Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:47

De laatste wedstrijd die ik gereden heb, heb ik de tweede proef expres in een lager ritme gereden dan de eerste. Op het gevaar af dat het er te braaf uit zou zien. Maar ze is inmiddels sterker geworden en loopt denk ik met meer activiteit in dat lagere ritme dan vroeger. Het voelde voor mij super makkelijk en ontspannen, zonder dat ik het gevoel kreeg dat ze niet aan het werk was. In de punten kreeg ik de geruststelling dat dit inderdaad een goede keuze was en ook in het commentaar. ( was beide proeven dezelfde jury ). Ik denk dat als ik dit een jaar geleden ook zo gedaan had, dat de jury bij de proef in slaap gevallen was.

Promisse

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:13

oh ja en je vroeg of het slim was om te schakelen. Als hij niet voor het been is dan moet je wel. Maar anders doe ik het pas als ze zich helemaal loslaat. Doe ik het eerder dan ben ik bang dat het de strakheid alleen maar versterkt. Maar dat geldt voor mijn paard, ik weet niet of dat standaard is.

Ik vind dit best een moeilijk hoofdstuk. Vooral omdat je niet meteen te voelen krijgt of je het goed doet, bij een paard met mindere gangen ten minste. Met paarden met meer talent is het een ander verhaal.
Ik heb laatst een tijdje een jong paard gereden en die had er totaal geen moeite mee om zijn lijf op de juiste manier te laten reageren.
En aangezien ik hierin veel te weinig ervaring heb, voel ik me daar best onzeker over.
Ik hoop dat er mensen zijn met meer ervaring die ook nog eens hier hun kennis willen delen.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 06:37

Ook ik heb moeite om het clipje te bekijken. Ik denk dat je moet voelen met je zitbenen in plaats van kijken wat de voorhand doet. Je moet met de motor rijden, de voorhand gaat vanzelf uit de weg als de verbinding goed is.
Als je arbeidsdraf lichtrijden en doorzitten echt een verschillende draf oplevert is daar heel veel winst te behalen, want daar zit in de basis een probleem. In arbeidsdraf moet je toch heel dicht bij die V zitten, ook met een paard met korte benen, en in twee tact, met goede diagonalen. Daar kan je wel heel veel met het tempo spelen, het paard moet de passen kunnen afmaken in evenwicht, niet te snel gaan en niet op de voorhand duwen. Ook daar moet al een beetje ronding aanwezig zijn.
Ik heb ook dezelfde problemen, ik ben van een holsteiner naar een andalusier gegaan. Geen zweefmoment zichtbaar in arbeidsdraf en een V is ook niet te vinden. Changementen geen probleem, maar de beste ooit in spanning opbouwen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:12

Promisse schreef:
oh ja en je vroeg of het slim was om te schakelen. Als hij niet voor het been is dan moet je wel. Maar anders doe ik het pas als ze zich helemaal loslaat. Doe ik het eerder dan ben ik bang dat het de strakheid alleen maar versterkt. Maar dat geldt voor mijn paard, ik weet niet of dat standaard is.

Vooruit en terug rijden werkt super maar je (ik) kunt het ook zo lekker verkeerd uitvoeren. :+ Dan ga ik te veel voor het doel, vergeet je dat het een middel is, en knal je ze van het achterbeen af en sleurt ze weer terug.
Als ik het veel subtieler doe, dus stap voor stap, heeft het veel meer effect. En kan het op ieder moment van de training effect hebben.

Als ik het helemaal voor elkaar heb kan ik terug rijden door mijn hand te ontspannen, iets naar voren te zitten en uit te ademen. Dan kan de rug mooi onder mij opbollen. Maar doe dat maar eens.
En voer het dan ook uit in je proef ......

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:23

Pol13 demk dat ik ook nog te vaak, te veel wil.
Lanoca vroeger was het verschil lichtrijden-doorzitten inderdaad giga. Gingen we van ontspanning naar pure spanning. Nu kan hij gelukkig blijven ontspannen. Moet alleen heel erg waken dat hij niet alsnog de stress inschiet en zijn rug hard maakt.

Vandaag proberen kort stukje te filmen van Eliana. :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:57

Stille meelezer wil graag weten over welke V jullie het hebben :o

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:58

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:48

Heel fijn gelesd met Eliana. Helaas is er nog geen seconde gefilmd. Beetje jammer.
Heb gevraagd of ze komende dagen dan van elk paar paar minuutjes wil filmen. :+
Gehele les bezig geweest met laag, rond en over de rug gaan. Zo fijn dat ik eindelijk fijne instructie heb gevonden. :))

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:55

Dank je ik snap hem :o

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:14

Jeetje wat veel gepraat weer! Erg interessant allemaal!

