Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:05

Joh, kosten van de keuring zijn zoals je t van te voren af spreekt.
Of koper, verkoper of Henk ze nou betaald. Je bepaalt en overlegt het per koop. Er zijn geen vaste regels voor.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:08

Bij al mijn paarden heb ik afgesproken bij goedkeur kosten voor mij, bij afkeur kosten koper.
Maar ze waren ook allemaal reeds gekeurd, dus voor de verkoper weinig risico.
Behalve 1 die bij mijn DA niet door de keuring kwam en bij die van haar wel. Was gedaan met een mobiele röntgen, dus was niet goed in de hoek vastgelegd waarop het probleem te zien was.
Maar mijn VA begon ook bij dat been omdat hij iets voelde met de buigproef waar het paard wel goed doorheen kwam. Maar hij voelde iets bij het optillen van het been, maar paard was wel direct rad bij loslaten en wegdraven. Daarna zijn de foto's ook meteen gestopt. Dus de verkoper heeft geen hele keuring hoeven betalen.
Alleen sedatie en die 2 foto's.

Maar zoals hierboven staat, dit is iets wat je vooraf met de verkoper/koper af stemt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:41

Hoe vaak is deze discussie al gevoerd? :+
Uiteindelijk is de uitkomst; duidelijke afspraken maken vooraf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:42

Audesta schreef:
Oke even hypothetisch.

Kopende partij wil röntgen, ik betaal. Komt een bemerking uit waar ie recreatief ( volgens doel) prima mee te rijden valt. Zij koopt hem toch niet en dit was foto, ik noem maar wat, 6. Dan ben ik als verkoper toch gekke Henkie dat ik de hele keuring betaal.

Ik zou dan minstens inspraak willen hebben in wanneer keuring te staken, welke bemerkingen wel en niet etc.
[/quote]

De veearts is degene die een negatief of positief aankoopadvies geeft. In jouw geval heeft de veearts dus een negatief advies gegeven. Dat jij dan vindt dat er recreatief nog prima mee te rijden valt doet niet ter zake.
De veearts geeft een negatief advies. Dan is het logisch dat de koper niet koopt.
Ook voor recreatieve doeleinden wil je liever een gezond paard kopen.

Lieser schreef:
Maar dat geldt andersom ook, toch? Verkoper beweert dat het paard gezond is, koper betaalt de keuring, paard afgekeurd, geld kwijt. Als je ziet hoe vaak paarden worden afgekeurd, snap k wel dat kopers ook geen gekke Henkie willen zijn.
Als ik een tweedehands auto koop, verwacht ik ook dat daar een recente APK vanuit de verkoper bij zit.

Precies. Zo'n koper heeft niks aan een keuringsrapport van een paard dat hij niet heeft gekocht.
Als je je paard wil verkopen kun je er dus beter voor zorgen dat je weet hoe het ervoor staat. Wil ook helemaal niet zeggen dat een paard met een negatief advies / met een bepaald risico helemaal onverkoopbaar is. Er zullen best kopers zijn die dat aandurven. Alleen doet dat wel wat met de prijs natuurlijk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:45

Als wij wat verkopen zijn deze dieren allemaal al op de foto en algemene check up bij dierenarts geweest. Als de koper wil herkeuren, prima, maar dan op zijn kosten. Nog nooit discussie over gehad.

Een hele groene recht uit de opfok, gewoon afspraken over maken.

Succes Audesta!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:49

denisesilver schreef:

Haha heel vaak, en toch blijf ik persoonlijk steeds mijn hoofd erover breken.. Het gaat gewoon om net wat teveel geld eigenlijk. Voor 100 euro zou ik me niet druk maken, maar voor 1000 wel. En dat x het aantal afgekeurde paarden dat op je pad komt..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:51

Ik heb gelachen om jullie fjorden verhalen! Ben gisteren heel blij van de fjord afgestapt die overigens heel beleefd en goed opgevoed is :D

Van t weekend mee naar het bos.

Qua keuren, ligt voor mij echt aan t dier en vraagprijs. En ik zou als verkoper willen weten wat ik verkoop. Dit om gedoe en teleurstelling te voorkomen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 10:46

Ik verkoop al jaren niks meer, maar ik zou zelf inderdaad ook wel altijd keuren bij een goede keuringsarts. Dan kom je niet zo snel voor verassingen te staan als verkoper. Want het is voor beide een teleurstelling als een paard wordt afgekeurd.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:15

c_alsemgeest schreef:
Ik verkoop al jaren niks meer, maar ik zou zelf inderdaad ook wel altijd keuren bij een goede keuringsarts. Dan kom je niet zo snel voor verassingen te staan als verkoper. Want het is voor beide een teleurstelling als een paard wordt afgekeurd.

Nou..bij het eerste paard wat ik een paar maanden geleden liet keuren vond ik de tussenpersoon achteraf niet teleurgesteld dat de merrie werd afgekeurd. Ze leek eerder 'gelaten' dat de dierenarts goed naar de foto's keek.

