[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 23:06

ruitje schreef:
Eigenlijk verschilt alleen de manier van belonen denk, ik ken veel methodes waarin het weghalen van de druk de beloning is. Waar ik dan wel eens mee zit, is dat het bij lastige paarden een 'truukje' word. Dat ze bijv. Hun hoofd laag doen omdat ze weten dat er dan release van de druk komt,maar ik heb het idee dat het dan geen ontspanning is. Snap je?

Dat is ook wat het lastig maakt met dit paard, en ook de reden waarom ik de emotie, en de daadwerkelijke ontspanning beloon, omdat het anders idd een trucje wordt. Monster vindt het namelijk ook heel grappig om de trailer in te rennen, iedereen aan de kant te beuken, koekje pakken en er snel weer uit :')

En dat is wel heel slim natuurlijk, maar absoluut niet wat we willen.

Dus ik snap je helemaal want daar is dit paard héél goed in :j

ruitje schreef:
Zien jullie dat met voer beloning minder?

OP het moment dat je echt de emotie beloont, ja.
Ik doe het ook aan de dubbellonge, ik klik op het moment dat ze nageeft en echt met impuls beweegt, en daarin balans en ontspanning vindt. Ik vind echt belangrijk dat paard begrijpt dat ik niet alleen een houding vraag, of een actie, maar ook de emotie achter de actie, zodat het niet een trucje wordt.

ruitje schreef:
En hoe vraag je haar voorwaarts zonder druk? Is het dan altijd op haar initiatief?

Gewoon ruimte naar voren geven zonder druk op het touw :D en ja :j
Dat heeft te maken met mijn doel. Mijn vorige paard laadde zichzelf, en dat wil ik deze ook leren :D super handig, want dan hoef je ze alleen nog maar recht voor de trailer te zetten, zelf opzij te gaan, en paard loopt er zelf in, stang erachter, voor deurtje opendoen, paard vast en je bent klaar. Heb je ook geen tig mensen nodig die je willen helpen met laden en zo.

Hahaha de reacties daarop waren ook altijd geweldig.
"Moet ik je helpen met laden? "
"Nee hoor, paard laadt zichzelf"

Dat wilde ze dan weleens zien. Touw over de hals en paard liep zo de trailer in :D stomverbaasde blikken.
ruitje schreef:
Wat doe je als ze achteruit stormt om haar tegen te houden? Druk van voren of druk van achter?

Druk van achter, dan krijgt ze tikken voor de billen. Niet zo lief, maar het helpt wel, het is nu wel duidelijk dat ik dat ABSOLUUT niet wil hebben.
Maar ik ga niet voor aan het touw hangen, want dan heb ik de handen kapot, want je houdt ze echt niet als ze dat doet.

oji schreef:
Het is ook niet mijn manier, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik ben gewoon niet zo van het belonen met voer/snoep.
Maar wat me vooral opvalt is, hoewel lastig te zien vanuit deze hoek, dat het lijkt of ze er wel weer een stuk beter en gevulder uitziet. Klopt dat?

Thanks, yep, al kun je de ribben nog steeds wel zien soms, maar volgens de DA is ze prima op gewicht en heeft ze gewoon een grote ribbenkast :D
Maar ze vult idd leuk op, de bovenlijn vooral is voller, en ze heeft meer hals en meer bil :D

Het lijf lijkt ook echt beter in balans te komen, alsof alles meer klopt of zo. En ze heeft meer spier, dus het hangt allemaal niet meer zo op de pezen en de banden.

Prairy schreef:
Gezellig daar :)

Het was idd onwijs gezellig, zeker ín de trailer, en dit was echt een hele fijne sessie, en paard was ook heel blij. Heel ontspannen zo.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:38

Leuk om door te vragen, want veel dingen doen jullie eigenlijk helemaal niet zo anders :D . Tenminste, betreft het 'druk' deel denk ik/druk er ophouden in geval van negatief gedrag.

