Een nieuw paard kopen deel II

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:03

Eb01 schreef:
Heeft iemand ervaring met die stal?

Bokker Udo2001 heeft daar een hele leuke en knappe vandaan, rijdt ze nu Z mee :)

Eb01

Re: Een nieuw paard kopen deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:21

ok. Ik had er niet zo een goed gevoel bij dus fijn om te weten.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:55

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:00

Paard kopen bij DWH kan ik je zeker aanbevelen, komt de mijne ook vandaan, zij heeft altijd topfijne beesten staan. (wel hogere prijsklasse)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:02

Zitten erg mooie paarden tussen!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:18

@AronenLoutje: vanaf welke prijs gaan ze daar?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:28

Wij hebben ons paard bij www.quality-horses.nl vandaan. Ze hebben vaak meer als wat er op de site staat. Meestal wel jonge dieren, die net onder het zadel zijn. Misschien iets voor sommige hier om te kijken?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:53

@pollux, gemiddeld vanaf +- 10.000 maar wellicht zijn de prijzen daar inmiddels ook iets gezakt.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:25

Heb even gebeld naar Quality-horses. Ze hadden een heeeele gave staan (op de site Dux Sinclair). Prijs is meer dan 3 keer mijn maximale budget.... haha! Alle paarden beginnen rond de 25.000,- dus voor wie echt een dikke portomonee heeft. Ik werd wel heel netjes doorverwezen naar twee stallen die fijne sportpaarden verkopen met iets meer kans dat ze iets in mijn budget hebben. Haha, alles waar ik als een blok op viel qua type en beweging, begint bij 20.000,- Mijn portomonee correspondeert niet met mijn smaak :9

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:27

Dan zijn ze gestegen met de prijs, want dat heb ik niet voor de mijne betaald toen hoor ;)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:28

Dat probleem kennen wij thuis ook...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:29

Ik zie leuke paarden zeg!
die op de vorige pagina de merrie van 155 viel mij ook al erg op!
Hoe gaat het trouwens met het paard van Arabierje? Warona?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:31

Hmm Pollux zocht jij niet een kleintje? Wij hebben een leuke driejarige ruin op stal staan. Beetje klein gebleven, maar ERG leuk dier. Weet niet of 'ie te koop is/komt maar moet ik je op de hoogte houden?

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:32

@Jolanda20 en @Floortje_89 jullie antwoorden bevestigen mij wederom dat er door potentiële kopers teveel gekeken wordt naar de vaderlijn zonder de moederlijn mee te nemen die ook voor 50% verantwoordelijk is voor het veulen. Er wordt veel gegenaraliseerd vanuit 'horen/zeggen' alsmede de hengstenindexen ipv dat daadwerkelijk gekeken wordt of het zo is. Daarbij zijn de vaders weliswaar de verervers, maar als de zonen beter zijn dan betekent het wel dat zij die eigenschappen weer vererven wat voor de vaders nadelig was (bijv. dat achterbeen)

Het symposium wat ik gisteren gevolgd heb (als fokker en actief wedstrijdruiter) met oa Cor Loeffen, Jan Greve, Rob Ehrens en Johan Hamminga was daarom ook zeer interessant. Jazz is ook niet makkelijk, maar ligt ook aan wat voor merrie gebruik je? En welke hengst doe je weer bij een Jazz merrie?
Duits of Belgisch bloed kan dan erg interessant zijn. (Ferro komt overigens uit een merrie die niet eens stamboek is.....)

Ook denk ik dat op dit forum toch meer gezocht wordt naar het 'gewone' paard waar de 'gewone' ruiter mee om kan gaan.
Want laten we wel zijn de karakterpaarden zijn toch ook voor een specifieke ruiter weggelegd (toch???)
En aan die paarden hangt idd een prijskaartje, maar er zijn er genoeg goede te vinden voor rond de 5000,00 die leuk mee kunnen doen in de basiswedstrijdsport en waarmee je ook een fatsoenlijke buitenrit mee kunt maken ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:36

Helemaal mee eens!

