Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Clairetje81

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:10

Wat een bijzondere reactie @ tita..

Geeft mij maar weer duidelijk weer hoe verrot de paardenwereld kan zijn. Daarbij word er hier niemand bij naam en toenaam genoemd. Dan mag je het dus verder ook niet meer over handelsstallen of andere ervaringen hebben?

Eens wat er gezegd word door c_alsemgeest.

@SCW dat hoop ik ook voor je! Probeer het los te laten. Je hebt je best gedaan meer kan je niet doen. Hoop voor het paardje dat het niet in de handel terecht komt..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:28

Plop1997 schreef:
Nee dat is ook zo, maar een paard verkopen als is “vorig jaar compleet goedgekeurd” terwijl dat niet zo is is nog steeds liegen.

Het advies is toch ook vaak als ze niet door de buigproef komen, om het na twee weken nog een keer te proberen. Dus het een sluit het ander niet uit :)
Buigproef is echt een momentopname.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:33

Ja ik wilde net vragen, een buigproef is toch ook niet helemaal betrouwbaar? Ik las een paar jaar terug dat er relatief maar weinig paarden zijn die daar echt op slagen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 08:41

Dat vind ik weer wat ver gaan. Als je een goede da hebt kan het je enorm veel vertellen juist. En veel paarden die er niet doorheen komen? Gelukkig niet mijn ervaring, tenzij ze dus ook echt wat mankeren.
Als er maar zo weinig doorheen zouden komen zou je het ook niet kunnen gebruiken als kreupelheidsonderzoek.

Een slechte da kan elk paard kreupel trekken, ja. Daarom moet je ook wel kijken welke da je inhuurt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:02

Nou huis :=

Bij ons in dorp staat huis te koop 750000€ 2- onder één kap
Mooi huis maar de buren echt dat kan niet

3 honden
11 katten geregeld kittens
Vogels
Vissen
Hele huis is vies stinkt naar rook de mensen zelf ogen echt heel vies dik onverzorgd

Ik kwam daar paar x pw voor bezorgpunt van pakjes
Kon altijd praten met die vrouw en aangeven dat dit niet kan als afhaalpunt

Tuin vol stront en onkruid losse tegels
Halve huisraad voor de garage

Goed 2 punten zijn dicht niet door mij ik ga ergens anders heen nadat ik berichten kreeg dat mijn kleding stonk (bleef daar altijd 5 dagen liggen)

Huis buren kwam te koop heel leuk mooi verzorgd huis
Ik heb op punt gestaan om de makelaar te bellen en hem te berichten wat is MOET vertellen
Maar dit kan niet, niet mijn huis moet los laten

Maar God 750000€ boel geld en je woongenot is weg

Dus nee vind paard niet erger dan huis of auto ook niet ik kocht auto 13000€ en had binnen 3 maanden 3500€ verborgen kosten terwijl ie gekeurd was
Geloof me ook poedersuiker

Advertentie en handelszaken mogen hier niet negatie besproken worden
Je mag wel je verhaal vertellen maar iets in kwaad daglicht plaatsen mag niet

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:06

Een paard is een levend wezen, dat vind ik echt compleet andere orde als een auto of een huis. Het is geen ding.

Er wordt niks in een kwaad daglicht gezet. Er wordt verteld dat een paard verkocht is zonder dat er verteld werd wat de gebreken zijn. Niet bekend welke stal dat gedaan heeft. Je mag eigen ervaring vertellen, ook als deze negatief is.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:15

Ik vindt ook dat wij mogen uitkijken voor mensen die misschien niet zo veel weten of naif zijn.

Meid op stal had pony te leen van een handelaar vorige week. Pony was in 2020 helemaal goedgekeurd en handelaar zei dat hij verder helemaal gezond was. Kwam ze achter op Instagram dat pony heftig kissing spines hebt.