Ook heel herkenbaar wat je schrijft betreft het trucje, ik heb zo ook wel eens paarden gehad waarvan ik dus dacht: Ja, kak, je doet eigenlijk precies wat ik vraag, en toch is het niet goed :')

Ik vind het overigens fijn als een paard zichzelf laad, maar niet 'omdat ze niet tegen druk aan de voorkant kan' . Een beetje hetzelfde als: ' Mijn paard kan los staan.' Dat vind ik prachtig, maar niet als dat moet omdat hij niet vast kan staan :')

Slaan jullie dat bij deze dan bewust over? Of doen jullie eerst gewoon laden en dan pas op uitnodiging?

En, als ze dan in de achteruit schiet, geef je dan helemaal geen druk aan de voorkant? Of druk aan de voorkant gelijk aan de achterkant?

@Amable, ik denk dat ik in mijn omgeving gewoon heel veel foute voerbeloningen zie. Ik zie heel vaak dus een beloning terwijl een paard niet relaxed is en dan bekrachtig je naar mijn idee juist onnatuurlijk/neurotisch/opdringerig gedrag. Dan heb je er 1 die niet tegen druk kan en ook nog over je heen walst voor een koekje. Dan denken mensen dat hij 'blij' is en ik zie frustratie. Dat wat jij ook omschrijft: die verwachting van voer.

Boeiend om te lezen hoe je dat dan weer aanpakt, hebben jullie het idee dat dat makkelijk gaat: schakelen tussen belonen met voer en met het weghalen van druk/geven van ontspanning?

Ik zou dat lastig vinden zelf, om in te schatten wanneer ik het met voer doe en wanneer ik dat dan weer weg haal en weer toevoeg. Ik ben meer een one trick pony denk ik :+

@ rex rolfo: thanks, had het vervelend gevonden als mensen mijn opmerkingen als kritiek zien. Heb zelf echt niks met voerbeloningen,maar daarom is het juist zo boeiend te zien hoe dat hier opgepakt word.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 00:03

Dat is ook echt de reden dat ik zo graag met Amable werk. Danielle kan heel fijn schakelen in die dingen, zodat we kunnen voorkomen dat het een trucje wordt.

Nah, ik sla die dingen niet over.
Vast staan heeft Monster ook gewoon moeten leren, en je begint niet met 10 minuten gelijk he. Je doet eerst een minuut, zoekt naar de ontspanning, en dan paard weer los. Ik vind namelijk dat een paard ook gewoon moet leren vast staan, maar daarbij beloon ik ook graag gedrag wat ik wél wil zien ipv ze op de kop geven voor wat we niet willen.
En 9 van de 10 keer is dat voldoende.
Is met dit ook. Ik wil ook op een normale manier kunnen laden. Ik wil een paard wat gewoon ontspannen achter mij aanloopt op het moment dat ik die trailer in wandel (ja, ik wandel altijd trailers in op mijn dooie gemak alsof het niets is, en de meeste paarden kun je op die manier heel simpel laden, want jij hebt geen spanning dus zij ook niet :D )

Dat deel ben ik ook niet van plan over te slaan, want er zal altijd wel een moment zijn dat je dat toch nodig hebt, en dan is het fijn als ook dat een normale gang van zaken is.

Ik ben met je eens dat dat de volgende stap is, en het moet niet zo zijn dat je het doet om dingen te vermijden. Los staan is super, maar niet omdat ze niet vast kunnen staan. Zelf laden is gaaf, maar niet omdat dat de enige manier is.

ruitje schreef:
Boeiend om te lezen hoe je dat dan weer aanpakt, hebben jullie het idee dat dat makkelijk gaat: schakelen tussen belonen met voer en met het weghalen van druk/geven van ontspanning?

