Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 22:51

Ja het ging ook helemaal nergens om, was inderdaad gewoon een trainingsrondje. Ik moet L1 met hem starten omdat ik met zijn moeder ZZ-L heb gehaald, dus we zijn nog lang niet zo ver dat we officieel gaan rijden. Maar dan is het alvast fijn dat deze kop eraf is, en ik weet dat ik ook op wedstrijden op hem kan rekenen. De beperkende factor ben ik zelf.

Wat fijn dat Reus nu ook goed gaat Ddara! Dan kan jij ook verder bouwen aan jullie toekomst samen.

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 23:30

Heel leuk om jullie updates te lezen.

Wat fijn dat Replay zich zo goed heeft gedragen, dat is een fijne steen om op voort te bouwen!

Fijn DDDara dat Reus nu ook goed gaat!

Mijn paard draagt wel bescherming met het springen.

Wij hebben gisteren de IBOP gereden.
Ondanks dat ik goed de griep te pakken had, toch besloten heen te gaan en op te stappen.
Resultaat mocht er gelukkig zijn, geslaagd voor de IBOP met mooie punten. *\o/*

Heel blij met het resultaat & uiteraard mijn merrie :D :j

Afbeelding

Afbeelding

Moonlight17

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 14:35

Hier loopt hij altijd met peesbeschermers voor. Maar tijdens de crosstraining ook met achter hoge beschermers.
Aangezien hij nog geen goede dure peesbeschermers waard is, heeft hij van die goedkope dingen om.
Hier worden soms van die bokpartijen uitgehaald met domme acties, dat ik ze toch elke keer maar voor de zekerheid om heb.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:21

Wat fijn SimonDesteny, gefeliciteerd met de mooie punten op de IBOP!

Ik vraag me wel af wat je bedoelt met dat hij nog geen dure peesbeschermers waard is Moonlight, als je bang bent voor blessures door rare bokpartijen kun je toch maar beter duurdere beschermers hebben, of denk ik nu heel krom :=

---------
Ik wil nog even een paar van de foto's delen van mijn fotoshoot afgelopen dinsdag, ik ben verliefd op mijn eigen paardje <3
Ik heb 359 foto's van de fotograaf gekregen, was echt onmogelijk om er een selectie uit te halen haha. Heb ook rijfoto's, maar ben daar een beetje terughoudend in om te delen omdat ik veel dingen bij mezelf zie waar ik ontevreden over ben :=
Die hou ik nog even voor mezelf dus haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:24

SimonDesteny, gefeliciteerd. Wat fijn dat het goed ging en jullie mooie punten hebben. En je toch gewoon bent gegaan.

Rose_sonny Wat een mooie foto. We zitten in het beleer topic dus dat er dingen zijn die je nog wilt verbeteren is prima toch het hoeft allemaal niet perfect te zijn. Als het maar werkt voor jou en je paard is het goed toch ongeacht wat wie dan ook denkt!

Moonlight Ik snap wel dat je er nog geen dure peeskappen om doet. De goedkoopjes zijn even veilig en die kan je nog is vervangen als ze er echt niet meer uit zien!

Vandaag met Reus onze eerste galop gedaan. Ging echt super goed. Hij is echt extreem nuchter onder het zadel maar wel echt goed voorwaarts, wat ik een heerlijke combi vind.
Gister weer een bos wandeling met hem gedaan ging ook top!
Ben echt super blij met hem!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:21

@Rose_sonny eigenlijk wat DDDara al zegt een 100 euro peesbeschermer set hoeft niet beter te beschermen dan een 25 euro peesbeschermer set. Die 25 euro peesbeschermer set kan ik 4x kopen als hij tijdens zijn maffe acties heeft beschadigd. Als het jonge gedrag er dadelijk vanaf is, dan krijgt hij een mooier duurder setje, zodat er wat meer lucht aan de zijkanten door kan komen.

Ik wordt trouwens wel echt blij van dat koppie.

Weet hier nog iemand een instructeur die goed kan helpen met spanningsproblemen? Ik heb wat extra handvaten nodig om ze op te lossen. De ene keer kom ik er wel doorheen en de andere keer weer niet.
Sta open voor alle type horsemanship. Ik heb wel oren naar de TRT method, maar mijn leerstijl matcht niet met hun trainingssysteem. Ik moet iemand op de grond langs me hebben staan, die me het juiste kan laten zien/voelen, bijsturen en dan bevestiging. Omgeving Noord-Limburg/Zuid-Oost Brabant

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:24

Ik snap wel deels wat jullie zeggen inderdaad, goedkoop hoeft natuurlijk niet perse slecht te zijn, toch vind ik het in de paardensport vaak wel merkbaar.