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:47

Torius16 schreef:
@Jolanda20 en @Floortje_89 jullie antwoorden bevestigen mij wederom dat er door potentiële kopers teveel gekeken wordt naar de vaderlijn zonder de moederlijn mee te nemen die ook voor 50% verantwoordelijk is voor het veulen. Er wordt veel gegenaraliseerd vanuit 'horen/zeggen' alsmede de hengstenindexen ipv dat daadwerkelijk gekeken wordt of het zo is. Daarbij zijn de vaders weliswaar de verervers, maar als de zonen beter zijn dan betekent het wel dat zij die eigenschappen weer vererven wat voor de vaders nadelig was (bijv. dat achterbeen)

Het symposium wat ik gisteren gevolgd heb (als fokker en actief wedstrijdruiter) met oa Cor Loeffen, Jan Greve, Rob Ehrens en Johan Hamminga was daarom ook zeer interessant. Jazz is ook niet makkelijk, maar ligt ook aan wat voor merrie gebruik je? En welke hengst doe je weer bij een Jazz merrie?
Duits of Belgisch bloed kan dan erg interessant zijn. (Ferro komt overigens uit een merrie die niet eens stamboek is.....)

Ook denk ik dat op dit forum toch meer gezocht wordt naar het 'gewone' paard waar de 'gewone' ruiter mee om kan gaan.
Want laten we wel zijn de karakterpaarden zijn toch ook voor een specifieke ruiter weggelegd (toch???)
En aan die paarden hangt idd een prijskaartje, maar er zijn er genoeg goede te vinden voor rond de 5000,00 die leuk mee kunnen doen in de basiswedstrijdsport en waarmee je ook een fatsoenlijke buitenrit mee kunt maken ;)

Nou, Sandro Hit drukt qua achterbeen wel zijn stempel hoor. Ik ken ze natuurlijk niet allemaal, en er liep in de VSN of Prinsenstad (een van beide) een hele goede mee en zo zijn er vast meer. Maar de SH's die ik ken waren echte stuwers in plaats van dragers of erg traag. Ik zou een goede er absoluut niet om laten staan, een goed paard heeft geen kleur en ook geen afstamming, en uit een goede moeder kan er heus wel iets goeds van komen. Daarnaast stond er een tijd geleden een heel artikel in een of ander paardenblad over prestaties van nakomelingen, SH heeft niet voor niets zo weinig nakomelingen lopen hoger in de sport. moet je kijken wat hij gedekt heeft, en hoe bijvoorbeeld Ferro's en Jazzen wel hun stempel in de hogere sport drukken (ik weet niet meer in welk blad het stond, sorry). Maargoed, dat is inderdaad niet de categorie waarin de meeste mensen hun paard zoeken, leuke basispaarden genoeg en dan doet papier er weinig toe, als ze maar correct zijn en fijn te rijden.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:04

@Nouks: hoeveel te klein is deze gebleven? Ik heb gister namelijk aan den lijve ondervonden dat ik toch wel minimaal 1.60 moet hebben, kleiner vind ik toch te ponyachtig. Ben benieuwd naar afstamming en ik word graag op de hoogte gehouden over dit paard, dank je!

@Torius16: ik zoek toch wel iets meer dan een 'gewoon' paard. Denk ook wel dat iedereen een andere definitie heeft van 'gewoon'. Ik zoek een fijne beweger met aanleg voor de dressuur, in mijn ogen dus een iets bovengemiddeld paard. Hoeft geen topbeweger met topkwaliteiten te zijn, want dat is voor mij ook helemaal niet nodig en zal ik er ook niet uit kunnen rijden. Maar een fijn bewegend basispaard hoop ik toch wel te vinden.
Laatst bijgewerkt door Pollux op 24-01-12 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Olliexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:05

Heel veel succes iedereen met het vinden van een leuk paard zal vast wel lukken !
weet nog wel toen ik op zoek ging zo spannend en leuk allemaal

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:05

P_tries hoe ging het gister?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:22

Ik zoek ook geen SH's, vind dr geen bal aan. Een uitzondering daargelaten. D'r is hier op Bokt bijvoorbeeld een Sandreo (meen ik?) uit een Metall moeder.
Maar goed, Torius die kent mijn mening daarover ook al ;)
Maar ik zoek ook geen paard voor de 'gemiddelde' ruiter. Ze mogen lastig, heet, van alles zijn, als ze maar kunnen lopen. En altijd blijven lopen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:23

Citaat:
En altijd blijven lopen.