Ik heb deze week les gehad van een nieuwe instructrice, aangeraden oa door iemand in dit topic. Was echt enorm leuk, ze zag precies wat de moeilijkheid bij de merrie is, maar ook vooral bij mij. Gelijk veel aan mijn zit gesleuteld, fijn, want ik voel wel dat ik haar soms in de weg zit, maar kan dan niet bepalen waardoor. Ze ging echt stukken beter lopen. Hoewel het voor mij voelde alsof ik op een kameel zat, kreeg ik later korte filmpjes terug en zag een totaal ander paard dan voorheen. Eindelijk haar passen afmaken, veel meer ruimte in de hals, ipv die enge valse knik en stuwende achterbenen. Echt erg leuk. En fijn om iemand gevonden te hebben die bij veel trainers heeft gelest, waaronder veel bij Rien geweest, dus dat sluit goed aan bij waar ik zelf mee bezig ben/wil zijn.

In het kader van kritisch naar jezelf kijken:

Afbeelding
Gruwelijk valse knik, te strak en rug weggedrukt. Eigenlijk word ik echt erg verdrietig van deze foto :') was één van de spanningsvolle momenten tijdens de regio, waarbij ik hoopte haar wat meer opgericht te krijgen door haar van voren op te sluiten. Poging mislukt :D

Afbeelding
Hier eenzelfde beeld: achter het bit en de loodlijn, passen kort (komt niet met een vlakke hoef op de bodem terecht), rug weggedrukt. Ziet er erg oncomfortabel uit!

Afbeelding
Een (gunstig gekozen O:) ) still van het filmpje van mijn les maandag. Oprecht een van de eerste momenten op film dat ze op de loodlijn loopt, ipv erachter. De nek als hoogste punt, mooie welving in de hals en ruimere passen. Ik zie wel dat ze achter sneller is dan voor. Achter tilt ze al op, terwijl voor nog aan de grond staat - dat betekent dat ze nog teveel op de voorhand loopt?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:44

Super fijn Joyce!!
Inderdaad stuk fijner beeld. Die beenzetting snap ik zelf nog niet helemaal, dus mag rest uitleggen. :')

Filmpje met Sterre *\o/*
https://youtu.be/j-_biF4wJzQ

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:32

Jaaa ik vind Sterre echt zo leuk! Lekkere speedy Gonzales! Ziet er stabiel uit hoor, zo lekker lang, fijn. Met haar is het denk ik vooral kilometers maken, balans laten vinden, want dat zal nu de reden zijn dat ze zo hard wil? Ik zou de neiging hebben haar wat rustiger te laten lopen, maar denk dat dat geen zin heeft, omdat ze dat nog niet kan. Beter dan in het begin een iets te hoog tempo en uiteindelijk dmv voltes kleine stukjes terug nemen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:39

Klopt ze zoekt haar balans en loopt dus nog vrij hard. :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:35

Wat goed Joyce! Inderdaad een veel fijner en correcter beeld :)

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:43

Wat een leuke pony. Ziet er goed uit zo! Alleen inderdaad tijd om haar rustiger te laten lopen denk ik.
Leuk om ook deze een beetje te mogen volgen!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:44

Mooi beeld Joyce! En fantastisch om nu een fijne instructeur te hebben.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:03

FCSA schreef:
Wat goed Joyce! Inderdaad een veel fijner en correcter beeld :)

Ja, dankjewel voor je tip ook hoor! Inmiddels uit meerdere hoeken positieve ervaringen over haar gehoord, dus ik ben echt erg blij. :) Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:27

Sterre is trouwens 4 jarige D pony. Nog geen wedstrijden mee gestart. Vorig jaar zomer zadelmak gemaakt. Euhmmm dat wat het wel aan info denk ik. :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:16

Promisse schreef:

Ik vind dit best een moeilijk hoofdstuk. Vooral omdat je niet meteen te voelen krijgt of je het goed doet, bij een paard met mindere gangen ten minste. Met paarden met meer talent is het een ander verhaal.
Ik heb laatst een tijdje een jong paard gereden en die had er totaal geen moeite mee om zijn lijf op de juiste manier te laten reageren.
En aangezien ik hierin veel te weinig ervaring heb, voel ik me daar best onzeker over.
Ik hoop dat er mensen zijn met meer ervaring die ook nog eens hier hun kennis willen delen.

Tot hier bijgelezen, rest moet nog.

Vind eigenlijk wel dat je het met paard met mindere gangen ook goed kan voelen (heb natuurlijk een reservoir aan niet ruim bewegende klein lopende pony's als ervaring :+ ), maar je voelt het doordat ze meer gaan dragen, je kan makkelijker zitten en ze gaan toch ruimer bewegen rug veert meer. Geef wel toe dat je het bij zwarte veel makkelijker voelt dan bij beige, maar ook bij klein beige kan je het voelen.