Ik doe zelf heel veel daarin op gevoel. Soms voelt het gewoon beter om eerst de ontspanning op te zoeken en daarna pas met voedsel te belonen :) Daan denkt daar meer over na geloof ik, ik doe ook best veel dingen puur instinctief, en wat werkt dat werkt of zo.
Maar ik ben een heel pragmatisch mens. Ik doe wat het beste werkt, ik hang niet zo aan een methode. Ik heb NH gedaan, en clickeren en kusjes en knuffels, en whatever. Ik heb heel veel met emotion based belonen, waarbij je ook beloont op het moment dat er ontspanning is, want dat gedrag, die emotie is wat ik graag wil, en je merkt ook dat ze dan zelf op zoek gaan naar ontspanning.
Daan is daarin ook wel anders dan ik, die heeft zich meer verdiept in de methodes, ik ben opgegroeid met paarden en daarin door mijn ouders ook heel vrij gelaten, waardoor ik vooral leerde om gewoon te doen. Het voordeel ervan is dat ik nog steeds een stuk onbevangenheid daarin heb, en de angst die ik bij heel veel mensen zie, simpelweg niet heb.

En je hebt daardoor als mens ook een soort basis van rust, en omdat ik als kind al van alles deed met onze paarden, gaat het ook vrij instinctief en natuurlijk.
Voor mij is het leren over bepaalde dingen best een aanvulling, maar als je als 6-jarig kind (en ik was 4 toen ik begon met rijden) gewoon op een groot paard klimt, omdat het kan, en je daar net zo fijn en ontspannen zit als op je fiets (ik had meer moeite met die fiets :D ) is het een aanvulling maar geen noodzaak, omdat je best veel toch al doet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 21:26

Het kind had koliek...... niet heel erg, leek op zandkoliek. Dus ik heb gewandeld met het kind en dat vond het kind heel super fijn. En over de buik geaaid en dat was ook fijn. En toen had het kind honger, dus een berg hooi gegeven.

En ik heb erbij gezeten. Ik kreeg kusjes en werd voorzien van een coupe soleil :') met haar als hooi :')

Alles lijkt goed.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:48

Avalanche schreef:
Daan is daarin ook wel anders dan ik, die heeft zich meer verdiept in de methodes

Dat is de vloek en de zegen van instructeur zijn. Ik heb me natuurlijk ook verdiept in methodes, maar voorop doe ik ontzettend veel op gevoel. Alleen, wanneer je les geeft zal je degene die les krijgt toch mee moeten kunnen nemen in dat proces. Wat voel je dan precies, wat zie en signaleer je? Waarom kies je nu hiervoor terwijl je net nog dat zei? Etc. Maar dat maakt dat je uiteindelijk naast een steeds betere instructeur ook een betere trainer wordt, omdat je steeds bewuster wordt van wat je voelt en waar dat dan vandaan komt.

Maar in basis doe ik dus ook onwijs veel op gevoel.

ruitje schreef:
Leuk om door te vragen, want veel dingen doen jullie eigenlijk helemaal niet zo anders :D . Tenminste, betreft het 'druk' deel denk ik/druk er ophouden in geval van negatief gedrag.

Ook heel herkenbaar wat je schrijft betreft het trucje, ik heb zo ook wel eens paarden gehad waarvan ik dus dacht: Ja, kak, je doet eigenlijk precies wat ik vraag, en toch is het niet goed :')

Ik vind het overigens fijn als een paard zichzelf laad, maar niet 'omdat ze niet tegen druk aan de voorkant kan' . Een beetje hetzelfde als: ' Mijn paard kan los staan.' Dat vind ik prachtig, maar niet als dat moet omdat hij niet vast kan staan :')

Slaan jullie dat bij deze dan bewust over? Of doen jullie eerst gewoon laden en dan pas op uitnodiging?

En, als ze dan in de achteruit schiet, geef je dan helemaal geen druk aan de voorkant? Of druk aan de voorkant gelijk aan de achterkant?