Die garantie heb je nooit ;)

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:26

Floortje_89 schreef:
Torius16 schreef:

Nou, Sandro Hit drukt qua achterbeen wel zijn stempel hoor. Ik ken ze natuurlijk niet allemaal, en er liep in de VSN of Prinsenstad (een van beide) een hele goede mee en zo zijn er vast meer. Maar de SH's die ik ken waren echte stuwers in plaats van dragers of erg traag. Ik zou een goede er absoluut niet om laten staan, een goed paard heeft geen kleur en ook geen afstamming, en uit een goede moeder kan er heus wel iets goeds van komen. Daarnaast stond er een tijd geleden een heel artikel in een of ander paardenblad over prestaties van nakomelingen, SH heeft niet voor niets zo weinig nakomelingen lopen hoger in de sport. moet je kijken wat hij gedekt heeft, en hoe bijvoorbeeld Ferro's en Jazzen wel hun stempel in de hogere sport drukken (ik weet niet meer in welk blad het stond, sorry). Maargoed, dat is inderdaad niet de categorie waarin de meeste mensen hun paard zoeken, leuke basispaarden genoeg en dan doet papier er weinig toe, als ze maar correct zijn en fijn te rijden.

Sandro Hit heeft er honderden gedekt, als het er niet duizende zijn. Over de hele wereld lopen er nog geen 5 GP. Als je zeker te weten een paard wil kopen die niet geschikt is voor de hogere sport. Dan moet je een Sandro Hit kopen.
Laatst bijgewerkt door Tjappie112 op 24-01-12 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Torius16

@Floortje_89 Sandro Hit was oa Wereldkampioen bij de 6-jarige dressuurpaarden in 1999, heeft meer dan 90 goedgekeurde zonen, is de vader van Poetin (merrie) en Salieri (GP van Silvia Max-Theurer google deze maar eens) en de ruin Versace (mv ULft zie ook Jazz) was in 2008 de duurste ruin voor 315.000!..
Hij heeft 14 nakomelingen in de Internationale dressuursport lopen en 19 nakomelingen die een keur/elite/prest of pref hebben behaald.
Wellicht drukt hij minder de stempel erop als Ferro of Jazz, maar dat heeft ook met 'koudwater' vrees van veel fokker te maken.

Maar goed dit allemaal even terzijde, mijn ervaringen zijn tot nu toe goed, maar zal zeker met de merrielijn te maken hebben.

@Pollux met een gewoon paard bedoel ik eentje die netjes aan de hulpen de proef doorloopt en het Z kan halen zonder spectaculaire bewegingen (zijn knieën tot aan de neus hihihihi) en die wellicht wel even opkijkt als 'ie iets vreemd in de bak ziet, maar daarna gewoon netjes doorgaat.
Geen hittepetit die ogen en neusgaten wijd openheeft en waarbij je elke seconde op je hoede moet zijn.
Helaas zijn deze karakterpaarden (uitzonderingen daargelaten) wel vaak de beste paarden. Ze moeten nl. net ietsje meer hebben (zowel de dressuurders als de springers) om op een bepaald niveua te 'acteren'.

Ik zag dat je een wat kleiner paardje zoekt (tussen de 1.55 en 1.60??) en helaas vraagt de markt (tenminste waar wij in opereren) om paarden tussen de 1.68 en 1.72 dus helaas kan ik je niet helpen, sorry!
Maar ik weet zeker dat je voor een budget van rond de 5000,00 zeker datgene moet vinden wat je zoekt.

listiglistje

Rider01 schreef:
Citaat:
En altijd blijven lopen.

ik denk dat ze looplust bedoelt, eentje met een go, dus geen trapzak ;)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:28

listiglistje schreef:
Rider01 schreef:

ik denk dat ze looplust bedoelt, eentje met een go, dus geen trapzak ;)

Juist :D

Maar goed, als we zo gaan beginnen: Je hebt met paarden nooit garanties. Ze kunnen morgen hun poot door de tralies hebben.