Ik heb een paar jaar terug een Belg bij huis gehad om te beleren voor iemand. Was een merrie van 6, nog nooit in de hand geweest. Stond in een kudde met een hengt en kreeg ieder jaar een veulen. Lang verhaal kort, ik had gezegd dat ik wel Belgen aannam, maar dat ik geen spullen had in dat formaat. Dus ze moest zelf de spullen aanleveren. Maar zij vond dus ook dat ze wel een duur hoofdstel en zadel kon kopen als het dier beleerd was. Merrie was natuurlijk loeisterk, dus de eerste keer dat ik haar aan de longe ging doen, knapte het hoofdstel. Ze deed niet eens echt verzet hebben, ze had moeite met de cirkel en viel dus een beetje over de schouder weg en het spul breekt zo doormidden, alsof het van karton was gemaakt.

En mijn rijlaarzen, ik wilde graag nieuwe. De oude waren inmiddels een jaar of 7 oud en echt aan vervanging toe. Maar die hadden ruim 400 euro gekost, dus ik dacht ik rij nu toch niet meer zo vaak, ik koop wat goedkoper. Waren nog 200, maar toch aanzienlijk goedkoper. Ik had op dat moment mijn knie blessure etc. Lang verhaal kort, ik denk dat ik er 20x mee gereden heb en de rits was stuk. Het leer is niet mooi meer etc.

Ik heb zelf geen verstand van peesbeschermers, ik doe geen activiteiten waar die nodig zijn, maar ik kan me voorstellen dat je het liefste wel iets wil waar die benen niet te warm onder worden, en die beschermen op het moment dat het nodig is. Misschien doen peesbeschermers van 25 euro dat wel net zo goed als beschermers van 100 en betaal je alleen voor het merk, dat weet ik niet. Dat kunnen de mensen die ze wel regelmatig gebruiken beter zeggen dan ik :)

Ik zit zelf in een hele andere regio, dus kan je helaas niet helpen met je zoektocht naar instructie. Succes met zoeken, goed instructie vinden die bij je past is ook uitdagend weet ik uit ervaring

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 16:18

De eerste val is een feit..
En dat is m'n eigen schuld (vind ik)
Mick was op de poetsplaats al wat diedelig, dus ik heb hem even kort gecorrigeerd.
Na opzadelen kreeg hij een klein krukje tussen z'n benen (hoe dan..?) waar hij wel wat van schrok.
De binnenbak was net gesproei, even daar gekeken maar wasnog te nat dat vond hij niet leuk.
Dus maar naar de buitenbak.
Daar had de overbuurman net koeien los gelaten in het weiland tegenover de buitenbak.
Dus die waren aan het rennen.
Mick kijken natuurlijk.
Dus ik bedenk me; dit is too much we gaan terug.
En op dat exacte moment was het een sprong, een bok, steiger, bok, steiger (dat kon ik nog uitzitten) toen een kwartslag draai en wederom bok, steiger en toen lag ik eraf.
Ben nog heel.
Kreeg alleen even geen lucht omdat ik met m'n elleboog in mn zij viel. Nu doet m'n hele linkerkant (schouder, bovenbeen en zij) pijn.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 16:21

Dat was idd wat veel waarschijnlijk.. 8)7 hopen dat jij morgen niet stram en stijf bent en dan zie je weer verder. Probeer nog wel wat in beweging te blijven vandaag( wandelen oid)

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 18:06

snorkel1986 schreef:
Dat was idd wat veel waarschijnlijk.. 8)7 hopen dat jij morgen niet stram en stijf bent en dan zie je weer verder. Probeer nog wel wat in beweging te blijven vandaag( wandelen oid)

Wandelen zit er niet in. Meer strompelen.
Maar strompel wat in huis van het een naar het ander.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 18:22

Chicken01 schreef:
snorkel1986 schreef:

Wandelen zit er niet in. Meer strompelen.
Maar strompel wat in huis van het een naar het ander.

Mmm warm bad en dan wat strompelen... -O-

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 00:29

Heel erg balen Chicken, blijft wel moeilijk. Als je alle omstandigheden die te veel kunnen zijn bepalend laat zijn kom je ook nergens, maar inschatten wanneer de emmer vol is blijft ook moeilijk, zeker met die jonge paarden vind ik.

Ik heb een maandje terug denk ik er ineens naast gestaan. Ik stapte ook al op en dat ik merkte dat hij al wat onrustig was, maar goed inderdaad ook met het idee dat je niet altijd alle omstandigheden mee kan hebben. Dus ik dacht ik zet hem gewoon direct aan de gang en dan komt het wel goed, ik was nog net 30 meter onderweg en toen deed meneer even vanuit stap een snelle draai naar links. Ik stond gelukkig met 2 benen op de grond, aan de rechterkant met twee teugels in mijn hand en een opgeblazen airjacket aan. :+

Gelijk weer opgestapt en een dag later aan de longe weer gereden. Nu weer voorzichtig aan het opbouwen, ik heb denk ik wel een maand last gehouden van mijn been/rug door de harde landing :=

Voor de rest gewoon verder aan alles laten wennen. Zo af en toe er nog ff opzitten. :+

Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 07:58

Oh ja dat is naar, het doet toch altijd weer wat met je vertrouwen.

