Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:40

Elin_ schreef:
Linsey1998 schreef:
Dit is mijn nieuwe aanwinst! 14 jaar oud en ruin, mega braaf en ontzettend knap <3

[ [url=m/AYqbuo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0dqPVz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/P66fpi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knapperd *\o/*

gribaldi he *\o/* *\o/*

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:00

Chichika schreef:
Elin_ schreef:
Wat een knapperd *\o/*

gribaldi he *\o/* *\o/*

Jaaa zo blij mee! Vind Gribaldi’s echt geweldig! Hij is mega woest met stappen aan de hand en longeren. Maar eenmaal onder het zadel heb je zo’n fijn hardwerkend paard <3

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:14

je bent verstandi goede keuze .paard gaat straks in de prijzen lopen .gaat je niks kosten allen maar prijzen en plezier . wat wil men nog meer
behalve ikke die wil oog kontakt ;(

Linsey1998

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:40

Iedereen wilt natuurlijk iets anders.

Mij gaat t meer om hoeveel vertrouwen en betrouwbaarheid een paard mij kan geven onder het zadel. Aan de hand of aan de longe mag mijn paard best wat wilder en woester zijn.

Persoonlijk stel ik de klik onder het zadel boven de klik ernaast. Maar dat is puur persoonlijk.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 06:55

Hoi allemaal,
Ook ik ben op zoek naar een paard! Mijn eerste paard, komt met een mini aan huis te staan.
Nu ben ik gisteren wezen kijken naar een 2 jarige fjord, erg aansprekend dier en voelde zeker een klik. Enige punt om over na te denken: heeft als veulen een (draad?)wond aan een achterbeen gehad, thv koot, dus nu litteken. Eigenaar heeft foto's van de wond destijds laten zien: was vrij oppervlakkig en is goed genezen. 1 maand erna was het been iets minder belastbaar maar inmiddels loopt hij er prima op (zelf stap, draf, galop in de wei gezien), en been is volgens eigenaar nooit warm/dik oid. Ik ga klinisch laten keuren.
Hebben jullie tips of ideeën hierover? Wel/niet doen?
Doel met deze fjord is recreatief rijden straks; geen speciale niveau eisen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:52

Kan je niet alleen dit been rontgen op de foto zetten?

Mijn eigen paard is verkocht onder voorbehoud van keuring. :D

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:07

Ketly, dat dacht ik eerst ook, maar juist de weke delen zoals pezen zie je niet op een rontgenfoto..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:23

Echo laten maken wellicht

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:29

Wat een leuk topic dit, ik wil me ook graag melden.
Ik ben opzoek naar een jong paard om straks dressuurmatig wat te gaan doen. Maar pfff wat is het lastig. Mijn aandacht is wel gevallen op het Friese ras. Toevallig een leuke gezien, maar nu blijkt ze bij een handelaar te staan. Hoe staan jullie hier tegenover? Komt net bij de fokker vandaan, staat er net een maand. Vind dat toch een beetje spannend, dus neig om verder te kijken. Ik zou sowieso röntgen willen keuren, maar dat haalt mijn twijfels niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:33

Tsja ligt er aan. Hoe staat de handelaar bekend? Wat voor gevoel krijg je er bij? Mijn paard komt ook van een stal vandaan die dravers omschoolt en daarna weer doorverkoopt. En echt, ik heb er geen slecht woord over te zeggen. Ik zou een toekomstig paard 10x liever nog een keer daar kopen na de vervelende ervaringen die ik met particulieren heb gehad. Dus het ligt er echt aan wat je treft. Er zijn ook stallen waar ik nooit van mijn leven zal gaan kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:47

Vetra schreef:
Hoi allemaal,
Ook ik ben op zoek naar een paard! Mijn eerste paard, komt met een mini aan huis te staan.
Nu ben ik gisteren wezen kijken naar een 2 jarige fjord, erg aansprekend dier en voelde zeker een klik. Enige punt om over na te denken: heeft als veulen een (draad?)wond aan een achterbeen gehad, thv koot, dus nu litteken. Eigenaar heeft foto's van de wond destijds laten zien: was vrij oppervlakkig en is goed genezen. 1 maand erna was het been iets minder belastbaar maar inmiddels loopt hij er prima op (zelf stap, draf, galop in de wei gezien), en been is volgens eigenaar nooit warm/dik oid. Ik ga klinisch laten keuren.

