Eb01 schreef:Heeft iemand ervaring met die stal?
Bokker Udo2001 heeft daar een hele leuke en knappe vandaan, rijdt ze nu Z mee
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Torius16 schreef:@Jolanda20 en @Floortje_89 jullie antwoorden bevestigen mij wederom dat er door potentiële kopers teveel gekeken wordt naar de vaderlijn zonder de moederlijn mee te nemen die ook voor 50% verantwoordelijk is voor het veulen. Er wordt veel gegenaraliseerd vanuit 'horen/zeggen' alsmede de hengstenindexen ipv dat daadwerkelijk gekeken wordt of het zo is. Daarbij zijn de vaders weliswaar de verervers, maar als de zonen beter zijn dan betekent het wel dat zij die eigenschappen weer vererven wat voor de vaders nadelig was (bijv. dat achterbeen)
Het symposium wat ik gisteren gevolgd heb (als fokker en actief wedstrijdruiter) met oa Cor Loeffen, Jan Greve, Rob Ehrens en Johan Hamminga was daarom ook zeer interessant. Jazz is ook niet makkelijk, maar ligt ook aan wat voor merrie gebruik je? En welke hengst doe je weer bij een Jazz merrie?
Duits of Belgisch bloed kan dan erg interessant zijn. (Ferro komt overigens uit een merrie die niet eens stamboek is.....)
Ook denk ik dat op dit forum toch meer gezocht wordt naar het 'gewone' paard waar de 'gewone' ruiter mee om kan gaan.
Want laten we wel zijn de karakterpaarden zijn toch ook voor een specifieke ruiter weggelegd (toch???)
En aan die paarden hangt idd een prijskaartje, maar er zijn er genoeg goede te vinden voor rond de 5000,00 die leuk mee kunnen doen in de basiswedstrijdsport en waarmee je ook een fatsoenlijke buitenrit mee kunt maken

Floortje_89 schreef:Torius16 schreef:@Jolanda20 en @Floortje_89 jullie antwoorden bevestigen mij wederom dat er door potentiële kopers teveel gekeken wordt naar de vaderlijn zonder de moederlijn mee te nemen die ook voor 50% verantwoordelijk is voor het veulen. Er wordt veel gegenaraliseerd vanuit 'horen/zeggen' alsmede de hengstenindexen ipv dat daadwerkelijk gekeken wordt of het zo is. Daarbij zijn de vaders weliswaar de verervers, maar als de zonen beter zijn dan betekent het wel dat zij die eigenschappen weer vererven wat voor de vaders nadelig was (bijv. dat achterbeen)
Het symposium wat ik gisteren gevolgd heb (als fokker en actief wedstrijdruiter) met oa Cor Loeffen, Jan Greve, Rob Ehrens en Johan Hamminga was daarom ook zeer interessant. Jazz is ook niet makkelijk, maar ligt ook aan wat voor merrie gebruik je? En welke hengst doe je weer bij een Jazz merrie?
Duits of Belgisch bloed kan dan erg interessant zijn. (Ferro komt overigens uit een merrie die niet eens stamboek is.....)
Ook denk ik dat op dit forum toch meer gezocht wordt naar het 'gewone' paard waar de 'gewone' ruiter mee om kan gaan.
Want laten we wel zijn de karakterpaarden zijn toch ook voor een specifieke ruiter weggelegd (toch???)
En aan die paarden hangt idd een prijskaartje, maar er zijn er genoeg goede te vinden voor rond de 5000,00 die leuk mee kunnen doen in de basiswedstrijdsport en waarmee je ook een fatsoenlijke buitenrit mee kunt maken
Nou, Sandro Hit drukt qua achterbeen wel zijn stempel hoor. Ik ken ze natuurlijk niet allemaal, en er liep in de VSN of Prinsenstad (een van beide) een hele goede mee en zo zijn er vast meer. Maar de SH's die ik ken waren echte stuwers in plaats van dragers of erg traag. Ik zou een goede er absoluut niet om laten staan, een goed paard heeft geen kleur en ook geen afstamming, en uit een goede moeder kan er heus wel iets goeds van komen. Daarnaast stond er een tijd geleden een heel artikel in een of ander paardenblad over prestaties van nakomelingen, SH heeft niet voor niets zo weinig nakomelingen lopen hoger in de sport. moet je kijken wat hij gedekt heeft, en hoe bijvoorbeeld Ferro's en Jazzen wel hun stempel in de hogere sport drukken (ik weet niet meer in welk blad het stond, sorry). Maargoed, dat is inderdaad niet de categorie waarin de meeste mensen hun paard zoeken, leuke basispaarden genoeg en dan doet papier er weinig toe, als ze maar correct zijn en fijn te rijden.