ruitje schreef:Eigenlijk verschilt alleen de manier van belonen denk, ik ken veel methodes waarin het weghalen van de druk de beloning is. Waar ik dan wel eens mee zit, is dat het bij lastige paarden een 'truukje' word. Dat ze bijv. Hun hoofd laag doen omdat ze weten dat er dan release van de druk komt,maar ik heb het idee dat het dan geen ontspanning is. Snap je?
Dat is ook wat het lastig maakt met dit paard, en ook de reden waarom ik de emotie, en de daadwerkelijke ontspanning beloon, omdat het anders idd een trucje wordt. Monster vindt het namelijk ook heel grappig om de trailer in te rennen, iedereen aan de kant te beuken, koekje pakken en er snel weer uit

En dat is wel heel slim natuurlijk, maar absoluut niet wat we willen.
Dus ik snap je helemaal want daar is dit paard héél goed in

ruitje schreef:Zien jullie dat met voer beloning minder?
OP het moment dat je echt de emotie beloont, ja.
Ik doe het ook aan de dubbellonge, ik klik op het moment dat ze nageeft en echt met impuls beweegt, en daarin balans en ontspanning vindt. Ik vind echt belangrijk dat paard begrijpt dat ik niet alleen een houding vraag, of een actie, maar ook de emotie achter de actie, zodat het niet een trucje wordt.
ruitje schreef:En hoe vraag je haar voorwaarts zonder druk? Is het dan altijd op haar initiatief?
Gewoon ruimte naar voren geven zonder druk op het touw

Dat heeft te maken met mijn doel. Mijn vorige paard laadde zichzelf, en dat wil ik deze ook leren

Hahaha de reacties daarop waren ook altijd geweldig.
"Moet ik je helpen met laden? "
"Nee hoor, paard laadt zichzelf"
Dat wilde ze dan weleens zien. Touw over de hals en paard liep zo de trailer in

ruitje schreef:Wat doe je als ze achteruit stormt om haar tegen te houden? Druk van voren of druk van achter?
Druk van achter, dan krijgt ze tikken voor de billen. Niet zo lief, maar het helpt wel, het is nu wel duidelijk dat ik dat ABSOLUUT niet wil hebben.
Maar ik ga niet voor aan het touw hangen, want dan heb ik de handen kapot, want je houdt ze echt niet als ze dat doet.
oji schreef:Het is ook niet mijn manier, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik ben gewoon niet zo van het belonen met voer/snoep.
Maar wat me vooral opvalt is, hoewel lastig te zien vanuit deze hoek, dat het lijkt of ze er wel weer een stuk beter en gevulder uitziet. Klopt dat?
Thanks, yep, al kun je de ribben nog steeds wel zien soms, maar volgens de DA is ze prima op gewicht en heeft ze gewoon een grote ribbenkast

Maar ze vult idd leuk op, de bovenlijn vooral is voller, en ze heeft meer hals en meer bil

Het lijf lijkt ook echt beter in balans te komen, alsof alles meer klopt of zo. En ze heeft meer spier, dus het hangt allemaal niet meer zo op de pezen en de banden.
Prairy schreef:Gezellig daar
Het was idd onwijs gezellig, zeker ín de trailer, en dit was echt een hele fijne sessie, en paard was ook heel blij. Heel ontspannen zo.