Zeker bij trailer laden zoek ik veel meer naar een gehoorzaam paard dan naar een blij paard. Ik heb al een paar keer mensen aan het einde van een evenement moeten helpen met trailer laden omdat het paard wat er normaal uit zichzelf zo op loopt nu niet meer wil. Teveel prikkels, moe en dus niet meer gemotiveerd. En toch wil je wel naar huis.

Ik ben natuurlijk geen "zuivere" clickertrainer. Ik combineer technieken, maar waar binnen NH de druk vaak, redelijk snel, verhoogt wordt hou ik de druk zoveel mogelijk klein. Niet meer dan een vraag. Maar wel aanwezig genoeg voor het paard om er eigenlijk wel echt iets mee te moeten. Maar niet zoveel dat er stress, paniek of strijd komt.

Ik laat het paard dus ook niet werken buiten de trailer, maar ik hou er druk op om ze weer op de positie te krijgen die ik wil en waar ze op zich nog comfortabel genoeg zijn.

Citaat:
@Amable, ik denk dat ik in mijn omgeving gewoon heel veel foute voerbeloningen zie. Ik zie heel vaak dus een beloning terwijl een paard niet relaxed is en dan bekrachtig je naar mijn idee juist onnatuurlijk/neurotisch/opdringerig gedrag. Dan heb je er 1 die niet tegen druk kan en ook nog over je heen walst voor een koekje. Dan denken mensen dat hij 'blij' is en ik zie frustratie. Dat wat jij ook omschrijft: die verwachting van voer.

Ik zou dat lastig vinden zelf, om in te schatten wanneer ik het met voer doe en wanneer ik dat dan weer weg haal en weer toevoeg. Ik ben meer een one trick pony denk ik :+

Ik ben dus juist geen one trick pony :') Ik weet ook dat er clickertrainers zijn die vinden dat ik geen echte clickertrainer ben, terwijl ik ook echt volledig force free kan trainen. Maar ik hou wel van de combinatie. Het leerkwadrant bestaat uit 4 facetten, ik gebruik ze graag allemaal. Maar ben me daarbij wel heel bewust van welk facet ik op welk moment inzet, wat dit met de emotie van het paard doet en wat ik dus mag verwachten aan reactie van het paard.

Dat er veel mis gaat met het werken met voer dat klopt. Maar goed, er zijn ook heel veel ruiters die slecht dressuur rijden, dat zegt niets over dressuur, maar iets over die ruiters en hun instructeurs. Zeker binnen clickertraining zie je veel mensen die er zelf zonder begeleiding mee aan de slag gaan. Dat dat dan uiteindelijk niet zo fijn loopt is dan natuurlijk ook weer niet zo gek.....

Overigens kan ik er heel bewust voor kiezen om een paard wel te belonen terwijl de emotie niet oke is. Vraag je eens af, wanneer jij iets moet doen en je snapt niet wat je moet doen, bent er van overtuigd dat je het niet kan en raakt dus al in paniek bij het idee. Als je dan toch, omdat je geen keuze krijgt, iets probeert en iemand geeft jou op dat moment 100 euro. Wat doet dat dan met jou paniek, stress en frustratie? Wordt die daar op dat moment nog erger van? Of is er wellicht ineens toch een lichtpuntje? Het gevoel dat je het misschien eigenlijk helemaal niet zo slecht doet, dat je het best kan en dat er tenminste iemand wel vertrouwen heeft in jouw kunnen? Dat kan een goed getimed koekje met het paard doen.

Ik heb dat ooit met een arabiertje gehad bij het trailerladen. Dat zijn natuurlijk al dramaqueens, dus voor de klep staan was al dikke paniek met vooral heel veel uiterlijk vertoon, steigeren, weg proberen te springen etc. Iedere keer als hij in al die drama geheel per ongeluk de klep aantikte heb ik hem geclickt en beloond. Het duurde de eerste les echt wel een kwartier, maar ineens realiseerde hij zich dat iedere keer wanneer zijn hoef de klep raakte hij een beloning kreeg. Zodra dat kwartje was gevallen kwam er een totaal ander paardje te voorschijn die bewust de klep ging op zoeken. Het daadwerkelijke laden heeft nog wel wat sessies gekost, maar uiteindelijk was hij super makkelijk te laden en te vervoeren, zonder problemen. In ongeveer 5 sessies.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:49

Avalanche schreef:
Het kind had koliek...... niet heel erg, leek op zandkoliek. Dus ik heb gewandeld met het kind en dat vond het kind heel super fijn. En over de buik geaaid en dat was ook fijn. En toen had het kind honger, dus een berg hooi gegeven.