Ik zou zelf altijd keuren, maar niet iedereen is er attent op. En dan is het wel fijn om te horen van mensen die het wel hebt gedaan en van geleerd.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:23

Ik zou mijn paard ook kunnen verkopen met 2 jaar geleden klinisch goed gekeurd... Klikt mooi voor de verkoop maar hij heeft toch echt hoefkatrolontsteking. Niet dat ik hem ooit zou verkopen maar dat zou heel hufterig zijn als ik het zo zou proberen om er maar geld voor te krijgen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:27

Het niet laten keuren is natuurlijk ook eigen risico en verantwoording. Maar om nu de verkoper te benaderen met je eigen bevindingen, daar is toch niets mis mee? In mijn ogen ligt dat ook niet direct de verkoop in de weg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:34

Als je een huis gaat kopen, ga je toch eerst bezichtigen? Niet alleen het te koop staande huis, maar zeker ook de buren / buurt checken. Ik wel in elk geval.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:37

Ineke2 schreef:
Als je een huis gaat kopen, ga je toch eerst bezichtigen? Niet alleen het te koop staande huis, maar zeker ook de buren / buurt checken. Ik wel in elk geval.

Buurt is top
Huis is bijna laatste huis van villa straat

Beetje Flodder idee
Ik vind huis echt erger als ik een kapot paard gekocht zou hebben

Maar ik heb mijn paard laten keuren wat ook niet alles zegt maar huis van ruim 8 ton dan ben ik gebonden …. Kan ik nergens meer heen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 09:38

Het huis heeft er zelf geen last van, het paard wel.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:05

Weet je, ik ben €500 verder aan keuringskosten, heel veel tijd kwijt geweest aan het bezichtigen en ik heb er alleen maar een hoop hartzeer aan overgehouden. Noem me naïef maar daar wil ik anderen voor behoeden. Naast dat ik het natuurlijk sneu voor het paard vind. Deze handel zou in ieder geval niks voor mij zijn, daar ben ik wel achter.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:13

xSCWx schreef:
Weet je, ik ben €500 verder aan keuringskosten, heel veel tijd kwijt geweest aan het bezichtigen en ik heb er alleen maar een hoop hartzeer aan overgehouden. Noem me naïef maar daar wil ik anderen voor behoeden. Naast dat ik het natuurlijk sneu voor het paard vind. Deze handel zou in ieder geval niks voor mij zijn, daar ben ik wel achter.

Ik zou er als koper eerlijk gezegd blij om zijn als ik voor zoiets gewaarschuwd zou worden.

Sneu voor het paard is het sowieso. Maar voor mij is het een hoop zorgen en geld als ik een kapot paard koop.
En heb ze niet aan huis, dus kan ook niet zomaar zeggen 'laat maar als grasmaaier staan'.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:14

@Tita Je huis voorbeeld slaat als een tang op een varken :+
De essentie van het verhaal is namelijk dat het paard een levend wezen is en een huis niet, dat maakt een afweging anders.

Want zoals eerder al toegelicht is, is een paard een levend wezen en kan er nadeel/pijn van hebben.
Dat maakt het gevoelsmatig anders en dat andere mensen daar andere besluiten in nemen dan wat jij blijkbaar zou doen. Omdat een lijdend dier voor veel mensen zwaarder weegt dan je niet netjes gedragen in andermans koopproces.

Dus daarin is jouw mening anders dan van anderen... en imo hoef je daar elkaar niet op aan te vallen.
Wat jij in je eerste post wel deed... je latere posts waren al wat beter omdat je daar uit legt waarom jij het zo ziet.
Maar ik zou gewoon accepteren dat anderen het anders zien, overtuigen met levenloze objecten als voorbeeld wordt lastig.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:25

xSCWx schreef:

Je hebt een goed hart! En goed gedaan.. als ze de verkopende partij wil helpen moet er maar een ander topic voor haar komen. Je bent hier om mensen te helpen die een paard zoeken! En geen huis haha

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:42

Ik vind het een beetje dubbel eigenlijk. Dubbeltje kan nl 2 kanten oprollen.