Even de scan erlangs halen, dan zie je dat er niks aan de hand is en klaar.
Persoonlijk zou ik dat waarschijnlijk niet eens doen want als er wat is, komt dat op de harde volte wel eruit.
Het is een Ford, geen kapot gefokte dressuurrilkikker.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:30

Domino_2006 schreef:
Ik heb haar vanaf dat ze vijf maanden oud was volledig zelf opgevoed. Het was een voor 75% Arabier die mij als enige baas zag. Kon alles met haar doen. Hoe moeilijk ze het ook vond, ze deed het voor mij. Zij heeft mij veel geleerd over de echte band met een paard

Daarom heb ik ze ook liefst zo jong mogelijk bij mij. Het is toch anders als je zo een dier vanaf de veulentijd kent. Dat 3 jaar in de opfok gooien en 1 keer om de zoveel tijd eens een bezoek brengen, heb ik daarom nooit echt heel erg goed gesnapt. Maar goed, dat is een andere discussie. :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:43

Ketly schreef:

Wat fijn Ketly, gefeliciteerd! Betekent dat ook dat we je kunnen feliciteren met je nieuwe vriendje? *\o/*

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:11

Ik heb er inmiddels 3 bekeken.
Paard 1: goed verkeersmak, goed opgevoed, mij wat teveel Tuiger qua type, maar daar had ik geen problemen mee gehad als het geklikt had. Ze was erg heet en mega sensibel. Aangezien mijn vriend daar niet blij van wordt, was dat niet ons paard.

Paard 2: 4 jaar, gereden en getuigd. Plaatje! Wel wat klein. Ik was wel in love. Dat ging over toen bij het checken van de papieren ze drachtig bleek.
Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen met een veulen 35km verder op in pension op een stal die daarop niet voorzien is.
Echt heel jammer. Ze boden nog aan het Weg te laten spuiten, maar dat voelde echt niet goed.

Paard 3: plaatje en het allerbeste lopen,maar pas 3 jaar en nog echt een puppy. Wel relaxed paard. Afgesproken dat ze de komende weken eerst verder doorgereden wordt en dat we haar dan proberen. Dus ondanks dat ik geen 3 jarige wil, wordt t er wellicht wel 1 :) .

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:27

ikke schreef:
Vetra schreef:
Hoi allemaal,

Even de scan erlangs halen, dan zie je dat er niks aan de hand is en klaar.
Persoonlijk zou ik dat waarschijnlijk niet eens doen want als er wat is, komt dat op de harde volte wel eruit.
Het is een Ford, geen kapot gefokte dressuurrilkikker.

Dank je Ikke, zo nuchter sta ik er normaal ook in, maar nu bij een eerste aankoop wordt het toch wat spannender, dus wilde even wat ervaringen opvragen van meer ervaren mensen :)

En ik wil laten keuren bij een kliniek waar ze evt ter plekke ook even met echo kunnen kijken inderdaad. Dank je Brokjes!

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:43

Gini schreef:
Domino_2006 schreef:
Ik heb haar vanaf dat ze vijf maanden oud was volledig zelf opgevoed. Het was een voor 75% Arabier die mij als enige baas zag. Kon alles met haar doen. Hoe moeilijk ze het ook vond, ze deed het voor mij. Zij heeft mij veel geleerd over de echte band met een paard

Daarom heb ik ze ook liefst zo jong mogelijk bij mij. Het is toch anders als je zo een dier vanaf de veulentijd kent. Dat 3 jaar in de opfok gooien en 1 keer om de zoveel tijd eens een bezoek brengen, heb ik daarom nooit echt heel erg goed gesnapt. Maar goed, dat is een andere discussie. :)

Domino heeft nooit in de opfok gestaan. Die stond in een kleine kudde (twee veulens en twee oudjes) op een pensionstal. Ik heb haar vanaf 5 maanden dus echt in de hand gehad.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:45

Mag ik jullie oordeel vragen ergens over?