En ik heb erbij gezeten. Ik kreeg kusjes en werd voorzien van een coupe soleil :') met haar als hooi :')

Alles lijkt goed.

Achgossie, fijn dat het goed lijkt te gaan weer

ruitje

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:59

Bedankt voor de uitleg!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 22:01

Ja, kind is weer vrolijk. En enorm opgelucht toen ik er was. Over de buik wrijven werd ze rustig van, ze vond het heel fijn. Ik weet niet of die dingen helpen medisch gezien, maar ik heb het altijd gedaan, en het hielp onze paarden altijd.
Het vertrouwen wat ze dan hebben, dat als jij aan de plek komt waar het pijn doet, het beter gaat...... :+:

Gek paard toch, ik heb dit toch nog werkelijk nooit gehad met een paard....... dit is een vrij intense band wel........

Deze wordt 80 hoop ik. Dat moet. Ik ben geen half mens als die wat heeft.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:06

Aguttie, flinke zandwegkuur dan maar, of wat vind de dierenarts?

Gelukkig weer snel opgeknapt. Lief dat ze je liet helpen, paarden kunnen zo vreselijk aandoenlijk doen he

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 22:08

Ja psyllium kuurtje maar even geven.
DA is er niet bij geweest, dit soort dingen lossen we hier meestal gewoon zelf op :) als het niet beter was gegaan na een half uur bel ik wel uiteraard, maar meestal lossen we het gewoon zelf op.

Even lekker laten rollen is ook goed, helpt vaak goed tegen de pijn, dus dat hebben we ook gedaan en nu gaat het weer best :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:13

Dat is waar, soms rollen ze ook iets goed of een gasbel ergens door ofzo.

Ik ben zo'n kneus die best snel een dierenarts belt :+ maar je hebt groot gelijk hoor, als je het kunt inschatten dat je kunt aankijken dan snap ik dat helemaal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 22:20

Ik heb mijn leven lang paarden gehad he....... ik kon bijna eerder rijden dan dat ik kon lopen, en als ze pijn hebben, hebben ze vaak zo een doffe blik, dan zien ze de wereld om zich heen helemaal niet meer. Daarom moet je ze ook niet in de box laten rollen, maar buiten op een veilige plek, waar ze niet vast kunnen raken.

Maar we hebben eerst even gewandeld samen, omdat we dat allebei heel fijn en gezellig vinden, en toen klaarde de blik al wat op, en toen laten rollen, en toen was ze al bijna weer normaal. Dan heb ik ze even aan de longe gehad, aan het halster wel, en netjes stappen en draven, en ze luisterde ook goed.

Dus ik was tevreden, dan hooi gegeven en ze at weer graag. Straks krijgt ze slobber en nog weer hooi voor de nacht en dan zal het goed zijn :) en ik ben zo bij haar. En de dierenarts woont ook vlakbij :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 12:04

Alles is goed met het kind. Ze valt nogal aan op het hooi, en de slobber is uit de gratie, dus ik moet ff wat bedenken voor de psyllium. Muesli is heus erg lekker, sportbrok gaat ook best en ze kletst me weer de oren van mijn hoofd :+:

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:15

Gelukkig! Buikpijn is toch altijd even schrikken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 12:32

Ja, wel fijn dat Monster dan mij wil :+: dat is wel echt adorable. Monster denkt dat ik magie kan :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:02