Ik zou afgelopen maandag me eerste les met Reus hebben. Ik ging ruim optijd opzadelen en had het zo gepland dat ik nog 15 min aan de hand kon instappen. Maar het opzadelen ging alles behalve soepel.
Ik wou het hoofdstel in doen maar hij protesteerde enorm. Ik dacht dat ik misschien zenuwachtig was en hij dat aanvoelde. Dus gewoon door toen werd hij echt heel fel en ging met ze hoofd zwaaien ik kon een kopstoot net ontwijken.
Uiteindelijk toch hoofdstel in met super veel moeite over zijn hoofd gekregen. dus toch even kijken of het in de mond zat. Daar reageerde hij niet op, toen linker oor ook niet, bij rechter ook extreme reactie.... na heel wat moeite kom ik uiteindelijk zien dat hij een lelijke bijt wond achter zijn oor had. Dus alles weer af en Reus vrij tot het hersteld is. Helaas was me instrutrice er al dus was mijn bijna 2 jarige de pineut en hebben we een les aan het halster met hem gedaan hahaha.

De bijt wond was van mijn merrie die kreeg 3 dagen later haar veulen en was heel boos.
Afbeelding

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 13:42

Ja het is best lastig zo. Mijn stalhouder wil ook niet dat er in de rijbak wordt gelongeerd. Dat moet ik dan in de andere bak doen, daarna nog een rondje aan de hand stappen in de rijbak zodat hij toch wat kan kijken. De spanning er even uitlopen lukt dan toch niet zo lekker op die plek.. Ik geef hem nu vaak een rust supplement om toch fijn te kunnen rijden, is meer voor mijn eigen idee, maar goed.

Heeft er iemand ervaring met de safety belt van Kristy Snepvangers? Ik denk dat dit ding misschien net wat meer zekerheid kan geven als hij nog een keer een 360 probeert te doen. :+

Wel goed opgemerkt Dara, maar dat dit soort dingen dan gelijk weer tijd kosten om op te lossen.. tja het hoort bij het hebben van een jong paard er een beetje bij, maar toch ontzettend balen. Ook echt een rotplek, want dan kan er eigenlijk niks fijn om het hoofd denk ik?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:11

Nee helaas kan hij niets fijn om geen vliegenmasker geen halster dus heeft hij maar weer even vrij. hopelijk heelt het snel.

safetybelt zat volgens mij bij vele niet fijn bij de borst. qhp had een borsttuig met handvat die schijnt fijner te zijn. maar ik pak hewoon een beugelriem om de hals.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 18:13

Sababber schreef:
Ja het is best lastig zo. Mijn stalhouder wil ook niet dat er in de rijbak wordt gelongeerd. Dat moet ik dan in de andere bak doen, daarna nog een rondje aan de hand stappen in de rijbak zodat hij toch wat kan kijken. De spanning er even uitlopen lukt dan toch niet zo lekker op die plek.. Ik geef hem nu vaak een rust supplement om toch fijn te kunnen rijden, is meer voor mijn eigen idee, maar goed.

Heeft er iemand ervaring met de safety belt van Kristy Snepvangers? Ik denk dat dit ding misschien net wat meer zekerheid kan geven als hij nog een keer een 360 probeert te doen. :+

Wel goed opgemerkt Dara, maar dat dit soort dingen dan gelijk weer tijd kosten om op te lossen.. tja het hoort bij het hebben van een jong paard er een beetje bij, maar toch ontzettend balen. Ook echt een rotplek, want dan kan er eigenlijk niks fijn om het hoofd denk ik?

Maar in extra overleg mag je dan ook niet een paar rondjes laten lopen en dan er op? Echt longeren snap ik geeft echt z'n cirkel.. of is dat niet voldoende...

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:13

Hier ook de safety belt en vind hem wel erg fijn op de borst en het handvat zit op de juiste plek

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:31

@thirza krijg jij een martingaal qan de safety belt gezet? Ik zit ook te twijfelen over de Safety belt, nu alles weer doodeng is.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:16

snorkel1986 schreef:
Sababber schreef:

Maar in extra overleg mag je dan ook niet een paar rondjes laten lopen en dan er op? Echt longeren snap ik geeft echt z'n cirkel.. of is dat niet voldoende...