Iedereen waarschuwen dat dier niet te kopen, kan er ook voor zorgen dat dat dier nog een paar fijne jaren ontzegd worden. Wie weet wordt het gekocht door iemand die het dier een niet al te intensief of met juiste training nog jaren een heel fijn leven geeft. Kijk, ikzelf keur en zou zo'n dier niet kopen vanwege het risico. Maar ik denk ook dat er heel veel paarden op de foto's worden laten staan (ook door mij) die daardoor nergens meer terecht kunnen omdat die info bekend is. Terwijl lang niet elke x-ray bemerking ook daadwerkelijk tot een slechte toekomst hoeft te lijden. Als ik alleen al naar mijn eigen lijf kijk, toen ik toevallig omdat ik mijn rug gebroken had door de MRI heen moest, kwam me daar toch een bak met (veelal aangeboren) ellende naar voren. Ik heb daar tot mijn 48e nooit iets van gemerkt. Waarschijnlijk was het wel naar boven gekomen als ik topsport was gaan bedrijven dat ik beperkingen had (maar ja, die aanleg heb ik nooit gehad) maar liep er wel gewoon 5 x per week mee hard,, reed 7 dagen per week 1 of meerdere paarden en heb nog vele andere sporten gedaan. Nooit last...tja...ik had het misschien liever niet geweten, want voor ik het wist had ik nergens last van en sinds ik het weet ben ik een medisch "geval" dat nooit meer ergens een aanvullende ziektekosten verzekering zal kunnen afsluiten. Wel zijn er klachten gekomen doordat ik met die gebroken rug "uit training" werd gehaald en daarmee het kaartenhuis soort van instortte. Maar goed, liever dat dan dat ik als kind al allerlei operaties/ingrepen had moeten ondergaan en altijd voorzichtig had moeten doen omdat we wisten dat ik op x-ray een wrak ben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:46

Huh hoezo geen aanvullende verzekering kunnen afsluiten? Ik kan dat met mijn wrak van lichaam wel nog?

Maar het ergste is dat verkoper niet verteld dat er beperkingen waren, maar het dus als gezond paard verkoopt. Dat is zo kwalijk en niet in belang van het paard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:54

Ik ben het met je eens dat het kwalijk is, maar dat vind ik vnl naar de kopende partij die mogelijk een bak met kosten of emotionele pijn krijgt. Vanuit het paard denk ik dus dat het niet altijd het beste is om geen kansen meer te hebben na een slechte x-ray als het klinisch goed lijkt.

Ik bedoel voor die aanvullende verzekeringen waarvoor je medische acceptatie nodig hebt. Uiteraard de aanvullende verzekeringen waarvoor dat niet geldt is geen probleem.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:22

Paard is gebruikersdoel net als huis

En geld speelt grote rol laten we niet schijnheilig doen.

Iedereen heeft een paard voor zijn eigen plezier

Als goed hart wil hebben schaf je het aan
Kijk je of die pijnvrij kan lopen anders laat je um inslapen

Maar ja :+ wie is er zo gek om dat te doen
Goed hart is nu alleen naar de kopende partij niet het dier
Laatst bijgewerkt door tita op 17-05-22 11:24, in het totaal 2 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:23

En exact die laatste zin is waarom het helemaal niet verkeerd is om mensen te waarschuwen. Tenzij je heen en weer rijden naar een kliniek beschouwt als plezier.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:26

c_alsemgeest schreef:
Maar ik zou gewoon accepteren dat anderen het anders zien, overtuigen met levenloze objecten als voorbeeld wordt lastig.

@Tita, ik denk dat C_alsemgeest hier de spijker op zijn kop slaat. In sommige dingen staat men gewoon anders, daar verander je niks aan en kan je beter laten gaan.

Ik baal een beetje... Ik heb een superleuk paard zien staan binnen mijn budget, maar ik weet pas over een week of 8 of ik echt definitief op zoek moet naar een ander paard. En ik wil niet twee paarden hebben. :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:55

oji schreef:

Iedereen waarschuwen dat dier niet te kopen, kan er ook voor zorgen dat dat dier nog een paar fijne jaren ontzegd worden. Wie weet wordt het gekocht door iemand die het dier een niet al te intensief of met juiste training nog jaren een heel fijn leven geeft.

Maar iemand die niet intensief traint, zou best kunnen kiezen voor een afgekeurd paard. Maar dan wel op basis van eerlijke informatie. Met een daarbij horende eerlijke prijs. Niet op basis van een onjuiste keuringsuitslag.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:57

Lieser schreef:
oji schreef:

Iedereen waarschuwen dat dier niet te kopen, kan er ook voor zorgen dat dat dier nog een paar fijne jaren ontzegd worden. Wie weet wordt het gekocht door iemand die het dier een niet al te intensief of met juiste training nog jaren een heel fijn leven geeft.