Avalanche schreef:
Alles is goed met het kind. Ze valt nogal aan op het hooi, en de slobber is uit de gratie, dus ik moet ff wat bedenken voor de psyllium. Muesli is heus erg lekker, sportbrok gaat ook best en ze kletst me weer de oren van mijn hoofd :+:

Lust ze lijnzaad olie?
Wij mengen t eerst met een scheutje lijnzaadolie en dan door een handje Musli ofzo

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:12

Ik heb er geen ervaring mee om het lekkerder te moeten maken, mel vindt het best goed te eten gewoon zo

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 14:31

Avalanche schreef:

Fijn dat het weer beter gaat <3 Hier altijd wel een flesje colosan in de kast staan voor het geval dat.

Lust ze appelmoes? Misschien lukt het daarmee om te mengen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 14:41

Appelmoes lust ze erg graag :D denk wel dat ze dat wil :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 22:42

Ik gooi het door de luzerne, klots water erbij, even mengen en hup, gaat zo naar binnen.
Ik krijg er alles mee naar binnen, ook medicijnen en zelfs wormspuit :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 23:00

Luzerne is hier ook favoriet, blijkbaar is het erg lekker. Ik ga morgen eens proberen te mixen met de FibreBeet. Die is reuzelekker volgens Monster, zeker als je daar een schep luzerne doorheen flikkert :D

Ik kreeg nog een dikke knuffel, dus ik zit onder de smurrie nu :') leuk hoor, paarden >;)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:02

Fibrebeet en luzerne is heerlijk idd :j als je een paard bent tenminste

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 23:03

Ik mocht ook een hapje proeven, maar mijn favoriet is het niet :D

Als paard is het denk ik erg lekker, want ze eten het hier graag.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 12:08

Even gewoon omdat ik mijn gedachten erover heb laten gaan, en ik wil dit delen.

Mijn paard.....
dit paard heeft mij zoveel geleerd.

Paard komt binnen bij mij, onhandelbaar, boos, want kan het nooit goed doen.
Ik realiseer me hoe verschillend paarden zijn. Voor het ene paard is dat traumatisch. Het andere is veel nuchterder en trekt zich gewoon niets meer van de wereld aan....

Dit paard werd boos. Heel boos.
En dan zit je in die box, met een bak voer, en je doet niets dan erbij zitten. Niets vragen, niets zeggen, gewoon niets. Het is oké. Gewoon zijn.

's Ochtends buiten zetten, 's avonds binnen halen. Waarbij er een kans is om het goed te doen.... het is allemaal zo basis. Meer wil ze niet en kan ze niet. Maar dit is goed.

We zijn nu bijna een jaar later en ik kijk terug over de afgelopen tijd. Van een paard wat mensen maar stom vond en besloten had dat mensen vreselijke wezens zijn, naar een blij en vriendelijk paard. Een erg vrolijk paard.

Van overal 'nee' tegen zeggen naar het meest werkwillige dier wat ik ooit gehad heb.

Kunnen paarden over trauma heenkomen? En dan bedoel ik niet fysiek, maar mentaal en emotioneel? Meestal ben ik vooral bezig met vertellen. Met praten. En nu leer ik ook luisteren. Wat zij vertelt. Wat ze wil. Wat ze nodig heeft. Wat ze fijn vindt.

Wat is ze me lief.
De laatste keer, na de training met de trailer, ging ze uiteraard weer gewoon naar buiten. En ik zat nog even in de baan met haar, met een bak voer. Ze wilde niet naar de wei. Ze wilde bij mij blijven. We zijn naar de wei gegaan, en ik heb daar nog een hele tijd zitten dutten. Samen zijn. Undemanding time.

Undemanding time is een rode draad geworden.
Vrijdag gaan we weer bezig met de trailer, en eens dat klaar is, zal ik beginnen haar te rijden. Ik kijk er naar uit, maar dit paard is een persoon. Er is zoveel meer dan rijden. Er is een prachtig paard.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:13

<3