Wijze les voor ons, vooraf overleggen over de kosten :j

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:16

denisesilver schreef:

Deze discussie is al heel vaak gevoerd ja en in het hogere en/of paarden segment is daar best redelijk uit te komen.
Maar in mijn pony zoektocht had ik er toch wel een aantal moeten laten staan als ik per se de keuring bij afkeur op de verkoper wilde verhalen.
Dus inderdaad afspraken vooral maken en bereid kunnen zijn om een dier te laten staan als de verkopen geen keuringskosten wil betalen. En soms wordt de poel waarin je vist dan echt een heel stuk kleiner.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:52

MarjanB schreef:
Ik heb gelachen om jullie fjorden verhalen! Ben gisteren heel blij van de fjord afgestapt die overigens heel beleefd en goed opgevoed is :D

Van t weekend mee naar het bos.

Qua keuren, ligt voor mij echt aan t dier en vraagprijs. En ik zou als verkoper willen weten wat ik verkoop. Dit om gedoe en teleurstelling te voorkomen

Wat leuk Marjan! Fjorden zijn leuk. :D

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:51

Eeek, wat is er gebeurt met Sporthorses? Ik kan niet eens filteren…

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:54

Phonix schreef:
Eeek, wat is er gebeurt met Sporthorses? Ik kan niet eens filteren…

Ik denk dat Robert nog worstelt met het verlies van Kitty |(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:06

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb beide meegemaakt, alleen klinisch. 1 x afkeur kosten eigenaar en 1 keer kosten afkeur voor mij. Helaas is op vandaag best veel, afkeur, kosten potentiele koper en dat kan best aantikken en naar mijn idee ook oneerlijk.

Echt hè, paarden is de enige omgeving waar de opdrachtgever niet wenst te betalen als de uitkomst 'm niet bevalt.

Als je een bouwkundige keuring op je potentiële huis laat doen; jij betaald.
Als je een aankoopkeuring van je potentiële auto laat doen; jij betaald.
Als je financieel advies wil hebben, jij betaald; ook als daaruit komt dat je het niet kunt betalen.

Maar nee, als er uit de aankoopkeuring van een paard een antwoord komt wat de potentiële koper niet naar de zin is, moet de verkoper opeens opdraaien voor de kosten! Leg uit wat daar zo bijzonder aan is dat dit af moet wijken?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:34

ikke schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik heb beide meegemaakt, alleen klinisch. 1 x afkeur kosten eigenaar en 1 keer kosten afkeur voor mij. Helaas is op vandaag best veel, afkeur, kosten potentiele koper en dat kan best aantikken en naar mijn idee ook oneerlijk.

Echt hè, paarden is de enige omgeving waar de opdrachtgever niet wenst te betalen als de uitkomst 'm niet bevalt.

Als je financieel advies wil hebben, jij betaald; ook als daaruit komt dat je het niet kunt betalen.

Maar nee, als er uit de aankoopkeuring van een paard een antwoord komt wat de potentiële koper niet naar de zin is, moet de verkoper opeens opdraaien voor de kosten! Leg uit wat daar zo bijzonder aan is dat dit af moet wijken?

Precies ik krijg daar stekels van.

En dan ook nog zelf bepalen welke dierenarts en dan mag de ander dokken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:43

ikke schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Een bouwtechnische keuring heb je al rond de €375 en een auto aankoopkeuring rond de €299. Daarbij krijg je dan vaak ook een opgave van de herstelkosten, want je kan nu eenmaal nieuwe banden onder een auto zetten of een woning behandelen tegen houtworm.

Een paard waarvan de kogels stuk zijn kan je geen nieuwe geven of dermate behandelen dat het geen probleem meer vormt in de toekomst, daarbij kost een röntgenologische keuring inclusief hals en rug €1.000,-.

Ik vind niet dat je die dingen met elkaar kunt vergelijken.

Wat Zonnetje zegt kan ik me wel in vinden. Een dierenarts zoek je ook in overleg met verkoper. Ik vind het niet vreemd als een verkoper zegt van "je mag naar alle dierenartsen binnen 40 minuten rijden, maar met dierenarts X heb ik slechte ervaringen. Dus als je daar wilt keuren zijn de kosten bij afkeuring ook voor jou als koper."

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:55

denisesilver schreef:

Nou dat hè
Van sommige posters kan ik het antwoord gewoon al dromen zovaak is dat hier al neer getypt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:46

Ah maar jongens, je kan het gewoon afspreken hé?
De 1 loopt hele mooie en fijne paarden mis en de ander loopt een goede verkoop mis. Tja.

Beste is gewoon in overleg gaan. En lekkee voor jezelf houden hoe je t regelt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:09

Maar om terug te gaan naar de inhoud van het topic. Ik heb gisteren verkoper gebeld dat het paard dat ik op proef heb echt niet meer terug komt *\o/*

Het is een achtjarige merrie van Galaxie. Moederlijn is volledig Trakehner en ze beweegt heel makkelijk. Heeft nog niet veel geleerd, maar is heel braaf en werkwillig. We zijn ook al op ander terrein geweest om te lessen en dat ging top. Echt exact wat ik zocht, dus super blij en kan haast niet geloven dat ik haar gevonden heb <3

Hierbij dus ook een fotootje:
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:22

Super ik hou van galaxie bloed
Heb er zelf ook 1

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:37

Gefeliciteerd! Wat fijn!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:57

Oeh dat is een knapperd zeg, mavantos!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:02

Wat een mooi dier, gefeliciteerd!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:17

Wat fijn, gefeliciteerd met je knappe paard !

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:17

Chique hoofdje! Gefeliciteerd Mavantos!!!!