Luchtzuiger wat kan dit veroorzaken? En kopen of laten staan?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:51

Ik zou de fjord wel extra laten controleren.
Mijn vorige paard had ook een draadplek en was goed op de buigproef.

Foto laten maken van die plek ... had ie een 2 voor, acceptabel dus.
Toch liep hij nooit echt lekker door zn lijf. Behalve op concours, dan was ie er helemaal.
Hij was nooit kreupel, wel pijntjes in zn lijf (rug, SI, hals). De osteopaat heeft me een vermogen gekost.

Uiteindelijk vele jaren verder, hele been op de foto laten zetten.
Er zat oud letsel,waarschijnlijk door een val op de grond en knie was kapot. Zelfs neurologisch twijfelachtig.
Ik heb m tot mijn grote spijt in moeten laten slapen.
Hij heeft nooit een stap kreupel gelopen, alles gecompenseerd in zijn lijf. En altijd zn best gedaan.
En hij heeft in het M1 diverse prijzen gewonnen met dit kapotte been

Dus dressuurrilkikker? Paard was bikkelhard voor zichzelf.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:54

Domino_2006 schreef:

In welke mate doet ie het?
Sommige zijn echte junks, die willen continue de bak of aanwezige weidepaal pakken. Zo een zou ik lekker laten staan.

Er zijn ook paarden die t doen net voor het voeren en bij stress. Als het een heel leuk paard is, zou ik dat acceptabel vinden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:01

Luchtzuiger, lastig. Maar vaak als paarden heel veel buiten kunnen lopen wordt het wel minder.

Maakt ook nog al uit of je thuis of in pension staat. Luchtzuigers zijn niet overal welkom. Paarden kunnen dit gedrag heel soms gaan kopiëren. (De meeste doen dit overigens niet.)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:23

Ik heb voor het eerst echt een reactie gestuurd, ieeks :):)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:29

boemel schreef:
Domino_2006 schreef:

In welke mate doet ie het?
Sommige zijn echte junks, die willen continue de bak of aanwezige weidepaal pakken. Zo een zou ik lekker laten staan.

Er zijn ook paarden die t doen net voor het voeren en bij stress. Als het een heel leuk paard is, zou ik dat acceptabel vinden.

Dat laatste is management. Daar heb je dus 99,9% invloed op.
Mijn ervaring is dat het nooit meer 100% weg gaat, maar door goed beleid kun je het ogenschijnlijk laten verdwijnen.

Sommigen doen het ook op voer. Hier eentje die je dus niet of nauwelijks brok moet geven, dan is er niks aan de hand.
Maar er staat daar ook zo'n stress-zuiger. Deels komt dat omdat de verzorger sommige details in de omgang mist/negeert. Maar een deel zal ook haar verleden zijn. Paard is te lief geweest voor hoe er met haar omgesprongen wordt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:36

Sintara schreef:

Spannend !!! hou ons svp op de hoogte.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:52

Sintara schreef:

Spannend!! Ik zat toen echt de hele dag mijn mail te checken haha. Wat voor 1 heb je op gereageerd?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:56

Autumnn schreef:
Ketly schreef:

Wat fijn Ketly, gefeliciteerd! Betekent dat ook dat we je kunnen feliciteren met je nieuwe vriendje? *\o/*

Ik wacht eerst de keuring af, om teleurstelling te voorkomen :o Ben vandaag wel weer wezen kijken en ohhhh hij is zo leuk <3