te houden, maar het was weer super, zóveel geleerd en veel gedaan. ik heb me ook gelijk weer opgegeven voor de lessen in september.

mijn huiswerk van de vorige keer had ik goed gedaan, het longeren voelde super en het werken aan de lange teugel ook. een begin voor de staartriem had ik thuis al gedaan (hij heeft zich daaraan bezeerd toen het wagentje omging), dus ik kon hem wel in volle ontspanning zelf optuigen. toen Chris aan Zneds staart wilde zag hij dat in eerste instantie niet zo zitten, en dan schakelt hij dus door naar zo'n modus waarin hij om érg weinig doorslaat naar paniek.

maar goed, dat konden we goed doorbreken, in alle rust. we zijn een behoorlijk eind gekomen, nu ga ik dat zelf thuis oppakken. vandaag gelijk maar begonnen, stalgenootje had een vriendin mee die wij niet kennen, dus die heb ik even begeleid bij het draaien en optillen van zijn staart etc., ging super! in het begin klemde hij zijn staart nog wel wat aan maar op het eind ging het echt wel goed...