Mirjamalvaro even je foto gemishandeld, sorry.. anderen kunnen dat berwerken heel goed, ik krijg zelfs geen recht lijn getekend, laat staan gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Je wilt de driehoeken (roze) even groot hebben, bij Zorro neig je naar voor groter dan achter, omdat ie achter er wat achteraan komt, hij zou allicht wat iemand anders suggereerd in iets lager been zet tempo gereden moeten worden? Dan kan hij allicht zijn passen beter afmaken, dan wel hij moet achter nog sterker worden, maar dat krijg je ook alleen maar voor elkaar met gerichte oefeningen (Zijgangen daar weer handig voor).

Je wilt dat diagonale benenpaar even ver is in de beweging (blauw) dus niet bv achter aan de grond en voor niet, ze moeten beiden op de grond of beiden in de lucht (afh. van het moment uiteraard).
en de lijn in blauw geeft aan dat je wilt dat dat stukje been parallel zijn aan elkaar, dus niet zoals vaak in de dressuur voorbeen langs het oor en achter die ehh, achter blijft in de beweging.

Geel loodlijn en rood / oranje punt dat hoogste zou moeten zijn (even in acht nemend dat ik dus echt die lijnen niet op hun plek krijg en niet recht getekend. Vond het al heel wat dat ik er überhaupt lijnen in gefreugeld kreeg.

Wel leuk dat je zo ook kan zien dat Sterre nog maar jonkie is <3 en dus logischerwijze ook heel anders loopt dan Zorro.

Edit en ik heb de horizons op de foto's recht gezet, ziet het er ook vaak meteen anders uit.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 16-05-18 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:19

pol013 schreef:
Promisse schreef:

Vooruit en terug rijden werkt super maar je (ik) kunt het ook zo lekker verkeerd uitvoeren. :+ Dan ga ik te veel voor het doel, vergeet je dat het een middel is, en knal je ze van het achterbeen af en sleurt ze weer terug.
Als ik het veel subtieler doe, dus stap voor stap, heeft het veel meer effect. En kan het op ieder moment van de training effect hebben.

Als ik het helemaal voor elkaar heb kan ik terug rijden door mijn hand te ontspannen, iets naar voren te zitten en uit te ademen. Dan kan de rug mooi onder mij opbollen. Maar doe dat maar eens.
En voer het dan ook uit in je proef ......

Whaahh, mijn fout ook, dan wil ik te veel, kan veel subtieler en kleiner, maar nee, ik moet weer meer..

@Joyce leuk paard! En hier proberen we inderdaad wat te leren, dus de net niet goed momenten zijn daar perfect voor. Bij die van jou zie je op de niet wedstrijd foto bv dat ene voet nog op grond is andere niet meer. Heb ik ook vaak, is echt zo'n dingetje, waarvan je weet dat het niet moet, maar wat je dan nog 100x gebeurt.
Als je challange meedoet komt dat ook aan bod in het verhaaltje van Rien. (groene rondje voet is aan de grond en de andere van het diagonale benenpaar niet)
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:43

mirjamalvaro schreef:
Ik heb gewoon op eigen pagina en dan openbaar. Maar zat daar ook over te twijfelen. :=

Ik gooi hem ook gewoon openbaar hoor, de meesten die me kennen weten toch wel hoe ik rij :+ :D en de rest ken ik toch niet 8-)

Zal ik deze doen?? :+ :Y)
Afbeelding
Griaffe...

Of in elkaar getrokken (iets met proberen achterbeen te activeren, zonder met 100 km/u door de baan te scheuren), achter de loodlijn met valse knik
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:00

Dus eigenlijk moet ik Zorro en Eliana combineren. Zorro zijn hoofd/hals houding en Eliana haar beenzetting. :P

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:04

Haha Sjol gelukkig weet iedereen hier geloof ik wel dat we allemaal in de leer zijn. :))

De jongste is ook aan het werk hier
Dit was de 2e keer erop
https://youtu.be/FSKcwtFG6kY

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:08

mirjamalvaro schreef:
Dus eigenlijk moet ik Zorro en Eliana combineren. Zorro zijn hoofd/hals houding en Eliana haar beenzetting. :P

En dan ook de leeftijd middelen :D

Het zal het weer wel zijn, dit filmpje hapert ook, en die op fb van jou die was wel gewoon strak.
Maar ze is wel braaf hoor! Daar ga je nog wel hoop plezier van hebben.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:11

Hmm leeftijden 9 en 14. 11.5 jaar :P

Die van Sterre is met mijn mobiel. Rest van de filmpjes met moeders mobiel. Ga haar nu steeds mijn mobiel geven hoor. En erbij zeggen dat ze hem plat moet houden, anders blijft ze rechtop filmen. Zucht.
Ach heb iig beeld hihi.

Kyara is echt super braaf. Ga de galop er maar opzetten aan de longe.
Hoofd/hals houding word nog niets aan gedaan. Hoewel ik vandaag gekeken heb of ze mijn hand wat meer naar beneden wou volgen.