Begrijpelijke vraag, uiteraard heb ik mijn stalhouder hier ook van geprobeerd te overtuigen. Er komen geen uitzonderingen, dan wil iedereen die. Snap ik, maar wel heeeeeel onhandig met zo’n groen paard…

Ik ga ook eens die van QHP opzoeken, even een goede vergelijking maken. Het lijkt me wel handig om zoiets te hebben, ook straks voor het eerst buiten enzo.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:21

Thirza schreef:
Hier ook de safety belt en vind hem wel erg fijn op de borst en het handvat zit op de juiste plek

Kun je er iets over zeggen hoe hij valt?
Ik twijfel tussen de maat Cob en Full.. Prop is maar net 1.60, maar heeft wel best wat hals en schouder, wel met een smalle borst.. geen idee waar ik goed aan doe, vooral met dat ze dus ook nog uit zwaren :=
Afbeelding

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:42

Sababber schreef:
Kun je er iets over zeggen hoe hij valt?
Ik twijfel tussen de maat Cob en Full.. Prop is maar net 1.60, maar heeft wel best wat hals en schouder, wel met een smalle borst.. geen idee waar ik goed aan doe, vooral met dat ze dus ook nog uit zwaren :=
[ Afbeelding ]

Ik heb een full en hij is goed verstelbaar met inrijden was Joop 1.63 en smal inmiddels is hij 1.67 en breed en hij past prima.
Heb hem ook opgehad bij een fjord van 1.45 dat ging ook goed.

Moonlight17 schreef:
@thirza krijg jij een martingaal qan de safety belt gezet? Ik zit ook te twijfelen over de Safety belt, nu alles weer doodeng is.

Nee dat gaat niet lukken

SimonDesteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:57

Hier ook een tevreden gebruiker van de safety belt!
Ik heb de full, hij is inderdaad prima verstelbaar, en paste goed bij mijn merrie van 1.62m. :j

Afbeelding

Afbeelding

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 00:52

Ik gebruikte de safety belt in cob op een krielkip van net geen 1.60. Dat was net aan. Geen idee of hij nu nog past, want ik vond het al snel niet meer nodig om te gebruiken.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:19

Ik kan merken dat ik na de val begin mei zelf wat onzeker geworden ben.
Mick is sindsdien wat kijkerig en dribbelig. Ik kan dan moeilijk ontspannen, zeker als ik alleen ben.
Dinsdag bijvoorbeeld een super fijne les gereden, maar gisteren was hij na het opstappen gelijk wat druk en hyper. Dat resulteerde is een rondje stappen en ik ben weer afgestapt.
Om te voorkomen dat hij toch weer gaat bokken etc en ik er weer naast lig.
Ik ben niet de enige die spanning heeft, mick dus duidelijk ook.
Ik vind dat heel dubbel.
Enerzijds heel jammer, dat we niet lekker door kunnen. Anderzijds heel begrijpelijk.
Hij is jong, onervaren en moet alles nog leren.
Ben zelf heel erg opzoek naar waar ik nou goed aan doe.
Heb ook weer lessen vanaf de grond vanaf morgen.
Bevestigen van dingen weer.
Weer even terug naar de basis.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:33

Herkenbaar hoor Chicken. Ik heb een tijdje terug dan gehad dat Prop in het eerste rondje ineens linksaf schoot en ik rechts op mijn voeten landen. Ik rij bewust al met airjacket, ik weet dat ik er toch alleen afvlieg als het paard toch al overstuur is. Dus ben niet bang voor de “knal”. Ik voel me daardoor wel zekerder.

Als ik ga rijden geef ik van te voren Frama rust mix, dat werkt super snel, ik merk in een uurtje al dat het scherpe randje van mijn paarden er af is. Zit wel valeriaan in, dat staat op de dopinglijst.

Ik heb wel een bokriem aan mijn zadel, maar ben dus van plan om de safetybelt te bestellen zodat ik net wat meer heb als er iets (nog niet) gebeurt.

Verder doe ik in periodes dat de spanning echt hoog is gewoon aan doe ik het wel of niet principe: ik doe gewoon elke dag alsof ik ga rijden, heel de outfit gaat aan en alle voorbereidingen worden gedaan. Is hij te gespannen naar mijn zin ga ik gewoon lekker door met longeren, is hij relaxt stap ik gewoon op en kijk ik wel hoe ver ik ga die dag.

Ik heb aan het boek “tussen je oren, onder je cap” wel veel gehad in het verleden, die wil ik nog een keertje opnieuw gaan lezen.

Mijn zadel ligt al ruim een week bij de zadelmaker, dus kan even niet verder puzzelen onder het zadel.. wel heel tevreden met hoe het gaat aan de dubbele longe en hoe hij meer paard begint te worden.
Afbeelding
Afbeelding