Maar iemand die niet intensief traint, zou best kunnen kiezen voor een afgekeurd paard. Maar dan wel op basis van eerlijke informatie. Met een daarbij horende eerlijke prijs. Niet op basis van een onjuiste keuringsuitslag.

Klopt, in wezen is dat zo. Alleen heb ik het idee dat tegenwoordig iedereen, ongeacht het gebruiksdoel, een paard wil dat zo gezond is dat het de Rolex grand prix eventing moet kunnen lopen, ook voor een paard dat 3-4 keer in de week een beetje basis niveau getraind wordt. En ik doe daar net zo hard aan mee hè, ik wil ook een gezond paard als ik een paard koop (wel voor eventing dan, maar gewoon basis B/L crossjes). Daardoor denk ik dus wel dat paarden die x-ray niet top zijn echt tegenwoordig minder kansen hebben op een leuk leven als toen rondom keuren en op de foto nog niet zo standaard was. Ik denk nl dat er heel veel mensen met een huis tuin en keuken paard, gekocht zonder keuren, jaren plezier hebben gehad terwijl zo'n dier geen enkele toekomst had gehad als het rondom op de foto was gegaan.

Maar goed, wat ik al zei, ik doe daar zelf ook aan mee. Ik wil een paard in de verzekering en ik weet dat ik emotioneel stuk ga bij een stuk paard, dus ook ik zou zo'n dier ook niet willen kopen, of zelfs niet gratis meenemen want DA kosten zijn 1 ding, maar ik hecht mij verschrikkelijk dus ook ik wil die risico's wil ik waar mogelijk uitsluiten. Maar ook dat is dus wel geredeneerd vanuit mijn belang, niet vanuit een paard dat ik misschien ondanks mindere fotoos maar klinisch goed, een heel mooi en gezond leven had kunnen bieden. Maar ik ben er wel van overtuigd dat niet alles wat op x-ray niet zo fraai lijkt, tot beperkingen voor het dier leidt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 13:07

tita schreef:
Nou huis :=

Bij ons in dorp staat huis te koop 750000€ 2- onder één kap
Mooi huis maar de buren echt dat kan niet

3 honden
11 katten geregeld kittens
Vogels
Vissen
Hele huis is vies stinkt naar rook de mensen zelf ogen echt heel vies dik onverzorgd

Ik kwam daar paar x pw voor bezorgpunt van pakjes
Kon altijd praten met die vrouw en aangeven dat dit niet kan als afhaalpunt

Tuin vol stront en onkruid losse tegels
Halve huisraad voor de garage

Goed 2 punten zijn dicht niet door mij ik ga ergens anders heen nadat ik berichten kreeg dat mijn kleding stonk (bleef daar altijd 5 dagen liggen)

Huis buren kwam te koop heel leuk mooi verzorgd huis
Ik heb op punt gestaan om de makelaar te bellen en hem te berichten wat is MOET vertellen
Maar dit kan niet, niet mijn huis moet los laten

Maar God 750000€ boel geld en je woongenot is weg

Dus nee vind paard niet erger dan huis of auto ook niet ik kocht auto 13000€ en had binnen 3 maanden 3500€ verborgen kosten terwijl ie gekeurd was
Geloof me ook poedersuiker

Advertentie en handelszaken mogen hier niet negatie besproken worden
Je mag wel je verhaal vertellen maar iets in kwaad daglicht plaatsen mag niet

Laten we voorop stellen: Alles op basis van eigen ervaring mag gewoon verteld worden (boktregels)

De pony die SCW op het oog had heeft een negatief keuringsadvies gekregen. De koper weet dat op basis daarvan de koop niet is doorgegaan.
Als gevolg van die wetenschap is de koper wettelijk verplicht (heeft een mededelingsplicht) dit mee te delen aan volgende aspirant kopers. Dat gebeurt in de regel niet. Wie is er dan fout bezig?